• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.196 series
  • 33.962 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.938 gebruikers
  • 9.369.461 stemmen
Avatar
 
banner banner

Metropolis (1927)

Sciencefiction / Drama | 153 minuten / 80 minuten (Giorgio Moroder-versie) / 145 minuten (gerestaureerde versie)
3,77 863 stemmen

Genre: Sciencefiction / Drama

Speelduur: 153 minuten / 80 minuten (Giorgio Moroder-versie) / 145 minuten (gerestaureerde versie)

Alternatieve titel: The Complete Metropolis

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Fritz Lang

Met onder meer: Alfred Abel, Brigitte Helm en Gustav Fröhlich

IMDb beoordeling: 8,2 (199.348)

Gesproken taal: Duits

Releasedatum: 1 januari 1928

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Metropolis

"There can be no understanding between the hands and the brain unless the heart acts as mediator."

Het jaar 2027: de mensheid is opgedeeld in een denkende en een werkende klasse en de zoon van een kapitalist ontdekt in welke slechte omstandigheden de arbeiders werken. Hij wordt verliefd op de charismatische Maria, die bij de arbeiders tegen het gebruik van geweld predikt. Het leiderschap van Maria is echter een bedreiging voor de rijke klasse, en ze besluiten de wetenschapper Rotwang in te schakelen om een robot te ontwikkelen die er hetzelfde uitziet als Maria, om zo haar plaats in te kunnen nemen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Freder Fredersen

Maria / The Machine Man

Johann 'Joh' Fredersen

The Thin Man

No. 11811 - Georgy

Creative Human - Man Who Convinces Babel (onvermeld)

Working Woman (onvermeld)

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

  • 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Chaplin is slapstick en zodoende bewust overdreven. Ik doelde meer op drama's en aanverwanten, zoals The Student Prince in Old Heidelberg, The Wind, The Crowd, Ben-Hur, Faust, Greed, enzovoorts. En dat zijn dan toevallig films die ik gezien heb, maar daaruit concludeer ik dat dat de standaard was voor acteerwerk in die tijd, en niet het hopeloos theatrale uit Metropolis. De mensen die beweren 'dat dat normaal was' in een stomme film verdenk ik er altijd van nooit een andere stomme film dan die gezien te hebben.


avatar van Menghini

Menghini

  • 1306 berichten
  • 941 stemmen

OK, daar heb je wel gelijk in. Ik moet ook zeggen dat bijvoorbeeld M (van maar en paar jaar later) wat dat betreft heel veel beter was: maar dat doet me ook weer denken dat het acteren/knippen/plakken/filmen bewust zo is gedaan in Metropolis. Dus dat misschien deze film ook als een soort slapstick is bedoeld...


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

Het acteerwerk is gewoon slecht; heeft niets met 'oude school' te maken (vergelijk het maar eens met andere films uit die tijd).

Acteerwerk is dik aangezet ja, maar slecht? Valt Metropolis niet gewoon onder het Duitse Expressionisme (net als Nosferatu en Das Kabinett des Doktor Caligari)? Is expressief acteerwerk dan niet ergens gerechtvaardigd?


avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

  • 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Ik had geen moeite met het acteerwerk in Nosferatu of Caligari; dit is wat mij betreft toch echt van een andere orde.


Klopt het eigenlijk dat er in deze film helemaal niet gesproken wordt?


avatar van Fred Neil

Fred Neil

  • 251 berichten
  • 188 stemmen

ja, dat klopt


avatar van Fred Neil

Fred Neil

  • 251 berichten
  • 188 stemmen

En ik ben het wel eens met Queto Yurlunyur over het acteren. Desondanks vond ik het toch een goede film maar het acteerwerk (vooral van de 2 hoofdpersonen) is gewoon irritant.


avatar van NIGHTWOLF_ONE

NIGHTWOLF_ONE

  • 186 berichten
  • 990 stemmen

Waar kan ik deze film het best bestellen?

Welke regio? En welke uitgave??

Iemand een link misschien?


avatar van Paalhaas

Paalhaas

  • 1582 berichten
  • 2569 stemmen

De Eureka!-editie is volgens DVD-beaver veruit de beste, dat is ook de editie die je in Nederland kunt kopen. Ik heb hem gewoon bij de Free record shop gehaald. Ik meen dat-ie €19,99 kostte. Ik weet alleen niet of-ie daar nog steeds in het assortiment zit.


avatar van ikbenlieke

ikbenlieke

  • 7 berichten
  • 10 stemmen

Genoèg te speculeren over deze film; wie heeft nu de echte macht, welke (bijbelse) verwijzingen zijn er terug te vinden?

Met 4 miljoen DDM de allerduurste SF film in de Weimar periode. Vind hem briljant gemaakt, einde is helaas vrij abrupt en vrij Nationaal Socialistisch. Desalniettemin prachtig camerawerk, acteerwerk (tja, is expressionistisch) en setting. Blijft zelfs nu een vernieuwende film..


avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

  • 6678 berichten
  • 2285 stemmen

Recordbedrag voor filmposter

Een originele poster voor de baanbrekende sciencefictionfilm Metropolis uit 1927 is geveild voor een recordbedrag. De reclameaffiche in art-decostijl van ontwerper Heinz Schulz-Neudamm ging voor 690.000 dollar (ongeveer 590.000 euro) naar een Amerikaanse verzamelaar.

Het is de hoogste prijs die ooit betaald wered voor een poster. Voor zover bekend zijn van de affiche slechts vier exemplaren bewaard gebleven.

Metropolis van regisseur Fritz Lang geldt als de eerste lange sciencefictionfilm.

Het vorige record werd betaald voor een poster ui 1932 van de Boris Karloff horror-klassieker 'The Mummy' die in 1997 werd verkocht voor $452,000 dollar.

---------

Bron@Hetnieuwsblad


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Staat ook op vrtnieuws.net.


avatar van djelle

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

"The mediator between the mind and the hands must be the heart." Bestaat er een mooier uitgangspunt om een film op te funderen? Zoals het magnifieke script van Theo von Harbou ons gebiedt: "This film is not of today or of the future" "It has a moral that grows beyond the pillar of andurstanding" etc; Maw: dit is een tijdloos probleem. En inderdaad, heden ten dage is dat medium tussen 'het brein' en 'de handen' nog steeds erg zoek soms.

De kracht van Metropolis ligt uiteraard niet enkel in het prachtige verhaal, het is ook de uitwerking dat ervoor zorgt dat alles optimaal tot zijn recht komt en Fritz Lang geeft ons een visueel pareltje van formaat. De decors zijn spectalulair mooi, gevuld met details en menig lichteffecten. Het hoogtepunt is de stad zelf: een futuristisch schouwspel waar CGI-specialisten alleen maar van kunnen dromen. Gans het SFX-gamma ziet er trouwens indrukwekkend modern uit, en zijn nauwelijks te onderscheiden met het technisch vernuft van tegenwoordig.

Ook de sfeerschepping is lovenswaardig. Het harde leven van de werkende klasse is bijzonder goed uitgebeeld en het contrastuele met de vrolijke stemming bovengronds is zeer effectief. Ook de confrontatie komt zeer overtuigend over. Een puike regie en degelijk expressionistisch acteerwerk zorgen voor een goed te volgen "stomme film".

Metropolis was de eerste lange Science-Fictionfilm en is meteen één van de knapste ooit gemaakt. Het is een visueel unicum met een prachtig verhaal, een intense sfeer en heel wat memorabele scenes. Alles is zeer onderhoudend en de prent is zowel spannend, intrigerend als ontroerend. Kortom: het ultieme genot voor de ware filmliefhebber. 5*


avatar van eRCee

eRCee

  • 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Voor mensen uit de omgeving Groningen lijkt dit me heel interessant:

Metropolis en orgel

Mijn vrees is echter dat het hier om de versie van 80 minuten gaat. Is dat een enorme verminking?


avatar van eRCee

eRCee

  • 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Vanavond dus. Gaan er nog anderen heen?


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Nee. Ik denk dat het trouwens de gerestaureerde versie (van 2,5 uur) zou zijn. De 80 minuten versie lijkt me echt een verminking van jewelste.

Live muziek bij stille films heeft gewoon iets. Zo heb ik deze film bijv. gezien met live muziek, maar ook Das Kabinett des Dokter Caligari en Sunrise: A Song of Two Humans. Het is een extra film-beleving.

Maar goed, Metropolis en muziekbegeleiding op een (kerk)orgel lijkt me bevreemdend (maar wel interessant). Ik denk dan aan dreigende muziek (Metropolis bevat wel veel dreigende scenes, maar niet de volle 2,5 uur). Ik las dat deze organist vorig jaar al Nosferatu had begeleid met zijn orgel. Dát lijkt me overigens zeer geschikt.

Laat weten hoe het was alsjeblieft (en veel plezier natuurlijk).


avatar van eRCee

eRCee

  • 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Wow, wat heb ik genoten. Een schitterende film, met een meeslepend verhaal, vol religieuze motieven, overdonderende beelden (met name de bovengrondse stad) en een overduidelijke boodschap. Dat alles live begeleid door een orgel waar werkelijk alle soorten geluiden uit werden geperst. Vooral de wederkerende stoomfluit kwam erg geloofwaardig over (het is tenslotte een blaasinstrument), maar het grootste gedeelte van de tijd viel zelfs niet op dat er alleen orgelbegeleiding was en klonk het 'gewoon' als filmmuziek.

Heel bijzonder hoe een kerk vol mensen zo geboeid kan worden door een film waaruit waarschijnlijk alle personages al niet meer leven, uit een tijd die compleet verschilt van de onze (nog voor WO II). Toch is de film nog steeds herkenbaar, de boodschap nog actueel.

4,5*

(Het was trouwens een versie van 117 minuten. De tekstgedeelten gingen vrij snel, dus misschien werd de film wat sneller afgespeeld.)


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Die Fritz Lang wekt echt grote bewondering bij mij op. Eerst overdonderde hij mij al met zijn M, een film die veel deed wat andere films uit die tijd nog lang niet zouden kunnen presteren. Alleen al het gegeven dat Lang een film over een kindermoordenaar maakt in 1931 is al bijzonder, maar ook de film zelf kwam nog erg eigentijds over. In dit opzicht is Metropolis misschien nog indrukwekkender. Wat je hier te zien krijgt verwacht je niet van een stomme film van 1927. Technisch gezien is Metrolopis dus indrukwekkender dan M, maar als film toch iets minder.

Technisch hoogtepunt in de film was denk ik wel de transformatie van de robot. Maar de film heeft sowieso een indrukwekkend uiterlijk. De stad is niet meteen realistisch, maar heeft het juiste sprookjesachtige uiterlijk. Want een sprookje is Metropolis zonder twijfel. Grappig is dat de film niet alleen maar futuristisch is gemaakt. Er zitten duidelijk ook wat Middeleeuwse elementen in (het op de brandstapel gooien van een heks bijvoorbeeld). Uit dit soort dingen kun je opmaken dat de film geen realistisch toekomstbeeld wou maken, maar meer een sprookjesverhaal met moraal vertellen die toevallig in de toekomst afspeelt.

Veel toekomstclichés lijken me trouwens door deze film uitgevonden. Was er voor Metropolis al een gekke dokter met een metalen arm? En hoe vaak hebben we dat al niet gezien inmiddels? Erg leuk om dat hier al terug te vinden. Ook vreemd vond ik de telefoon met tv-scherm. Hadden ze dat idee toen al, terwijl de tv nog niet uitgevonden was (of zit ik daarmee fout)? De machines waaraan de arbeiders werken waren een beetje vreemd. Geen idee waarom Fritz Lang dacht dat mensen aan een rare klok gaan werken op nogal omslagtige wijze. Ook leuk: de robot-man doet erg aan een vrouwelijke C3PO denken. Toeval? Ik denk het haast niet.

Het verhaaltje is best aardig en heel erg sprookjesachtig. Toch is dit het element dat niet helemaal uit de verf komt. De film is niet echt scherp genoeg (zeker niet naast M) en de boodschap ietsje te uitgekauwd. Daarbij was het allemaal vrij zoetsappig. Het acteerwerk draagt hier aan bij. Hoewel ik hier geen statement ga maken of het acteerwerk al dan niet goed of slecht is, moet ik wel zeggen dat het dik aangezette acteerwerk erg paste bij de fik aangezette sfeer van de film. En wat een kop heeft die Klein-Rogge. Perfect gecast. De muziek was ten slotte een beetje te eentonig.

Al met al een leuke film om eens gezien te hebben. Of hij me nou echt lang bijblijft valt te betwijfelen, maar hij is voor zijn tijd zeer indrukwekkend en heeft duidelijk véél invloed gehad op de hedendaagse cinema. Fritz Lang
3,5*


avatar van tarkovski

tarkovski

  • 46 berichten
  • 1247 stemmen

vrijdag 16/6 in de ZED studio's in Leuven, live begeleid met piano


avatar van tarkovski

tarkovski

  • 46 berichten
  • 1247 stemmen

gisteren zodus in de ZED in leuven gaan kijken. Ik had er op voorhand wel wat over gelezen maar heb me toch volledig laten verrassen.

prachtige film en daarbij de live-pianobegeleiding die het geheel fenomenaal ondersteunde was magnifiek.

Het script zat aanzienlijk goed in elkaar naar mijn mening en zeker de cameravoering was erg vernieuwend.

voor me wordt hier wel vaker gesproken over de 'erg storende overacting'. Hierbij sluit ik me niet het minste aan. Ik vond de expressieve mimiek net heel toepasselijk en zeker wanneer er niet gesproken (kan) worden is dit een must om sommige personages karakter te geven. Hoe bijvoorbeeld kan je 'lord of the metropolis' zonder een koele berekende blik het imago geven dat hij nu had?

Het is misschien niet echt een film om luilekker bij door te zakken met de bijhorende versnapering, maar zeker en vast een must voor elke filmliefhebber.

een pluim op de hoed voor Fritz Lang!

*4


avatar van ThomasQuinn

ThomasQuinn

  • 19 berichten
  • 9 stemmen

Menghini schreef:

OK, daar heb je wel gelijk in. Ik moet ook zeggen dat bijvoorbeeld M (van maar en paar jaar later) wat dat betreft heel veel beter was: maar dat doet me ook weer denken dat het acteren/knippen/plakken/filmen bewust zo is gedaan in Metropolis. Dus dat misschien deze film ook als een soort slapstick is bedoeld...

Het vitale punt dat je hier mist is dat M een geluidsfilm is.

Voor het invoeren van de geluidsfilm werd er geacteerd als in toneelstukken (overacting), kijk bijvoorbeeld eens naar het meesterwerk "Nosferatu" van Murnau. DAT is het type film waarmee Metropolis vergeleken moet worden.


avatar van CYBERDOME

CYBERDOME

  • 3 berichten
  • 3 stemmen

goeie film, heb m net op dvd gekocht 4*


avatar van moviemike

moviemike

  • 1309 berichten
  • 5762 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

Het acteerwerk is gewoon slecht.

Net deze film bekeken en ik moet zeggen dat ik de prestatie van Brigitte Helm behoorlijk indrukwekkend vond.

Alles is nogal dik in de verf gezet, maar slecht acteerwerk vind ik niet echt terug.

4*


avatar van veron35

veron35

  • 4768 berichten
  • 0 stemmen

Dit lijkt me echt een vette film. Volgens mij zijn de decors heel mooi. Ik heb hem vandaag op dvd bestel. Ben benieuwd.


avatar van Silvio Dante

Silvio Dante

  • 2943 berichten
  • 2153 stemmen

Na M, Das Testament Der Dr. Mabuse en Fury is dit toch wel het beste van Lang hoor. Niet alleen laat hij overdreven grote decors bouwen en honderden figuranten komen, hij slaagt er ook nog eens in om elk stukje setting mooi te laten ogen en elk figurant overtuigend te laten overkomen.

En verder is dit technisch een subliem werkje: grandioze SFX die pas jaren later werden geëvenaard, inventieve cameratruukjes,... De film heeft het allemaal.
Zelfs nu, 80 jaar later, sta ik nog met open mond te staren naar dit verbluffend werkje.

Wat volgens mij ook nogal modern was voor in die tijd (althans wat bij mij modern overkwam) waren volgende scènes:
1) Maria die over de toren van Babel vertelt, ik dacht dat we een lange tekst zouden te zien krijgenmet daarop het verhaal, maar neen.
Men gaat ook dat verhaal verfilmen. En er wordt aardig wat werk in gestoken ook. Hoeveel figuranten waren dat niet?

2) De droom van Freder waarin de M-machine met diamanten op haar tepels een striptease doet voor de upperclass. Deed me een beetje denken aan een absurde Fellini-scène.
3) De hart-machine die tilt slaat terwijl Freder erop staat te kijken, hij ziet hierin een beest dat mensenlevens opeist. Mooi hoe ze dat beest en die machine in elkaar laten overgaan. Wat een effecten!

Na het bekijken van Metropolis zie je ook waar films als "The Terminator", "The Matrix", "Equilibrium" e.d. hun inspiratie vandaan haalden. Dit verhaal legde voor een groot deel de basis van het SF-genre.

Het enige waar je bij mijn weten iets tegen kan hebben is de manier van acteren. Ik denk dat je hier weldegelijk kan spreken van over-acting, het zou bij sommigen fake kunnen overkomen. Ik ben er in ieder geval wel voor te vinden.

Ik kan hier echt niets slechts over zeggen. 5*


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12689 berichten
  • 5824 stemmen

Briljante film. Heerlijk klassiek (geworden) verhaaltje. De film is een lust voor 't oog. De sfx zijn tijdloos. De film heeft verder alles; spanning, avontuur, mooi camerawerk, in een heerlijke mengelmoes van (sociaal) drama en sci-fi. De film heeft ook echt wat te vertellen. 4,5 sterren. Eentje om in je dvd collectie een speciaal plekje te geven.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12689 berichten
  • 5824 stemmen

Onderhond schreef:

Tja, ik kan me er wel wat bij voorstellen. Sommige scenes waren inderdaad zeer mooi, maar die zwarte bordjes/schermen met dikwijls triviale teksten die veel te lang bleven staan, daar werd ik ook redelijk gek van. Je kreeg de tijd om het zo'n 10tal keer te lezen, en zo poëtisch was het nu ook allemaal niet.

Ikzelf ben maar gestopt na een goed half uurtje.

Kan het toch niet laten Of je hebt een andere versie gezien dan ik (ik heb die mooie gerestaureerde versie van Eureka gezien), of je doet aan een buitenaardse vorm van snellezen of je overdrijft enorm.

Had Engelse subs (mijn Duits is net niet toereikend genoeg), wat ik net iets minder snel lees dan Nederlands. Ik had voldoende tijd om rustig te lezen, maar amper tijd over (om het bijvoorbeeld nog 9 keer te lezen). Vreemd, want ik denk echt niet dat ik ver onder het gemiddelde zit (qua leessnelheid).


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12689 berichten
  • 5824 stemmen

Queto Yurlunyur schreef:

Het acteerwerk is gewoon slecht; heeft niets met 'oude school' te maken (vergelijk het maar eens met andere films uit die tijd).

Totaal niet mee eens. Is qua type acteerwerk erg goed vergelijkbaar met andere films uit die periode. Vond de actrice die Maria speelde, ronduit goed. Angstaanjagend goed. Ook die meneer Fredersen was erg krachtig en overtuigend. Verder waren er wat rollen die over the top waren (die nutty professor), maar dat werd toch wel sterk ingevuld vond ik.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Fred Neil schreef:

En ik ben het wel eens met Queto Yurlunyur over het acteren. Desondanks vond ik het toch een goede film maar het acteerwerk (vooral van de 2 hoofdpersonen) is gewoon irritant.

Inderdaad, het acteren kon beter gedaan worden. Maar voor een film uit 1927 als METROPOLIS valt dat toch best mee, hoor. In mijn ogen is het toppunt van acteren gekomen met James Stewart in de jaren '30.


avatar van Apocalypse Now

Apocalypse Now

  • 176 berichten
  • 338 stemmen

..ik moet hem gewoon zien, weet iemand waar ik deze film vandaan kan halen