Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 75 minuten
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Robert Bresson
Met onder meer: Martin LaSalle, Marika Green en Jean Pélégri
IMDb beoordeling:
7,5 (27.269)
Gesproken taal: Frans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Pickpocket
Michel besluit op een dag zakken te gaan rollen, maar wordt al snel gearresteerd door de politie. Tijdens zijn gevangenisstraf denkt hij na over de morele aspecten van zijn misdaad, maar al snel na zijn vrijkomst sterft zijn moeder, waarna Michel opnieuw gaat zakkenrollen, ditmaal na tips te hebben gehad van een meer ervaren iemand.
Externe links
Acteurs en actrices
Michel
Jeanne
L'inspecteur principal
La mère
Jacques
Accomplice 2
1er complice
Un inspecteur
Video's en trailers
Reviews & comments
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
"Waarom zou cinema altijd audiovisueel moeten imponeren?", vroeg een auteurscinema-liefhebber zich af...
The Eye
-
- 580 berichten
- 4391 stemmen
In mijn huidige top10 staan 5 films die zwartwit zijn. Veelal vind ik zwartwit een stuk sfeervoller dan kleur. Voor kleur geldt nog meer dat je rekening moet houden wat welke kleur kan doen met de sfeer van je film. Kubrick voelde dat perfect aan in Eyes Wide Shut. Niet dat zwart-wit daardoor overigens altijd sfeervoller is, er zijn ook flink wat gedrochten in zwartwit.
Wat ik enorm waardeer aan Bresson is zijn manier van focussen. In wezen lijkt niets belangrijk in de film. Zoals in zijn film: Le diable probablement, waar vrijwel alle gesprekken tussen 2 personen gefilmd worden met het focus op de middel van de personen. Pickpocket is in die zin stukken toegankelijker. Martin LaSalle is werkelijk verbluffend en ik heb zelden zoveel spanning gevoeld als in Pickpocket, bijvoorbeeld in de openingsscene.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
En daar komt de aap uit de mouw.
Cinema waar het draait om een script, zou moeten imponeren louter op basis van het script, en niet door extra's als geniale camera-shots, special effects en andere kunstjes. Die extra's moeten niet, die mogen. "Mooiheid" leidt niet tot briljantheid, "mooiheid" kan zelfs afleiden. De extraatjes zouden mooi meegenomen kunnen zijn, niet moeten. Povere cinema kan ook rijk zijn.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Eyes Wide Shut.
Ik ben blij dat je Eyes Wide Shut noemt. Een prachtige film met een geweldige inhoud én audiovisueel zowel doeltreffend als wondermooi. Pickpocket is audiovisueel gezien enkel geslaagd in zijn intenties (ik voelde bv die spanning ook in de openingsscene, ik kon mij ook de paarden voorstellen etc...), mooi allerminst. Knap en lelijk tegelijk. Daarom ook dat ik denk dat Bresson met zijn hele theorie wat zaken door elkaar sloeg, en daardoor audiovisuele schoonheid onterrecht geen aandacht schonk. Jammer.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
En daar komt de aap uit de mouw.
Cinema waar het draait om een script, zou moeten imponeren louter op basis van het script, en niet door extra's als geniale camera-shots, special effects en andere kunstjes. Die extra's moeten niet, die mogen. "Mooiheid" leidt niet tot briljantheid, "mooiheid" kan zelfs afleiden. De extraatjes zouden mooi meegenomen kunnen zijn, niet moeten. Povere cinema kan ook rijk zijn.
2. Een film die louter op basis van zijn script imponeert, maar lelijk en saai gevisualiseerd wordt verliest m.i. een deel van zijn waarde. Een verfilming van een script moet tot zijn recht kunnen komen.
3. Het audiovisuele is nu net het belangrijkste in film. Voor een fantastisch voorstellingsvermogen of knappe inhoud alleen bestaan er boeken.
4. Povere cinema is halve cinema.
Maar het is duidelijk dat wij hierover radicaal van mening verschillen... 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Een cursus begrijpend lezen is misschien wel wat voor je. Discussies met jou worden zo nogal vermoeiend. Jij stelt dat zwart/wit gebruik ‘somberheid, kleurloosheid en saaiheid’ bij je oproepen, ik stel dat dat nogal een vreemd argument is bij een film van Bresson, een auteur met een sobere en sombere filmstijl en visie. Daarom zeg ik ook: voor luchtig amusement moet je bij Bresson niet zijn. Dit is een sombere film over eenzaamheid.
Mooie beelden genoeg. Alleen al de heerlijke flow in alle ‘zakkenrol’-scenes, onaantastbaar! De dialogen en andere interacties tussen mensen worden echter sober in beeld gebracht. Dat leent zich dan ook niet voor camerafratsen en versierseltjes. Film is wel wat meer dan ‘eyecandy’ alleen. Sterker nog, mensen die een film enkel en alleen kunnen en willen beoordelen op de hoeveelheid ‘eyecandy’ behoren mijns inziens tot de oppervlakkigen van het filmpubliek. Knappe visuals, dat zijn visuals die de inhoud ondersteunen.
Tjongejonge, blijven we daar op hameren? Dan zal ik ook maar vrijuit spreken. Ik denk dat je bepaalde cinema alleen kan vatten als je de nodige intellectuele en emotionele baggage hebt. En dat is ook volstrekt logisch eigenlijk.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Jij stelt dat zwart/wit gebruik ‘somberheid, kleurloosheid en saaiheid’ bij je oproepen, ik stel dat dat nogal een vreemd argument is bij een film van Bresson, een auteur met een sobere en sombere filmstijl en visie. Daarom zeg ik ook: voor luchtig amusement moet je bij Bresson niet zijn. Dit is een sombere film over eenzaamheid.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Dat kan perfect. Punt is juist dat het geen vereiste is.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik speel niet op de man.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Pickpocket is toch in zwart/wit?
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Voor de laatste keer: hou het bij de hoofdkritiek. Door een uiterst selectieve quote van Toon1 is er een halve zijdiscussie ontstaan over zwart-wit versus kleur. Misschien zou een cursus begrijpend lezen je ook eens goed doen, maar voor alle overzicht heb ik het nog eens speciaal voor jou haarfijn verduidelijkt:
Dat er zoveel mogelijk overgelaten wordt aan de kijker is uiteraard geweldig, maar films als Bin-jip leerden ons intussen al dat het ook met mooie plaatjes kan.
Vergis je niet: het gaat dus over mooie plaatjes, ik doel dus niet noodzakelijk op gekke cameramoves ofzo (hoewel een afwisselende, interessante camerahoek best zou gemogen hebben). En het is niet omdat het de bedoeling is een kaal kamertje in beeld te brengen, dat het daarom niet wat fantasierijker kan of dat je geen schone zwart wit contrasten mag creeeren.
Kijk, als jij tevreden bent met een geweldige inhoudelijke kwaliteit en een visualisering die daar functioneel aan is zonder per se tergelijkertijd schoonheid uit te stralen is mij dat allemaal best. Maar ga mij niet beleren van "oppervlakkig" als ik een andere filosofie en visie heb op het medium film. Over meningen en smaken mag je twisten, maar doe het tenminste met wederzijds respect.
Toon1
-
- 497 berichten
- 2799 stemmen
Het gedeelte voor de komma geeft aan dat ik het gemis aan kleur een nadeel vind, het gedeelte na de komma legt uit dat mij dat niks kan schelen mits er iets deftigs/creatiefs/moois van gemaakt wordt. Hoe er mooie plaatjes kunnen gecreeerd worden met zwart-wit is te bewonderen in Andrey Rublyov (al is dat wel een extreem voorbeeld).
1) Je geeft dus duidelijk aan dat je het een nadeel vind als een film in zwart-wit is. Dit is al fout, het zou eerder een voordeel moeten zijn.
2) Als het sober wordt gehouden is dat een minpunt dan? Gewoon omdat Bresson er (volgens jou) in overdrijft? Net alsof er geen filmmakers zijn die overdrijven om beelden zo mooi mogelijk te maken
.
En Bresson overdrijft volgens mij niet. In soberheid kan je niet overdrijven. Iets is sober, of wel is het dat niet. Als hij het minder sober zou maken was het al niet meer sober en dan was het een heel andere stijl.
Waarom kijk je hier dan naar, want je weet op voorhand dat je een erg sobere film krijgt.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
1) dat het eerder een voordeel zou moeten zijn is al even fout. Niks mis met zwart/wit hoor, maar de makke, weinig contrastrijke manier waarop het vaak gebruikt wordt ligt mij ook niet
2) sober is helemaal niet gelijk aan stijlloos en lelijk. Wat djelle's belangrijkste kritiekpunt lijkt te zijn.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
1) Je geeft dus duidelijk aan dat je het een nadeel vind als een film in zwart-wit is. Dit is al fout, het zou eerder een voordeel moeten zijn.
Als er absoluut niks anders te beleven valt dan een snugger script en een audiovisuele inbreng die daar louter functioneel aan beantwoordt, dan vind ik dat inderdaad een minpunt.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Tegenstrijdig. Vazen en sneeuwvlokjes halen de kale decoratie weg. Schaduwen noem ik ook 'special effects' en 'truukjes' (ook al zal de cinematograaf/lichtman het daar weer niet mee eens zijn). Hoeft niet, 'mag'. Niet 'moet'.
Ach ja, onze uitgangsbasis is al geheel tegenstrijdig, discussie is dus eigenlijk nutteloos (maar wees wel consequent in je bewijsvoering).
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
sober is helemaal niet gelijk aan stijlloos en lelijk. Wat djelle's belangrijkste kritiekpunt lijkt te zijn.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Tegenstrijdig. Vazen en sneeuwvlokjes halen de kale decoratie weg.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Allerlaatste poging...
Wat een onzin. 1 enkele vaas blijft kaal. Als we zo gaan beginnen moet die pipo zijn bed, tafel en nachtkastje ook weg, en alle versiering in dat restaurant. Het hoofdpersonage plaatsen we maar meteen op een witte achtergrond, zoals in The Matrix.
Het voorbeeld was een zwarte vaas op een witte achtergrond. Contrast. Schreeuwende om aandacht. Als op dat moment een belangrijke dialoog bezig is, of weet ik het wat, wat op dat moment het belangrijkste is, alle aandacht op gevestigd dient te worden, dan leidt die vaas af. Deze contrastheid zou wellicht goed zijn als het gaat om een symbolische scene, dat bijv. de hoofdpersoon zo radicaal veranderd, dat alles om hem/haar heen ook schreeuwt om radicaliteit. Een enkele vaas kan dus veel invloed hebben op de 'kaalheid'.
Bij mij ook, begrijp me niet verkeerd. Maar hier wringt het, voor de laatste maal. Van jou 'moet' het, van mij 'mag' het.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Deze film is alles behalve stijlloos en lelijk. Deze film is meer gestileerd dan alle films tezamen die “onderhond” en “djelle” in hun top10 hebben staan. 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Het voorbeeld was een zwarte vaas op een witte achtergrond. Contrast. Schreeuwende om aandacht. Als op dat moment een belangrijke dialoog bezig is, of weet ik het wat, wat op dat moment het belangrijkste is, alle aandacht op gevestigd dient te worden, dan leidt die vaas af.
Als Bresson dacht dat ie goeie cinema maakte door enkel een snugger script te tonen en een audiovisuele inbreng die daar louter functioneel aan beantwoordt (en elke vorm van stijl/visuele schoonheid vermeed als enige manier om soberheid te creeeren en de nadruk te kunnen leggen op het belangrijkste), dan vind ik zijn hele visie op filmmaken een grote farce.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Een normaal mens kan trouwens tegelijkertijd genieten van zowel een mooi plaatje als de inhoud die erin gebracht wordt zonder ook maar iets te missen.
Dat betwijfel ik ten zeerste. In cinema word ik juist afgeleid door vele factoren 'on screen'. Dat kan zowel positief als negatief uitvallen.
Nee hoor, alleen bij zogenaamde script-films staat het script bovenaan. Bij films waar het niet draait om het script, dan staat het audiovisuele bovenaan.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Dat betwijfel ik ten zeerste. In cinema word ik juist afgeleid door vele factoren 'on screen'. Dat kan zowel positief als negatief uitvallen.
Toon1
-
- 497 berichten
- 2799 stemmen
1) dat het eerder een voordeel zou moeten zijn is al even fout. Niks mis met zwart/wit hoor, maar de makke, weinig contrastrijke manier waarop het vaak gebruikt wordt ligt mij ook niet.
Als iets niet een nadeel is dan is het een voordeel, net zoals iets dat niet slecht is goed is. Het is één van de twee, een middenweg is er niet.
sober is helemaal niet gelijk aan stijlloos en lelijk. Wat djelle's belangrijkste kritiekpunt lijkt te zijn.
Tja dat is juist natuurlijk.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Als iets niet een nadeel is dan is het een voordeel, net zoals iets dat niet slecht is goed is. Het is één van de twee, een middenweg is er niet.
Heb hier al vreemde dingen gelezen maar dit slaat toch wel alles ? Wat mij betreft is het geen voordeel, noch een nadeel. Wat telt is hoe het gebruikt wordt.
Hoe kom je hier bij ?
Toon1
-
- 497 berichten
- 2799 stemmen
Heb hier al vreemde dingen gelezen maar dit slaat toch wel alles ? Wat mij betreft is het geen voordeel, noch een nadeel. Wat telt is hoe het gebruikt wordt.
Hoe kom je hier bij ?
Ja het telt natuurlijk hoe het gebruikt wordt (daar draait het toch zowiezo allemaal om?). Maar ik wil gewoon zeggen dat je het ofwel goed vind dat een film zwart-wit is(voordeel), of wel niet goed (nadeel). Een weg tussen is er niet en als je denkt dat die er wel is dan houd je jezelf een illusie voor. In feite gaat het gewoon allemaal terug op goed of niet goed. En dat iets je niet ligt betekent nog niet dat er punten voor moeten afgetrokken worden.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Volgens mij zijn er een hele hoop mensen die het geen bal kan schelen of een film zwart/wit of kleur is. Waaronder ik, het enige wat ik verlang is dat het als stijlmiddel goed gebruikt wordt.
Tja, aangezien ik je op MuM op "objectieve mening" zie stemmen ga ik hier niet verder op in.
The Eye
-
- 580 berichten
- 4391 stemmen
, maar het is aan de filmmaker om ervoor te zorgen dat we visuele schoonheid noteren, zonder dat het ons afleidt (Bresson maakt het hem er eigenlijk makkelijk vanaf door er maar meteen geen schoonheid in te steken). Enfin, het is maar mijn mening.
Dat vind ik dus onzin, Bresson gooit juist heel veel sfeer en schoonheid in zijn film, m.n. in Pickpocket (als je deze niks vind, hoef je de rest al niet meer te proberen). Neem die openingsscene, we horen paarden, we 'zien' paarden, maar op beeld zien we helemaal geen paarden. Als dat geen genialiteit is weet ik het ook niet meer.
Ik denk dat het makkelijker is om eenzelfde film te maken met meer de focus op het visuele. Juist de soberheid is de kracht van Bresson. De schoonheid zit hem m.i. in de soberheid. Bresson staat gelijk aan ideosyncratische unieke cinematografische esthetiek!
Toon1
-
- 497 berichten
- 2799 stemmen
Volgens mij zijn er een hele hoop mensen die het geen bal kan schelen of een film zwart/wit of kleur is. Waaronder ik, het enige wat ik verlang is dat het als stijlmiddel goed gebruikt wordt.
Als het je geen bal kan schelen of een film in kleur of zwart-wit is het dan vind je het goed als een film in zwart-wit is en ook als die in kleur is.
Tja, aangezien ik je op MuM op "objectieve mening" zie stemmen ga ik hier niet verder op in.
Tja als een musical je niet ligt moeten er punten voor worden afgetrokken? Of als een stille film je niet ligt? Vind ik niet.
Tja, aangezien ik je op MuM op "objectieve mening" zie stemmen ga ik hier niet verder op in.
Dit is trouwens het niet respecteren van iemand anders mening.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Neem die openingsscene, we horen paarden, we 'zien' paarden, maar op beeld zien we helemaal geen paarden. Als dat geen genialiteit is weet ik het ook niet meer.
BASWAS
-
- 985 berichten
- 1145 stemmen
Aardige discussie. Maar wat is nou eigenlijk mooie cinema? Zijn dat alleen maar mooie plaatjes of ook functionele maar dan weer wel bestaand uit eventueel lelijke filmbeelden? En wat zouden dan weer functionele beelden zijn? Zijn dat dan beelden die bijdragen om een bepaalde emotie over te brengen?
Het is lang geleden dat ik Pickpocket gezien heb. Vond het toentertijd een intrigerende film. Een beetje door zijn filosofische manier van beschouwen die gekoppeld is aan een documentaire manier van het registreren van zakkenrollen.
Wat mij nog bijstaat, had ik deze film niet in kleur willen zien omdat kleur bij slecht gebruik soms erg kan afleiden door een bonte drukte. Het was juist de zwart/wit grafische verstilling in Pickpocket die bij mij heel goed overkwam om iets doordringends op een wat kalme manier toch sterk over te brengen.
Maar goed, ieder zijn meug.
Het laatste nieuws

Top 10 van Netflix: déze tien films worden nu goed bekeken

'Outlander'-serie 'Blood of My Blood' snel te streamen op HBO Max

Avonturenfilm 'Seven Years in Tibet' is binnenkort te vinden in het Netflix-aanbod

Mysteryklassieker 'The Da Vinci Code' met Tom Hanks vrijdagavond op televisie
Bekijk ook

Shoah
Oorlog / Documentaire, 1985
110 reacties

Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1961
30 reacties

Le Trou
Thriller / Drama, 1960
89 reacties

Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1959
96 reacties

Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1959
16 reacties

Marketa Lazarová
Drama / Romantiek, 1967
37 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.






