The Insider (1999)

Thriller / Drama

geregisseerd door Michael Mann
met Al Pacino, Russell Crowe en Christopher Plummer

Producer Lowell Bergman van het programma '60 minutes' ruikt een verhaal wanneer Jeff Wigand, voormalig onderzoeker bij tabaksfabrikant Brown & Williamson, niet met hem wil praten. Wanneer de fabrikant Wigand dwingt om een overeenkomst na te komen, besluit hij toch om Bergman in vertrouwen te nemen en de waarheid over zijn werkgever naar buiten te brengen. Zowel Bergman en Wigand komen er echter achter dat dit niet zo makkelijk is als gedacht.

avatar van Ramon K
Wel logisch, want 2001, Space Odyssee heeft het beste verhaal wat ik ooit in een film gezien heb, zo allesomvattend als die film is, zo zal er waarschijnlijk nooit meer 1 gemaakt worden!

Aha

FisherKing
Al Pacino en Russel Crowe in een goede film van Michael Mann.. (jammer dat ik weer rook)

zag tot mijn grote ontsteltenis dat ik deze film slechts 4 sterren heb gegeven. schandalig.

film is geniaal geacteerd en enorm beklemmend. vond hem werkelijk waar fantastisch

Een draak is het!

FisherKing
Een vuurspuwende draak dan toch

Nou mijn duizendste film voor MM. En er een goede film voor uitgezocht.
Goed spel, spannend ...en de muziek! (Lisa Gerrard)

avatar van narva77
Emdee

avatar van Armin
Bovengemiddelde thriller met sterk spel van beide hoofdrolspelers. Hij had van mij ook iets korter mogen zijn. ***1/2

Super film met twee goede acteurs
waar gebeurd verhaal boeiend verhaal

prachtige, zelfs geniale film. Staat wat mij betreft op eenzame hoogte qua sfeerschepping en dramatiek!! Fantastische rollen ook van Pacino en vooral Russel Crowe natuurlijk maar hoe onbegrijpelijk ook, geen oscars gekregen dat jaar.Zelfs in een jaar met films als American Beauty en The Sixth Sense valt dit te betreuren!

Zucht.

Zucht.

wat een reactie zeg. iemand onderbouwt dondersgoed wat ie van een film vindt en waarom die dat zo vind en geeft um vijf sterren. zijn goed recht.

laat iemand in z'n waarde of kom zelf met argumenten aan en niet met een nietszeggends iets als dit.

Er werd vandaag en gisteren een boel gezucht op deze site. Leek me leuk daar es aan mee te doen, da's alles.
En volgens mij heb ik op dit forum een eind eerder uit de doeken gedaan wat er mis is met deze saaie film.

En anders kan iemand wellicht moeite doen mij uit te leggen wat de rol van die vrouw van Pacino's karakter in de film was. Wat doet dat mens in de film?
En waar gaat de film eigenlijk over?

avatar van Jordy
ah mooi ik zie dat de film inmiddels een cijfer heeft gekregen dat meer bij de film past (ipv die 2.38 waar ie eerst op stond)

FisherKing
precies; als de echte filmliefhebbers er aan komen....

avatar van Macmanus
stond hij op een 2.38 wat een schande.

stond hij op een 2.38 wat een schande.

Eens. Da's veel te hoog voor dit gedrocht vol aanwijsbare onzin. Kan iemand mij vertellen waarom dat begin (wat - net als de hele film - veel te lang duurde) er niet gewoon is uitgesneden?

avatar van Ramon K
Ik vond hem ook niet meer waard dan een luttele 2,5 sterren. Maar ja, ik kom wel vaker veel te hoge gemiddelde scores tegen op deze site....

avatar van Macmanus
Aha het oude niveau is terug. gelukkig

En waar gaat de film eigenlijk over?

Als je op je werk met problemen kampt en daar het psychologisch wat moeilijk mee hebt, lijkt het me logisch dat je daar met iemand over praat, niet? De tweede vraag is gewoon te makkelijk!

^0^ Goed geantwoord, tenniskampioen!

Dat van die vrouw is een redenering van niks. In die scenes gebeurt niets. Het personage komt uit de lucht vallen en is een bijster kreupel facet in dit wankele scenario.

En dat antwoord op die tweede vraag is essentieel.

Je mag het best met me oneens zijn, maar probeer de discussie dan tenminste op niveau te voeren.

avatar van Macmanus
Antwoord op je 2e vraag staat bovenaan deze pagina.

En als jij de film saai vond en oninteressant oke, maar ga niet vertellen dat het nergens over ging.

Antwoord op je 2e vraag staat bovenaan deze pagina.

Ik zie het er niet staan. Ja, ik zie een plotoutline, maar niet waar die film nu eigenlijk over gaat.

En als jij de film saai vond

En hoe...
en oninteressant oke, maar ga niet vertellen dat het nergens over ging.

Vertel me dan waar-ie over ging? De film wist mij niets maar dan ook niets duidelijk te maken.
Ik zag er weinig in dan een volslagen politiek correcte en ongewaagde aanklacht tegen Big Bad Tobacco. Wat is daar interessant aan? Wat beleef ik in die film met welk personage mee? Wat leert ons hoofdpersonage? Wie is in vredesnaam het hoofdpersonage (karakter van Crowe of van Pacino)?
Waar is het drama?

UHhhhhhhhhhhhh
Ik kan wel eens slechte argumenten hebben dat geef ik toe maar dit slaat alles.

Abre los Ojos.

avatar van Ramon K
Sorry mensen, maar ik denk dat Cornelis hier WEL een punt heeft; ik vond het slechts een saaie documentaire, die weinig emotie bij me kon oproepen. En Crowe en Pacino konden hier weinig aan veranderen. Ik heb ook echt een hekel aan films die over een waargebeurd gegeven gaan.

avatar van Macmanus
Wat maakt het uit wie de hoofdpersoon is, misschien zijn ze het wel allebei he daar eens over nagedacht, kennelijk niet.

Dat jij het onderwerp niet leuk vind vind ik best, ik vond het wel interessant.

En ik vond de acteurs super.

En de drama is dat hij helemaal gestrest raakt door de rechtszaak en daardoor ook zijn vrouw minder aandacht geeft en die weet ook niet meer wat ze er mee moet, lijkt me aardige drama.

En zoals ik al zei als je de film niet leuk vind is goed maar als andere mensen het wel leuk vonden mag dat toch ook.