The Crow (1994)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Alex Proyas
met Brandon Lee, Rochelle Davis en Ernie Hudson

Op Halloween zullen Eric en Shelly gaan trouwen. Op de avond ervoor, Devil's Night, worden ze in hun huis door een bende aangevallen. Eric wordt neergeschoten en uit het raam gegooid; Shelly wordt verkracht en overlijdt later in het ziekenhuis. Een jaar later reïncarneert Eric met spirituele begeleiding van een kraai. Hij bezit nu speciale krachten. Het is de bedoeling dat hij fouten uit het verleden rechtzet: hij moet op zoek naar de leden van de bende, om ze een voor een te vermoorden, waarna hij eindelijk de eeuwige rust zal kunnen vinden...

avatar van Mythos
Hoe gek ook, deze film gister voor het eerst gezien.
Heb me niet laten lijden door het ongeval op de set, kom ik op een 3,5

avatar van Danielo.
Persoonlijke favoriet van mij. Leuk Batman sfeertje en coole actie scenes. Weer eens wat anders dan een saaie Super- of Spiderman.

avatar van Flipman
Eindelijk hier in Nederland op Blu-ray!

avatar van Metalfist
Well, at least he didn't do that walking against the wind shit, I hate that

The Crow is één van de laatste films van Brandon Lee die ik nog moest zien. Ik leerde hem toevallig kennen via Showdown in Little Tokyo en werd vrij snel gecharmeerd door de zoon van de legendarische Bruce Lee. Hij straalt een zeker charisma uit dat me erg aanspreekt en ik besloot wat meer van hem te gaan kijken. Toch keek ik altijd een beetje tegenop tegen deze film want vanwege het ongeluk dat de dood van Lee ten gevolge had, zit er hier toch een lugubere tint aan de film verbonden. Dit wordt echter gezien als het magnum opus van de acteur dus gisteravond toch maar opgezet.

Al ben ik wel ergens blij dat de film al praktisch helemaal gemaakt was toen Lee het leven liet. Met Game of Death van zijn vader werd praktisch de gehele film verder afgemaakt met een stunt double en dat is toch overduidelijk niet hetzelfde. De comics van The Crow heb ik nooit gelezen, wel erg benieuwd naar geworden trouwens, dus ik wist bitter weinig af van het verhaal maar wat meteen opvalt is dat dit een erg duistere film is geworden. Regisseur Alex Proyas schetst een samenleving waar maar bitter weinig geluk is te vinden en de flashbacks waarin duidelijk wordt hoe Eric en Shelly sterven zorgt voor een erg wrange smaak in de mond. Het uitgangspunt van The Crow is dan ook een ware nachtmerrie en het is wachten op de wreker in de vorm van de reïncarnatie van Draven. En juist daar zit hem dan ook de kracht van de film want Draven is een heerlijk wraakfiguur en het is genieten van de afslachting van de bende. De spanningsboog is weliswaar soms nogal ver te zoeken doordat Draven onsterfelijk is maar de climax maakt erg veel goed.

Ik had het al vaker gehoord dat dit de meest iconische rol van Lee uit zijn carrière was en ik kan het niet ontkennen. Het is een rol die je niet meteen zou toeschrijven aan Lee doordat hij voor deze film toch voornamelijk meespeelde in wat actiefilms maar hij doet het voortreffelijk. Van de eerste tot de laatste minuut is het dan ook genieten. De film steunt voornamelijk ook op zijn performance maar ook qua bijrollen is The Crow nog wel de moeite waard. Een handvol typische bad-guys, met een leuke bijrol van Tony Todd op kop, worden afgewisseld met Ernie Hudson (Albrecht) en Rochelle Davis (Sarah) die het geheel toch net iets minder duister moet maken. Misschien niet voor iedereen een fantastische keuze maar het was een welkome afwisseling.

De effecten zijn niet altijd even goed geslaagd maar bon, The Crow is ondertussen ook alweer bijna 20 jaar oud dus dan stoor ik me er minder aan. De status die de film heeft verworven lijkt vooral te zijn gebaseerd op Brandon Lee maar toch blijft The Crow een heerlijke film. De vervolgen ga ik laten voor wat ze zijn maar de comics ga ik toch eens opzoeken.

Dikke 4*

avatar van HALVE TAMME.
Mooie recensie bovenbuurman ,hopelijk verander je je stem in de toekomst naar een dikke 5 .

avatar van Metalfist
Gisteren was er nog ander gezelschap bij dat de film blijkbaar niet zo goed vonden en dat regelmatig lieten merken dus waarschijnlijk wel een verhoging wanneer ik hem eens alleen zie.

avatar van HALVE TAMME.
Zonder enige twijfel heb ik nu al het volle vertrouwen van 100% dat als je de The Crow (1994) alleen aanschouwd dat jou waardering zeker omgezet wordt naar de volledige 5 sterren.

perfecte film van Brandon Lee
De beste film van the crow dat ik ooit gezien heb,
echt een zalig acteerwerk en ja alleen jammer dat het bij deze film moest eindigen voor brandon lee,
Ik kan alleen maar zeggen dat iedereen deze film toch echt eens gezien moet hebben,
Want het verhaallijn in deze film is bijna altijd hetzelfde maar blijft toch nog een zalige film !!!

avatar van Insignificance
Duistere comic adaptatie die in de donkere fotografie van nachtelijk en guur Detroit z'n voornaamste troef heeft. Maakt het behoorlijk sfeervol met grunge en gothic tonen. Soundtrack is wat dat betreft passend, net als het ietwat theatrale gedrag van de creatures of the night. Neem alleen al die stem van Top Dollar. Dat Luther hierin opdraaft, is voor mij natuurlijk mooi meegenomen.

Volop actie met een wraak die het letterlijk en figuurlijk in vuur en vlam zet, maar zodra het achterliggende verhaaltje komt boven borrelen, gaat het moeizamer. Proyas gebruikt nogal eens een flashbackje en hij permitteert zich hoe langer hoe meer weke momentjes die eigenlijk alleen maar aan de cool van de film knagen. Mooi culthitje, maar ik ben niet helemaal mee.

Sommige films zijn niet kapot te krijgen.
Zo ook niet mijn favoriete cult film.
Ik heb ook The Crow 2 in vervlogen tijden bekeken maar dat was een slap aftreksel van deze.
Dit is de eerste en de besteThe Crow en niet of nauwelijks aangetast door de tand des tijds.
Arme Brandon Lee sterft in de film die zijn grote doorbraak zou zijn geworden en dat maakt me altijd treurig als ik de film bekijk. Kan het niet loskoppellen omdat de dood van zijn personage eigenlijk de leidraad is in de film.De rol is daardoor letterlijk hoe triest ook op zijn lijf geschreven.
Moet ook altijd aan Heath Ledger denken daar de 2 mannen enigszins op elkaar lijken qua uiterlijk en beide een gelijkend geschminkt personage spelen in hun films en de ze sterven beide tijdens of vlak na de opnames. Niet meer dan toeval maar bizar op zijn minst.
Michael Winncot is perfect gecast met zijn doordringende whiskey-stem als tegenspeler en bad guy.Hij is het toefje op de taart in deze sfeervolle duistere film.
Ik geef hem 5 sterren pmdat hij weinig aan kracht heeft ingeboet qua sfeer,drama en hardheid en ook nog met de nodige dosis humor op zijn tijd.
Toen hij net uit kwam heb ik hem de eerste 2 jaar wel tien keer gezien geloof ik.
Dus had ik hem toen ook 5 sterren gegeven als movie meter al had bestaan.
Op naar de volgende keer.

avatar van Roger Thornhill
Merkwaardige film die de hele tijd op de rand van de parodie wankelt maar toch nooit echt in het ravijn der belachelijkheid stort. Ultiem simpel verhaal, maar prachtig vormgegegeven en met een charismatische hoofdrol die sterk doet denken aan Heath Ledger veertien jaar later (en grappig genoeg propageert Michael Wincotts Tin Dollar hier het verspreiden van chaos net zoals Ledgers Joker dat zou doen).
        Regisseur Alex Proyas heeft een klein maar wel apart oeuvre, dat moet gezegd worden. En die David Patrick Kelly (T-Bird) heeft een mooi CV als nare engerd – zelf zal ik me hem altijd blijven herinneren dankzij zijn ijzersterke rollen in The warriors en Commando.

avatar van BigFiction
Simpel verhaal zonder diepte. Matige actie scènes dat was te danken aan het feit dat het me niet interesseerde wie er won, want de characters zijn zo simpel, Eric wil wraak en daar houdt het op. De bad-guys hebben ook een motief maar dat is zo vaag en het wordt niet uitgelegd, veel dingen in deze film worden niet uitgelegd: waarom een raaf? Waarom geen neushoorn? Waarom komt Eric weer tot leven? En waarom Eric? etc. Een ander ding waaraan ik me aan ergerde was de belichting, het was gewoon te druk en het was afleidend. Het enigste dat deze film nog goed deed waren de dialogen. Wat ook een vreemd effect geeft wat hierdoor lijkt het alsof de vechtersbazen diepe intellectueel zijn, omdat ze altijd iets slims te zeggen hebben.

avatar van Iron Maiden
Waarom geen neushoorn?
Er hoeft toch niet bij elke film van alles uitgelegd te worden, zo kan je elke film wel onderuit halen.

avatar van Roger Thornhill
In de film wordt al na 44 seconden gezinspeeld op de mythologische origine van de bovennatuurlijke vermogens van de kraai [en dus niet de raaf!] : "People once believed that when someone dies, a crow carries their soul to the land of the dead. But sometimes, something so bad happens that a terrible sadness is carried with it, and the soul can't rest. Then sometimes, just sometimes, the crow can bring that soul back to set the wrong things right."

avatar van Inland Rabbit
Ik ben bang dat je te goed hebt opgelet.De eerste 5 minuten van een film zijn doorgaans uitermate geschikt om door te spoelen, naar de wc te gaan of je Facebook bij te werken. In dat geval, waar is die verdomde neushoorn toch als je hem nodig hebt. Super-Rhino, to the rescue!

avatar van Roger Thornhill
Ik zat er een T-shirt bij te strijken, dan krijg je vanzelf die verhoogde concentratie, soort zen denk ik!

avatar van de grunt
Weet iemand hoe de bluray is (NL uitgave) ?

de grunt schreef:
Weet iemand hoe de bluray is (NL uitgave) ?

Full HD

tattoobob schreef:

Full HD
Goede transfer?

avatar van tattoobob
Hahahha weet ik niet ik maakte maar een grapje .
De blu-ray is volgens mij nog geen 8 euro bij bol.com..
Voor die prijs kan je vast een gokje wagen

tattoobob schreef:
Hahahha weet ik niet ik maakte maar een grapje .
De blu-ray is volgens mij nog geen 8 euro bij bol.com..
Voor die prijs kan je vast een gokje wagen
Ja weet ik, vond hem ook wel leuk . Alleen ik heb de dvd al, maar de visuals zijn zo geweldig dus wilde hem gaan vervangen. Maar 8E is idd niet heel veel

de grunt schreef:

Ja ik denk dat ik hem zelf ook nog even ga aanschaffen

avatar van Vinokourov
Wauw, wat leek deze wraakfilm veel op Blade Runner! Ben niet een grote fan van die hele gothic-look, maar het past hier natuurlijk wel en het is nou eenmaal mooi geproduceerd. Op andere punten verder erg gemiddeld, maar soit.

avatar van missl
Duistere film over een man die terug komt op aard en dan besluit om iedereen kapot te maken. Eigenlijk is het een normaal wraakfilmpje maar door de sfeer wordt het toch een stuk interessanter.

avatar van namingway24
Het verhaal van The Crow is flinterdun, maar de overdonderende visuals en een aantal sterke acteerprestaties maken dat echt meer dan goed.

Het duurde wel een tijdje voor ik echt in de film zat. De eerste 20 minuten waren veel te chaotisch geschoten, en de constante lichtflitsen waren rampzalig voor mijn ogen. Maar gelukkig werd het na een tijdje een stuk rustiger en kon ik volop genieten van de prachtige sets. Als mijn ogen me niet verraadden zag ik dat er zelfs gebruik gemaakt werd van miniaturen om de prachtige gotische stad leven in te blazen; de stad was, hoe cliché het ook klinkt, echt een personage op zich.

Brandon Lee is best goed in de hoofdrol. Het hele tragische verhaal van zijn dood voordat de opnames afgerond waren is nu echt wel algemeen bekend, en het viel op dat in sommige shots Eric/the Crow niet met zijn gezicht in beeld kwam. Maar als hij in beeld was, was hij best wel intens. Ook in de actiescènes was hij erg sterk ,maar dat is vrij logisch als je weet wie zijn vader was. Ernie Hudson is wel goed als de agent met een hart van goud, maar wat mij betreft was de sterkste schakel Rochelle Davis als streetwise meisje. Coole outfit ook

Veel van de slechteriken zijn een beetje plat, en vooral de grote bad guy heeft wat beroerde teksten; een beetje zonde. Maar gelukkig is Tony Todd er: wat een complete bad-ass blijft de man toch. Hij is altijd zo cool om naar te kijken, en het was jammer dat hij niet het brein achter de operatie was.

Zoals ik al zei had het verhaal weinig om het lijf; het is een vrij simpel wraak-verhaal in een gotisch comic-jasje. Ik vond het nooit echt super-emotioneel ondanks het concept, maar dit is gewoon een coole comic-verfilming met een paar geweldige set-pieces en wat brute actie. Vooral de shootout tussen the Crow en de gangsters was lekker bruut, hoewel het wel leek of de actie wat gecensureerd was.

Gewoon een brute, visueel prachtige film.

avatar van notsub
Heel erg gothic, deze film The Crow. Alles speelt zich in het donker af en de muziek maakt het af. De sinistere gebeurtenissen zelf hebben weinig te bieden, het is meer het visuele spektakel wat hier de show steelt. Er zit genoeg actie in, maar toch weet je het na een uurtje wel. De personages zijn dan weer net iets te doorsnee. De finale mag er dan toch weer wezen en zo eindigen we zoals we zijn begonnen.

avatar van ILDIB
behoorlijk aardige film. Ketley donker sfeertje maar helaas soms te goedkoop uitgevoerd om echt groots te zijn.

eapoe
Film van het weekend denk voor de 15 keer gezien ....
Ik ben een fan van de verhalen van edgar allan poe, en deze zijn absoluut perfect in deze film verwerkt, de beste quote vind ik als Eric Draven de pandjes winkel binnenkomt met de woorden suddenly I heard a tapping, as if someone gently rapping, rapping at my chamberdoor, komt direct van Edgar Allan Poe, ....geweldig.
Ik moet mn score maar eens gaan aanpassen ... op naar de 6 !!
Ooops 6 sterren is niet mogelijk.
Dan hou ik het bij een dikke vette 5.

avatar van goongumpa
Proyas en z'n ploeg hebben wel érg goed naar Blade Runner gekeken. De invloed van Scotts film (qua belichting, kadrering en locaties) is de hele film lang duidelijk merkbaar. Ook John Woo sijpelt regelmatig door, vooral in de actie. Ik vond het een aardige wraakfilm, met een eigenaardig gothic/industrial 90's sfeertje dat je niet zo vaak ziet. Jammer van de plotlijnen met de buddy cop en het kleine meisje, die redelijk cheesy zijn. Brandon Lee's personage, de iconische make-up en zijn acteren, deden mij soms denken aan Heath Ledger als Joker. Hun beider vroege overlijden rond de release van de film ook natuurlijk, erg droevig.

avatar van Al DeNiro
Zeer goede film dat wraakfilm, superheldenfilm en horrorfilm in 1 is. Geweldige sfeer, beelden, held en bad guys. Wel bizar dat Brandon Lee doodgegaan is zoals zijn personage.