Metropolis (1927)

Alternatieve titel: The Complete Metropolis

Duitsland
Sciencefiction / Drama
153 minuten / 80 minuten (Giorgio Moroder-versie) / 145 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Fritz Lang
met Alfred Abel, Brigitte Helm en Gustav Fröhlich

Het jaar 2027: de mensheid is opgedeeld in een denkende en een werkende klasse en de zoon van een kapitalist ontdekt in welke slechte omstandigheden de arbeiders werken. Hij wordt verliefd op de charismatische Maria, die bij de arbeiders tegen het gebruik van geweld predikt. Het leiderschap van Maria is echter een bedreiging voor de rijke klasse, en ze besluiten de wetenschapper Rotwang in te schakelen om een robot te ontwikkelen die er hetzelfde uitziet als Maria, om zo haar plaats in te kunnen nemen.

Prachtige film!
Het duurt wel even voor je in de film zit, maar daarna wordt de film steeds beter. Je raakt vanzelf gewend aan het ontbreken van spraak. Daardoor let je meer op de beelden. De overdreven mimiek past bij een 'stomme' film.
Het beeldverhaal vind ik magnifiek. Er zitten heel originele camerastandpunten in en de montage is perfect. Met de middelen die ze toen hadden is eigenlijk wel het maximale bereikt. Zelfs de special effects zijn goed. Wel bijzonder vind ik, want ik ken weinig oude films met goede special fx, meestal zitten ze er ook niet in.
De bijzondere stad, die eigenlijk uit twee werelden bestaat, de ondergrondse en de bovengrondse, ziet er schitterend uit.
Kosten noch moeite zijn gespaard om de grootste decors te maken. Het aantal mensen dat in de film figureert is indrukwekkend. Grote mensenmassa's worden schitterend in beeld gebracht.
Het boeiende van de film vind ik dat 't zich afspeelt in het jaar 2000. Het zegt dus veel over hoe men in 1927 over de toekomst dacht. 't Is eigenlijk een heel somber toekomstbeeld. Er komen heel interessante zaken aan bod: het klonen van een mens, machines die de mens overbodig dreigen te maken bij het arbeidsproces en heel leuk: een beeldtelefoon.
De film kostte destijds 2 miljoen dollar! Voor die tijd een gigantisch hoog bedrag. Omgerekend naar deze tijd zou 't misschien de duurste film zijn.
Ik las dat de cast iets van 38.000 mensen telt!! Is er een film die dat heeft overtroffen ?

Nadat ik The End op mijn tv zag staan zat ik met een beetje gemengde gevoelens voor de tv. Aan de ene kant een erg mooie film, maar op 'de schaal van vermaak' staat deze film erg laag. Langdradige scènes worden afgewisseld met erg mooie en indrukwekkende (vooral voor die tijd) scènes.
Ook leuk om te zien ze in het jaar 1926 dachten dat 2000 er zo uit zou zien.
Ik geef 3*

avatar van bioscoopzaal
Ik vond het eigenlijk een bijzonder indrukwekkende film. De decors en vooral de speciale effecten (enorme stadsgezichten met rondvliegende vliegtuigen) zagen er uitstekend uit, en de orkestmuziek (al weet ik niet van wie) paste uitstekend bij de sfeer van de film.

Het is natuurlijk bekend dat er geen complete versie meer bestaat, maar de mankerende scènes werden goed opgevangen door de erudiete tussentitels. Het enige wat ik nogal storend vond was de hoofdstukindeling. Vooral de mededeling "End of Prelude" haalde me even volledig uit de film.

Niettegenstaande zit Metropolis vol met memorabele momenten, waaronder de ontploffing van de M-Machine, de aflossing van de shift, de standbeelden van De Zeven Hoofdzonden plots bewegen en natuurlijk het tot leven wekken van de Machine Man. Ook de acteerpresaties zijn (gezien de context) behoorlijk, en ik vond vooral Alfred Abel en Brigitte Helm (als Maria) erg goed. Alleen had Helm van mij echt niet hoeven dansen, haar 'sexy' moves zagen er akelig bizar uit.

Ook het hoofdthema van de film ("The Mediator between the Mind and the Hands must be the Heart") vond ik erg goed uitgewerkt, en ook het verhaal bleef de hele tijd boeiend. Alleen is de climax van de film helaas nogal kolderiek. Weliswaar is er enorm veel actie, maar het eindeloze over-elkaar-heenvallen en achter-elkaar-aanrennen was ik al vrij snel beu. Gelukkig waren er nog de waanzinnige decors die dat laatste stukje toch nog interessant hielden.

Toch kon het ietwat magere einde de pret voor mij niet drukken. Want over de hele lijn vond ik Metropolis echt een bijzondere, interessante en vooral erg boeiende film.

4 sterren.

avatar van eRCee
Wow, wat heb ik genoten. Een schitterende film, met een meeslepend verhaal, vol religieuze motieven, overdonderende beelden (met name de bovengrondse stad) en een overduidelijke boodschap. Dat alles live begeleid door een orgel waar werkelijk alle soorten geluiden uit werden geperst. Vooral de wederkerende stoomfluit kwam erg geloofwaardig over (het is tenslotte een blaasinstrument), maar het grootste gedeelte van de tijd viel zelfs niet op dat er alleen orgelbegeleiding was en klonk het 'gewoon' als filmmuziek.

Heel bijzonder hoe een kerk vol mensen zo geboeid kan worden door een film waaruit waarschijnlijk alle personages al niet meer leven, uit een tijd die compleet verschilt van de onze (nog voor WO II). Toch is de film nog steeds herkenbaar, de boodschap nog actueel.

(Het was trouwens een versie van 117 minuten. De tekstgedeelten gingen vrij snel, dus misschien werd de film wat sneller afgespeeld.)

Briljante film. Heerlijk klassiek (geworden) verhaaltje. De film is een lust voor 't oog. De sfx zijn tijdloos. De film heeft verder alles; spanning, avontuur, mooi camerawerk, in een heerlijke mengelmoes van (sociaal) drama en sci-fi. De film heeft ook echt wat te vertellen. 4,5 sterren. Eentje om in je dvd collectie een speciaal plekje te geven.

avatar van thunderball
Deze ooit in zijn geheel op, ik geloof Belgie 2, gezien. Ondanks de leeftijd van de film en uiteraard de gedateerdheid bleek ie toch te kunnen boeien. Ik geloof dat er toen wel een moderne soundtrack onder was gezet. Nog steeds fascinerend stuk filmgeschiedenis.

Vier sterren op zijn minst.

avatar van AGE-411
En vandaag even gezien.
Twas en hele ervaring.

Zeer moeilijk om te volgen (aangezien we het niet gewoon zijn). Leerkracht haf enkele opmerkingen/ verduidelijkheden.

Er is een hart nodig om geest en handen te verbinden...

Het is gewoon indrukwekkend om een film te zien van toen zelf m'n opa nog maar 4 jaar was. De sfeer... onbeschrijfelijk.

Respect voor dit werk is zeer hoog!

avatar van Baggerman
Pastichio Rocker schreef:
het acteerwerk en expressies waren bij vlagen zeer storend en lachwekkend. Dit zal wel gedaan zijn omdat je in die tijd geen geluidsband had ofzo.

Inderdaad, het acteren ziet er in stomme films altijd nogal pathetisch uit! Zo ook in deze. Maar dat is het genre, dan kun je ook wel zeggen: "stom dat ze in musicals altijd zingen!"

Ik moet wel bekennen dat ik het overigens ook altijd wel lachwekkend vind overkomen, heb ik ook met b.v. Shakespeare's drama's met dat idiote taalgebruik.

Maar dat terzijde!

Ongelofelijk en geweldig dat men in 1927 al zo'n soort film maakte, qua decors, verhaal en 'bloot' (die dans van de 'robowoman' zag er wel gewaagd uit, vond ik!). Erg sfeervol ook.

Het verhaal doet me overigens denken aan H.G. Wells' 'The Timemachine'.

Is Q3PO uit Star Wars gemodelleerd naar de robot uit Metropolis? (zou me niet verbazen!).

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
De oudste film die ik bewust heb gezien in zijn geheel...

Op zich heb ik ook niet zoveel met de "stomme" film maar ik vind Metropolis toch wel uniek en prachtig vormgegeven. Deze moeder aller SF films waaruit George Lucas, Ridley Scott en Miyazaki ongetwijfeld een gedeelte van hun inspiratie hebben gehaald. Is ook niet zo gek, want ondanks de hoogbejaarde, bijna prehistorische, leeftijd van de film staat deze nog steeds als een huis. Nee eerder als een complete stad!

Tuurlijk is het acteerwerk en eigenlijk de hele film ontzettend theatraal. Het ontbreken van dialoog zorgt ervoor dat stemmingen, emoties moeten worden overgebracht via nogal uitbundige beelden en bombastische klassieke muziek. Het is even wennen maar naar een tijdje werd ik toch zo meegesleurd door het verhaal en de hele sfeer dat bewondering en fascinatie steeds meer de overhand namen.
Het is ook een echte volwaardige film met een goed verhaal, een boodschap, sterke karakters, briljante montage en decors en een geweldige choreografie. Vooral de massale scènes met vele figuranten zijn schitterend uitgevoerd. Verder vallen meteen de geweldige special effects en vormgeving op die zelfs meer dan 80 jaar na dato uitstekend te noemen zijn.

Ook interessant om te zien hoe de visie van de mensen toen op de wereld van vandaag zou zijn. Vooral het uiterlijk van de stad met hoge gebouwen en overal verkeer en mensen is toch behoorlijk visionair. Ook de toepassing van de beeldtelefoon! is briljant gevonden voor die tijd. Wat ik ook nogal opvallend vind is dat de film verre van braaf is, ik had die wilde, wulpse dansen van een redelijk schaarsgeklede Maria niet verwacht iig.

Kan nu niet meteen zeggen dat ik ineens heel veel interesse heb gekregen in stokoude films zonder dialoog maar mijn belangstelling voor Fritz lang als filmmaker is zeker gewekt.

avatar van Spetie
Na The Big Heat heb ik me deze keer maar eens gewaagd aan een film uit de Duitse periode van Fritz Lang en dat viel verre van tegen. Metropolis is toch wel een erg sterke film met fantastische beelden, zeker voor die tijd. Het is een sciencefictionfilm, maar de film is zelf zijn tijd ook ver vooruit. Het is bij een stomme film voor mij altijd even wennen, maar de film wordt al snel heel interessant.

Allereerst is het leuk om te zien hoe men destijds over ongeveer ons heden denkt, want de film speelt zich in het jaar 2000 af. Net als de meeste films over de toekomst, ziet ook hier de toekomst er niet echt rooskleurig uit. Daarnaast ziet de film naast het best wel aardige verhaal er gewoon schitterend uit. De stad zelf is enorm indrukwekkend met de grote menigte en het moment dat Maria's robotkloon gemaakt wordt is qua effect gewoonweg schitterend en zou zelfs vandaag de dag niet misstaan in een film.

Meestal kan een verhaal me meeslepen in een film, maar hier werd ik gewoonweg overdonderd door de schitterende beelden die we voorgeschoteld krijgen. Ik had niet verwacht dat een film uit 1927 visueel zo mooi zou kunnen zijn, maar Fritz Lang levert met deze film het bewijs. Na deze film wil ik zeker meer van Lang gaan zien en ben ik erg nieuwsgierig naar M geworden.

avatar van Co Jackso
De verwachtingen die ik vooraf voor Metropolis had zijn helaas voor het grootste deel uitgekomen. Ik had namelijk verwacht dat de film technisch en visueel gezien zeer sterk zou zijn, maar dat het verhaal mij niet zo zou aanspreken.

Zoals gezegd kwam die verwachting ook uit. Mijn respect voor Fritz Lang is na het zien van Metropolis nog meer gestegen (hoewel zijn meesterwerk M blijft). Hoe hij dit voor elkaar wist te krijgen is uniek. Zelfs de special effects zien er nog aardig uit, maar de setting en decors zijn uniek te noemen. Overigens net als het camerawerk. Relatief gezien lichte momenten worden afgewisseld door sfeervolle donkere momenten.

Het minpunt is voor mij het verhaal. Het deed mij allemaal niet zoveel. Ik kon mij allerminst storen aan het acteerwerk, want dat is in die tijd nu eenmaal iets minder naturel dan tegenwoordig. Maar dat wil nog niet zeggen dat het verhaal en zijn karakters zo eenzijdig in de film mogen voorkomen. Bij andere stille films lukt dit aspect wel, en dat weerhoudt Metropolis ervan om een volledig meesterwerk te zijn.

avatar van DVD-T
Ik heb niet veel met de stille films, zo is bijv. Modern Times mij ook niet echt bevallen.Maar ik ben altijd wel in om op film gebied zo veel mogelijk uit te proberen, en wie weet zit er een keer een leuke verrassing tussen, helaas is deze Metropolis mij wel tegengevallen.

Het eerste wat bij Metropolis is dat het visueel erg overweldigend is, en zeker voor de tijd waarin de film is gemaakt.Geweldige set design, goede special effects, mooi geschoten.De stad zelf leeft gewoon en is gewoon erg mooi weergegeven.Een goede prestatie om zoiets met miniaturen en een paar spiegels in 1927 te berijken.
Het verhaal deed me helaas niet zoveel en vond ik op bepaalde momenten net iets te lang uitgerekt en halen het tempo wat uit de film.De twee uur durende versie duurde mij op een gegeven moment zelfs te lang.Het acteerwerk....tja, daar kan ik weinig over zeggen want die tijd werdt gewoon meer gedaan met de ogen en een mimiek.Dat stoort sommige mensen misschien niet, maar ik kan daar weinig mee, ik vond de mimiek te veel van het goede, erg overdreven allemaal.Doordat de acteurs een soort van zwarte kringen om de ogen hadden, waardoor het wit van de ogen beter uitkomt, vond ik daar een bepaalde koelheid van af stralen.De muziek wat ook meteen het geluid lijkt te zijn vond ik bij vlagen te bombastisch, al waren sommige themes toch wel erg mooi. Ook vreemd dat de moraal van de film direct al aan het begin van de film geplaatst wordt en daar dan nog twee uur over gedaan moet worden om dat aan de ijker duidelijk te maken
Visueel mooi in beeld gebracht, het verhaal deed me echter niet zo heel veel.De stille film blijkt niet echt mijn ding te zijn.

avatar van wwelover
Een briljante film, zeker qua verhaallijn is het een buitengewoon goede film. Ik was daar behoorlijk onder de indruk van, toch moet ik eerlijk zijn dat het genre me verder niet heel erg ligt, maar het is wel één van de beste SF-films die ik heb gezien en een grote bron voor vele volgende films. Voor de tijd mag je wel stellen dat Lang een geweldige prestatie qua visuele vormgeving, set en special effects.

Qua acteerwerk was de mimiek wat natuurlijk juist van belang is bij 'stomme' films erg goed, zo ga je beter meevoelen met de cast. Toch blijf ik een grotere liefhebber van gesproken films, maar ik denk dat iedereen dat wel heeft.

Maar daarbij moet ik wel zeggen dat de muziek van begin tot het eind geweldig was. Ik heb overigens de versie van 2 uur gezien. Dat is wel iets wat juist bij Stomme films beter is, de muziek het is zo van belang en bij een goede film ook zo passioneel en veelzeggend. Je zou het ook zonder film kunnen zien en genieten.

avatar van Vinokourov
Tip van Vinokourov: kijk de eerste keer de film met commentaarondertiteling! Die release (ipv die quasilollige jaren '80-Moroder soundtrack) is bijzonder goed . Door het commentaar wordt Metropolis een stuk begrijpelijker gemaakt en je raakt er ook meer bij betrokken. Normaal weiger ik (audio)commentaar op te zetten bij een film, maar bij deze film ben ik achteraf wel blij dat ik het toch gedaan heb. In Metropolis zitten namelijk ook zoveel verschillende symbolische elementen, die leuk zijn om mee te krijgen.

De film zelf is natuurlijk overweldigend indrukwekkend en een ware mijlpaal in de filmgeschiedenis. Ook het plot kon ik best waarderen . Het acteerwerk is wel wat overdreven, maar ja dat was ook eigen aan die tijd. Ben benieuwd hoe nu de verloren gewaande footage er uit ziet en wat dat gaat doen met de gehele film. Wellicht dat de maximale vijfsterrenscore er inzit dan.

avatar van ®Tc
Indrukwekkend.

Hoe Metropolis eruit ziet is gewoon geweldig voor die tijd. De stad is van hoog niveau en bevat veel potentieel, het camerawerk, de special effects blijven mooi. Fritz Lang weet me hier op cinematografisch vlak wel te overtuigen.

Verder heeft deze film ook een krachtig onderwerp waaruit het verhaal vloeit. Eigenlijk doet het verhaaltje van Maria er weinig toe, eerder het onderwerp aansnijden van de problematiek tussen brien en handen dat bijna 100 jaar later nog steeds aanhoudt.

De score heeft een zeer hoog niveau ook mede dank aan Fritz Lang zijn geweldige regie. Bij scènes waarin veel arbeiders opduiken weet hij ze perfect neer te zetten en te laten bewegen op de klassieke stukken. Pure klasse !

Nog even getwijfeld of ik zou wachten op de nieuwste versie, maar gezien mijn eerdere poging leek het mij niet zo slim om er nog een half uur bij te gooien.

De eerste keer dat ik Metropolis zag heb ik em halverwege afgezet. De 118 minuten versie is iets beter te verteren, vooral omdat hier de tussenteksten veel vlotter waren. Toch blijven ze nogal overbodig, en is het niet bepaald fijn eerst naar een hoop bewegende monden te moeten kijken om dan een of ander plat en overbodig zinnetje te lezen. Zonder die tekstjes had het ook perfect gewerkt en hadden ze misschien iets meer aandacht aan de dialoog scenes zelf kunnen besteden.

Visueel is het vooral in het begin mooi. Daarna volgen nog een aantal leuke stadszichten, maar andere delen zijn jammer genoeg iets te verouderd om nog echt aan te spreken. De ondergrondse stad vond ik bijvoorbeeld maar erg fake. Vooral het begin charmant dus, hoewel ook nog steeds op een knullige manier.

Halverwege zakt de film echt helemaal weg, al had ik nog wel hoop voor het einde. Jammer genoeg verandert de film daar toch zwaar van toon (en snelheid). Op 10 minuten tijd verandert de kwade menigte zo'n 10 keer van stemming. Soms enkel gescheiden door 1 enkele pancarte met de gevleugelde woorden The children are saved. Werd een beetje gek van het laatste kwartier.

Verhaal is niet aan mij besteed, het klassegedoe en de oermelige moraal vind ik ondermaats en erg pover uitgewerkt. Soundtrack was ook een beetje overdreven, zeker omdat deze eigenlijk twee uur lang doordendert zonder een beetje ademruimte.

Het is allemaal nogal jammer, want de setting is leuk en een aantal aparte scenes zijn nog wel te pruimen, maar enige rust en kalmte had de film erg veel goed gedaan.

De historische belangrijkheid ga ik hier niet in vraag stellen, die mag duidelijk zijn, maar het maakt de film er niet beter of aangenamer op. Dat extra half uur hoef ik er dan ook zeker niet meer bij.

avatar van otherfool
Magisch meesterwerk, visueel een pareltje en misschien wel de beste stomme film ooit (nu ja zoveel zag ik er nu ook weer niet). Aansprekend, theatraal verhaal en de hoes is onoverwonnen; die hangt al sinds jaar en dag in posterformaat bij mij aan de muur.

4,5*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dit moet toch wel 1 van de bekendste films uit de film oudheid zijn en daarom ben ik hem ook maar eens gaan kijken. Vooral eigenlijk omdat ik benieuwd ben hoe het voelt om zon vreselijk oude film te kijken. De film is maar liefst 83 jaar oud! Mijn oma was toen een klein meisje, kan je nagaan. Historisch gezien was de klassieke Titanic ramp net 15 jaar oud en zou het nog ruim 10 jaar duren voor de Tweede Wereldoorlog zou beginnen. Film historisch gezien zou je nog 35 jaar moeten wachten voordat bijvoorbeeld de 1e James Bond film uit kwam. Kan je nagaan....ik vind het wel mooi om zoiets in zo'n perspectief te overdenken.

Metropolis toont mij 2 dingen die ik nog nooit gekeken heb bij een film. Een 'stomme' film en een zwart-wit film. Ik heb beide nog nooit geprobeerd. Eigenlijk heb ik geloof ik geen film onder de jaren 60 gezien. Van Metropolis heb ik vanavond de gerestaureerde versie van 2 uur gekeken.

Metropolis toont het beeld van de wereld in het jaar 2000. Interessant, aangezien die periode nu pas kort is gepasseerd. Het is boeiend om de visie van de maker te zien hoe hij dacht dat we nu zouden leven. Grappig dat een aantal zaken toch wel zijn uitgekomen. Robots/Automatisering beheersen het dagelijkse leven nu echt om eens wat te noemen...
De film ziet er visueel heel behoorlijk uit met het tonen van de boven en onderstad en alles daarbij. Dat men dit 83 (!) jaar terug al kon vind ik gewoon erg knap. Verder is de film camera-technisch ook heel aardig met mooie standpunten. Er is duidelijk aandacht aan besteed. Er deden trouwens een hoop acteurs mee aan de film zeg. Soms zag je honderden mensen tegelijk in beeld.

Alleen...mijn gevoel vond het verder een redelijk saaie film. De amusentswaarde zelf vond ik erg laag. Ik mis dan toch de stemmen en filmgeluiden. Op den duur was ik helemaal klaar met de klassieke muziek die je constant hoort. Ik veroordeel de film zelf daar niet op, want toen kon het niet anders, maar ik ben blij dat het toch tegenwoordig anders kan
Verder deed het verhaal me ook niet veel. Soms lastig te volgen en ik vond het ook lang niet altijd interessant. Het laatste half uur vond ik nog het sterkst. Door dat deel geef ik de film een half puntje meer dan ik van plan was. Het is ook best lastig om een verhaal te vertellen zonder dialogen. Ja, je krijgt continue tekst in beeld maar dat vond ik nou niet heel geslaagd. Je moet toch veel zien aan de mimiek van de personages. Ik hou niet van dat soort overacting. Het kwam een beetje lachwekkend over bij mij. Maar goed, de film heeft natuurlijk weinig keus als je het in de tijdsgeest van toen zet met de technologien van toen.

Kortom; interessante film. Prima om een keer te proberen. Ik zal alleen voorlopig geen films van zoiets snel weer proberen. Interessant, maar niet erg amusant. En dat 2e is toch het belangrijkste.

avatar van movie acteurs
Heb dit gezien in een 50 Horror Classic Box. Raar eigenlijk want dit was toch Science-Fiction? Niet veel hier van verwacht qua special effects maar dit zag er toch wel heel mooi uit. Dit bewijst ook dat special effects uit die tijd helemaal niet zo slecht zijn. 4,0 misschien krijgt deze film nog een 4,5.

avatar van titia
In Breda de film gezien. Wat zal ik eens zeggen....
Het was mijn eerste "stomme" film, heb wel eens een stukje "beyond the rocks" op tv gezien, en uiteraard wel eens wat laurel & hardy en chaplin op tv gezien. Maar dus, eerste échte stomme film in de bios. Aparte ervaring, geen stemmen, wel pianomuziek. Ik miste de stemmen en geluiden in het begin wel, maar na een tijdje ben je gewoon plaatjes aan het kijken en mis je dat niet meer. Viel me wel mee!
Beelden vond ik echt heel mooi. Zo'n oude film en dan zulke mooie plaatjes!
Verhaal was ik vrij snel kwijt. Mijn duits is ehh...beroerd, en de "tekstkaarten" (weet niet zo goed hoe ik het anders moet noemen) waren in het duits, dus ik heb een leuk taallesje gehad. Net genoeg van begrepen om de grote lijnen te snappen, maar echt details miste ik wel.
Toch maakt het weinig uit, ik heb met veel plezier naar de film gekeken, vond het erg mooi gemaakt. Wel had ik halverwege een dipje, en werd het me wat te langdradig.
Al met al een bijzondere ervaring.
Overigens, respect voor de pianist! De beste man heeft toch 2,5 uur behoorlijk door moeten pingelen, en hij deed het erg goed. Mooie muziek! Misschien niet de muziek die origineel bij de film hoort, maar ik vond het erg prettig.

avatar van 606
Ik heb de 118 minuten (gerestaureerde versie) gezien en, zag er voor die tijd erg goed uit.
Acteren was ook prima te doen.
Verhaal is leuk verzonnen maar vond de muziek is te dramatisch.

4 sterren

avatar van chevy93
Misschien wel één van de meest revolutionaire films ooit. Hij was echter niet volledig aan mij besteed.
Er wordt gelijk ingeknald met de prachtige muziek. Het was even wennen om geen dialoog te hebben, maar het is niet mijn eerste stomme film, dus dat viel wel mee.

Het eerste uur is het een geweldige film die nergens verveeld. Het jammere is dat het niveau het tweede uur niet volgehouden kan worden. De film wordt langdradig en ik verloor mijn aandacht. Het laatste kwartier was daarentegen wel weer spannend en een waardig slot van een mooie film.

Revolutionaire, veelbesproken film die zijn kracht wel verloren heeft anno 2010.
3,0* voor het eerste uur en de uitmuntende muziek.

avatar van J. Clouseau
Ongelooflijk wat ze in 1927 al konden. Metropolis is nog steeds een monumentale film, niet door het verhaaltje, maar door de meesterlijke sets. Gigantische gebouwen, een hele stad gewoon nagebouwd. Ook de special effects (die scène waarin de robot-Maria tot leven gewekt wordt ) zijn schitterend. Duizenden figuranten, massascènes zoals je die tegenwoordig niet meer ziet. Een monument in de filmgeschiedenis.

avatar van Zeriel
Je kunt deze film natuurlijk niet beoordelen naar de huidige maatstaven, we zijn nu ongelovelijk verwend, want in principe is alles mogelijk, i.t.t. 1927 .
Ik was al voorbereid om flink wat film door te spoelen........., maar op het saaie stuk voor de finale na, heeft de film me van begin tot eind geboeid.
Veel van de special-effects zijn nog steeds top. Zijn tijd vér vooruit, deze film.

avatar van simonvinkie
Al erg lang was ik benieuwd naar films van Fritz Lang. Zo stonden films als M, The Big Heat en ook uiteraard deze film op mijn to-see lijstje. Op de bibliotheek bij mij op school gehuurd. De derde ''stomme'' film die ik zie overigens.

Dat Metropolis en hele bijzondere en destijds baanbrekende film was, daar kan ik niet omheen draaien. Want dat was het ook zeker. Erg grappig om te zien hoe ze in 1927 dachten hoe het heden eruit zou komen te zien. Verder waren de decors, de special effects en de sfeervolle muziek erg goed.

Het verhaaltje was niet echt heel boeiend helaas. Het eerst uur was erg sterk, daarna word de film wat minder. Overigens was het laatste half uur wel weer van hoog niveau. Tja, dus opzich wel een hele intressante film om gezien te hebben. Alles oogt veel moderner dan 1927, maar als ik de film op amusementswaarde en vermakelijkheid ga berekenen, kom ik erg laag uit.

Maar aan de ene kant was Metropolis wel een filmervaring die me bij zal blijven. Trouwens irriteerde de hele overdreven mimiek mij ook wel. Natuurlijk hoort dat ook wel bij de ''stomme'' film, maar hier was het af en toe wel een beetje té.

avatar van james_cameron
Taaie klassieker. Onmiskenbaar van groot belang voor de filmgeschiedenis, maar in de 150 minuten versie een hele zit. Mooi production design en veel vernieuwende elementen, maar het had allemaal wel wat subtieler en vooral korter gemogen. Op Blu-Ray gekeken, maar dat maakt voor de beeldkwaliteit weinig uit. Het onlangs toegevoegde materiaal ziet er ook in high definition belabberd uit.

avatar van Karl van H.
Vooral op het gebied van production design staat Metropolis zijn mannetje: de decors zien er groots uit en de hoeveelheid figuranten is indrukwekkend, al helemaal voor die tijd. De robot (op de poster te zien) ziet er zelfs vandaag de dag nog goed uit en de special effects kunnen er nog goed mee door. Ook qua thematiek valt er genoeg leuks te beleven, met de machine als vervaring voor mens, machines die de mens tot slaaf maken maar waar men tegelijkertijd van afhankelijk is, klassenstrijd... Toch is het vooral de historische waarde waar de film het van moet hebben, want voor een hedendaags publiek is het een hele zit. Hoewel het onredelijk is de film het aan te rekenen, kan de afwezigheid van geluid zeker als gemis worden opgevat, deels omdat de muziek je totaal geen adempauze gunt en deels omdat de tekstkaartjes tussendoor niet altijd even goed geschreven zijn: vaak wordt er iets getoond dat ook al uit de beelden bleek ("Maria -!" "MARIA --!!!") en soms worden er zelfs complete scènes overgeslagen (!). Het afdoen van een belangrijke plotontwikkeling met een zinnetje of twee kan echt niet (meer tegenwoordig?) in een visueel medium als film. Dat de tijd Metropolis heeft ingehaald moge dus duidelijk zijn, dat het desondanks een klassieker mag heten staat echter buiten kijf - want verouderd of niet, dat Lang een wereldprestatie heeft neergezet in 1927 is zelfs voor de simpelste ziel duidelijk.

ik vond er geen hol aan!
In het begin kwamen er nog een paar leuke beelden voorbij van hoe de stad er uit zag maar na een half uur heb ik me eigenlijk alleen maar verveeld.
Zoon stille film met wat tekstjes en muziek is niets voor mij.
0.5 *

avatar van Jessen0wnt
Versie van 153 gezien, denk dat ik met de verkorte versie toch beter qua cijfer uitkwam. Film is een enorme en terechte klassieker, zeker als je de film in zijn tijd plaatst heeft het wel grenzen opgezocht qua decor en figuranten-aantal, en daarnaast was het toentertijd ook een spelend onderwerp, die industrialisatie. Toch voelt de film wat onwennig en chaotisch aan en is het eerste deel van het verhaal,voordat de Maria-robot wordt gemaakt, niet echt rete interessant. Dit komt vooral doordat ik de 153 min. versie heb gezien waardoor er ook verschil zit tussen kwaliteit en formaat van elk shot, op het begin is dit effe wennen. Daarnaast heb je, zonder het plot te hebben gelezen, nog niet echt een idee waar de film naar leidt, zelfs niet na dik een uur kijken. Heb de film daarom ook in tweeën gekeken waardoor je toch wat concentratie weet op te brengen voor het vele sterke tweede deel van de film (waar je echt kan genieten van decor en figuranten). Mede dankzij de positie van de film en het sterke tweede deel (vooral met de kindertjes!) een dikke 3,5 ster.

gisteren gezien (versie van 2u) en zit een beetje met gemengde gevoelens:
1) ja, het wordt (toch voor die tijd) ontzettend mooi in beeld gebracht met de nodige special-effects vandien. Ook het verschil tussen goed en kwaad, rijk en arm, droom en werkelijkheid, ... wordt visueel meegegeven en is bij momenten van een origineel doch aangenaam niveau.
2) ja, het is toch een beetje langdradig bij momenten. Het concept/moraal waar de film om draait is lange tijd niet duidelijk (ook al vermoed je al een beetje wat er gaat gebeuren), maar eens het 'levenswerk' voltooid is stijgt de film qua spanning, en wordt ook alles duidelijk.
3) ja, het gebruik van tekstjes is soms storend, maar dat is natuurlijk nu eenmaal zo bij dit soort films. En inderdaad, wellicht dat bij de langere versie alles wordt uitgelegd, dus vervalt mijn opmerking een beetje...

Kortom, goede film maar heeft niet helemaal de (misschien te hoge) verwachtingen kunnen inlossen. Dus 3.5* volstaat!