Ice Age (2002)

Animatie / Familie

geregisseerd door Chris Wedge en Carlos Saldanha
met de stemmen van Ray Romano, John Leguizamo en Denis Leary

Twintigduizend jaar geleden strekten gletsjers zich uit over de aarde en overal vluchtten de dieren voor de dreigende ijstijd. In deze periode van gevaar loopt er een vreemde horde dieren rond: de vlotte luiaard Sid, de knorrige mammoet Manny, de duivelse sabeltandtijger Diego en de eekhoorn Scrat. Deze buitenbeentjes werken onverwachts samen om een mensenkind te herenigen met zijn familie. Hiervoor moeten ze lavapoelen, verraderlijke ijsgrotten en de nodige hinderlagen trotseren. Zo worden deze komische, prehistorische vrienden de eerste helden op aarde...

avatar van Fisico
Ice age heb ik altijd al geweldig gevonden. Alleen jammer dat de franchise het niveau naar de latere films toe drastisch naar beneden heeft gehaald. De grootste troef van Ice age zijn de zeer geslaagde personages. Één voor één hebben ze een eigen persoonlijkheid en vullen ze elkaar goed aan. Het buitenbeentje is de toevallig regelmatig opduikende Scrat. Hij heeft niet zoveel met het verhaal te maken, maar zorgt voor enkele hilarische momenten.

Sid zorgt met zijn idiotie ook voor enkele leuke momenten en zijn gekibbel met Manny en Diego werkt aanstekelijk. Het verhaal is leuk om volgen en bevat gaandeweg ook een kleine moraal rond vriendschap en zelfopoffering. Ook rond de mythe van de laatste mammoet wordt aandacht besteed.

Visueel ziet he er ook allemaal ok uit al is het zeker niet spectaculair. Film doet ook wat denken aan Shrek met de queeste en de hier babbelzieke en onuitstaanbare Sid in plaats van Donkey. Leuke film waarbij het toch Scrat is die de film naar een hogere dimensie duwt. Grappig en zielig tegelijk. Geweldig personage, niet alleen omwille van zijn fratsen, maar ook omdat hij tot in de perfectie is gecreëerd met zijn geluidjes, trillend pootje of ooglid wanneer hij zijn eikeltje probeert in te graven. Film die nooit verveelt!

avatar van IH88
“I've eaten things that didn't complain this much.”

Uitstekende animatiefilm. Ice Age leunt natuurlijk vooral op het samenspel tussen Sid, Diego en Manny, en het is zeer vermakelijk om naar hun avonturen kijken. Humorvol, maar door zo'n scene met Manny die naar de grottekeningen van zijn voorouders kijkt laat Ice Age ook zien een emotionele ondertoon te hebben. Veel animatiefilms proberen dit te combineren, maar alleen de beste kunnen dat echt tot in de perfectie uitvoeren. En Ice Age komt een heel eind, vooral door de leuke personages en de sterke stemacteurs.

avatar van Sisorow
Klassiekertjes, wat zijn dit geweldige films!! Wel sta ik versteld van hoe snel de techniek van animaties zich evolueert.

avatar van MickM
Jammer van ice age baby