Ice Age (2002)

Animatie / Familie

geregisseerd door Chris Wedge en Carlos Saldanha
met de stemmen van Ray Romano, John Leguizamo en Denis Leary

Twintigduizend jaar geleden strekten gletsjers zich uit over de aarde en overal vluchtten de dieren voor de dreigende ijstijd. In deze periode van gevaar loopt er een vreemde horde dieren rond: de vlotte luiaard Sid, de knorrige mammoet Manny, de duivelse sabeltandtijger Diego en de eekhoorn Scrat. Deze buitenbeentjes werken onverwachts samen om een mensenkind te herenigen met zijn familie. Hiervoor moeten ze lavapoelen, verraderlijke ijsgrotten en de nodige hinderlagen trotseren. Zo worden deze komische, prehistorische vrienden de eerste helden op aarde...

avatar van Fran
Jaaa, een hele mooie animatiefilm. Qua verhaal en karakters niet één van mijn favorieten maar de animaties zijn echt waanzinnig mooi gedaan. Vooral de eekhoorn was superstrak.

avatar van Spetie
Erg leuke animatiefilm dit.

En dat is het punt waar een film als dit het vooral van moet hebben. De personages zijn bijna allemaal wel grappig en vullen elkaar goed aan. Allereerst is er natuurlijk nog het eekhoorntje Scrat, die vooral op zichzelf staat en vooral druk bezig is om zijn eikeltje in veiligheid te krijgen. Scrat behoort zeker tot de grappigste dieren ooit in en animatiefilm. Ook Sid, Manny en Diego zijn wel goed, waarbij vooral luiaard Sid door zijn gedrag soms erg grappig is.

De animatie is degelijk, maar haalt het niet bij een Pixar. De dieren en de ijswereld zijn goed gemaakt, maar vooral de mensen zijn ontzettend lelijk geanimeerd. Gelukkig is dit niet zo erg storend en maakt de leuke humor erg veel goed. Ice Age is zowel letterlijk als figuurlijk een erg verfrissende film. De animatie is zeker niet de allerbeste, maar qua humor is de film ontzettend grappig en vermakelijk. Een goed begin van een leuke reeks.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ice Age, een film die toch herziening nodig had het zeer slechte 2e deel (0.5*) en het ietwat gemiddelde 3e deel (2.5*). Een groot verschil toch met wat ik in herinnering had van deze film.

Wat eerst opvalt is de slecht getekende animatie. Vooral bij de mensen, maar door het simpele digitale computerwerk is het totaalbeeld nogal karakterloos. De film moet het vooral hebben van een ontspannend verhaaltje met een lach en een traan en de nodige humor op de juiste momenten. De ene keer werkt dat wel, de andere keer is het vrij infantiel. Scrat is wel een keer leuk, maar anderzijds sterk overroepen als je de vele reacties hier leest.

De film zal vooral bij jongeren werken en het is te begrijpen dat hier enkele sequels op gevolgd zijn. Blue Sky Studios maakt hier z'n debuut in de animatiewereld (qua langspeelfilms). Met deze film hebben ze zich blijkbaar nog wat stand kunnen houden tegenover de andere animaties rond die periode (oa Dreamworks met Shrek,Disney met Lilo & Stitch en Ghibli met Spirited Away). Maar heeft dat succes en zeker de kwaliteit niet meer kunnen evenaren.

Ice Age is dus een leuke animatie geworden, een speelse roadmovie. Maar meer ook niet en zeker niet één van de betere animatiefilms.

avatar van benthe
Ik had de film nog nooit gezien en ondertussen toch ook al deel 2 gekocht. De verhalen zijn natuurlijk over heel positief. Vanmiddag was het zo'n luie middag, vies weer, en besloot de film dan eindelijk te kijken.

De animatie is natuurlijk niet geweldig, je merkt dat de film al iets ouder is en het is natuurlijk geen Pixar. Maar de humor in de film maakt dit alles helemaal goed. Daarnaast is het verhaal natuurlijk simpel, maar precies goed. De film heeft een fijne lengte en de karakters zijn leuk. Dat de animatie dan iets minder is, valt dus helemaal in het niets. De humor vind ik het leukste punt van deze film. Verder kijkt ie gewoon lekker, de tijd was zo over. Ik heb echt genoten

avatar van Filmkriebel
benthe schreef:

De animatie is natuurlijk niet geweldig,

avatar van Freud
Inderdaad echt een lelijke film... Het loopt allemaal wel lekker, maar het ziet er veel te veel als een oud computerspel uit. Maar wel sympathiek natuurlijk, is nu eenmaal al tien jaar oud.

avatar van tristanrc1
Mijn eerste bioscoopfilm en de beste in de Ice Age reeks.

Ik heb deze film nooit echt als één van de beste animatiefilms gezien en dat is het wat mij betreft ook niet. Daarvoor zijn 'bekendere' animatiestudio's als Pixar en Dreamworks veel te ervaren voor. Hoewel Horton Hears a Who wel aardig was, ze zullen het toch van de uitgemolken Ice Age-reeks moeten hebben.

De reden dat ik deze film de beste vind in de reeks, is het meeslepende verhaal, dat er mensen in deze film zitten is toch wel een goede zet. De soundtrack vind ik erg aardig en het ondersteund met vlagen de beelden uitstekend. De personages zitten ook goed in elkaar, maar Sid is soms irritant, net als Scrat die zijn eigen scenes heeft, en er zitten wat misplaatste grappen in. De animatie heb ik een tijdlang als ''lelijk'' beschouwd, maar als ik nog eens fragmenten van de film zie, vind ik dat erg meevallen. De film gaat al 10 jaar mee en dan vind ik de animatie lang niet zo slecht. De omgeving, het ''design'', vind ik zelfs erg mooi. Er zullen heus wel beginnersfouten in de film zitten, maar die zijn netjes opgelost in de vervolgen.

Kortom vind ik dit een geslaagde animatiefilm, niet de beste, maar zeker niet de slechtste, en allesbehalve gedateerd. Deze film blijft leuk.

avatar van Keane1983
Mijn vriend noemde mij een film barbaar omdat ik de film ice age nog nooit gezien had.
Nu moet ik eerlijk bekenen dat ik deze film heb proberen te mijden omdat ik altijd heb gedacht dat het totaal geen leuke film voor mij zou zijn.
Nu de "mogelijkheden" er zijn om een film te kijken zonder hem daadwerkelijk te kopen dacht ik, baat het niet....

Ik heb erg aan de film moeten wennen, de manier van animaties zijn vrij hoekig (wel in mijn gedachten houden dat de film nu ongeveer 10 jaar oud is...zucht!!! wat vliegt de tijd).
De film probeerd in mijn ogen erg grappig te zijn en het eerste half uur is er in mijn ogen een overdaad aan "grapjes" of situaties die grappig zouden moeten zijn.
Naar mate de film vorderde kwam ik ook meer in het verhaal, dat ik wel vermakelijk vond om te blijven kijken. Natuurlijk wel zeer voorspelbaar maar dat heeft de pret daarintegen niet gedrukt.
De stemmen zijn goed gecast en ook prettig om naar te luisteren (amerikaanse stemmen).
Tevens is de score als mede de soundtrack dik in orde.

Tja, ik moet mijn vriend toch wel een beetje gelijk geven dat ik een cultuurbarbaar ben dat ik deze film gemeden heb. Het is niet dat ik lyrich ben over deze film, maar slecht kan ik hem ook niet noemen (althans ik heb ik de tussenliggende tijd...10jaar...zucht....betere animatiefilms gezien).
Maar ik geef de moed niet op met deze reeks, ik heb er nu namelijk nog 3 te kijken.
Van mij een 3,0*

avatar van RuudC
Natuurlijk heb ik wel eens lelijkere computeranimaties gezien, maar de tijd is hard geweest voor Ice Age. Deze film is op visueel vlak allang voorbijgestreefd. Deze lelijke, hoekige figuren en landschappen zijn voor mij gewoon de reden om getekende animaties de voorkeur te geven. Als het verhaal nou echt leuk was (en de humor goed), dan had ik het nog wel door de vingers kunnen zien, maar Ice Age heeft gewoon een uitgekauwd onderwerp en weinig interessante karakters. Met een stel dieren die een mensenbaby gaan terugbrengen, weet je wel dat het plot bulkt van de clichés. Manfred is een saaie lul, Sid zorgt spontaan voor jeuk en Diego is een beetje nietszeggend. Dan heb ik liever alleen het Looney Tuneskaraktertje Scrat. De enige die me nog een beetje aan het lachen kan brengen. Probleem is wel dat ik daarvoor Ice Age inmiddels vaak genoeg heb gezien. Voor een suf, voorspelbaar verhaal zit je hier goed. De vervolgen zijn beter (al kan ik dat nog niet zeggen over het vierde deel. Die heb ik nog niet gezien).

Vahnstad
Mensen, je moet ook eerlijk zijn. Bij een animatiefilm mag je niet streng zijn, aangezien het doelpubliek ook de kinderen zijn, en dan moet je je in de plaats van het kind stellen. Ik vind deze film goed voor kinderen, matig voor volwassen. Dat een animatiefilm cliché is logisch. Kinderen moeten er iets uit kunnen leren. Dat de karakters ook stereotiep zijn is ook logisch. Dat het verhaal voorspelbaar is, ook akkoord. Kinderen vinden dit niet voorspelbaar, en dit nog niet kritisch.

Ik moet wel eerlijk zijn; deel 2 en 3 vond ik beter !

6/10 = 3/5

Tarkus schreef:
Bijzonder leuke en goed gemaakte animatiefilm.
Ik heb alvast veel plezier aan deze prent beleefd en ik denk dan dat voor de kleinsten zeker ook zo zal zijn, al zullen die dan wel liever de Nederlandse of Vlaamse versie verkiezen.
Ik heb de Engelse versie gezien en was er zeer tevreden over.

Heb de film herbekeken op blu-ray, en zoals steeds nog prachtiger dan bij DVD.

avatar van knusse stoel
Leuke animatie acteurtjes, een aardig verhaal en nu en dan ook spannend.
Wat vooral niet ontbreekt is de humor. Nu en dan droog, dan weer smakelijk en ook wel eens onnozel maar grappig in het algemeen.
Leuk voor iedere leeftijd, dus het hele gezin kan voor de buis en niemand die zich verveeld!

avatar van Sergio Leone
Te weinig.

En dat gaat voor zowat alles op: het verhaaltje, de personages, de humor, ... Ice Age lijkt nooit echt op gang te komen. Het trio lijkt totaal niet bij mekaar te passen maar ook individueel is het armoe troef. De show wordt gestolen door een doofstomme eekhoorn die een eikel achterna gaat. Dat zegt alles.

De stemmencast is ook niet echt goed. John Leguizamo is wellicht een dieptepunt met z'n speekgeluid, maar ook de stem van Manny de mammoet is best lelijk.

Op vlak van animatie heb ik gemengde gevoelens. De dieren zelf zien er vrij behoorlijk uit, maar de achtergronden zijn vaak lelijk en hetzelfde kan gezegd worden van de beweging in het algemeen, die vaak houterig en stroef overkomt.

Tegenvaller.

Ontspannend en knap animatie-werk. Heb me nooit verdiept in animatie-films maar ben er nu aan begonnen !

avatar van Fueledable
Wat hou ik toch van deze film, veel gelachen ook.

Een leuke film, maar kijk ze even allemaal voor t verhaal en dan is deel 2 echt heel leuk. Deel 3 super grappig en echt leuk en deel 4 is een aanrader, super, hilarische topfilm!

avatar van wimaroca
Een zeer goed verhaal,zeker ook voor volwassene,perfecte humor.
deel 2 is beduidend minder,3 weer wat beter

Dick2008
Dit ik vind duidelijk geen leuke film. Kan ook daaraan liggen dat ik dinosaurussen en in dit geval ijstijd-figuren niet interessant vind. Vond deze de vorige keer ook al niet leuk. Natuurlijk is het wel goed getekend maar om dat als enig criterium te gebruiken. Echt mooi vind ik het toch niet en de humor is ook niet zo geweldig bovendien zitten er scènes in die vrij langdradig zijn. Kortom het is er niet beter op geworden. Deel 2, is ietsje beter, maar daarmee is alles gezegd, duidelijk niet mijn stijl van animatie. 1.0

avatar van alexspyforever
Dick2008 schreef:

Kan me hier ook in terugvinden. Deel 2 en 3 heb ik niet gezien omdat ik deze ook al vrij saai vindt. Het enige leuke was dat eekhoorntje dat het eikelje achterna zat en maar nooit kan vangen (ik herinner me die trailer nog en dat was vooral mijn stimulans om de film te kijken). De beelden op zich zijn heel knap maar het clichématige verhaaltje werkt niet voor mij. Het leek teveel op Jungle Book, maar dan met een baby en in de prehistorie. Onlangs zag ik die scène met de dodo's die in het ravijn vallen. Ik vond dit eerder pijnlijk dan grappig wetende dat de dodo's daadwerkelijk zijn uitgestorven zij het dan wel duizenden jaren later.

avatar van Dennis,26
Een leuke film voor tussen door te kijken als je niks te doen hebt ik vind het
altijd wel lachen Animatie films blijft leuk om naar te kijken hoe oud je ook bent
maakt helemaal niet uit is voor alle leeftijden

avatar van Phantasm
Prima animatiefilm die lekker wegkijkt.

Leuke animatiefilm die na een half uur echt begint.

Dick2008 schreef:

Om maar weer met mijn clichézin te beginnen. Hij is veel te lang en korte tekenfilms zijn veel leuker.
En deze is wel behoorlijk langdradig ook al is de speelduur nog niet eens zo lang.

Hij oogt wel plezierig, al die kleurige beelden, ook al is het in de eerste plaats voor kinderen gemaakt. Het tekenwerk is redelijk maar ook niet heel erg mooi. En het verhaal wat toch al niet zo veel voorstelt wordt doorlopend gerekt.
En het doet wat aan Shrek denken, de mammoet is Shrek, de luiaard Donkey en de tijger Puss in boots. Alleen komt hier nog tussendoor die gekke eekhoorn en die vind ik zelf het minste.
Fox zal wel hebben mee willen doen met de strijd tussen Dreamworks en Pixar en geef ze geen ongelijk. Want animatiefilms zijn vaak zeer succesvol.

Manny, of Manfred zoals hij zichzelf voorstelt blijft mijn favoriet. Zo'n droogkloot, grappig, zowel hoe hij iedere keer reageert als ook hoe hij er uit ziet, met zijn grote ogen.
De film gaat ook leuk van start. Zodra die mensen in de film komen wordt het minder. Maar door het gekibbel om die baby wordt de film wel weer leuker. De rest van de film blijft het wisselvallig. Maar de conversaties tussen Manny, Diego en Sid de luiaard zijn amusant.
Verder kabbelt het wat door maar dit lijkt me toch de minste van de vier, zowel inhoudelijk als visueel. De stemmen zijn verder goed. 3.0

avatar van John Milton
Maar beste Dick, hij duurt 83 minuten, das toch niet lang
Hoogstens wanneer je het met shorts vergelijkt. Maar met het woord langdradig bedoel je meer langzaam, de pacing denk ik?

Wel bijzonder, de eerste wordt niet vaak de minste gevonden. Overigens vind ik de tekenstijl (met name de mensen) ook niet heel kunstig, maar de humor en voice acting maakten voor mij een hoop goed.

Dick2008
Verhaaltechnisch wel. Shorts, je hebt ook animatiefilms van 30 minuten. Maar ja, bioscoopkaartje voor 30 minuten lijkt wel me erg prijzig. En langdradig, ja tempo maar neem die eekhoorn, die is verre van langzaam maar dat gedoe met eikel komt bij mij toch wel over als gedraai, het lang blijven hangen bij een onderdeel. (Een film in een film zo zie ik het). (Overigens komt dat wel vaker voor, langdradige dansscènes in musicals, martials arts in Hongkongfilms,....)

avatar van John Milton
Dat is smaak denk ik. Ik weet uit ervaring (ik heb de eerste twee in de bios gezien toen ik studeerde) dat die segmentjes met Scrat de grootste lachsalvo's veroorzaakten bij het Pathé publiek.

John Milton schreef:

Die vind ik dus niet leuk. Maar de film zelf biedt ook te weinig stof voor de speelduur. (Maar voor kinderen moet dit anders kunnen ze het niet meer volgen).

MaartenTuinstra
Blijft leuk.

Voor het hele gezin genieten, de Ice Age serie. Fijne humor, dito personages en lekker vlot. Verhaaltechnisch gezien niet hoogstaand en de animatie is duidelijk niet van Pixarkwaliteit, maar dat drukt de pret nauwelijks. Ook de rest van de serie is de moeite absoluut waard.

avatar van Vdk_Movie
Die Eekhoorn en Sid maken de film. Voor de rest ook mooi gemaakt en erg leuk, net als de vervolg delen.

Mooie film, veel grappige momenten.
Sid is hilarisch. Superdom, maar hij heeft een groot hart.
De eekhoorn is ook grappig, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik hem in latere films soms zat werd. Altijd weer diezelfde grap met het nootje. Maar vaak blijft het in al z'n simpelheid gewoon grappig.

Mooie animatie, goede personages en het kijkt heerlijk weg. Minder hoofdpersonages dan in de films die volgden, en dat vind ik aan deze film een pluspunt. Het gaat hier echt om de drie vrienden.