Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

orbit
goongumpa schreef:
Dat vloeken en gekke bekken trekken begint trouwens pas na ongeveer een uur....

Zo kan je elke acteerprestatie wel wegzetten natuurlijk

avatar van goongumpa
Haha, nu ik het zo lees... Toen kwam het wel slim over .
Maar dat het alleen uit schelden en gekke bekken trekken bestaat, is natuurlijk niet waar. Dat langzaamaan verliezen van controle, steeds verder veranderen in iemand anders, iemand voor wie je bang bent, dat zet Linda erg goed neer.

Rufio
Heeft me zeker niet kunnen bekoren... Er gebeurde veel te weinig naar mijn zin!

avatar van jumpstylemovie
Ik ben bang voor deze film xD
Elke keer als er een of andere youtube filmpje gelinkt word ben ik bang dat ik Regan's hoofd in beeld krijg of een sc'ene uit deze film.

avatar van rep_robert
Dan zou ik maar een psychiater bezoeken

avatar van Tharoy
"The power of Christ compels you, the power of Christ compels you.."

Zeer knap gemaakte horrrofilm dat in tegenstelling tot andere genregenoten meer biedt dan slechts de horror. De dramatiek van de situatie, combinatie van religie en wetenschap en de overtuigende special effects maken dit een prima film. Desondanks had de film nog wel wat enger gekund.

Ik snap echt niet hoe die film aan 3.70 geraakt, de film had iets mooi mystiek, maar plots komen ze er met overdreven zaken, die 1 ster geef ik voor het mooie werk voor in het jaar 1973 te zijn, verder dan dat is er dus niets, maar dan ook niets aan. Zeer zonde van mijn tijd.

1.5 voor de moeite.

Nomak
FarahEl schreef:
Iemand die bezeten is schokt niet als een gek en geeft geen groen spul over.

Het is maar een fantasiefilmpje, geen documentaire.

Een echte mens blijft ook niet staan als er talloze kogels door zijn borstkas vliegen, ook maar punten aftrekken bij Scarface dan?

avatar van rep_robert
Vrag me af of FaraEl dan bezeten mensen kent die rustig stil blijven zitten op hun stoel

Nomak schreef:

Het is maar een fantasiefilmpje, geen documentaire.

Maar hij stond zo stijf van de coke dat het hem niks kon boeien.

avatar van mikey
FarahEl schreef:
Wat een overdreven gezeik. Ikzelf weet dat dit soort dingen echt gebeuren (bezeten), maar hoe dat in deze film word neergezet is ontzetten overdreven. Iemand die bezeten is schokt niet als een gek en geeft geen groen spul over. En om dan nog maar niet te praten over het gegil..
wat doet een bezetene dan?

avatar van FarahEl
Woow. Mijn reactie brengt heel wat teweeg.

Nou om maar even algemeen te reageren, ik weet dat dit gewoon een film is en blabla en ik beoordeel de film ook niet op zijn fakegehalte, maar meer op het verhaal in het algemeen. Ik heb sowieso het eerste uur zowat liggen snurken, de film kon me totaal niet boeien.

Wat me gewoon opvalt is dat vele regisseurs 'exorcisme' neerzetten alsof de persoon opeens met hoofden kan draaien, een andere stem heeft en groene smurrie kotst. Het zou veel realistischer zijn als ze het gewoon bij rare bewegingen houden en het stem verheffen. Want dat is wat een bezetene doet.

And ofcourse, als je er niet in gelooft klinkt dit natuurlijk bullshit. Maar het gaat erom dat ik erin geloof en met eigen ogen heb meegemaakt, en dus weet dat het bestaat.

avatar van moviemafketel
Het wordt steeds gekker lol

Fail.

domkey
Klopt natuurlijk wel een beetje, ik ben namelijk bezeten van een goeie pint bier.
En dan durf ik welleens rare bewegingen maken en soms mijn stem verheffen.
The HORROR!

avatar van moviemafketel
En soms kots je een beetje daarna. Hoop niet zo groen. En soms lijkt het alsof je nek om je lijf draait, maar het is puur de kamer die draait.

moviemafketel schreef:

avatar van FarahEl
LOL, lach maar hoor. Zou ik ook doen.

avatar van Vinokourov
De engste horror-film ooit, tenminste zo wordt beweerd door deze en gene. Ik kan daar wel mee inkomen hoor, al deed de horror soms wat kolderiek aan. Horror zal nooit mijn favoriete genre worden, maar soit. Mooie scenes met die jonge Linda Blair trouwens .

avatar van rep_robert
Ik ken zat engere horrorfilms dan dit werkje.. Het gaat in deze film meer om de sfeer denk ik.

rep_robert schreef:
Ik ken zat engere horrorfilms dan dit werkje.. .

Zonder twijfel, maar in 1973 ?
Ik kan ze echt niet opnoemen.

avatar van Filmkriebel
rep_robert schreef:

Enger wel, spannender niet nee.

avatar van Miron
FarahEl schreef:

Eerlijk, jij was vroeger dat ene meisje op de kamping dat geesten kon zien.

domkey schreef:

Zonder twijfel, maar in 1973 ?
Ik kan ze echt niet opnoemen.

Misschien niet uit het jaar 73 of ervoor, maar zat films uit hetzelfde decennium die deze film overtreffen(Jaws, Alien, Halloween, Texas Chainsaw Massacre).

avatar van mikey
Geen engere films dan deze.. het is ook een raar idee om deze film in een bak met andere films te gooien die niets met deze gemeen hebben. HEt is ook een film dat je moet begrijpen, voor hen die horroractie willen zien is dit niet de ideale film.

Nomak
Texas Chainsaw Massacre

Dat slecht geacteerde en ongeloofwaardige verhaaltje met dat constante gegil?
Deze en de andere films je je opnoemt zijn trouwens niet vergelijkbaar.
mikey schreef:
Geen engere films dan deze..

The Omen en The Thing zijn toch een stuk enger. Dat heeft vooral te maken met de sfeer. Ook het derde deel van The Exorcist ademt een vreselijk enge sfeer uit en overtreft in mijn ogen deze film.

avatar van rep_robert
Tsja, je hebt verder weinig vergelijkingsmateriaal vind ik. Dan maar met wat horrorklassiekers uit de jaren 70 vergelijken Ik ben zelf niet zo van de religie, dus dan kunnen dit soort films over het algemeen weinig goed doen bij mij.
Vind het ook te belachelijk voor woorden dat een priester een demoon zou kunnen uitdrijven door middel van wat domme woordjes/zinnetjes uit de bijbel voorlezen. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

avatar van Bottleneck
En het wordt in sommige religies nog steeds gebruikt om het geloof te versterken, kun je nagaan...