Ice Age: Continental Drift (2012)

Alternatieve titel: Ice Age 4: Continental Drift

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Steve Martino en Mike Thurmeier
met de stemmen van Ray Romano, Queen Latifah en Denis Leary

Manny, Diego en Sid beginnen aan een groots avontuur nadat door een catastrofe een volledig continent op drift is geraakt. Gescheiden van de rest van de groep, gebruiken ze een ijsberg als geïmproviseerd schip dat hen op een epische zeereis zal voeren. Manny en zijn vrienden worden uitgedaagd als nooit tevoren om een held te worden en het onmogelijke te volbrengen wanneer ze exotische zeewezens tegenkomen, een nieuwe wereld ontdekken en de strijd aangaan met medogenloze piraten. Scrats weerzien met zijn vervloekte beukennootje catapuleert hem weer eens naar plaatsen waar geen prehistorische eekhoorn ooit is geweest...

rsc
leuke film, ik ga niet te serieus hier op in want dat moet je ook niet doen...
Grappen zijn wel leuk erin verwerkt, tot nu toe vind ik deze deel beste deel van alle 4 de delen
Mede dankzij de oma van sid en de stukjes met de eekhoorn.
verhaallijn .. mwa..

Leuke weg-kijk-film

Is toch minder aan het worden, al blijven bepaalde personages (zoals Scrat) de film hoog en daardoor kijkbaar/leuk houden. Het verhaal heeft niet zoveel om handen, al zitten er wel een paar leuke stukken in de film.

avatar van marvelfreak85
Alweer een leuk deel.
Het ziet er weer fantastisch uit met een paar leuke nieuwe karakters en weer leuke humor.
Deze film doet gewoon net zoals alle andere Ice age films wat het moet doen anderhalf uur plezier brengen.
En voor al die mensen wat aan het zeiken zijn het verhaal is saai en voorspelbaar het is een Animatie film met hoofd doelgroep kinderen dus verwacht geen complot of plot twisten dan moet je een volwassen film kijken of japanse anime's

avatar van Lof78
weer een leuk vervolg...ben wel benieuwd of ze nog een vervolg kunnen bedenken.... misschien is dit een goeie titel ''ICE AGE: aproaching Siberia'', met allemaal dieren met een russche accent!

*** sterren

avatar van Sergio Leone
Meer van hetzelfde.

Ook hier wordt de bestaande formule herhaald, zij het met wederom een paar nieuwe sidekicks, waardoor de sidekicks (bv Ellie) van de hoofdpersonages (bv Manny) nu zelf sidekicks (bv Peaches) hebben, die ook sidekicks (bv die egel) hebben. Op dat vlak is het nu simpelweg te veel geworden.
Pluspunt is wel de slechterik van dienst, die ook effectief slecht is.
De scènes met Scrat ben ik onderhand wel beu geworden.

Door de vele randpersonages is er ook weer een stortvloed aan nieuwe stemmen gecast. Peter Dinklage doet het goed, voorts is het armoe troef. Nick Frost is een absoluut dieptepunt.

Anno 2012 blijft de animatie te hoekig. Vooral de achtergronden (zeker tijdens actiescènes) zijn slordig in beeld gebracht. De personages zelf vind ik nog steeds goed vormgegeven en uitgewerkt.
Het piratenlied is een pak beter dan het gierenland uit The Meltdown, maar na alle vier de films gezien te hebben is de conclusie er: Ice Age + liedjes = geen geslaagd huwelijk.

Krappe 3

avatar van JohnWilliams
Ice Age is een film(serie) die me toch weer blijft verrassen. Ik denk dat het de enige serie is die nog kan blijven doorgaan. Madagascar en Toy Story, daar word ik behoorlijk moe van. Jeej, weer een vervolg..bah daar zitten veel mensen nog geeneens op te wachten. Bij Ice Age is het toch net wat anders. Dreamworks is weer goed bezig geweest, heeft er een leuke film van gemaakt en vanwege het hilarische einde een mooie 3,5 ster! Ook leuke muziek van Powell die er al vanaf deel 2 bij is, dit zorgt weer voor die vertrouwde sfeer en voor een leuk filmpje!

avatar van Gang_Star
Ice Age blijft vermaken. Hoewel er weinig vernieuwing is blijven voornamelijk de fratsen van Sid nog altijd zeer hilarisch. De film kijkt prima weg, is leuk en grappig en verveelt geen moment.

avatar van Betamax
Ice age is een uitstekende serie films.
Deze vond ik weer een stukje beter dan deel 3.
Prima humor.

avatar van steefke
zeer humoristische film. Ice age heeft me weeral niet teleurgesteld.
het blijft leuk om naar te kijken. ik heb me weer kapotgelachen.

avatar van Stijn B.
Ook deze 4de Ice Age-film blijft plezant om te zien (die beginscène met de platendrift hihihi). Maar vooral Scratch en de oma van Peaches zijn hilarisch in dit 4de deel hihihihi

Het frisse van het eerste deel is er wat van af maar het blijft grappige onderhoudende animatie

avatar van Humortje!
Na drie zeer leuke en komische Ice Age-films viel deel vier behoorlijk tegen.
Het verhaal over een aantal helden die opzoek zijn naar een schat en daar de gevolgen van blijft leuk, alleen was het te simpel en te onorigineel voor een Ice Age-film. Normaal vind ik een plot van een Ice Age-film zeer creatief.
De animaties zijn wat saaier qua kleuren dan Dawn of the Dinosaurs, maar blijven wel mooi gemaakt.
Ondanks zat er weer heerlijke droge droge humor in (voornamelijk Diego met zijn opmerkingen) die het wel weer goed maakte.
Hopelijk houden de producenten van Blue Sky het bij wat het nu is met deze reeks, want het ijs mag ook bij hun gaan dooien.

Standaard pulp. Enkele vermakelijke grappen maar verder vergetelijk.

avatar van Lucaij
Leuk, maar niet verrassend.

Er worden weer een boel personages uit de kast getrokken om het groepje steeds groter te maken. Maar de 'grote' 3 blijven voor mij toch wel het meest vermakelijk.

Een van de hoogtepuntjes vond ik de koddige hamsters die ten strijde trokken.

Ook de vijanden waren leuk. Toch denk ik dat het tijd is om deze serie af te sluiten met een mooi slotakkoord. Hierboven werd het idee genoemd om naar Siberie te gaan en dat lijkt me wel een leuke setting.

Dus ik hoop dat ze deze serie niet te lang gaan rekken en dat ze met een mooie nieuwe titel komen.

avatar van Mars4i
Nou weet ik in ieder geval waarom Pangea uit elkaar gevallen is

Een vrij standaard vervolg op de serie. Wel weer leuke komische stukjes, maar over het algemeen krijg ik toch het idee naar een animatie serie te zitten kijken. De lengte van de films werkt dat ook aan mee.

Aardige film waarin de onwaarschijnlijke vrienden een ramp meemaken als een continent op drift is. Het vierde deel alweer van de reeks, waarin weinig ruimte is voor vernieuwing of originaliteit. Echter blijven de personages leuk genoeg, is het geheel avontuurlijk en vermakelijk waardoor 3.0 sterren nog op zijn plaats zijn.

Ik lig in een deuk. Echt waar!
Ik dacht na deel 3 dat t niet meer beter kon maar dit is echt hilarisch, top en een aanrader!
Wauw.. Echt te leuk!!

avatar van VforVictor
Wel vermakelijk, maar nogal een mager verhaaltje, gelukkig zitter er een paar geslaagde grappen in, 2,5 ster.

avatar van Dominootje
Altijd leuk, de avonturen van onze dierenvrienden!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Na het oerslechte 2e deel had ik me nog net gewaagd aan deel 3, maar was de zin er niet meteen om nog verder te gaan met de reeks. Deel 2 blijft het slechtste en deze 4e episode is eigenlijk meer van deel 3. Standaard bandwerk die net als z'n voorgangers mikt op kinderen met korte grappen en steeds dezelfde humor. Af en toe zit er wel iets leuks bij, maar echt boeiend is het ook weer niet. En de grappen rond Scrat zijn nu echt wel op.

avatar van Dennis,26
Een hele leuke film om naar te kijken !!!

avatar van nadrin
Leuk maar de serie lijkt me nu toch wel uitgemolken

avatar van Decec
Een leuke animatie/avontuur/komedie/familie film...
Leuk verhaal...
Leuk gemaakte animatie....
Prima vervolg...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van bjerik76
dit deel vond ik het minste.
Die oma van Sid is een erg irritand personage en haalt de film naar beneden.
ook de grapjes zijn minder leuk.

bovendien de boodschap van " respect voor elkaar, en eer je vader" word wel herhaaldelijk duidelijk gemaakt voor de kijkers en zo'n boodschap zat ook niet echt verwerkt in voorgaande delen.
Dit serieus tintje haalde nog een puntje van mn score af.

Dit deel vind ik echt leuk vooral de teaser van scrat was erg grappig ook zijn er nieuwe karakters toegevoegd in de film ik vind vooral : Shira en de oma van sid erg leuk!! Shira omdat diego nu eindelijk een soort genoot heeft die eigenlijk diego nog miste en de oma van sid omdat zei wel die echte humor heeft wat de film een stuk grappiger maakt ik hoop dat ze in deel 5 ( net zoals deel 3 ) een hele reis maken met allemaal avontuur en stiekem dat ze buck weer zien voor de rest een leuke film kan niet wachten op deel 5 in 2016!!

avatar van RuudC
De rek was er allang uit en als je dan toch doorgaat, dan krijg je een film als deze. Ik vermoed dat wanneer ik ooit nog eens Ice Agefilms ga herzien, dat er wat scores flink gaan zakken. Steeds weer dezelfde formule in een jasje gestoken. Dit moet toch wel een van de meest inspiratieloze reeksen zijn. Een groepje nietszeggende of irritante figuren die door een natuurramp van A naar B moeten. Meer is het toch niet. Vervolgens doen ze een poging om wat mee te liften op hypes (o.a. Pirates o/t Caribbean) en voeg even een moeilijke tiener-ouderrelatie toe (werkt altijd bij kritiekloze kijkers) en je hebt een aardige samenvatting. De animaties zijn wel weer wat beter geworden, maar nog steeds geen reden om deze stijl te waarderen. Zelfs Scrat is zo uitgemolken dat het gewoon pijnlijk geworden is. Hier schuilt niets van enige passie achter, slechts zakenmannetjes met dollartekens in hun ogen. De eerdere films waren al niet heel best, maar dit heeft vooral veel weg van een beerput.

avatar van tommykonijn
De Ice Age reeks blijf ik per ongeluk volgen. Daarmee bedoel ik dat ik na 'The Meltdown' er nooit meer zelf voor heb gezorgd dat ik de vervolgen ben blijven zien. 'Dawn of the Dinosaurs' kreeg ik ooit eens als onverwacht verjaardagscadeautje en deze 'Continental Drift' kwam toevallig langs op de televisie.

Ik heb dus niet eerst nog eens de moeite genomen de drie voorgangers te bekijken voordat ik deze zag, maar het is desondanks wel duidelijk dat dit de minste tot nu toe is. Het leukste aan de film? De drie hoofdpersonages. Manny, Sid en Diego zijn nog altijd erg kleurrijke personages. Ze worden in ieder deel goed uitgewerkt. Het valt wel op dat sinds de komst van de nakomeling, Manny inmiddels definitief de hoofdrol heeft opgeëist. Dat is nog niet eens het grootste probleem gezien Sid en Diego nog steeds dezelfde karakterkenmerken vertonen als in de voorgaande delen. Daarnaast mag ook wel weer gezegd worden dat de animatie dik in orde is. Over het algemeen vind ik het jammer dat de traditionele animatie steeds meer vervangen wordt door deze computeranimatie, maar het team achter deze films slaagt er wel telkens weer in om voor de nodige mooie plaatjes te zorgen.

Toch zijn er enkele mankementen zichtbaar. De piraten slaan bijvoorbeeld niet echt aan. De momenten waarop het drietal op een stuk ijs op zee ronddobbert, vond ik echt vele malen interessanter dan het gedoe met de zeerovers. Daarnaast is ook duidelijk merkbaar dat de 'schwung' er inmiddels wel uit is. Het is allemaal goed verteerbaar, maar nergens wordt het niveau van het origineel gehaald en het is ook niet zo dat er één moment echt uit springt. Het niveau blijft van begin tot eind op dezelfde lijn zitten. Ook de grappen rond Scrat slaan niet of nauwelijks aan. Dat is denk ik wel een teken dat het genoeg is geweest.

Kinderen zullen hier niet moeilijk over doen. Ik denk dat ook deze vierde Ice Age film het nog prima doet bij jonge publiek. Mensen die ten tijde van de eerste film zelf kind waren, zullen echter wel doorhebben dat dit kwalitatief een stuk minder is. Vermaken doet het nog wel, maar wat mij betreft had deze film de laatste uit de franchise moge zijn; iets dat niet het geval is, want deel 5 is inmiddels alweer in de maak. Benieuwd of die nog aan de drie sterren komt.

avatar van Phantasm
Prima animatiefilm die lekker wegkijkt.

van het "magische" uit deel 1 en 2 blijft nog maar bitter weinig over in het (overbodige) 4de deel.
Weinig nieuws, maar wel een leuke vondst met Scratlantis

Dick2008
Het had wat korter gemogen. Aan het begin dacht ik zelfs dat het op niets zou uitlopen, vooral na het wat tegenvallende derde deel. Ze hebben er van alles bij gehaald om er een leuke film van te maken. En na afloop had ik ook wel het gevoel naar toch een visueel leuke gemaakte maar ook grappige film gekeken te hebben.
De Ice Age-reeks haalt het inhoudelijk niet bij de Shrek-reeks. Zelfs bij een heleboel andere animatiefilms die ik in bezit heb niet eens. Dit vierde deel komt heel wat beter uit de bus, ook al blijft het hier en daar ook wel wat mager. Maar zal ook wel te maken hebben met dat het hele ijstijdgebeuren/prehistorie me niet zo veel interesseert en die gedeelten met Scrat vind ik niet leuk. Daar begint en eindigt de film weer mee en tussendoor komt hij af en toe ook nog aan de orde. Maar ik dacht minder dan in deel 2.

Visueel ziet het zeker wel mooi uit en deze heeft ook veel meer humor dan de vorige delen. Manny krijgt nu problemen met zijn opgroeiende tienerdochter Peaches en Sid wordt opgescheept met zijn oma. Dit levert allemaal heel leuke tafereeltjes op. Verder krijgen ze te maken met zeerovers, waaronder een brutale aap, als leider. En komt er ook nog een potvis aan te pas. Dit laatste is ook leuk gedaan. De zeerovers zijn wat minder. De aftiteling is ook leuk gedaan, waarin de stemacteurs te zien zijn met de dieren die ze vertolken.

Het heeft soms wat weg van andere animatiefilms, als Shrek forever after en Alpha and Omega en verder lijkt het wat op deel 2 alleen wel veel beter, waarin het ijs begint te smelten en door breuken moeten de dieren weer naar een veiliger plek. Het heeft wat mindere momenten, maar toch ook, vooral door Sid en Manny, veel hilarische momenten.
Scoort deze film, na een koude start, tegen verwachting in, toch het best van de vier. 3.0/5.0

Top 4

1 Ice Age 4: Continental Drift (2012)
2 Ice Age 2: The Meltdown (2006)
3 Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs (2009)
4 Ice Age 1 (2002)

Wederom een leuk vervolg. Vooral die oma was grappig.