
Lady and the Tramp (1955)
Alternatieve titel: Lady en de Vagebond
Verenigde Staten
Animatie / Muziek
76 minuten
geregisseerd door Clyde Geronimi, Wilfred Jackson en Hamilton Luske
met de stemmen van Barbara Luddy, Larry Roberts en Peggy Lee
De mooie, verwende spaniël Lady ontmoet de zwervershond Vagebond. Nadat hij haar redt van een bende straathonden die haar lastig vallen, trekken ze samen met elkaar op. Langzaam maar zeker groeien de werelden van huishond en zwervershond steeds dichter naar elkaar toe; Lady en Vagebond worden verliefd op elkaar. Totdat Lady door de Vagebond per ongeluk in het hondenasiel belandt.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=oVG-vQNbiJQ
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,3 / 123802)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)koop op iTunes voor € 16,99Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 2,99kijk op Disney+Het begint al met de tekenstijl. Die is warm en sfeervol. Veel details van dichtbij, in zowel honden als huizen, maar soms wat abstracter van veraf (die eerste beelden bijvoorbeeld). En natuurlijk geen computeranimatie. Ook de muziek is mooi en de gezongen liedjes zijn erg sterk, grappig en melodieus. De voice-acting is ook prima.
Maar het zijn vooral de losse scènes waarin Disney sterk is. Die eerste nacht alleen van Lady, met haar puppy-ogen, gedrag en speelsheid. Disney weet als geen ander filmbedrijf een schattigheid over te geven, enkel en alleen via beelden. Heel knap. Ook de montage is bijzonder trouwens in deze, met veel personages die in beeld blijven maar waar de achtergrond verdwijnt. Dat zie je niet vaak, zeker niet bij Disney.
Verder geen irritante bijfiguren, eens een keer geen echte vijand wat best leuk is voor de verandering en natuurlijk één van de bekendste Disneymomenten ooit. Alleen tegen het einde viel de scène bij de hondenkennel wat tegen en ging alles net te snel. Verder met gemak 4,0*.
Ik heb nogal een hekel aan honden. Het zijn irritante vieze beesten, die veelsteveel aandacht opeisen. Nee geef mij maar het chille van poezen! De heren van Disney dachten er echter anders over en tekenden een brave film bij elkaar over hoe twee honden van verschillende klasses elkaar vinden. Aardig avontuurtje hoor, maar niet heel opmerkelijk allemaal. De scene bij het Italiaanse restaurant kwam me overigens wel bekend voor

ooid van de aristol katten gehoord
Ik vind deze film weer duidelijk een voorbeeld van als men een tekenfilm in speelfilmlengte gaat bekijken. Een verhaal wat uitelkaar wordt getrokken. Wel schattig maar toch ook weer niet zo mooi getekend. Het verhaal is al gauw voorspelbaar alleen men blijft erg lang hangen bij hetzelfde onderwerp. Eerst wordt begonnen met een lange introductie, waarna de de volgende stap volgt en dat is waarin Lady te weinig aandacht krijgt en vervolgens ..

Dat is wellicht de reden waarom ik deze film zo weinig heb bekeken. Ik kon maar geen binding krijgen met de karakters. Ook na herbekijken is het enige wat ik me herinner de spaghetti scène. Het is een film die aardig is, maar ik kan er mijn aandacht gewoon niet bijhouden. En ja hoor de katten moeten natuurlijk weer de slechte zijn, hoe origineel!
Jeugdfilms vallen vaak tegen als je ze later terugkijkt maar bij Lady and the Tramp is het in mijn geval juist omgekeerd. Van begin tot eind een oerdegelijke Disney die nergens verveelt. Ik heb niks met honden of liefdesverhalen maar hier lijkt alles op zijn plaats te vallen.
Dat begint al met het breedbeeldformaat. De makers hebben hier uitstekend gebruik van gemaakt en het lijkt zelfs of ze er al jarenlang ervaring mee hebben. Het voegt in ieder geval duidelijk iets toe. Ook kijk je voortdurend naar hekken, benen of tafels in plaats van straatbeelden, auto's en landschappen. Hierdoor is het echt een hondenfilm geworden die zich afspeelt in de mensenwereld in plaats van een mensenfilm waarin toevallig honden voorkomen. De voordelen die animatiefilms in dit opzicht hebben, namelijk geen camera- of lichtrestricties, zijn uitstekend benut.
Verder is de tekenstijl vrij realistisch en dat past prima in het verhaal en de sfeer. Het geeft vanaf de eerste minuut een warme uitstraling. Maar ook de karakters zijn in tegenstelling tot een aantal voorgangers weer erg vermakelijk. Stuk voor stuk verschillen de honden behoorlijk in gedrag wat het avontuur levendig en verrassend maakt. Een achterliggende gedachte van Lady and the Tramp is ook behoorlijk volwassen en serieus: mensen krijgen en kind en andere dingen, waaronder huisdeuren, zijn opeens een stuk minder belangrijk. Wie heeft hier niet eens over nagedacht?
Maar de toon blijft vooral vrolijk zonder kinderachtig te zijn. Mocht ik deze ooit nog eens aanschouwen als vader tijdens de Kerstdagen zal er nog wel een halfje in de beoordeling bijkomen.
4*

In 1953 begon men met de productie en Lady and the Tramp was de eerste film die in Cinemascope werd opgenomen. Ze huurden de populaire Amerikaanse zangeres Peggy Lee in om een deel van de soundtrack voor haar rekening te nemen en een aantal stemmen in de film in te spreken. Dit kwam het succes van de film zeker ten goede. Met een opbrengst van 7,5 miljoen dollar in de VS was de film een succes.
Lady and the Tramp behoort misschien niet tot de beste films van Disney, het blijft een leuke film met fraaie animatie en enkele leuke karakters. De scène waarin Lady en de Tramp samen spaghetti eten is een klassieker.
Lady and the Tramp behoort misschien niet tot de beste films van Disney
Toch wel, maar dat is mijn persoonlijke mening

Mooie review verder.


In 1953 begon men met de productie en Lady and the Tramp was de eerste film die in Cinemascope werd opgenomen.
De eerste tekenfilm. De eerste film in Cinemascope was The Robe (1953) . http://www.pictureshowman.com/timeline_1950_1960.cfm
De eerste tekenfilm. De eerste film in Cinemascope was The Robe (1953) . http://www.pictureshowman.com/timeline_1950_1960.cfm
Ik bedoelde eigenlijk de eerste tekenfilm.
De animatie is sterk, zeker voor die tijd, maar de film voelt als geheel wat minder creatief aan. Dat uit zich met name in de koppeling tussen beeld en muziek, die hier wat minder sterk is dan in eerdere films. Liedjes storen niet echt zoals bij de latere films, maar muziek en beeld staan wel veel losser van elkaar. Wel leuk is het hondenkoor in het asiel, en natuurlijk de iconische spaghettiscène.
Niet de beste Disney, maar zeker ook niet vervelend. 2,5*.
Het verhaal is gewoon erg lief en erg leuk gebracht. Van begin tot einde zit het tjokvol magische momenten. Hoogtepunt is toch wel de Spaghetti scene hoor. Naar het einde toe duurt het soms net even wat te lang en begint het een heel klein beetje te slepen. Maar de animaties maken erg veel goed. Er zit zoveel schoonheid in de tekenkunst. Geweldig gebruik van kleur, de schaduwen zijn erg goed en de achtergronden nagenoeg perfect. Geweldige Disney Classic.
Ook de andere bijfiguren zijn irritant te noemen, en memorabele liedjes zitten er ook al niet echt in. Nogal een tussendoortje dus. De kwaliteit is verder niet heel slecht (hoewel het geluid wel minder was, maar dat kan ook aan mijn versie gelegen hebben).
2,5*
Het verhaal over de liefde tussen twee honden die elk een aparte levensstijl hebben is zeer leuk gevonden maar ik heb wat problemen met de uitvoering. Ik vind dat Disney hier op vlak van opbouw en situaties redelijk tam blijft. Het eerste deel vond ik heel goed maar hier en daar begint de verveling een beetje toe te treden in het tweede deel. Naar het einde toe komt er dan wel wat vaart in maar Disney heeft mij al veel betere finales laten zien.
De personages en vooral de cast die ze inspreekt is van subliem niveau. Lady is net als elk ander vrouwelijk karakter in een Disneyfilm, lief, beetje stijf en gereserveerd, maar de vrouw achter de stem doet dit prima. De Vagebond is het eerste personage met een ongelooflijke flair. De film klinkt ook heel modern voor de jaren 50. Een enorme verbetering met Peter Pan en Alice In Wonderland.
De animatie ziet er ongelooflijk goed uit en dit komt door het gebruik van die prachtige en warme kleuren. Dit is van ongekend goed niveau. Over de muziek en de liedjes heb ik ook niets anders te vermelden dat het weer van een degelijke kwaliteit is.
Ik heb lang getwijfeld welk punt ik deze film zou geven. Je hebt prachtige animatie en uitstekende voice casting en dan mogen we die iconische spaghettiscene uiteraard niet vergeten. Maar ik vind het als DIsneyfilm te weinig gewaagd, gedurfd en daardoor iets te tam en een beetje ... ??saai?? . Zit wat met een dubbel gevoel en daarom ook deze 3*
Blijft een klassieker van formaat!
4,0
Prima Disney klassieker. De iconische spaghettiscene is geweldig, en ook het begin is mooi gedaan. Je voelt gelijk die hartverwarmende en sentimentele sfeer waar Disney om bekend staat. Het middengedeelte is wat minder en de bijrollen (behalve Trusty en Darling) maken ook geen blijvende indruk. Maar Lady en Tramp, en de mooie animatie, zorgen ervoor dat het boeiend blijft om naar te kijken. De korte speelduur is ook wel heel fijn.
We are Siamese if you please
We are Siamese if you don't please

Volgens sommigen stereotiep en racistisch zelfs vanwege hun Aziatische accent en smalle oogjes en om niemand voor het hoofd te stoten heeft Disney besloten het nummer in de remake te schrappen. Of in ieder geval aan te passen: er zullen waarschijnlijk nog wel 2 katten in voorkomen, maar niet van het Siamese ras. Ik zie er zelf geen enkel kwaad in. Een geweldig vilein liedje dat zich met gemak kan meten met het geniale Be Prepared.
Lady is van goeden huize, Tramp is een vuilnisbakkenras uit de armere buurt die op een dag verzeild raakt in de 'kakwijk' waar hij Lady ontmoet. Lady voelt zich op dat moment aan de kant gezet nu er een baby geboren is. Tramp steekt zijn ongezouten mening over mensen niet onder stoelen of banken: 'A human heart has only so much room for love and affection. When a baby moves in, the dog moves out.' Mensen spelen geen belangrijke rol in deze dierenfilm, je ziet ze enkel tot schouderhoogte, zoals in Tom & Jerry tekenfilms. Jock, een Schnauzer hondje, héél erg schattig overigens, is een conservatief rijkeluishondje dat geen kwaad woord wil horen over mensen en jaagt Tramp de tuin uit: 'We zitten hier niet te wachten op bastaardhonden en hun radicale ideeën!'

De zwerfhonden worden door een hondenvanger van straat geplukt en gedumpt in het asiel. Grappig ook zijn al die verschillende hondenrassen: 'This is my sister, Rosita Chiquita Juanita Chihuahua...' Het asiel zit overvol, een hartverscheurend beeld van een hondje dat in zijn kooi ligt te huilen.

Even later is er de dierentuinscène en ook hier weer van allerlei dieren in kooien; de majestueuze leeuw in het getraliede hok heeft iets sneus en ving ik in de lachende hyena al een glimp op van The Lion King?
En de spaghetti-scène natuurlijk, die is nog altijd een van de beroemdste filmmomenten ooit. Lady en het zwervertje die door hun Italiaanse vrienden (immigranten!) op een romantisch etentje worden getrakteerd, spaghetti met gehaktballen, en nog live-muziek erbij ook.
De animatie is wederom erg mooi, vooral Lady springt er bovenuit. Leuk gedaan dat de mensen bijna niet in beeld komen, waardoor je als kijker op het hondenniveau blijft. De liedjes zijn redelijk, al zijn de Siamese katten wel een hoogtepuntje van de film. De rat vond ik vroeger best spannend, maar nu komt het besef dat ik een echte badguy mis. Toch iets waar Disney normaal gesproken erg goed in is. Door dit gemis voelt het hele avontuur een beetje gewoontjes.
Daarnaast zijn niet alleen Lady zelf, maar alle randfiguren niet memorabel, behalve die katten weer. Het is allemaal wat te braaf naar mijn smaak.
Sowieso een aantal erg leuke en nostalgische scènes waarvan de spaghettiscène de meest beroemde is, maar ook andere zaken kwamen snel terug zoals die Siamese katten (prima song overigens), die twee andere loebassen, het hondenasiel en de grote wijziging ten huize Lady die haar hele leven overhoop haalt.
Lady en de Vagebond blijft een mooie romantische film, één van de klassiekers van Disney. Met een lach en een traan, maar vooral lekker sentimenteel.