Uncut Gems (2019)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Benny Safdie en Josh Safdie
met Adam Sandler, Julia Fox en Kevin Garnett

Howard Ratner heeft een gokverslaving en is eigenaar van een juwelierszaak in New York. Rijke en beroemde personen zijn er klant aan huis. Een waardevolle ongeslepen diamant uit Ethiopië moet hem eindelijk een financiële megaklapper opleveren via een veiling. Op deze manier hoopt Howard uit zijn financiële moeilijkheden te komen. Toch kiest hij er voor om het opaal eerst uit te lenen aan NBA-ster Kevin Garnett, die er heilig in gelooft dat deze steen hem magische krachten geeft voor een wedstrijd. Howard sluit ondertussen risicovolle weddenschappen op basketbalwedstrijden af, terwijl louche schuldeisers hem op de hielen zitten.

Psygothic schreef:

Ik noem mijzelf ook een liefhebber, maar dat hoeft niet te betekenen dat alle films goed zijn. Voor mij is het zelfs zo: hoe meer films ik heb gezien, hoe kritischer ik word. Omdat ik ook weet hoe films wél goed gemaakt kunnen worden, door meerdere referentie kaders. Daarnaast stemt niet iedereen volgens een 10-punten schaal. Voor mij staat een 2,5 gelijk aan: leuk om eens gezien te hebben, maar geen topper. Is dus ongeveer een 5,5-6 op een schaal van 10. Ook jouw eigen gemiddelde ligt niet erg veel hoger. Gemiddeld nog geen 3 sterren per film.

Veel hoger dan een 3 gemiddeld zal vrijwel niemand komen. Het ‘logische’ gemiddelde zou volgens de normale verdeling op 2,75 liggen. Met een 2,45 zit je daar gewoon ruim onder. Maar kijk gewoon naar zijn stemgedrag. Met één 5* film (en geen enkele 4,5 of 4) lijkt filmkijken mij niet zijn primaire bron van vermaak.

Toch maar een halfje erbij.

Niet alles in de film kan me bekoren (sommige wel echt te uitgesponnen scenes, muziekgebruik bvb), maar het concelpt en de uitvoering zijn wel echt schitterend gedaan en Sandler is echt top. Die scene 'dont look at me, nothing I do is going right' is geniaal.

avatar van Lovelyboy
Gezien het hoge cijfer, het genre en de verwachting een goede Sandler te zien, geprobeerd vandaag. Toch niet bepaald onder de indruk van deze hallucinante en stresserige trip.

Het idee is duidelijk, uitgenaste handelaar en gokker Howard die al tot over zijn oren in de shit zit, en zoals een kat in het nauw betaamt, steeds gekkere dingen gaat doen. Op zich qua narratief geen gek uitgangspunt en iets waar je alle kanten me op kan. Geprobeerd wordt de stresserige rush waar Howard in verkeert over te brengen, iets wat mij betreft den delen lukt. Het beeld van de chaos en druk zal ongetwijfeld kloppen, toch verzand de film voor mij in een chaos die vooral irriteert. Grootste probleem wat mij betreft is op dat vlak de drukte van de personages plus de schreeuwerige en kitscherige muziek, iets dat vanaf de eerste minuut opvalt en waardoor de film bij mij meteen met achterstand begint.

Daarnaast valt op dat buiten het interessante uitgangspunt er weinig diepgang en chemie van personages uitgaat en het qua dialoog in een scheld- en schreeuwwedstrijd uitdraait. Het zal ongetwijfeld bij het stuitende wereldje horen van patserige en poenerige karakters maar al dat overdreven volk wrijft mij alleen maar tegen de haren in. Wat de acteerprestaties betreft mag Sandler nog wel even genoemd worden, die laat zien behalve bijzonder flauw of schijtlollig te kunnen zijn, toch daadwerkelijk te kunnen acteren.

Tegenvallend, niet bijzonder, drukke hectische toestand, dit vind je geweldig, of helemaal niets, zoveel is zeker. In mijn geval was het een erg tegenvallende geheel.

avatar van mikey
Film over een juwelier met een joekel van een edelsteen en gokschulden in een neerwaartse spiraal. Abandon all hope flick over die dagen waarop alles misgaat. Je kent het wel.

Basto schreef:
En ok, hij verandert niet en betert ook niet zijn leven. Maar dat doen mensen in het echt doorgaans ook niet. Dat vind ik niet dun, maar realistisch.

Njah, realisme lijkt me sowieso niet aan de orde, aangezien je je dan moet afvragen hoe hij ooit in deze relatief positieve uitgangspositie geraakt is. Eigen zaak, rijke klanten, vrouw en duur huis ... terwijl hij bij elke beslissing in deze film opzichtige foute keuzes maakt. By all means zou hij al lang een landloper moeten geweest zijn, maar dat past niet binnen het verhaal natuurlijk.

avatar van Smugmarty
Wat een topper zeg..
De film laat vanaf het begin op enorm eigen originele wijze een sub-cultuur zien van joodse juweliers in New-York. Als je zelf ooit een trouwring gekocht hebt in Antwerpen (ik dus ) dan is dit bling-bling 2.0. De karakters, het taalgebruik en een inkijkje in de familie gewoontes, subliem neergezet door een sterke cast. En quarantaine deuren.... geweldige, magnifieke quarantaine deuren. Dat zijn in deze film "de roltrappen uit een Hitchcock prent of Thors Hamer bij een Marvel buster"
Feit of fictie? I don't care. Ik zat met een verhoogde hartslag te kijken naar alle situaties waar Howard zichzelf in begeeft en nergens zijn aandoenlijkheid verliest.
Het gevloek en getier wat velen reden vinden voor een downgrade met 2 punten... ik vond het geweldig en het kan bijna niet mooier dan in New York's Slang.
En afsluiten met GiGi D'Augustino... brilliant gevonden.

In het huidige landschap van films met een voorspelbaar happy end is dit een waar pareltje , zonder naar spoilers te gaan word er een spanning opgebouwd die op een brute manier tot einde komt.

Er is veel overeenkomst met hun voorgaande werk 'Good time' , een soort rauwe energie die op de kijker inwerkt in tegenstelling tot de hersenloze marvel/disney troep die je na 5 sec vergeten bent.

Sandler bewijst bij deze dat hij perfect in staat is tot meer dan waarvoor hij gekend is.

Basto schreef:

Of juist wel en is elke film recenceren niet mijn primaire bron van vermaak....
Meestal moet een film erg uitwijken wil ik er even de tijd voor nemen.
Ik hou van veel genres in diverse uitvoeringen, van de '80 en '90 B acties tot de cultfilms van Death Race 2000 tot de Naked gun series.
MIJN primaire vermaak in films is het loslaten van het reeele dagelijkse leven en opgaan in een alternatieve realiteit. Daarom is Sci-Fi, Fantasy, Comedy mijn favoriet
Het is en blijft mijn persoonlijke mening, en ik bluijf erbij dat deze film zoveel meer had kunnen zijn......Al was het maar dat je aandacht niet constant weggeschreeuwd werd, of dat Sandler eens daadwerkelijk GOED overkomt.... En ja, alleen dat gebit haalde het voor mij al meteen weg.
Chaotisch prima, maar niet non-stop.
Maar goed, onze meningen liggen sowieso mijlen uit elkaar....."Mandy" gaf je ook een 5
Wat ik echt een draak van een film vind en met moeite een halve punt kon geven.

avatar van Capablanca
Psygothic schreef:

Voor mij is het zelfs zo: hoe meer films ik heb gezien, hoe kritischer ik word.

Zeer herkenbaar.

avatar van bjerik76
Mijn hemel, wat een geluid explosie van gekrijs en geluid was dit.
de hele film hoor je hysterische muziek, geluiden op de achtergrond ,geluiden op de voorgrond of zelfs beide.

De film / het verhaal is goed, maar nergens is er 5 seconden stilte en rust te horen voor je oren gedurende deze ( te) lange film.

cast is goed, verhaal is goed, ook al was het allemaal chaotisch gefilmd ( vooral het begin) dus wie is wie en hoort bij wie, en hoe het hele verhaal / gegokt hoe en met wie in elkaar zat.
Adam Sadler herken je bijna niet in deze (nogmaals) hysterische / dramatische rol, aangezien ik hem vrijwel alleen ken van komische rollen.

maar wat kan die vent enorm irritant krijsen zeg.
speelduur was daar veel te lang voor.
Zette het volume steeds zachter, en stond op het eind zelfs bijna op mute.

avatar van Basto
Net herzien. Een schitterend portret van een man die zich vrijwel constant in een existentiële crisis bevind. Sandler is dik twee uur ‘on fire’.

Waanzinnig lekkere soundtrack die benadrukt dan Howard zijn connectie met het universum compleet kwijt is. Een soort science fiction soundscape, waarbinnen de moleculen in de diamant en die in Sandler’s endeldarm, wel vredig coëxisteren....

Een meesterlijke film!

avatar van perceived
Nogal overhypt, hectisch en erg luidruchtig.

avatar van perceived
En dan ook nog Adam Sandler met een vreemd, niet te harden, stemmetje.

avatar van BarryEgan
Elke man verdient een minnares als Julia.

avatar van notoirefilmhater
Adam Sandler met een befbaardje, what could go wrong?

avatar van selfhealing
bjerik76 schreef:
Mijn hemel, wat een geluid explosie van gekrijs en geluid was dit.

maar wat kan die vent enorm irritant krijsen zeg.
speelduur was daar veel te lang voor.
Zette het volume steeds zachter, en stond op het eind zelfs bijna op mute.
Eenieder zijn eigen mening maar wellicht dat het ook iets zegt over jouw audiovisueel incasseringsvermogen?

avatar van Smugmarty
macrobody schreef:
Adam Sandler deed me denken aan een rol van Al Pacino. Die heeft ook af en toe van die schreeuw rollen maar deze film spande de kroon. Chaotisch, schreeuwend en nergens echt grappig.

Even voor de zekerheid... je keek ook naar een misdaadthriller (géén komedie).

NB: Al heb ik regelmatig met een grote glimlach op mijn gezicht gekeken naar de heerlijke chaos waarin deze exentriekeling zich begeeft.

avatar van extremezz
kleez schreef:
Ik hoor bij diegene die dit een goede film vinden. Ja, super druk maar ik vond het wel leuk voor een keer. Vond Sandler echt goed dit keer, in die comedy’s vind ik hem echt verschrikkelijk.

Wel 5 volle sterren voor de eindtune btw

Had wel verwacht dat de dame er met het geld vandoor zou gaan (eigenlijk eerder al)
Je ziet ze toch niet vluchten met het geld , ze casht het wel maar ze wist nog niet dat haar vriendje dood was of ben ik mis?

avatar van macrobody
Smugmarty schreef:

Even voor de zekerheid... je keek ook naar een misdaadthriller (géén komedie).

Ja, waarschijnlijk Adam Sandler = komedie in gedachte gehad. Dan kom je van een koude kermis thuis.

macrobody schreef:

Daarom kun je ook altijd veel beter naar het portfolio van de regisseur kijken dan dat van de hoofdrolspeler, als je wilt inschatten wat je te wachten staat.

extremezz schreef:

Ten eerste: een vrouw....
Nee zonder gekheid de manier waarop het ging was voor mij duidelijk, maar om zeker te zijn: ze zou namelijk terug komen per helicopter . Dat werd heel duidelijkheid gezegd, maar ze stapt dus in een limo. Ze wist inderdaad niet dat haar vriendje dood was, maar ze gaat er hoe dan ook met het geld vandoor! Dat is wel erg realistisch weer (flauw, ik stop al)

avatar van Iron Maiden
macrobody schreef:

Er staat ook nog een genre omschrijving boven het plot

kleez schreef:

Ten eerste: een vrouw....

Heb de film tweemaal gezien En zeker niet het idee dat ze ervandoor ging met het geld. Ze was gek op Howie, zie haar tatoo. Dat ze de limo nam is omdat die heli door de bad guys in de gaten werd gehouden

Daarbij wordt vlak daarvoor al de suggestie gewekt dat die vent met het gekke gebit haar beroofd heeft van het ticket en er met het geld vandoor gaat. Dat zo een beetje dubbel op zijn.

Natuurlijk sta je vrij het anders te zien, maar in het ligt van de rest van de film wacht haar gewoon de volgende teleurstelling (de dood van Howie) Verder heeft het dramatisch 0 impact als ze er met het geld vandoor wilde gaan. De kijker weet immers dat het sowieso van haar is.

Tsja wat moet je er mee met deze film.
Ik heb een aantal malen overwogen hem uit te zetten.
Niet gedaan en ik vond hem steeds fascinerender worden.
Adam Sandler als (EDIT moderator: belediging verwijderd) die iedere keer aan het kortste eind lijkt te trekken en dan toch weer net niet maar dan toch weer wel
En dan voel je je toch verbonden met zijn personage ondanks liegen, leugens, halve waarheden en manipulaties.
Af en toe net een aflevering van opgelicht en best grappig alhoewel het daar ook weer te dramatisch voor was.
Dan als afronding, Adam Sandler, om wiens films ik af en toe vreselijk moest lachten nu in dit drama.
En of je er van houdt of niet, maar wat is dit meesterlijk geacteerd.

avatar van popcorn en cola
Beetje hectisch is deze wel, langzaam meer zelfs, dus blijf wel zitten

avatar van Warp
Zou die scene halverwege waarin hij op de dag van de veiling in een blauw pak naar de vrouw in een rode jurk achter de balie toeloopt een Punch-Drunk Love referentie zijn?

avatar van kleez
Basto ik heb het toch even opgezocht omdat je me aan het twijfelen bracht.

En de Engelse Wikipedia pagina (plot), was helder. Je hebt gelijk . Zou echte liefde dan toch bestaan?

Warp schreef:

Geen idee wat een PDL referentie is, maar ik herkende de dame overigens wel. Ze maakte documentaires voor Vice.

kleez schreef:
Basto ik heb het toch even opgezocht omdat je me aan het twijfelen bracht.

‘Infatuation’ (verzotheid) In ieder geval wel.