Jumanji (1995)

Fantasy / Actie

geregisseerd door Joe Johnston
met Robin Williams, Kirsten Dunst en Bonnie Hunt

Alan Parrish ontdekt Jumanji, een mysterieus en reuzespannend spel. Wanneer Alan het samen met zijn vriendinnetje Sarah gaat spelen, ontdekt hij, te laat, dat het spel bovennatuurlijke krachten heeft. Door een ongelukkige worp van de dobbelstenen wordt hij de jungle van Jumanji ingezogen. Daar blijft hij 26 jaar lang opgesloten tot hij door twee nietsvermoedende kinderen wordt bevrijd. Samen met Judy en Peter moeten de inmiddels volwassen geworden Alan en Sarah het spel uitspelen.

avatar van Antonev
Jeugdsentiment van ondertussen alweer 20 jaar geleden! Ik vond 'm vroeger geweldig! Avontuurlijk, spannend, humorvol en mysterieus. Williams zet hier een heel fijne rol neer en de kinderen doen het ook knap. De special effects zijn niet overal even goed, maar hebben de tand des tijds over het algemeen redelijk doorstaan.

Ben het met mijn voorganger eens, hier zou ik ook wel eens een remake van willen zien.

avatar van Phantasm
Antonev schreef:

Ze zijn bezig met de remake.

avatar van Antonev
Phantasm schreef:

Ze zijn bezig met de remake.

Ik heb even gegoogeld en in 2017 komt er inderdaad een soort sequel uit, die grofweg (mensen worden in het spel gesleurd) gebaseerd is op het origineel. Interessante cast met: Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black, Karen Gillan en Nick Jonas. Zo te zien gaat de remake toch wel een heel ander pad bewandelen. Ik ben benieuwd!

avatar van IH88
“Alan, please, last time I played this game, it ruined my life.”

Jeugdsentiment. Jumanji is een leuk en doldwaas avontuur met een Robbie Williams op zijn best en een bordspel dat steeds meer uit de hand loopt. Ondanks de luchtige sfeer zitten er ook wat emotionele momenten in de film en regisseur Joe Johnston schuwt het sentiment zeker niet. Maar het gaat natuurlijk om het avontuurlijke spel Jumanji met de dieren en het natuurgeweld dat bij elke beurt de kop opsteekt. Met acteurs en personages die voor de humor zorgen en het samenspel tussen Williams, Hunt, Grier, Hyde, Pierce en een jonge Dunst blijft leuk. Net zoals de film.

avatar van danuz
Jeugdsentiment pur sang, net als Johnston's eigen Honey, I Shrunk the Kids trouwens. Jumanji wordt er bij herkijk niet beter op (wel erg kinderlijk, bombastisch en qua CGI achterhaald), maar toch zet ik hem elke pakweg 5 jaar wel eens op. Lekker vertrouwd en qua concept nogsteeds wel tof.

avatar van Lana*
Grappig dit, kwam hem daarstraks tegen op tv.
Jeugdsentiment, kon het niet laten te kijken. Ik weet nog dat ik deze vroeger erg spannend vond. Nu viel wel op hoe slecht de dieren eruit zagen, maar de film is dan ook 22 jaar oud. Blijft leuk, ik heb hem opgenomen voor mijn dochter. Benieuwd of zij hem ook zo spannend vind. Ik was toen net zo oud als zij nu, dat is toch geinig ik bb er wel nachtmerries van gehad hahaha vooral het gebonk uit het spel.

avatar van Lana*
De remake lijkt me trouwens niks, ze zouden het echt bij het originele verhaal moeten houden.dat is nou juist zo leuk aan de film. Met de effecten van deze tijd zou dat toch een spektakel kunnen worden

geweldige film.heb het altijd een spannende avontuurlijke film gevonden.en nu kan ik me nog steeds prima vermaken met de film.heb de film net geleden nog gezien met mijn nichtje gezien en die vond het ook een geweldige film.

In Amerika werd lacherig gedaan over deze Jumanji, een gedrocht...Oprah Winfrey maakte er eens een grap over "Kan je je iets ergers voorstellen dan naar Jumanji kijken??" Ik geloof ook dat de film daar geflopt is...Kinderfilm, zoals Lana hierboven beschrijft.

danuz schreef:

Vanwaar die 2 dan als je elke 5 jaar kijkt???? kloten film natuurlijk lol

avatar van Kondoro0614
Het is alweer zo’n drie weken terug dat ik de nieuwe film ‘Jumanji: Welcome to the Jungle’ gezien heb en het duidelijk is geworden dat de originele versie nog maar tot dertig januari beschikbaar is op Netflix heb ik toch maar even snel besloten deze gisteravond aan te zetten, want ik wou hem toch erg graag eens zien en nu kan ik toch de vergelijking maken welke film nou beter is en dan moet ik denk ik toch zeggen dat ik wat meer fan ben van de re-make dan dat de originele film weet te brengen. Ik vond ‘Jumanji’ soms een beetje traag, met maar heel weinig pit in zich. Ook vond ik de film wat minder boeiend en was er nergens spanning, maar goed dan moet je wel spreken over het eerste deel en baal ik ervan dat ik deze niet eerder gezien heb.

De cast in de film deed het leuk, en er werd geneigd naar een zeer interessante familie film die toch op een bepaald niveau erg vermakelijk was. Natuurlijk is de absolute ster ‘Robin Williams’ in de rol van Alan Parrish een rijker lui jongetje die in het ‘Jumanji’ bord word gezogen tijden het spelen van het spel. Ook geinig om Kirsten Dunst in haar jongere jaren te zien spelen, een soms iets te opgeblazen personage waarvan het acteerwerk niet altijd even lekker ging maar, ze deed het in het algemeen wel goed. Bradley Pierce in de rol van Peter was leuk en ook al was het geen irritant personage zijn inbreng van zijn rol vond ik nou ook weer niet echt bijzonder. Bonnie Hunt deed het ook wel leuk die we voornamelijk uit animatie films kennen maar haar rol als Sarah was nog best te doen.

In het algemeen heeft Joe Johnston een prima film neergezet waarover weinig te klagen valt, al is het natuurlijk niet de beste film die je gaat zien is hij voor zijn niveau gewoon leuk en kijkt prima weg. Het concept vind ik leuk, en heb ik nog nooit gezien (ja, alleen bij de remake) dus dat keek ook prima weg. Over het algemeen heb ik me gewoon prima vermaakt, en dat zou ik ook niet over alle films kunnen zeggen. Er gebeurt natuurlijk van alles wat gewoon niet kan, dat zij zo en zo is de film ook gemaakt. Prima feel-good film waarmee ik me gewoon mee vermaakt heb.

"This will not be an easy mission / Monkeys slow the expedition."

Het verhaal is prima verteld, en ik heb me er zeker mee vermaakt tot op sommige momenten. Het begin is nogal klammig, en misschien lichtelijk saai. We krijgen in 1867 (als ik het nog goed heb) de ontmoeting met twee jongens die een bepaalde kist in de grond stoppen, met daarin een onbekend object. Een aantal jaar later ontdekt de kleine Alan een raar geluid en op de bouwplaats ontdekt hij dat het uit de grond komt, na wat graven komt hij uit bij dezelfde kist die we ervoor zagen, en er komt een bepaald trommelend geluid uit. Als hij de kist opent ziet hij een bordspel genaamd ‘Jumanji’ die hij vervolgens mee naar huis neemt en hij gaat het spel met Sarah spelen tot dat Alan in het spel verdwijnt.

Niet veel later komen we uit bij de nieuwe bewoners van het huis met onder andere Peter en Judy die op een dag het zelfde bordspel gaan spelen. Ze merken op dat er al twee pionnen op het bord staan die er niet af kunnen en door mee te spelen zijn hun de laatste twee. Tijdens het spelen van het spel merken ze vage dingen op, grote muggen, een leeuw, en na een tijdje komt Alan uit het spel zetten uit de jungle, waar hij zesentwintig jaar geleden naar toe gezogen was. Ze moeten het spel afmaken om alles weer terug te laten keren maar, nadat ze met z’n drieën door gegaan zijn kunnen ze het vierde pionnetje niet bewegen want dat is iemand anders. Alan weet al wel wie en ze gaan met z’n drieën naar Sarah Wittle, de vierde en laatste speler die mee moet doen. Met z’n vieren gaan ze het spelletje door spelen met veel obstakels er tussen zoals een bepaalde jager, grote spinnen, ‘drijfzand’ en noem zo maar op die ze moeten trotseren om bij het einde te komen.

Eenmaal dat Alan gewonnen heeft word alles hersteld en krijgt Alan zijn zesentwintig jaar weer terug wat hij normaal kan leven, ziet hij zijn ouders weer en word alles gemaakt wat kapot ging. Dit keer besluiten ze het spel in het water te gooien die we op het einde aangespoeld zien op het strand
, dus het was nog niet klaar en volgens mij begon de nieuwe film met deze scéne.

Over het algemeen prima vermaakt met deze film en hij was prima om te kijken op de vrijdagavond. Beter dan verwacht maar de beste film word hij niet, jammer genoeg.

De remake mag de schoenen niet strikken van deze film.