Uncut Gems (2019)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Benny Safdie en Josh Safdie
met Adam Sandler, Julia Fox en Kevin Garnett

Howard Ratner heeft een gokverslaving en is eigenaar van een juwelierszaak in New York. Rijke en beroemde personen zijn er klant aan huis. Een waardevolle ongeslepen diamant uit Ethiopië moet hem eindelijk een financiële megaklapper opleveren via een veiling. Op deze manier hoopt Howard uit zijn financiële moeilijkheden te komen. Toch kiest hij er voor om het opaal eerst uit te lenen aan NBA-ster Kevin Garnett, die er heilig in gelooft dat deze steen hem magische krachten geeft voor een wedstrijd. Howard sluit ondertussen risicovolle weddenschappen op basketbalwedstrijden af, terwijl louche schuldeisers hem op de hielen zitten.

avatar van toscana99
Schitterende film, voor het eerst in jaren geef ik een maximale score aan een film.

ikkegoemikke schreef:
Hopelijk heeft Sandler nu de smaak te pakken en gaat hij in de toekomst nog eens een poging wagen met een serieuze rol (in een hopelijk minder jachtige setting). Ik vrees echter dat we eerst weer een lading ultraflauwe komedies te zien gaan krijgen voordat dat een feit is.

Gebaseerd op het succes van Uncut Gems heeft Sandler een deal gesloten met Netflix om nog 4 films te maken. Ik kan me niet inbeelden dat het 4 flauwe Sandler komedies zullen worden.

AC1 schreef:

Gebaseerd op het succes van Uncut Gems heeft Sandler een deal gesloten met Netflix om nog 4 films te maken. Ik kan me niet inbeelden dat het 4 flauwe Sandler komedie's zullen worden.

Die is natuurlijk in de eerste plaats een typische Safdie film. Dus wat dat betreft zegt de deal van Sandler mij niks. Geen idee welke kant hij op gaat. Zal me verder ook worst wezen. Hou de Safdie broertjes wel in de gaten.

Basto schreef:

Sandler speelt ook serieuze rollen zonder Safdie broers en Netflix heeft ook wel door dat Uncut Gems geen normale Sandler komedie is. Ik begrijp eigenlijk niet waarom iemand typische Sandler komedies verwacht. Misschien wordt het 50/50, we zullen wel zien.

AC1 schreef:

Ik volg Sandler niet, maar bij mijn weten is dit samen met Punch Drunk Love de enige serieuze rol van Sandler. Hij is ook veel succesvoller met z’n komedies. Lan me daarom juist goed voorstellen dat het Netflix daar om gaat. Maar goed het is interessant om te volgen, want Netflix lijkt zich steeds meer als kwaliteit studIo te ontplooien.

Basto schreef:

The Meyerowitz Stories, Funny People, ...

Basto schreef:

Hij is ook veel succesvoller met z’n komedies

Naar het schijnt floppen zijn flauwe komedies tegenwoordig en vergeet niet, Sandler wordt ook een dagje ouder. Volgens mij komt het het goed met die serieuze rollen.

avatar van mjk87
De beste Netflix-film. Op zijn beste momenten doet de film denken aan Anderson's Punch-Drunk Love, en dat zegt al voldoende bij mij. Nu is die film van Anderson beter op elke vlak, maar die behoort tot mijn absolute favoriete films. Maar ook 90% van die film levert een geweldige prent op. Qua stijl heeft Uncut Gems er best wat van weg, met die enorm drukke stijl, montage, tracking shots, het mooie kleurgebruik. Visueel is dit best een pareltje om te zien en de film kent zo'n energie waar niet omheen te komen is. Zonder dat het ergernis opwekt.

En ook de rol van Sandler zal er wat mee te maken hebben. Sandler is geen wereldacteur, maar heeft 1 eigenschap die perfect past: hij komt enorm sympathiek over, echt een hekel aan hem krijgen lukt niet. Daarom is deze rol, van iemand die best een klootzak is, ook geknipt voor hem. Je haat hem en je houdt van hem. Zelden heb ik in een emotie gezeten dat ik niet wist of ik nu hoopte dat iets zou lukken of juist niet. Dan heb ik het over het slot en zijn grote gok op een basketbalwedstrijd. Nagelbijtend spannend, maar ook steeds een mix van emoties. En zo heb ik de hele film beleefd. Een enkele keer is de film net iets te druk, maar hier valt weinig op aan te merken. 4,5*.

avatar van Iron Maiden
AC1 schreef:

The Meyerowitz Stories, Funny People, ...

Vergeet het fantastische Reign Over Me niet.

avatar van rebelkush
Ik moet heel eerlijk zijn dat ik me zelden zo geïrriteerd heb aan een film.

Cast is goed, ik ben een grote fan van Adam Sandler maar zowat elke andere acteur deed het prima.
Verhaal is ook goed. Genre is misdaad en thriller maar ze vergeten er muziek bij te zetten.
De laatste 20 min is de film behoorlijk spannend, einde had wat mij betreft anders mogen zijn.

Zoals ik al zei heb ik me behoorlijk aan dit film geïrriteerd en dat komt door dat achterlijke achtergrondmuziek die maar niet ophoudt en de chaotische sfeer.
De intro van Ethiopië is niet eens zo slecht maar je krijgt vervolgens een kwartier lang een zeer irritant achtergrond muziek te horen dat boven alles uitkomt. Dat achtergrond muziek blijft helaas terugkomen gevolgd met een nog irritanter muziek dat heel erg lijkt op de pokemon gold and zilver voor de nintendo.
Bijna 5 minuten lang hoor je een irritant buzz van een deur die niet wilt opengaan en krijg je een soort kerstmis muziek te horen tijdens een ruzie. De laatste jaren zie ik steeds meer en meer van dit soort rare taferelen bij films en blijkbaar scoort dat goed. IMDB 7.7 en hier 3.37.

Niet mijn ding behalve de laatste half uur, Adam Sandler en de prachtige Julia Fox

avatar van ikkegoemikke

Ik hoop van niet

avatar van IH88
“Made a crazy risk. You gamble and it's - about to pay off.”

Wat een waanzinnige, enerverende en adrenaline verhogende achtbaansrit. Je kunt Uncut Gems op een vrijdagavond na een 50-urige werkweek opzetten, en je zult nog steeds stuiterend je bed instappen. De regie van de Safdie broers is nerveus en desoriënterend, en personages praten dwars door elkaar heen en proberen zich soms te overschreeuwen. Op een goede manier, want het past bij de sfeer die de Safdie’s hier willen creëren.

Sandler is briljant als Howard, een Joodse juwelier met een gokverslaving en veel schulden. Howard is niet het meest sympathieke personage, maar toch zorgt Sandler er voor dat je met hem meeleeft en zelfs een feel good einde gunt. Hoe onrealistisch dat ook is. Alle andere acteurs zijn ook sterk, maar speciale aandacht moet toch gaan naar Julia Fox. Fox zet een geweldige acteerprestatie neer, en als je Julia als protagonist ziet is Uncut Gems bijna een feel good verhaal…

avatar van Flat Eric
Wie wil er nu niet een diamanten furby?

Verrassend leuk. Ik vond hem eigenlijk best wel een nare man maar kreeg toch langzamerhand sympathie voor onze gokkende juwelier. Het kan eigenlijk niet goed gaan, maar hij weet zich op charmante wijze toch weer uit situaties te lullen en zijn schuldeisers te snel af te zijn.
De film is vrij druk en rommelig door de wijze van filmen en de vele verschillende personages, maar toch stoort dat niet. Het benadrukt juist de uitzichtloze en vermoeiende situatie van een gokker.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vond dit een enorme tegenvaller. Na alle positiviteit rond Uncut Gems had ik hoge verwachtingen. Maar ik vond deze gewaardeerde thriller eerder irritant dan goed.
De film is ontzettend druk en schreeuwerig. Deels door de soundtrack die ik ten eerste ronduit lelijk vind, en die daarnaast regelmatig dwars door de ook al erg drukke dialogen snijdt. Deels ook door het onrustige camera werk waar ik helemaal geen fan van ben.
Dat Harold weinig sympathiek is is niet zo erg, maar dat hij simpelweg ontzettend domme dingen doet en dito beslissingen neemt, maakt hem een karakter waar ik niks mee kan. Ondanks dat Sandler het prima doet, hoewel hij eigenlijk wel weer gewoon een typetje neerzet.
Dat al de verkeerde afslagen die Harold neemt uiteindelijk zorgen dat hij steeds verder in de shit komt, is zowel voorspelbaar als oninteressant. Dus buiten het feit dat zo'n beetje alle acteurs het gewoon goed doen, viel er verder bijzonder weinig te genieten voor mij aan Uncut Gems.

avatar van zeemeerna
Vreselijk irritant, chaotisch, schreeuwerig en overdreven.
Als het maar hectisch en snel genoeg gaat is het zogenaamd ‘cool’ en ‘arty’.
Niet aan mij besteed.

Als je vriendin aan het ontbijt met brinta verzucht dat haar leven zo saai en voorspelbaar is, en dat ze zo graag een avontuurlijker leven/partner had gehad, direct na thuiskomst van je kantoorbaan deze film met haar kijken op de driezitsbank van je onopvallende rijtjeshuis in dito vinexwijk. Dan weet ik zeker dat ze de komende jaren weer fluitend je hemaondergoed voor je wast en in haar handen knijpt dat ze met zo'n degelijke saaie hollandse aardappel is getrouwd!

Verder ben ik het wel eens met zeemeerna boven mij, en ook klaar met het feit dat sandler altijd iets joods moet spelen. Blijkbaar vinden amerikanen dat leuk ofzo, of ziet hij er typisch joods uit...

avatar van Nicolage Rico
Haha wat een heerlijke film. Kan me niet heugen ooit zo onrustig te zijn geworden door een film - en dat is positief bedoeld. Dat schot door z'n harses stopt alle hectiek, alle stress en adrenaline in één klap - alsof de tegenpartij van je favoriete club alle spanning wegneemt door de genadeklap uit te delen.

Hopelijk accepteert Sandler nooit meer van die suffe romcomrolletjes en gaat hij hier mee verder.

Gigi D'Agostino tijdens de eindcredits; het past precies. Heerlijk.

Ruim twee uur genieten = een ruime 4*.

avatar van Basto
Ik heb inmiddels de soundtrack aangeschaft. Waanzinnige electro score. Vermoed dat deze ook aan het eind van dit jaar mijn nummer 1 zal zijn.

avatar van eRCee
Ik ga mee met Nicolage Rico: werd er ook helemaal onrustig van. De hectiek van de constante dialogen, het camerawerk en de vette soundtrack vormen een hermetische, dwingende kooi waar je als kijker net zomin uitkomt als de hoofdpersoon.
Ik heb verder genoten van de rol van Julia Fox, die voor mij een beetje het type van Patricia Arquette vertolkt uit True Romance: naief-romantisch, ultraloyaal en uiteindelijk gewoon dapper en intelligent. Het einde is wat dat betreft goud.
Uncut gems, erg toffe film.

avatar van rep_robert
De gebroeders Safdie hebben ook van Uncut Gems een lekkere trip weten te maken. Ondanks dat ik hem net niet zo goed vind als Good Time, is deze film toch een adrelanine rush van begin tot eind. Mede dankzij de briljante Sandler blijft de film overeind, want het plot staat volledig in dienst van zijn geschifte personage. Als je hem weg zou denken, zou er weinig van de film overblijven. Maar het werkt toch zo ontzettend goed. Haast tot het irritante aan begeeft Sandler zich op steeds gladder wordend ijs en wordt je meegesleurd in alle ellende waarin hij zich begeeft. Dit resulteert in een zenuwslopende climax met een heerlijke shock value.

Dikke 3,5*

avatar van Nicolage Rico
rep_robert schreef:
Als je hem weg zou denken, zou er weinig van de film overblijven.

Oneens. Het script zelf zorgt er ook voor dat de spanning steeds heviger wordt en de hectiek steeds hectischer. Uiteraard heb je daar een sterke pion voor nodig.

Wel eens dat Sandler de film naar een hoger niveau tilt. Echt een ijzersterke rol van hem.

De sfeer is ook fantastisch by the way.

avatar van eRCee
Waarom zou je de hoofdpersoon weg willen denken?

avatar van rep_robert
Nicolage Rico schreef:

Snap je wel. Maar kan me echt niemand anders inbeelden in deze rol. De energie die hij brengt is essentieel voor de film, die vooral een trip is. Maar oké, het klinkt wel erg cru om te zeggen dat de film allleen op hem zou teren. Het is een synergie en de Safdie broers hebben al eerder zo'n soort film gemaakt.

avatar van El ralpho
This is how I win

Dat deze Netflix productie door de Safdie broertjes geregisseerd is, bleek al gauw onmiskenbaar omdat hun stijl enorm goed te herkennen is. Tenminste afgaande van een andere titel die ik van ze gezien heb: Good Time met Robert Pattinson. Hoewel ik Uncut Gems een tandje minder vind heb ik nog steeds genoten en is dit dan ook een van de weinige Netflix films, die met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

Wat de Safdie broertjes erg goed doen is de kijker in het diepe gooien. Wie de personages zijn en welke rol zij in het verhaal spelen wordt gaandeweg vanzelf wel duidelijk. Mits je op voorhand niet afhaakt omdat de regisseer stijl van de broertjes enorm chaotisch is. Hierdoor zal hun werk beslist niet door iedereen gewaardeerd worden maar ik persoonlijk hou er wel van omdat het verhaal hierdoor een rauw en realistisch randje krijgt. Natuurlijk niet in de laatste plaats vanwege de acteurs, en met name Sandler, die hun rollen zeer geloofwaardig neerzetten.

Hoewel ik het einde overigens wel passend vond, vond ik hem anderzijds, wel wat ongeloofwaardig en hierdoor wat teleurstellend. Phil laat behoorlijk veel geduld met Howard zien, waarom hem neerschieten terwijl hij het geld nu bij elkaar heeft? Wellicht door te laten zien dat er niet hem hem te sollen valt, maar door Howard te vermoorden verwacht ik niet dat het mogelijk voor hem zal zijn om zijn geld nog te kunnen krijgen. Er vanuit gaande dat de spullen die in zijn winkel lagen niet hetzelfde bedrag op zouden leveren. Het neerschieten was geloofwaardiger geweest als de weddenschap was mislukt doordat KG verloren had, of wanneer Julia op de een of andere manier een fout had gemaakt tijdens het maken van de weddenschap en Phil Howard neer had geschoten omdat hij zijn geld nu nog steeds niet bij elkaar had.

Buiten bovenstaande kritiek hebben de Safdie broertjes mij wederom positief weten te verassen. En dat laatste nummer bij de credits: perfect gekozen.

El ralpho schreef:
Hoewel ik het einde overigens wel passend vond, vond ik hem anderzijds + spoiler

Vind ik helemaal niet. Het is een irrationele daad van een macho die compleet over de zeik is. Idem voor hoe het gaat met Arno. Niks ongeloofwaardigs aan in mijn ogen.

avatar van Corcicus
Lichtelijk overroepen film. De cinematografie en montage zijn bijzonder druk, wat wel een aparte sfeer genereert. Het is niet bepaald een spannende film, maar er zit wel vaart achter. Je zit er snel middenin en je voelt het onbehagen en de problemen die gepaard gaan met de levenswandel van een gokverslaafde. Halvewege de film gaat de motor echter aan het sputteren en dooft de film als een kaars uit. Het wordt oninteressant en na verloop van tijd is het uitkijken naar de aftiteling. Spijtig!

avatar van fotzenbikkel
zeemeerna schreef:
Vreselijk irritant, chaotisch, schreeuwerig en overdreven.
Als het maar hectisch en snel genoeg gaat is het zogenaamd ‘cool’ en ‘arty’.
Niet aan mij besteed.

Amen, helemaal mee eens. Heb me ook rot geïrriteerd terwijl ik mij door deze film worstelde. Filmmuziek die totaal niet matched, te lange irrelevante scenes en ga zo maar door. Ik snap dat de hoofdpersoon in zeven sloten tegelijk loopt en dat de regisseur die sfeer over wilt brengen aan de kijker, maar je kunt natuurlijk ook overdrijven. Ik kan mij niet herinneren dat ik zo onrustig werd van een film als bij deze.

Ik heb nog nooit een film gezien waardoor ik zo verward was of het wel klopt dat het zo'n chaotisch zooitje is. Schijnbaar is dat dus juist de bedoeling ook.. Op een luie zaterdagavond met mijn glas whiskey werd ik er alles behalve vrolijk van.

avatar van Noodless
Heerlijk toch
Wat een maffe, drukke film met een perfecte casting van Adam Sandler voor de hoofdrol. Ik kan me geen enkele acteur bedenken die deze rol op deze wijze ook kan spelen.
Het begin is een chaotische kijk op de verschillende louche zaken die Howard Ratner met andere criminelen heeft waarbij Howard meer en meer in verstrikt geraakt. De uitweg lijkt meer en meer kansloos. Hoe verder het verhaal verloopt, hoe meer je als kijker in het verhaal komt waardoor de bewuste chaotische regie overzichtelijker wordt. Knap gedaan door de broers Safdie. Het verhaal is gewoon leuk om te volgen en Adam Sandler is gewoon in zijn sas. Het slot is verrassend en heeft een perfecte uitwerking die zeker bevredigend is. 7/10

avatar van Mac Hammer Fan
Ik heb me mateloos geërgerd aan de irritante karakters en het vulgair taalgebruik. Zulke films zijn mijn ding niet. De prent duurt ook te lang zodat ik mij begon te vervelen.