Jumanji: The Next Level (2019)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Jake Kasdan
met Dwayne Johnson, Kevin Hart en Karen Gillan

In 'Jumanji: The Next Level' keert het groepje terug, maar is het spel veranderd. Wanneer ze terugkeren naar Jumanji om iemand van hen te redden, ontdekken ze dat niets is wat ze vooraf hadden verwacht. De spelers zullen onbekende delen moeten trotseren, van dorre woestijnen tot besneeuwde bergen, om te ontsnappen aan 's werelds meest gevaarlijke spel.

avatar van Donkerwoud
Zo veilig als een sequel kan zijn. De succesformule herhaald in een andere setting en met een paar kleine toevoegingen om de dynamiek tussen de personages te veranderen. Echt grappig wordt het niet wanneer de hoofdrolspelers opeens terechtkomen in andere avatars dan in de vorige film. Zelfs de toevoeging van Danny DeVito en Danny Glover voelt alsof ze een oudere, niet-gamende generatie bij de demografie wilden betrekken. Het begon me ook tegen te staan dat een gamewereld nu eenmaal een statische en onveranderlijke plek blijft. Alleen de personages maken ontwikkelingen door en de mensen die ze ontmoeten blijven exact hetzelfde. Uiteindelijk komt het neer op weinig meer dan een spelletje uitspelen, en dat hadden ze in de vorige film ook al gedaan.

schumacher schreef:
Onnozel vermaak deze film. Niet slecht maar top is het ook niet.
Is minder goed dan de vorige.

Dan hoef ik hem dus ook niet te zien. de vorige heb ik gisteren gekeken en vond het zo suf allemaal.

avatar van schumacher
Antinous schreef:

Dat is helaas hier ook hetzelfde en dan nog minder goed, was ook mijn ding niet.
Mijn score zou maar een 2 mogen zijn , ik moet in een goeie bui zijn geweest toen . Want ik vond het geen vetten.

avatar van Kliko_Green
Minder aantrekkelijk dan de vorige. Die verraste me echt. Het vervolg is dan ook stukken minder. Ook minder humor maar verder goed gemaakt.

Zeer leuk vervolg. Wederom heb ik een aantal keer dubbel gelegen van het lachen, met name om Kevin Hart.
Echter is het verhaal niet verassend en doet dit vervolg, wat de titel al suggereert, eigenlijk het vorige deel identiek na. Verwacht niets vernieuwends hier, maar het is wel prima popcorn vermaak voor als je even lekker op de bank wilt liggen en vermaakt wilt worden.

avatar van jipt
Vermakelijke onzin. Had van mij wel een half uur korter gemogen. 3*

avatar van K. V.
Dit vervolg ook eens bekeken en het was wel een vermakelijke film. Leuk dat de cast weer terug was en wat nieuwe toevoegingen. Het verhaal is grotendeels hetzelfde, maar met wat nieuwe locaties.
Het is geen waw film, maar een leuke avonturenfilm.

avatar van Shadowed
Ok.

Wel de eerste Jumanji-film die tot nu toe een 3,0* heeft gekregen ipv 3,5*. Je kan het ook al aan zien komen als de film korter dan een jaar heeft geduurd om te maken. Dat betekent vaak dat de film enkel en alleen wordt gemaakt om geld in het laadje te brengen, en zo voelt dit deel dan ook aan.

Kasdan mocht weer aanschuiven in de regisseursstoel, maar hij maakt er vooral een veilig vervolg van. Het vorige deel was vooral helemaal nieuw en bevatte een hoop leuke ideeën. Dit deel speelt de kaarten erg veilig, met in principe hetzelfde verhaal en daarmee een aantal nieuwe toevoegingen plus een schurk.

Jammer eigenlijk dat er nu een schurk bijzit, maar gelukkig is het geen prominente rol. Daar was ik behoorlijk blij om, want Jumanji leek me meer te gaan om het avontuur dan de goodguys vs de badguys. Toch gaan er met de toevoeging van een schurk nieuwe deuren open, maar die worden dan weer niet betreden.

Het ontbreekt de film vooral een beetje aan creativiteit wat het niveau doet dalen. De actiescenes zijn wat grootser maar niet perse beter. Wel blijft het vermakelijk en de settings blijven leuk. Toch had ik liever wat meer gezien dan woestijn, ijswereld en hetzelfde dorpje waar ze al eens eerder zijn geweest. Het enige echt originele idee vond ik de kamer met de boom en de bes waar ze van avatar kunnen wisselen.

Acteerwerk is goed, iedereen lijkt genoeg plezier te hebben. Ze hebben een hoop acteurs die duidelijk geschikt zijn om zichzelf vooral een beetje in de zeik te nemen. Het zorgt voor enkele behoorlijk komische scenes. Het sentiment slaat tot verrassing ook wel aan hier en daar, maar de finale waar Glover besluit in de wereld te blijven was toch weer iets te.

De CGI is ook wat houterig soms, het lijkt allemaal net wat te snel in elkaar gedraaid. Toch is er genoeg detail en invulling gegeven aan de werelden zelf. De actie loopt best lekker door en de film staat garant voor een goede 2 uur aan vermaak. Wel net wat te lang, maar niet minder leuk daardoor. Prima vervolg, maar het kwam iets te snel. De film is te veilig, en het moest concurreren tegen een film die met best wat verfrissende ideeën kwam. Dan is dit toch wel een stapje terug.

Gewoon een leuke vlotte weg kijker. Leuk om Danny de Vito weer is te zien. Vind de zure reacties een beetje onterecht.

avatar van horizons
Oei. Stuk minder dan het vorige deel. Nipt naar drie sterren vanwege sommige leuke grapjes en de touwbrug scene.

avatar van Ummmagummma
Inmiddels de derde in de serie, of de vierde, afhankelijk hoe je er naar kijkt.

De eerste was briljant, niet in het minst door Robin Williams, de tweede met vrijwel dezelfde cast als deze was ook goed, originele uitwerking, prima cast die er duidelijk lol in had, Jack Black was een feestje als aanstellerige jonge cheerleader in dikke Dr. Livingstone verpakking.

Deze doet het dunnetjes over, en dat is meteen ook het grote kritiekpunt, meer van hetzelfde, nog steeds goed gemaakt, maar het voegt erg weinig toe aan de voorgaande film, wat leuke persoonsverwisselingen, toffe hangbruggenkolder, en ik trek het eind bijna niet zo cliché.

Leuk kijkvoer met de kids op een regenachtige dag. En vanwege Karen Gillan uiteraard...

Ik vond het prima vermaak. Luchtig verhaallijntje, leuke acteurs, mooie beelden en effecten. Wat ik niet geslaagd vond was de grap dat ze in het 'verkeerde' lichaam waten teruggekeerd . Dat was even leuk, maar werd wat irritant vond ik. Het laatste half uur werd dat gecorrigeerd, maar had ik al veel eerder verwacht en gehoopt.

avatar van El ralpho
Why does everybody keep dropping from the sky?

In 2017 kwam Jumanji: Welcome to the Jungle uit die meteen een enorme hit werd. Het is dus niet vreemd dat The Next Level al snel in productie ging. En helaas, want hoewel dit vervolg soms nog redelijk genietbaar is, is deze toch duidelijk een tandje minder dan het eerste deel. Er is te duidelijk gekeken naar de succesformule van de voorganger die gekopieerd is voor dit tweede deel. Er komen een paar nieuwe personages om de hoek kijken, maar in feite is er verder weinig nieuws onder de zon. Het verhaal komt ook wat moeilijk op gang, en ik had in eerste instantie ook wat moeite om mij te herinneren wie alle personages ook alweer waren die achter de personages in het spel zaten. Dit zegt in mijn ogen toch wel wat over de vergeetbaarheid van het eerste deel.

Ook het hoge Hollywood gehalte was in dit deel weer volop aanwezig, en ook meer storend dan de vorige keer. Niet alleen in de cliché finale, maar ook in de vorm van geforceerd, goedkoop sentiment die zogenaamd wat meer emotionele diepgang aan het verhaal moet geven. In plaats hiervan wordt het tegendeel bereikt; het wordt er allemaal niet beter op.

The Next Level is op zijn best wanneer de personages op elkaar lopen te vitten, en wanneer er een aantal video game clichés uit de kast worden getrokken. Ook een aantal actie scènes zijn behoorlijk aardig, maar helaas waren er teveel nadelen aanwezig die mij stoorden. Zo is het personage van Rory McCann een cliché bad guy in het kwadraat. Jammer, want in Game of Thrones heeft hij als 'The Hound' wel degelijk laten zien een gelaagd personage neer te kunnen zetten. Een beetje een verspilling van deze acteur. Ook was een speelduur van 1 uur en 20 minuten voldoende geweest. Dit vervolg was een stuk meer geslaagd geweest zonder al het geforceerde goedkope drama, en wanneer de focus alleen had gelegen op de ongecompliceerde fun.