Uncut Gems (2019)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Benny Safdie en Josh Safdie
met Adam Sandler, Julia Fox en Kevin Garnett

Howard Ratner heeft een gokverslaving en is eigenaar van een juwelierszaak in New York. Rijke en beroemde personen zijn er klant aan huis. Een waardevolle ongeslepen diamant uit Ethiopië moet hem eindelijk een financiële megaklapper opleveren via een veiling. Op deze manier hoopt Howard uit zijn financiële moeilijkheden te komen. Toch kiest hij er voor om het opaal eerst uit te lenen aan NBA-ster Kevin Garnett, die er heilig in gelooft dat deze steen hem magische krachten geeft voor een wedstrijd. Howard sluit ondertussen risicovolle weddenschappen op basketbalwedstrijden af, terwijl louche schuldeisers hem op de hielen zitten.

avatar van PG01
Smugmarty schreef:
... En afsluiten met GiGi D'Augustino... brilliant gevonden.

Gigi D'Agostino maakt het wel af ja

avatar van Macmanus
Goed.

Helaas niet de overtreffende trap van Good Time. Die vond ik misschien net iets beter omdat ik Pattinson echt goed vond daar, Sandler is hier wel leuk omdat hij toch vooral bekend is van flauwe komedies, maar zijn range blijft toch wat beperkt. Vind die reacties dat hij veel meer serieuze rollen moet doen ook wat onzinnig. Vind die flauwe komedies prima bij hem passen.

Wat de Safdy broers weer goed doen is het stressgehalte naar het ultieme brengen. Het zweet breekt je uit en het rauwe voel je weer helemaal. Waar ik bij Good Time dacht iets korter en dan is het nog beter, gaan ze hier helaas nog langer door en kreeg je toch wat flauwe scenario plotpoints. Dat opbieden voelde je ook al vanaf het begin aankomen. Vond scenario-wise dat ze wel iets meer hadden kunnen doen met het voorspelbare. Dat hij blijft doorgaan met gokken is uiteraard part of the character, maar daardoor voel je ook al zijn moves aankomen. Er had wat meer gespeeld kunnen worden met je verwachtingen daar vond ik. Maar het is vooral jammer dat ze naar de 135 gingen ipv de 90 minuten.

Toch heb ik wel weer zin in de volgende zenuwpezen film van ze.

Ruime 3.5 sterren.

goeie !

avatar van Thomas83
Fijne film hoor. Adam Sandler laat ook eens zien te kunnen acteren. Niet dat hij nou ook weer zo enorm goed is (en zeker niet Oscarwaardig zoals ik hier en daar heb gehoord), het is in de eerste plaats gewoon een enorm goede castingkeuze. Wie voor de casting verantwoordelijk is verdient sowieso een lintje. Veel onbekende gezichten die het uitstekend doen. Vooral Julia Fox vond ik echt indrukwekkend. Maar al die mooie karakterkoppen die de onderwereldfiguren spelen zijn ook erg mooi. Je wordt mooi ondergedompeld in de wereld van de joodse diamantairs in New York.

Eigenlijk kun je ook wel bijna alles aan deze film prijzen. Vooral de manier waarop de gebroeders Safdie de onrust in het hoofd van hoofdpersoon Howard naar het scherm vertalen is erg indrukwekkend. Het is erg onrustig en nerveus allemaal. Nooit is er een moment van rust. De druk op Howard wordt alleen maar opgevoerd. Iedereen praat ook voortdurend door elkaar en de muziek wekt ook een bepaalde stemming op.

Daarnaast kan de film ook bijzonder grappig uit de hoek komen, en vooral ook bloedstollend spannend. In sommige scènes wordt de spanning echt meesterlijk opgebouwd. Toevoegingen zoals die overgang van de tripperige beelden van binnen in een diamant naar een colonoscopie zijn ook wel aardige geintjes. Het einde is ijzersterk. Ik zat echt op het puntje van mijn stoel en begon net te geloven dat het goed af zou lopen voor Howard. Hij zou niet sympathiek moeten zijn, maar je kan het toch niet helpen. Vond zijn dood toch pijnlijk. Dat heb ik ook alweer een tijdje niet gevoeld in een film. 4.0*.

avatar van bakuratje
Wat een rare film, geen boeiend geboeit, terwijl Sandler normaal echt leuke en fijne films heeft, heeft hij hier echt de plank mis geslagen. Vond de film mega chaotisch en warrig... Vond het verhaal ook heel apart, dat ik zoiets had waar ging het nou eigenlijk om 2uur lang. Bagger!

eempag schreef:
Tsja wat moet je er mee met deze film.
Ik heb een aantal malen overwogen hem uit te zetten.
Niet gedaan en ik vond hem steeds fascinerender worden.
Adam Sandler als (EDIT moderator: belediging verwijderd) die iedere keer aan het kortste eind lijkt te trekken en dan toch weer net niet maar dan toch weer wel
En dan voel je je toch verbonden met zijn personage ondanks liegen, leugens, halve waarheden en manipulaties.
Af en toe net een aflevering van opgelicht en best grappig alhoewel het daar ook weer te dramatisch voor was.
Dan als afronding, Adam Sandler, om wiens films ik af en toe vreselijk moest lachten nu in dit drama.
En of je er van houdt of niet, maar wat is dit meesterlijk geacteerd.

Belediging verwijderd staat er en daar heb ik een toelichting om gevraagd aan de moderator.
Dit tast namelijk naar mijn gevoel mijn integriteit aan.
Wordt vervolgd.

avatar van Iron Maiden
bakuratje schreef:
Vond de film mega chaotisch en warrig...!

Dat is ook de bedoeling.

Geweldige film. Wist niet echt wat ik moest verwachten maar was aangenaam verrast.

Goede film.

Het eerste halve uur is het behoorlijk wennen aan De hektiek en zou Je geneigd kunnen zijn om hem af te zetten. Niet doen hij wordt beter.

avatar van IH88
Wat. Een. Film...

avatar van james_cameron
Drukke, nerveuze misdaadthriller met een uitstekende Adam Sandler in de hoofdrol. Ik moest er wel even inkomen, maar op gegeven moment ging ik wel mee in de hectische, opgefokte belevenissen van de hoofdpersoon. Gaandeweg wordt alles ook steeds meer intens en spannend. Te lang en voorzien van een nogal vreemde electronische score, maar verder vaardig in elkaar gezet.

Ik vond de film wat onevenwichtig: enerzijds de onnozele, halfgekke juwelier, anderzijds het gore misdaadmilieu, en op de achtergrond het wat al te brave familie- en privéleven. De combinatie van die 3 werelden vond ik niet zo realistisch. Her personage van de maîtresse bijvoorbeeld vond ik totaal ongeloofwaardig. Ook het feit dat de juwelier vanaf het begin zo wako werd voorgesteld deed voor mij geen goed aan de opbouw.

Vind hem erg tegen vallen. Adam vindt ik niet passen in deze rol en alle gebeurtenissen zijn wel erg voorspelbaar en oppervlakkig.

Hectische film met een bijzonder pluspuntje; Adam Sandler in een serieuze rol. Heel de film volg je de gokverslaafde Howard die keer op keer zijn geld vergokt op twijfelachtige weddenschappen waardoor die steeds meer in de problemen raakt. Tenenkrommend om aan te zien maar het houdt wel je aandacht vast, en stiekem hoopte ik nieteens dat het goed zou komen. Sandler doet het goed als een karakter waar je steeds meer sympathie voor kwijt raakt naarmate de film vordert. Alleen dat constante geschreeuw had wel wat minder gemogen van mij, en die elektronische score op de achtergrond voelde in mijn mening behoorlijk uit de maat en misplaatst aan. Het einde waar Howard door zijn hoofd geschoten werd was voorspelbaar maar terecht. Toch snapte ik het motief niet helemaal, was dit puur uit irritatie of gewoon een zwakke poging om hem te beroven?

Sandler heeft waarschijnlijk zijn beste acteerprestatie tot nu toe, en hoe tenenkrommend zijn acties ook zijn, je leeft helemaal mee in zijn stress, wel jammer van die irritante minpunten, 3,0!

avatar van McSavah
Realistisch is de film inderdaad niet echt, Safdies kiezen meer voor groteske humoristische taferelen. Zou het gebrek aan realisme de film dan ook niet aanrekenen. Voor meer realisme (en een minder rijk milieu) kan je beter Frownland, Yeast, Go Get Some Rosemary en Heaven Knows What van dezelfde makers kijken, al zitten die niet zo in de misdaadhoek. Good Time wel meer, maar die vind ik ook iets minder realistisch en meer in lijn met Uncut Gems. Dan misschien beter gewoon The Killing of a Chinese Bookie (nog een keer) kijken. Of als je echt een heel pijnlijke film zoekt: Der Wald vor Lauter Bäumen. De Safdies zijn wel de absolute meesters in het creëren van chaos, gejaagdheid en pijnlijke situaties en tegelijkertijd het bereiken van esthetische perfectie. Wederom ook complimenten voor de casting hier, vooral de verdienste van Eleonore Hendricks denk ik, die onder meer ook de casting voor Heaven Knows What deed. Zo'n Keith Williams Richards is bijvoorbeeld gewoon van de straat geplukt, maar je kan je bijna niet voorstellen dat je hem niet eerder ergens hebt gezien.

Gezien in grote Pathé-zaal, wat een belevenis.

avatar van Fisico
Dat Adam Sandler wel degelijk kon acteren wist ik al na Reign over Me (2007) en The Meyerowitz Stories (2017). Ook hier weer zet hij een uitstekende prestatie neer als de flamboyante, maar tevens uiterst onuitstaanbare Howard Ratner, een juweelhandelaar die vaak beren verkoopt vooraleer ze geschoten zijn. Het brengt hem vaak in niet koosjere situaties waar hij zich meestal gewoon uitlult.

Deze setting omvat zowat de gehele film. De omstandigheden zijn erg druk en hectisch waardoor er van de kijker toch wat gevergd wordt. Ik moest ook eventjes acclimatiseren, maar kwam er toch na een half uurtje doorheen. Sandler vertolkt een uiterst onsympathiek personage, maar ergens heb je er ook mee te doen. Het is nu niet dat de anderen zoveel beter zijn. Uncut gems is een film die geen seconde een adempauze inlast. Alles is flitsend en rusteloos. Zowat de hele film door wordt er geroepen en gevloekt, naar de levensstijl van Ratner.

Maar evenzeer ook vaak grappige en absurde situaties die er de luchtigheid proberen in te krijgen. Maar ook de spanning wordt goed weergegeven en de ondersteunende soundtrack is prima. De Safdies slaagden erin de film over te brengen naar het publiek, waarvoor hulde! Boeiend en spannend einde ook, meer dan geslaagd. Mooi!

avatar van rebelkush
Macmanus schreef:
Goed.

Ruime 3.5 sterren.

Ik ben nu heel erg benieuwd geworden naar Good time

avatar van Pim1993
4x op het punt gestaan die film af te zetten in het eerste kwartier. Wat heb ik me ongelooflijk geërgerd aan de intro soundtrack die veel en veel te lang doorliep. Het leidt verschrikkelijk af. En ik overdrijf niet. Goed, dan sta je al 1-0 achter bij mij. Het is ook muziek die totaal niet aansluit bij wat je ziet, niet te plaatsen.

Frustrerende film die continu onder spanning staat. Toch ben je wel benieuwd naar de afloop. Dat maakt hem spannend en vermakelijk.

Niet kijken wanneer je zelf al in stress verkeerd, dan ga je hier niet zo lekker op.

avatar van John Milton
Zeer vakkundig gemaakt en Sander laat wederom zien wat hij kon als regisseur hem pushen (of vrijlaten?) het beste van zichzelf te laten zien.

Uncut Gems staat bol van ‘ chaos, gejaagdheid en pijnlijke situaties’, zoals McSavah het hierboven treffend verwoord, en dat maakt het geen ontspannen kijkbeurt. Het is hiermee geen film die iedereen zal liggen, maar dat hoeft ook niet.

Toch vond ik Good Time nog net iets sterker.

Mister_D90 schreef:

ik ben totaal geen fan van adam, maar hier was ie geniaal.

avatar van MindlessAssassin
Erg frappante film die all over the place is. Het is de gehele film zo onrustig dat je er zelf soms onrustig van begint te worden, en dat is juist de charme van deze film. Het constante gekibbel en de onrustige muziek zorgden voor een aparte ervaring.

Dit is absoluut Adam Sandler’s beste werk, al wil dat nog niet zo veel zeggen. Hij liet inderdaad in deze film zien dat die wel kan acteren, maar het was ook absoluut niks hoogstaandst.
De scène dat Howard in elkaar geslagen in zijn kantoor zit en hij plots begon te huilen kwam niet zo overtuigend over voor mij

Bij het einde dacht ik dat we alle clichés er alvast bij konden halen, maar toen alles net de juiste kant voor Howard leek op te gaan werd hij dood geschoten. Ik moet toegeven dat ik dat niet zag aankomen en het liet mij ook een klein beetje in shock. Ik had toch wel een klein beetje sympathie voor Howard.

Ik was bepaald niet overrompeld door het scenario, maar dit is wel een originele film qua beleving en sfeer. Met een paar prima scènes.

avatar van Phil Leotardo
Vroeger in de jaren '90 vond ik Adam Sandler een irritant mannetje en meed ik zijn films eigenlijk zoveel mogelijk. Alleen de Meet the Parents films, mede door Robert de Niro, vond ik vermakelijk.

Wat een aangename verassing deze film. Ik ben een paar keer naar New York geweest, en in de V.S. wonen relatief gezien meer (orthodoxe) joden dan in Nederland. Wel een relatief gesloten gemeenschap maar de niet orthodoxe joden is de grootste groep van joden en die zijn prima geïntegreerd, en houden zich dus onder andere bezig met de diamantenhandel (en de filmindustrie voornamelijk, heel wat producers zijn Joods en studiobazen, Harvey Weinstein is een slecht voorbeeld tegenwoordig ). Maar goed ik dwaal een beetje af.

Wat mij betreft de beste film van Adam Sandler die ik gezien heb, okee dat zijn niet heel veel films geweest, maar wat acteert hij hier top als zenuwpees die het ene gat wil opvullen met leningen (potentiële gokopbrengsten en andere zwendels uit het andere gat). Vroeg of laat moet dit natuurlijk misgaan, dat is geen verassing. Alleen hoe dit zich ontkoopt is dan wel weer een top plotwending.

Alle acteurs doen het goed, de Joodse wiseguys met dat dikke New York accent heerlijk En de NBA speler Kevin Garnett deed het top, zijn eerste echt serieus rol, er zijn heel wat sporters geweest die het een stuk slechter deden (Shaquille O'Neal...).

Ondanks er weinig echt gebeurd eigenlijk qua spektakel of actie, heb ik op het puntje van mijn stoel gezeten tijdens de hele film.

Binnenkort ga ik de film nog een keer kijken, en dat doe ik niet vaak zo kort achter elkaar.

Ik geef de film 4 sterren.

avatar van beyondo

misschien dan toch nog heel wat films gemist van Sandler, want Ben Stiller speelt in Meet the Parents de hoofdrol.

avatar van Basto
Diamant!

Derde kijkbeurt en de film wordt enkel beter. Het is een diamant. Een diamant ontstaat door langdurige hoge druk en dat is exact de situatie waar Howard zich in bevindt. Ook hij staat continue en van alle kanten onder druk. Dit is geen toevalligheid, want ook in beeld wordt er veel gebruik gemaakt van reflecties. We kijken regelmatig door ramen heen, zien weerspiegelingen en vervormingen, vitrines, draaideuren, spiegels, kristallen en verkleuringen.

Daarbij kent een diamant vele vlakken en ook dat komt in de film terug. Howard houdt er een hele berg verschillende relaties op na, zijn personeel, familie, zakenpartners, collega's, vriendin, geldschieters en geld eisers, etc. Al deze relaties komen in hoog tempo voorbij als de reflecties in een diamant.

Tot slot is er nog de ambient muziek die sommige moeilijk kunnen plaatsten. Voor mij is juist die muziek wat het universum bijeen houdt. Het universum waarin Howard maar geen verbinding mee kan maken. Hij rent de hele dag zichzelf en alle anderen om hem heen voorbij. Toch is het een hechte wereld waar hij zich in bevindt. Het staat allemaal in verbinding met elkaar (familie, vrienden, zakenpartners), als de moleculen in de diamant. Dat is ook waar de film begint en eindigt, in de celstructuur van het bestaan. It's all connected! Black Jews....

Een diamant, dat is wat de Safdie broertjes gemaakt hebben!

avatar van Woland
Ik had wel wat meegekregen van de hosanna-verhalen her en der, en Netflix was ook niet zuinig met deze film in mijn gezicht smijten. Maar dat de film van de Safdies was, dat had ik van tevoren niet meegekregen - en toen ik dat uiteindelijk naderhand wel las, vielen de aparte aspecten van Uncut Gems een stuk beter op hun plaats.

Uncut Gems is een hectische film, waarin continu van alles gebeurt en waarin iedereen snode plannen aan het beramen is, maar waar die vaker dan niet in de soep lopen omdat danwel de werkelijkheid niet meewerkt, of omdat de snode plannen van iemand anders daarmee interfereren. Het maakt de film af en toe wat chaotisch, maar vermakelijk is het wel. En de Safdies weten ook hoe je dat spannend en met een hoop energie op film moet krijgen, en de film vliegt aangenaam voorbij met zijn toch stevige 2 uur 15 minuten. De hele setting van vaak niet-zo-koshere juwelenhandelaren, basketbal en celebrities, en het bijbehorende plot, kon me wat minder interesseren, en dat is toch de voornaamste reden dat ik niet hoger ga dan een goeie 3.5*. Het haalt het net niet bij Good Time wat mij betreft, maar een vermakelijke film was het zeker.

avatar van ikkegoemikke
That's a million dollar opal you are holding.
Straight from the Ethiopian Jewish tribe.

Zit je in het midden van een enerverende echtscheiding? Of heb je ziekenverlof vanwege een burn-out doordat je stresserende job teveel van je eist? Of werken die twee revolterende, puberende tieners thuis je dusdanig op de zenuwen dat je bijna geen vingernagels meer hebt? Goede raad! Laat deze film links liggen en ga op zoek naar een rustgevende film. Want deze “Uncut Gems” zal zeker niet ideaal zijn voor je gemoedsrust. Ik vrees ervoor dat je na 20 minuten al uit frustratie met snacks naar het beeldscherm smijt terwijl je uit pure opwinding je haren uittrekt. Want “Uncut Gems” is wel de meest stresserende film ooit die op een ongenadige manier de spanning opdrijft. Geloof me, op het einde van de film was mijn hartritme in cadans met het opzwepende ritme van deze tragikomische film.

Niet alleen is het een zenuwslopende film. Ook het tempo van de film is absurd hoog. Een op hol geslagen hogesnelheidstrein waarbij het wel lijkt alsof iedereen in een onmenselijk tempo van hot naar haar holt. Vanaf het begin van de film lijkt het wel alsof je in een centrifuge wordt gesmeten die met een duizelingwekkende vaart rondtolt en waar de snelheid geen moment afneemt. Tot en met de ontknoping. Dan wordt er op een ongenadige wijze aan de noodrem getrokken waarna de tumultueuze levensstijl van juwelier Howard Ratner (Adam Sandler) abrupt tot stilstand komt. En als je je ergert aan het te pas en te onpas gebruik van het “f”-woord, dan waarschuw ik je nu al. In elke dialoog zitten er wel een paar verscholen.

Ik ben helemaal niet een Adam Sandler fan. De paar films die ik van hem heb gezien (“Click”, “Blended” en “The Cobbler”) vielen in mijn ogen toch wel tegen. Misschien is het de humor die door Sandler wordt gebruikt. Misschien is het de persoon Sandler zelf die me nooit wist te bekoren. En om eerlijk te zijn, mijd ik telkens films waarbij zijn naam op de affiche pronkt. Het verbaasde me dan ook toen ik ergens las dat hij de bestbetaalde acteur is in Hollywood. Maar na het zien van “Uncut Gems” moet ik mijn mening over de acteur Sandler toch wel drastisch bijstellen. Het is dan ook geen echte komedie (op een redelijke morbide wijze zou je er wel de humor van kunnen inzien) alhoewel je het typetje dat Sandler hier speelt karikaturaal kan noemen. Howard, een Joodse juwelier in de metropool New York, tracht zijn chaotisch leven terug op de rails te krijgen. Een Ethiopische opaal zou hiervoor moeten zorgen. Een ongeslepen diamant die volgens Howard een fortuin kan opbrengen op een veiling. Een fortuin waarmee hij zijn schulden kan aflossen bij pandjesbazen en onderwereld figuren. Schulden die opliepen vanwege zijn niet te bedwingen gokverslaving. Totdat de befaamde basketbalster Kevin Garnett (Kevin Garnett zelve) in zijn diamantwinkel staat en het kostbare ding in bruikleen wil nemen omdat er een oerkracht uitstraalt die zijn prestaties tijdens de komende belangrijke wedstrijd tot ongekende hoogte zou kunnen brengen.

Tja, en als KG het kostbare goed niet op het afgesproken tijdstip aan Howard terugbezorgt, is dat het begin van een zenuwslopende wedren. Een wedren waarbij Howard’s leven tot een hel wordt gemaakt door ongure personen, schuldeisers, zijn vrouw (Idina Menzel die hem hartgrondig haat en de meest ergerlijke persoon ter wereld noemt) en zijn minnares Julia (Julia Fox). Ook al is Howard een hoogst irritant persoon zonder scrupules of enige vorm van beleefdheid, krijg je toch medelijden met deze figuur wiens leven in elkaar stort als een kaartenhuis. En ook al werd ik zenuwachtig vanwege het Mr. Bean-achtig karakter van de film waarbij alles dat Howard onderneemt en beslist telkens weer in het honderd loopt, wist deze film me toch te entertainen. Ik had nooit kunnen denken dat ik dit ooit zou zeggen, maar Sandler speelt zijn rol gewoonweg weergaloos op een buitengewoon uitstekende manier. Eigenlijk was dit wel een Oscar nominatie waardig. Hopelijk heeft Sandler nu de smaak te pakken en gaat hij in de toekomst nog eens een poging wagen met een serieuze rol (in een hopelijk minder jachtige setting). Ik vrees echter dat we eerst weer een lading ultraflauwe komedies te zien gaan krijgen voordat dat een feit is.

Film werkte op sommige momenten serieus op mijn zenuwen, mijn bloeddruk schoot waarschijnlijk de lucht in!

Waarschijnlijk de bedoeling van de makers, maar toch, hebben we dit echt nodig een film als deze? Ik ben er nog niet uit....

Het is een chaotische film die constant je keel toenijpt en die een torenhoog tempo oplegt. En eindelijk een film die toont dat AS wel degelijk kan acteren ( ook al is het met dat verschrikkelijke stemmetje)...

Kevin Garnett heeft mij toch wel wat verbaasd, dat er in deze topspeler toch wel een degelijk acteur kan zitten !!

Ik ben er nog niet uit wat ik eigenlijk van deze film vind, 2de uur van de film was goed, maar het eerste deel? Geen idee.

Voorlopig 3*

Wat een vreslijke film.
Adam Sandler helemaal over de top.
Hij zet een type neer welke het best omschreven kan worden als een kruising tussen Rocky Balboa en Al Pacino (Donnie Brasco versie) met ADHD
De film blijft continue knallen, zonder boeiend verhaal, eerder irritant.