Jumanji: The Next Level (2019)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Jake Kasdan
met Dwayne Johnson, Kevin Hart en Karen Gillan

In 'Jumanji: The Next Level' keert het groepje terug, maar is het spel veranderd. Wanneer ze terugkeren naar Jumanji om iemand van hen te redden, ontdekken ze dat niets is wat ze vooraf hadden verwacht. De spelers zullen onbekende delen moeten trotseren, van dorre woestijnen tot besneeuwde bergen, om te ontsnappen aan 's werelds meest gevaarlijke spel.

avatar van mrklm
Aangezien het in veel opzichten zetten herhaalt uit de herstart van de Jumanji-franchise, haalt deze sequel het niet bij z'n voorganger, al is het resultaat helemaal zo slecht nog niet. Vooral over de actiescènes hangt een gevoel van déjà vu, bovendien hebben de gamekarakters geen verrassingen meer voor ons in petto. De toevoeging van Danny DeVito en Danny Glover blijkt gelukkig een sterke zet geweest te zijn: Kevin Hart doet een uitstekende imitatie van Glover en Awkwafina is regelmatig hilarisch als DeVito's gamekarakter Ming. Het beste element is echter de ontwikkeling van de gebroken vriendschap tussen Eddie [DeVito] en Milo [Glover], twee bejaarde mannen die elkaar niet meer hebben gesproken sinds ze 15 jaar geleden hun restaurant, dat ze 35 jaar samen hadden gerund, verkochten. Dat levert in ieder geval een ontroerend slot op van wat een veel slechter vervolg had kunnen zijn.

avatar van Shinobi
"What in the Sam Hill?"

Na het voorgaande deel had ik eigenlijk weinig verwachtingen van dit vervolg, maar dit is mij nog best meegevallen.

In 'The Next Level' belanden de personages wederom in de videogame. Met de toevoeging van oudgedienden Danny DeVito en Danny Glover en een nieuwe locatie wordt er een poging gedaan om het gebeuren op te schudden. En zo begint het riedeltje weer.

Er wordt gespeeld met gedaanteverwisselingen om bepaalde tegenstellingen te creëren; jong tegen oud en man tegen vrouw. Het levert een aantal leuke momenten op waarin de cast tegen hun imago in een opmerkelijke rol neerzet. Ik kon in het bijzonder genieten van Kevin Hart die zowaar de jongere belichaming van Glover lijkt te zijn, wat geregeld voor grappige dialogen zorgt.

Het scheelt ook dat de spelwereld meer variatie te bieden heeft. Ditmaal krijg je als kijker onder andere de woestijn en besneeuwde bergtoppen voorgeschoteld. Op deze manier blijf je niet te lang op één locatie hangen. Jammer genoeg zijn er wat pacing problemen, waardoor het geheel soms wel langdradig wordt. Men valt daarbij iets te veel terug op het niet snappen van een game.

Al met al een redelijk vervolg dat voldoende vermaak biedt voor tussendoor.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van wwelover
Jumanji: Welcome to The Jungle was een behoorlijke verrassing. En dat zeg ik al grootliefhebber van Dwayne Johnson. Vond het dus wel beetje riskant dat ze er weer een vervolg op hebben gemaakt. Maar ze hebben het op safe gespeeld. Maar dat is in dit geval niet storend. Het is voorspelbaar maar toch erg vermakelijk. Leuke dynamiek tussen de cast weer, al blijven de karakters in de 'echte' wereld nog steeds een beetje ongemakkelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Twee jaar terug had de Jumanji franchise een knappe comeback met Welcome to the jungle, waarbij het Jumanji-concept in een nieuw jasje werd gestoken en waar de film kon leunen op een enorm vermakelijke cast die met zichtbaar veel plezier de film heeft gemaakt. De film werd een groot succes en dan heb je dus op zeker een vervolg. Niks mis mee. The next level is helaas geen next level als in dat je iets nieuws zal zien. Het is copy and paste, maar het stoorde me nauwelijks. Nog altijd is dit erg geinig en is de cast opnieuw op dreef. The Rock, Jack Black, Karin Gillian (jummy...) en Kevin Hart doen het opnieuw prima en hun onderlinge chemie werkt nog steeds.

Ze spelen nu ook nieuwe personages, dus het is gelukkig ook niet volledig een 1 op 1 adaptatie. Nieuwkomers Danny DeVito en Danny Glover zijn ook fijne toevoegingen, al komen ze maar kort in de film voor. De cast in de ''echte wereld'' acteerde overigens wel erg zwak zeg. De Jumanji-werelden zijn nog divers zat, de actie werkt nog, de humor speelt op safe maar is leuk (de sterfscènes zijn nog steeds de moeite) en de menselijke touch van het verhaal is misschien erg voorspelbaar maar daarom niet verkeerd. Ik heb er geen moeite mee als we over twee jaar een nieuw vervolg krijgen. Leuke film voor alle doelgroepen.

Aardig vervolg.

De allereerste nog steeds niet gezien, zit ook niet veel haast achter, maar de reboot herinnerde ik me als een redelijk positieve verrassing. Geen geweldige film, wel aardig vermaak voor een keertje. En dan is het niet verrassend dat er snel ook een vervolg op komt.

Uiteindelijk niet zoveel meer dan een kopie van het eerste deel, met wat extras om een nieuw deel te rechtvaardigen. Iets meer personages, iets meer gedaanteverwisselingen, nog iets grotere en spectaculairdere actiescenes. En ondanks dat die formule zo oud is als de straat, weet Kasdan ze kundig in te vullen.

Misschien omdat de acteurs ook net iets beter in hun personages zitten, misschien omdat de film ook nog net iets komischer is. Het vermaakt in ieder geval erg goed, ondanks de redelijk stevige speelduur voor een film van dit kaliber sleept het nergens en er zitten ook best wat geslaagde komische stukken in.

Minder is de toevoeging van Awkwafina, vervelende actrice die ook hier toont dat ze niet veel meer kan dan haar lichtelijk irirtante zelf zijn. Verder vraag ik me ook af of ze de volledige finale in een ijssetting geplaatst hebben zodat Gillan wat meer kleren aankon (en dan zonder er teveel een statement van te maken). Was in deel 1 toch een hoop over te doen.

Grootse cinema is het niet, wel vlot vermaak. Meer had ik er ook niet van verwacht.

avatar van Chainsaw
Omdat de vorige film eigenlijk al na een half uur door z’n grappen heen was en dus maar bleef herhalen, had ik weinig hoop voor een vervolg. Want een vervolg is meestal meer van hetzelfde, dus dat zou in het geval van Jumanji nóg meer van hetzelfde zijn. Maar gelukkig heeft men voor de plot een twist in petto, waardoor het gelukkig net iets anders loopt. Met name Johnson, Hart en Black mogen zich het eerste uur van een hele andere kant laten zien en dat doet de film veel goed. In de sequenties met Hart en Johnson als de twee oude mannen is de film geestiger dan de hele eerste film opgeteld. Uiteraard wordt deze grap tot den treure uitgemolken, maar als men na een uur het over een andere boeg besluit te gooien, mis ik de gein van het eerste deel al snel.

Want tijdens de tweede helft van de film wordt Jumanji een inwisselbare avonturenfilm. De actie en muziek zijn enorm inwisselbaar en de slechterik - Rory McCann uit Game of Thrones - is slechts iets beter dan de suffe schurk uit de eerste film. Een zinderende finale blijft uit en het sentimenteel bedoelde einde met Danny Glover als vliegend paard is tenenkrommend en onbedoeld hilarisch. Jumanji: The Next Level is weliswaar leuker dan de eerste film, maar het had meer kunnen zijn. Had dat zoete gezeur achterwege gelaten, meer geleund op de gein van het eerste uur en had de speelduur teruggebracht naar 90 minuten, dan was dit een erg aangename film geworden. Nu is het enkel een aardige familie-avonturenfilm, die misschien iets beter is dan de vorige film, maar verder nergens de boeken voor in hoeft.

3 sterren.

Jumanji is wat je er van verwacht na het vorige deel.
Plat, voorspelbaar, maar toch vermakelijk.
De passages in de "echte" wereld zijn wel van een zeer bedenkelijk niveau helaas.

Ik weet niet of het aan de nieuwe zaal van Pathé Scheveningen lag, maar de 3d beleving leek wel weer van een nieuwe generatie, waardoor het geheel visueel een feestje is.

goeie ***

avatar van rep_robert
Leuk vervolg! De onnozele humor ligt er lekker dik bovenop en doordat er ook twee oudjes meedoen in het geheel krijgt de originele cast lekker de ruimte om helemaal los te gaan met een ietwat andere rol. Kevin Hart en the Rock blijven een hilarisch duo en gaan weer volledig met de remmen los deze film in. Het vreemde aan dit soort films is dat ik de persoonsverwisselingen ook daadwerkelijk geloof.

Je moet voor mijn gevoel wel een hele grote zuurpruim zijn als je dit allemaal te serieus neemt. Het is twee uur pure fun. Meer verwacht ik echt niet van dit type film en meer prentenderen de makers ook niet te zijn. Ja, er zullen genoeg flaws zijn (bad guy stelt niet zoveel voor). But who cares?

Entertainment zoals het hoort!

avatar van FillumGek
Ik zou zo mijn recensie van het vorige deel hier neer kunnen plempen, want ook dit vervolg is min of meer een kopie. Helemaal niet erg in dit geval, want het is weer vermakelijke onzin. De verhaallijn is flinterdun, en de reden om terug in het spel te keren is bijna lachwekkend. Maar alles om geld in het laatje te brengen.

Dat de characters nu belichaamd worden door andere personen is in elk geval een frisse wind wat zo'n vervolg wel nodig heeft. Jack Black en Kevin Hart zijn hierin het beste, The Rock stelde een beetje teleur. Stiekem toch een grote cast met ook een DeVito, Glover en McCann in een rol. En dan is daar nog de leuke cameo van Neuwirth op het einde. De humor is vaak weer van een bedenkelijk niveau, maar de chemie is duidelijk aanwezig. CGI valt soms wel tegen, zoals bij de struisvogels.

Het meest nieuwsgierige was ik nog wel naar de nieuwe vondsten die het spel teweeg zou brengen. Qua spelelementen is er helemaal niks veranderd, de avonturen wel. Veel dingen worden ook wel herkauwd, zoals de dance fighting scene maar het vermaakt. De sentimentele scenes zijn dan weer een pain in the ass, helemaal nergens voor nodig. Alsof mensen een levensles halen uit, of een traantje wegpinken bij een Jumanji-film. Zo'n derde deel mag er best komen, en dan hopelijk jungle meets city.

avatar van Duke Nukem
Grumpy old men meets Jumanji.

Opnieuw een erg genietbare film met grappige vertolkingen van Kevin Hart, Jack Black en Dwayne Johnson en de leuke Karen Gillan. Met nieuwe locaties en gewijzigde rollen van de acteurs. Het duurde wel een tijdje vooraleer ik kon onthouden wie nu precies wie voorstelt. De vijanden blijven nog steeds een beetje zwak en de grappen zijn soms een herhaling van zetten. Ook zet Johnson een erg slechte imitatie van De Vito neer. Kevin Hart zet dan weer een goede Danny Glover neer. Op naar het derde deel, hopelijk dan met een beter uitgedacht verhaal.

"Is he dead?"
"Yes he died, but he's fine!"

avatar van Movieclassman
Had veel leuks verwacht , vooral toen ik de trailer zag alleen, alles wat je op de trailer ziet is eigenlijk het gehele film . niks bijzonders aan deel 2

avatar van thunderball
Deze afgelopen donderdag in 3-D gaan zien te Antwerpen.

De eerste Jumanji uit 2017 (het origineel met Williams even voor het gemak niet mee geteld) was -hoewel geen echte topper-verrassend leuk en genoeg reden om ook dit vervolg te gaan zien.

Eerlijk gezegd vond ik deze nieuwe film stukken minder vlot en grappig. Hoe dat komt? Wellicht omdat de eerste film meer compact en vrijblijvend was, zonder de druk dat een vervolg nog beter en grootser moet zijn.

Was de eerste film nog op een relatief geringe schaal, zich afspelend vooral in en rond het oerwoud, met een klein tripje naar de bazaar, nu krijgen we plotseling hele andere locaties erbij en ook een nieuwe tegenstander die volledig uit de hoge hoed lijkt getoverd.

Verder had ik soms behoorlijke moeite om te weten wie wie nu qua game character was (en dan was ik er eindelijk achter en veranderde het weer totaal).

Ook had Johnson duidelijk de eerste helft van de film nauwelijks wat concreets te doen en werd het straatgevecht met hem er met de haren bijgesleept, zodat hij in ieder geval nog even aan de actie deel nam. In het laatste gedeelte werd dit wel weer ruimschoots goed gemaakt.

Overigens vond ik Black en Hart stukken minder leuk als in de vorige film, Gillan daar en tegen is nog steeds enorme eyecandy. Wow!

Kortom: redelijk leuk, maar duidelijk minder dan de vorige film.

Een zes, ofwel 3 sterren.

avatar van mjk87
Die eerste 20 minuten zijn even doorkomen, je zit toch erop te wachten dat men het spel ingaat en The Rock en co met hun heerlijke onnozele humor mogen beginnen. Het voelt wat langgerekt allemaal. Achteraf blijken die minuten wel nodig te zijn geweest doordat hiermee de maniertjes van Glover en DeVito zo duidelijk naar voren komen en hun avatars in het spel dit briljant weten over te nemen, niet alleen Johnson en Hart maar later ook door Awkwafina die zo mogelijk nog beter DeVito imiteert. De acteurs hebben zichtbaar plezier en de film kijkt heerlijk weg, ik heb me kostelijk vermaakt. De actie zelf was nog niet eens heel denderend en de film borduurt wat voort op de vorige film, al worden er wel enkele leuke aanpassingen gedaan die je ook weleens in gamevervolgen krijgt. 3,5*.

avatar van Donucius
Screen X versie gekeken voor eerste maal. Heeft wel wat en is wel voor herhaling vatbaar. Niet zoals 4dx. Dat is helemaal niks.

De film is luchtig en leuke draai met de cast. Verder is het hetzelfde als deel 1. In vergelijking is eigenlijk deel 1 iets beter. Maar omdat deze het eerste deel goed weet te evenaren vind ik dat op zich al een prestatie. Niet te veel over nadenken. Leuk vermaak met een aantrekkelijke charismatische cast. En uiteraard die 2 oude helden erin is ook zeker minstens die extra 0,5 punt waard.

Nou net een voldoende. Film zag er aardig uit maar het was het gewoon net niet. Het voelt aan als een herhaling van het vorige deel en ook dat gekibbel tussen die 2 oude mannen was erg irritant.

Helaas op het eind toch weer een stap naar een 3e deel. Ik ga die misschien kijken maar misschien sla ik hem ook wel helemaal over.

Leuke en grappige film. Echt zin in het vervolg!

avatar van cantforgetyou
Voor een actie film is dit een prima film. Voor de rest is het niet veel bijzonders. Weinig humor. Geen spannend verhaal. Flauwe game regels. Niet echt boeiende acteurs. De special effects zijn wel goed gemaakt. Ik kan er niet veel meer over zeggen.

De wereld is zuur aan het worden. Mensenkunnen de zon niet meer in het water zien schijnen.
Harstikke toffe film, met coole stunts, een prachtige fantasiewereld. Meeslepend. Niets mis mee. Samen met mijn zoon van 11 enorm van genoten.

avatar van Psycho-M
Ik heb me dan toch gewaagd aan Jumanji the next level.
Wat velen hierboven ook al opmerkten is dit deel stukken minder fris, grappig en vlot dan zijn voorganger.
De oude mannetjes die meekomen in het spel en de hele tijd vragen wat is dit, wat is dat en voor de duizendste keer uitgelegd krijgen dat ze in een spel zitten....nee niet grappig.
Voor mij hoeft er echt niet nog een deel gemaakt te worden. Laat Jumanji nou maar rusten, ver weggestopt in een verlaten keldertje.

avatar van james_cameron
Leuke sequel, wellicht iets minder fris en fruitig dan Welcome To The Jungle, maar doet er al met al weinig voor onder. Een iets andere insteek, vooral door de welkome toevoeging van oude rotten Danny DeVito en Danny Glover, maar verder bevat de film alle elementen die de eerste film zo leuk maakte. De cast heeft er opnieuw duidelijk zin in en visueel ziet alles er indrukwekkend uit, van de prima special effects tot de verzorgde production design.

avatar van IH88
“Did I die and turn into a small muscular boy scout?”

Prima vervolg. De makers wilden met The Next Level niet te veel aan de formule veranderen, maar ze pakken het wel duidelijk wat grootser aan. Meer locaties die worden aangedaan (jungle, winterlandschap, woestijn), meer subplots, meer personages etc.

Gelukkig gaat het niet ten koste van het plezier en de charme, en alles wat het eerste deel zo vermakelijk maakte wordt goed doorgetrokken. Alle acteurs doen het goed, en de grote kracht van deze films blijft de chemie tussen Johnson, Hart, Gillan en Black. Met Awkwafina als uitstekende nieuwkomer. The Next Level is één groot avontuur vol humor, actie en sentiment, en het einde laat genoeg ruimte open voor een doldwaas derde avontuur. Kom maar op…

avatar van Kondoro0614
“Getting old is a gift. I forget that sometimes, but it is. What more could a guy possibly want?”

Opzich was ik best enthousiast over een nieuwe ‘Jumanji’ deel. De oude versie met ‘Robin Williams’ vond ik erg leuk, en ook de voorgaande film met een soort ‘upgrade’ dat we van bordspel naar computerspel waren gegaan vond ik best geslaagd. Ik heb me met de twee voorgaande films uitstekend weten te vermaken, eentje zelfs in de bioscoop gezien. Het was vrij wel zeker dat een tweede deel er aan kwam, en ik wist dit vrij snel om dat acteur ‘Jack Black’ zijn eigen YouTube-kanaal heeft die ik graag volg. Hier heeft hij soms wat vrij gegeven van de nieuwe film en zo ook dat ze met een vervolg bezigt waren. Sommige scenes herkende ik dan ook (zoals in de woestijn) omdat ‘Jack Black’ hier zelf filmde voor zijn zogeheten ‘vlogs’.

Het begin was even doorbijten, je zit zelf al gauw te wachten op ‘Dwayne Johnson’ en co. Om hun hilarische en domme scenes maar, het informatieve begin is wel even nodig. Er is een kleine vooruitgang gemaakt, de opa van ‘Spencer’ doet mee samen met zijn vriend ‘Milo’ dus een kleine introductie was wel fijn. En daarna gaan we snel over naar het begin van het spel, en het leukere uur van deze film.

En eenmaal begonnen aan het verhaal is het wel leuk. ‘Spencer’ voelde zich mentaal niet fit en wou graag weer in zijn onsterfelijke game karakter veranderen. Hij keerde terug naar Jumanji waarna de rest snel volgden. De vrienden, en de twee ouderen worden uitgedaagd een bepaalde juweel te vinden die Jumanji kan vernietigen als deze in de verkeerde handen valt, deze moet de zon zien. De vrienden starten het spel en gaan de verhaallijn af, komen tegen allerlei tegenstanders (voornamelijk dieren) en moeten wederom zien te overleven.

Achja, de cast is zeer vermakelijk met drie acteurs die ik erg waardeer. Het eerste stuk vond ik nog niet heel bijzonder (waar iedereen weer een andere karakter bestuurd) maar als ze weer terug nemen in huidige vorm heeft de film weer erg veel gevoel. Zo vind ik ‘Jack Black’ standaard heel erg vermakelijk maar nu ook weer, zeker als die dat vrouwen stemmetje opzet. En ook ‘Kevin Hart’ en ‘Dwayne Johsnon’ deden het beiden gewoon leuk in deze film. En natuurlijk, de ontiegelijk knappe ‘Karen Gillan’ mag niet ontbreken. Voor het eerst dat ik positiever ben over een vrouw in de films, ik vind ‘Karen’ namelijk best een leuke en spontane meid.

Hoewel ik de CGI soms wat tegen vond vallen, en het verhaal bij lange na niet zo sterk weet over te komen als zijn voorganger, is de zit best leuk. Ik keek er misschien iets te graag naar uit en verwachtte wellicht ook iets te veel van de film, al om al een leuke zondag avond zit is dit zeker geworden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Iets minder dan zijn voorganger. Die miste eigenlijk al de essentie van de originele Jumanji. Maar het had nog wel wat humor. Hier is de verrassing er wat af. We lachen even met oude mensen die niets van games kennen en voor de rest is het zowat hetzelfde. En echt grappig wordt het nooit. Maar een jong publiek zal hier best van genieten.

avatar van filmkul
Vermakelijk vervolg. Het verhaal is wel weer wat van hetzelfde maar daarom niet minder dan het vorige deel. Hier en daar wordt er iets afgeweken maar verder worden dezelfde paden gevolgd. De film bevat meer dan genoeg actie en de scènes zien er prima uit met goede special effects. De humor is wat voorspelbaar maar niet storend. De acteurs zijn goed op elkaar ingespeeld. Ook dit keer weer prima vermaak voor jong en oud. 3.5

Aardige film waarin de vier vrienden terugkeren naar het computerspel en weer een missie moeten uitspelen. Het eerste deel was vooral ook leuk om te zien hoe de personages met hun nieuwe lichaam omgingen. Die nieuwigheid is er hier dus al meteen vanaf en voor de rest is het te veel een herhaling van zetten. Wel opnieuw avontuurlijk en de cast weet het leuk te brengen. Vermakelijk genoeg voor 3.0 sterren.

avatar van DjFrankie
Waarschijnlijk ben ik een van de weinige die dit deel beter vindt als het eerste deel (origineel buiten beschouwing). Waarom? Dit deel voldoet compleet aan mijn verwachtingen, ik had vandaag eens zin om een avonturen film te kijken, nou dan ben je hier aan het juiste adres. Compleet met goeie special effects, en een paar gouwe ouwe die meedoen. Prima vermaak voor mensen die ook op die manier vermaakt willen worden, ik heb me kostelijk vermaakt in ieder geval.

Bij het eerste deel ging ik teveel uit van het origineel, en was ik minder in "the mood" voor een avonturenfilm. Dat is ook belangrijk, waar heb je zin in.

avatar van Mickey b
Zelfde niveau als zijn voorganger. Niet super maar wel onderhoudend. Opnieuw de humor van Dwayne Johnson waar ik wel van hou. Zoals het opvoeren van zijn ‘blik’. I love it. Verhaal weinig inhoud en iets te lang. Maar special effects ok en vandaar geen afknapper. Rest van cast loopt mijn inziens iets in de schaduw van Dwayne, met uitzondering van Danny DeVito en Danny Glover die toch wel ook de show stelen als ze aan beurt zijn. Valt me wel op hou verouderd ze zijn. Iets wat wij mij wel soms stoorde was dat de spelkarakters in Jumanji net iets te veel hun best deden om te lijken op hun originele spelers. Vb. zo deed Awkwafina net iets te veel haar best om op Danny De Vito te lijken qua manieren en heeft Jack Black dan net te veel vrouwentrekjes. Ik weet dat dit wel de bedoeling was, maar vond dit niet altijd zo geslaagd.
Maar toch wel een 3* waard.

avatar van Captain Pervert
Iets minder frisss dan het vorige deel, maar 3,5 sterren meer dan waard. Ze weten een aantal nieuwe invalshoeken te bedenken waardoor er nog van alles te beleven is. Natuurlijk dat in de film de rollen zo nu en dan worden omgedraaid, maar ook de rollen van Danny DeVito en Danny Glover die allemaal geen bal snappen van gaming.

Vervolgens de taak aan Dwayne Johnson om DeVito na te doen, wat hij zeer goed doet. De meeste grappen komen natuurlijk voort uit personages die praten en doen op een manier die niet bij hun karakter past. Onverwachte ster van de show is dan ook actrice Awkwafina als de Chinese Ming.
Aan Rory McCann de ondankbare taak om een slechterik te spelen die zo ongeveer gelijk is aan zijn personage uit Game of Thrones, minus de brandwonden op zijn hoofd. Voor die beste man ligt enkel nog typecasting in het verschiet vrees ik.

Qua verhaal stopte de film net op tijd met het onbegrip van de opa's, nog even en het zou irritant geworden zijn.

Verder is de koek wel op nu, de Jumanji-koe is echt helemaal leeggemolken.

Wederom 3,5 sterren.

avatar van ikkegoemikke
If you touch my boobs, I will murder you!
Too late! That was the first thing I did.

De laatste jaren zijn de termen “Remake” en “Reboot” wel erg populair in Hollywood. Tot mijn grote ergernis. In de meeste gevallen zijn deze namaaksels slechts een schim van het origineel. Om niet te zeggen abominabel slecht en vreselijk om aan te kijken. Grootste voorbeeld hiervan (voor mij persoonlijk dan toch) is toch wel de film “Ghostbusters” uit 2016. Was Bill Murray niet meer onder de levenden, dan zou hij zich omgedraaid hebben in zijn graf. Een nodeloos duplicaat zonder humor en vol gerecycleerde ideeën. Toen ik enkele jaren geleden te horen kreeg dat er een remake in de maak was van de befaamde film “Jumanji” (met de onevenaarbare Robin Williams in een hoofdro) uit 1995, sloeg de schrik me om het hart. En al zeker toen bleek dat Dwayne Johnson de hoofdrol wegkaapte. Alweer een overbodige en belachelijke poging om een mijlpaal uit het verleden te imiteren.

Tot mijn verbazing bleek “Jumanji: Welcome to the Jungle” echter een uitzonderlijk goed geslaagd experiment te zijn. En dat vanwege het originele idee om het “Jumanji bordspel” te vervangen door een oldskool console-spel waar vier onschuldige studenten naar worden getransporteerd om dan als personage in het Jumanji-game een queeste tot een goed einde te brengen. De enige manier om zo het spel te ontvluchten. Niet alleen was het een grappige bedoening (door de interacties en de tegenstellingen qua persoonlijkheid tussen de real-time figuren en hun personage in het videospel). Ook het concept was origineel te noemen. Het toevoegen van videogame-kenmerken zoals NPC’s, cut scenes en het feit dat elk personage over een beperkt aantal levens beschikt, was een meesterlijke zet. Niet voor niets dat de film een regelrecht succes was in de zalen. En het onvermijdbare geschiedde. Het vervolg “Jumanji : The next level” is een feit.

Spijtig genoeg weet dit nieuw vervolg, zoals ik al vreesde, het geheel niet naar een volgend level te brengen. Om eerlijk te zijn vond ik het gewoonweg een ongeïnspireerd verhaal dat gebruik maakt van het succes van de vorige film. Een gemakkelijkheidsoplossing om de laatste dollars uit een uitgemolken onderwerp te persen. De nieuwigheden zijn op een kapot telraam te tellen. Niet bijster veel dus. De personages zijn er nog allemaal. Ditmaal aangevuld met twee brompotten van gepensioneerden (Danny DeVito en Danny Glover) die voorheen nog als zakenpartners door het leven gingen toen ze een goedlopend restaurant bezaten. Zoals bij elk nieuw level in een video-game, is de omgeving waarin het avontuur zich afspeelt afwijkend van het vorige level. Dus verwacht je hier aan een zanderige omgeving met bijhorende oases. En ook een heel andere fauna die onze vrienden tegenkomen op hun pad.

Het meest geslaagde in dit vervolg is het feit dat in eerste instantie de verschillende karakters door elkaar gemixt werden. Dat zorgt toch weer voor hilarische momenten waarbij je Dwayne Johnson de kenmerken van een Dany DeVito ziet imiteren. Maar verder valt er niets vernieuwends te ontdekken in dit vervolg. Het is een gekend verhaal in een nieuw jasje. Het is zo’n beetje als er weer een nieuwe “FIFA Soccer” versie op de markt komt. Grafisch ziet het er misschien wat scherper uit en er zijn wat nieuwe spelers en opties toegevoegd. Maar voor de rest is de look en feel gelijkaardig en heb je moeite om de verbeterde punten te ontdekken. Tja, “Jumanji : The Next Level” was onderhoudend met soms toch wel meesterlijke CGI. Een aangenaam alternatief om een gezellige filmavond mee te vullen. Maar de bron waar men nog creatieve ideeën uit zou kunnen scheppen, is uitgeput. Laten we hopen dat ze het spel “Jumanji” voor eens en voor altijd goed opgeborgen hebben zodanig dat niemand er nog zijn hand op kan leggen. ’t Is goed geweest.

avatar van Macmanus
Zo weer vergeten.

Vind het een beetje een te volle film. Niet qua actie scenes of verhaal, maar vooral qua acteurs. Jack Black, Kevin Hart, Dwayne Johnson allemaal mensen die graag lollig willen doen en dan komt Awkwafina er ook nog bij. De timing is daardoor een beetje zoek. Uiteindelijk is Rhys Darby nog het leukst. Het kijkt wel aardig weg, maar het is wel jammer dat het qua spektakel niet net wat meer is. Het concentreert zich toch nog veel op voorspelbare onderlinge interactie. Heb liever toch wat echt goede actie scenes.

2.5 sterren.