The Insider (1999)

Thriller / Drama

geregisseerd door Michael Mann
met Al Pacino, Russell Crowe en Christopher Plummer

Producer Lowell Bergman van het programma '60 minutes' ruikt een verhaal wanneer Jeff Wigand, voormalig onderzoeker bij tabaksfabrikant Brown & Williamson, niet met hem wil praten. Wanneer de fabrikant Wigand dwingt om een overeenkomst na te komen, besluit hij toch om Bergman in vertrouwen te nemen en de waarheid over zijn werkgever naar buiten te brengen. Zowel Bergman en Wigand komen er echter achter dat dit niet zo makkelijk is als gedacht.

Wigand
Al Pacino acteert zeer goed in deze film. Hij wordt echter overtroffen door het door merg en been gaande acteerwerk van Russell Crowe. De wijze waarop hij de in een steeds verder isolement terecht komende Jeff Wigand neerzet is subliem. De muziek en de prachtige beelden maken naast het aangrijpende verhaal een hele diepe indruk op mij. Waarom deze film niet in de top 250 staat is voor mij een raadsel.

avatar van Minotaures
Minotaures schreef:
verhaal is niet echt mijn ding onder 'interessante verhalen', maar omdat hier toch een aantal favoriete acteurs in spelen wil ik hem toch eens zien

Ondanks dat ik het verhaal minder vond was het een uitstekende film. Acteerwerk was uitstekend, wereldbekende acteurs en een keiharde waarheid over het nadeel van tabak. Het begon allemaal met een onterechte ontslag van een prof., wat snel uitmonde op bedreigingen, stalken en het irriteren van de prof. Het was ook een lange rit naar de uiteindelijke climax tussen professor Wigand en de tabaksfirma. Met aan Crowe's zijde Pacino, die een rol heeft van een producent van een bekende programma, die alles eraan doet om Wigand door zijn processen doorheen te slepen.

Een minpunt was dat het voor mij ietwat te lang duurde. Want zoals ik al zei vond ik het verhaal niet al te geweldig, dus na een tijdje zat ik toch te piekeren wanneer het nou zou eindigen.

Toch is de film in zijn genre een toffe film.

avatar van Matthiasc88
degelijk, met 2 van men favorieten Al en Russell
het bekijken waard

avatar van akira124
Goede film, had wat mij betreft iets meer vaart in gemogen.
Prachtige soundtrack!

avatar van Picker
akira124 schreef:
Goede film, had wat mij betreft iets meer vaart in gemogen.

Dat vond ik dus ook.

groente12
Met Heat had Micheal Mann mijn aandacht te pakken, maar ik had echt niet verwacht dat The insider mij zo zou overdonderen. The insider is misschien wel de beste drama thriller die ik ooit heb gezien. Micheal Mann komt met een fantastisch scenario op de proppen, en laat het beste uit Al Pacino en Russel Crowe komen wellicht de meest indrukwekkende acteerprestaties die ik van beide heren heb gezien. De rest van de cast mag ook niet buiten gelaten worden want ze zijn één voor één overtuigend. Ook is het systeem omroep CBS en de tabaksindustrie interessant weergegeven; het laat je precies zien hoe hard de wereld is. Beeld en geluid mogen er ook zijn, Mann trakteert de kijkers op een uiterst unieke wijze schitterende camera composities zien, ook is het muziek ook erg mooi en het is altijd een pluspunt als je ook muziek van Massive Attack erbij hebt. Al met al een enorme sterke film van Mann en een top tien notering chapeau.

avatar van Vinokourov
Onbegrijpelijk hoe Michael Mann het telkens weet te presteren om zo'n saaie film te maken. Met The Insider is het hem weer gelukt. Het onderwerp (het aanklagen van de tabaksindustrie in een TV-programma) leent zich voor een boeiende film, maar dit was maar bijzonder matig. Bij een film als dit verwacht je een spannende paranoïde sfeer, maar daar is maar weinig van te bekennen. Het duurt allemaal te lang, heeft een vervelende soundtrack en suf camerawerk. Evenzo suf is het grijze kapsel van Russell Crowe. Alleen onze grote vriend Al Pacino vond ik sterk spelen.

avatar van Rogyros
Vinokourov schreef:

Ik vond dit nu juist een goede film. Juist van deze opzet heb ik prima genoten. Uitstekende film!

avatar van witboek
Ooit eens gezien op de BBC en een zeer geslaagde combinatie.

avatar van Xen0n
Sterke film, maar voor mij toch iets te langdradig en daardoor snel saai. Ookal zijn het wel boeiende en interessante onderwerpen, toch worden de films die gaan over rechtszaken ed. redelijk snel vervelend. Dat is bij deze ook zo, 2 en half uur was, bij deze film, simpelweg voor mij te lang om de aandacht er goed bij te kunnen houden. Daarentegen wel goed acteerwerk van onze Crowe en Pacino, maar dat weet deze film niet geheel te redden..

Abnormale goede prestaties van Rusell Crowe en Al Pacino. Zij waren ook echt de reden dat ik deze film ging kijken, en ze hebben me totaal niet teleurgesteld. De film verveelt op geen moment ondanks de 151 minuten en is denk ik zeer realistisch neergezet. Geweldige film!

avatar van Dennis Evahi
Ooit de film halverwege stopgezet. Kwam gewoon niet in het verhaal. Traag, sloom, vervelend tempo.

Nomak
Fuck it. Let's go to court.

The Insider is een intense film die het vooral moet hebben van de acteerprestaties. Beide hoofdrolspelers schitteren en ik durf niet te zeggen wie van de twee ik hier verkies. Van Al Pacino was ik al lang overtuigd, maar Russell Crowe in de rol van Jeffrey Wigand verrast me hier door zijn ijzersterke acteerwerk. Het verhaal is boeiend en laat zien in wat voor een corrupte wereld we leven en hoe groot de macht van de media en de multinationals is. Als kleine man kan je er weinig tegen beginnen, toch probeert Jeffrey Wigand het en hij wordt steeds harder met de rug tegen de muur gedrukt. De machteloosheid van deze man is voelbaar en wordt prachtig in beeld gebracht. Door middel van doodsbedreigingen en het zwartmaken van de man probeert men hem monddood te maken. Het is dan ook een geluk dat Pacino's personage, Lowell Bergman aan zijn zijde staat en koste wat het kost voor de waarheid wil vechten, ongeacht de gevolgen. Ondanks zoveel tegenslag toch blijven doorvechten terwijl de situatie uitzichtloos lijkt, dan moet je sterk in je schoenen staan. Deze mannen mogen dan ook best wel als helden gezien worden.

Beste scènes zijn de scéne op het golfterrein wat voor een onbehaaglijke spanning zorgt. En dan natuurlijk het moment dat de FBI persoonlijke spullen van Wigand in beslag komt nemen. Dan zie je pas echt hoe moeilijk de strijd is die Wigand voert.

Regisseur Michael Mann brengt alles erg mooi in beeld, hij levert hier dan ook weer een sterke film af. Toch is het zeker niet zijn beste film, in mijn ogen heeft hij zowel hiervoor als hierna nog betere films gemaakt.

lloydbarker
Dit is niet echt een voor de hand liggend onderwerp, dat maakte het al zeer interessant voor mij. Crowe, waarvan ik voor deze prent heel weinig heb gezien vond ik goed acteren en Pacino geweldig maar ik heb wel altijd met z'n rollen dat ik denk goed gedaan Al, maar De Niro zou het nog beter hebben gedaan, misschien een beetje vreemd hoor maar die 2 vergelijk ik altijd met elkaar. Mooie verdeling van de spanning over de gehele film en deze film bleef mij continu boeien. Prachtige muziek ook.

avatar van markel66
Door de zeer positieve reactie's hier toch maar eens kijken.

avatar van markel66
Pacino als altijd zeer sterk in zijn rol, van Crowe ben ik niet zo zeker.
Hij zet geen rol neer die je meesleept of overtuigt, en ik ben toch echt wel een Crowe fan.
Het verhaal zelf boeit mij wel, zeker omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.
Al met al zeker een must see, in eerste instantie een 3 *
Later nog maar een 0,5 * erbij.

avatar van ropjuh89
Goed verhaal, sterk gespeelde rollen en daarnaast was ik ook zeer tevreden met de muziekkeuze gedurende de film. De film heeft me de volle tijdsduur kunnen boeien, 4*

Goed verhaal met zeer goede acteurs die weer prachtig werk hebben afgeleverd.

Nieksnut
Heel sterke film. Af en toe heel klein beetje overgedramatiseerd en hij had van mij iets zwarter en soberder gemogen, maar dan ben ik aan het zeuren hoor. Gewoon een sterke verfilming van een heel indrukwekkend verhaal!

avatar van pampelonne
een verhaal met een hoopvolle boodschap: ondanks de enorme offers die Jeff moet brengen en de machtstrijd binnen het tv station, gaat de tabaksindustrie door het stof, ze keren zoveel miljoen uit, wat in feite natuurlijk "peanuts' is voor deze miljardeninindustrie, maar toch.

Al Pacino is heerlijk op dreef als de gedreven onderzoeksjournalist, die altijd zijn bron beschermt.
Ik vond russel crowe zo nu en dan nogal passief over komen, leel teveel op de wat manisch-depressieve man uit A beautiful mind.

spannende goed onderhoudende thriller.het is nooit achtehaald wie jeff in het echt met de dood had bedreigd, zeker in de doofpot gestopt...

avatar van deLeeuw
Top soundtrack en acteerprestaties. Af en toe wat lekkere spanning.
Het verhaal begon goed, maar helaas bleef een doordacht of spectaculair plot uit. Het verhaal was gewoonweg niet boeiend genoeg gezien een derde van de film ging over het wel of niet uitzenden van de aflevering, en vanwege de lange speelduur, werd het zelfs op sommige momenten wat saai.

Geweldige film met sterke acteerprestaties!

TMP
Aardige film, die toch vooral wordt gedragen door de goede acteerprestaties. Crowe en Pacino acteren beide erg sterk. Een paar mooie monologen van Pacino. De film had echter wel wat korter gemogen, aangezien de film op momenten een beetje saai werd. Het onderwerp was echter boeiend genoeg om de aandacht toch vast te houden.

avatar van maerk
4e Mann, en de beste tot nu toe.

Het plot klonk interessant, maar toch was ik een beetje huiverig toen ik The Insider opzette. Michael Mann heeft me tot nu toe niet volledig overtuigd. Collateral vind ik erg goed. Heat vind ik echter nogal overroepen en Public Enemies vond ik vreselijk.

Het eerste kwartier van The Insider moest ik even wennen. We bevinden ons midden in een verhaal waar we de ballen nog niet van weten en Mann's visuele stijl vond ik redelijk chaotisch. Gelukkig duurt het niet lang voordat het verhaal een logische vorm aanneemt en raakte ik gecharmeerd van die chaotische filmstijl. Bij chaotisch bedoel ik echter niet razendsnel en onduidelijk camerawerk, maar veel handheld camerawerk en onverwachte bewegingen. De ene keer zit Mann de personages zeer dicht op de huid en is het veel guerillastijl, en soms neemt hij weer veel afstand en krijgt de film een totaal andere look.
Typisch dat juist deze film mij het meeste boeit, want er zit nauwelijks actie in. Toch valt er genoeg spanning te bespeuren. Het verhaal is erg sterk en de persoonlijke dilemma's van de personages worden mooi uitgewerkt.

De cast maakt deze film helemaal de moeite waard. Pacino levert een goede prestatie, maar ook de bijrollen zijn goed vertegenwoordigd. Christoper Plummer vond ik persoonlijk ook erg goed. De meeste lof gaat echter uit naar Russel Crowe die hier echt ge-wel-dig speelt. Hulde.

Na deze film heb ik toch wat meer vertrouwen in Mann gekregen en wil ik meer van zijjn films zien. 4*.

avatar van Halcyon
Een film die ik al verschillende keren heb gezien en die me telkens weer blijft intrigeren. Voor mij toch een van Manns beste. Uitstekende personages die voortreffelijk vertolkt worden + een ijzersterke aanklacht tegen de maatschappij. Voeg hier nog de typische Mann-cinematografie inclusief dromerige, zweverige muziek aan toe, en je hebt een topper.

avatar van Kr!kke
Een goede film, zonder meer.

Een sterk punt van de film is natuurlijk de cast. Zowel Crowe als Pacino zijn natuurlijk toppers en tillen deze film dan ook naar een hoger niveau. Verder begint de film erg sterk, met dank aan het verhaal dat toch wel boeiend is. Voor je het weet is het eerste uur dan ook voorbij, maar jammer genoeg heb je dan nog 90 minuten te gaan. Op die manier raakte ik na verloop van tijd minder geïnteresseerd en vond ik het bij wijlen zelfs wat saai worden (wat toch niet de bedoeling kan zijn). Het is natuurlijk wel zo dat de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, zodat Michael Mann het verhaal waarschijnlijk zo nauwkeurig mogelijk wilde vertellen en natuurlijk gebonden was aan bepaalde grenzen.

avatar van jumpstylemovie
Gisteravond heb ik hem opgezet. Ik wist van te voren niet dat ie zo lang zou duren maar dat was geen probleem want deze film heeft een erg boeiend verhaal. Wat is Al Pacino toch een held. Meesterlijke acteur. Ook Russel deed het goed. Deze film heeft een mooi verhaal dat op sommige momenten behoorlijk treurig is. Soms werd het best spannend en kon ik me goed inleven in de personage's. Het einde vond ik goed. Op het laatst zag je nog wat uitleg en daarin zat het antwoord op mijn vraag: Wie bedreigde de famillie Wigand nou eigenlijk? Ook kwam ik er achter dat dit waargebeurd was, hier en daar wat aangedikt natuurlijk. Deze uitstekende film krijgt een uitstekend cijfer.

avatar van Minority_Check
jumpstylemovie schreef:

Perfect uitgelegd
toen die klaar was realiseerde ik me ook dat het 1 uur was
ik had het echt niet in de gaten
ik zat er helemaal in

avatar van AjaxRulezzz
Prachtige film, spannend verhaal en super geacteerd door Al Pacino en Russell Crowe.

Boeiend drama met uitstekende rollen van Al Pacino en Russell Crowe. Ook de overige cast was goed. Het verhaal zat prima in elkaar en ondanks de behoorlijke duur verveelde hij eigenlijk geen moment.