Jumanji (1995)

Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Joe Johnston
met Robin Williams, Kirsten Dunst en Bonnie Hunt

Alan Parrish ontdekt Jumanji, een mysterieus en reuzespannend spel. Wanneer Alan het samen met zijn vriendinnetje Sarah gaat spelen, ontdekt hij, te laat, dat het spel bovennatuurlijke krachten heeft. Door een ongelukkige worp van de dobbelstenen wordt hij de jungle van Jumanji ingezogen. Daar blijft hij 26 jaar lang opgesloten tot hij door twee nietsvermoedende kinderen wordt bevrijd. Samen met Judy en Peter moeten de inmiddels volwassen geworden Alan en Sarah het spel uitspelen.

avatar van Tall man
toch best een leuk concept om uit te werken als film.

het is niet helemaal geslaagd maar toch vermakelijk genoeg en zeker voor de jongere kinderen.
special effects zagen dr wel leuk uit en dat is toch het leukste gedeelte uit de film, als ze het spel uit gaan spelen.

avatar van RuudC
Te vaak gezien. Thuis hadden we vroeger, naast de gebruikelijke stapel disney, maar enkele speelfilms in de kast staan. Ik was dol op Jumanji, maar dat was iedereen van mijn leeftijd, eind jaren negentig. De opzet is dan ook wel erg leuk en goed bedacht. Gewoon gaaf hoe de jungle naar je normale omgeving gebracht wordt. De dieren zien er bijna twintig jaar later lang niet meer zo overtuigend uit. Zeker die apen zijn te lelijk voor woorden. Jumanji is een erg leuke familiefilm met flink wat avontuur. Een film die eigenlijk makkelijk 4 of 4,5 sterren mag verdienen, maar waar ik het vroeger nog uitgierde van het lachen (zeker dat moment met de apen in de politiewagen), heb ik het idee naar een grap te kijken die ik al honderd keer gezien heb. Daarnaast ben ik toch een beetje te oud voor dit soort verhaaltjes.

avatar van anne J
apolicum schreef:

Ik schrik dan weer altijd van mensen die denken dat de jaren 90 de oertijd is op het vlak van films... In de jaren 90 konden ze ook al hééél veel hoor? Denk maar aan Terminator 2 (begin jaren 90) , Jurassic Park, Matrix, ... En jij bent 27 dus hebt de jaren 90 bewust meegemaakt? Vind ik maar vreemd dan...

Ja precies! En denk ook nog eerder aan films die nu ook nog goed meekomen qua special/visual effects! Close encounters of the third kind (1977) bijvoorbeeld. Uiteraard pré-digitaal, maar ontzettend vette special effects, nog steeds geloofwaardig, en die film is nu al 36 jaar oud (nog steeds niet heel oud natuurlijk, maar als we het hier hebben over visuals etc).

avatar van Pelagatti
Vermakelijke kinderfilm, niet hoogstaand verder. Robin Williams zorgt altijd voor een bepaalde gezelligheid in films, zo herinner ik hem ook van vroeger. De animaties zijn matig voor deze tijd, een beetje cartoony, gewoon niet realistisch dus. Voor die tijd was het prima. Je bent toch elke weer benieuwd wat er komen gaat...

Meestal scoren Amerikaanse jeugdfilms niet erg hoog bij mij. Deze heb ik echter heel lang geleden al eens gezien, en die had toen best indruk op me gemaakt. Nu heb ik hem weer eens herzien, en ik vind het nog steeds een erg spannende en mooi in elkaar gezette film.

avatar van ikkegoemikke
Na jaren nog eens terug gezien. Ik vond dat toen in de tijd een schitterende , onderhoudende (kinder)film. Zeker door het acteerwerk van Robin Williams op zijn ADHD-manier. Altijd een spring-uit-het-doosje figuur dat ongelofelijk druk kan doen
De special effecten zijn naar de huidige standaard een beetje gedateerd (die apen zien er niet uit), maar vind ik eigenlijk niet echt storend. Het verhaal blijft knap in elkaar gestoken en als mijn ukkies wat groter zijn, ga ik er samen met hun naar kijken.
Misschien is hun reacte : "Jezus Pa , wat een flauw gedoe is me dat .... "
Jeugd van tegenwoordig

Meer dan leuk om weer terug te zien.

avatar van Phantasm
Erg leuk bedachte fantasiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Joeviemama
Mijn lieveling - fantasie film !!! Kan ik blijven naar kijken.

avatar van -jack_sparrow-
Ik denk wat deze film zeker een hogere waardering krijgt is dat deze film niet te kinderachtig of kleurrijk wil zijn! De meeste familiefilms tegenwoordig willen veel te vrolijk of kleurrijk zijn, terwijl deze echt durft om (een beetje) donkerder te zijn dan de meeste familiefilms .. + een beetje humor van Williams en Hunt erbij, de perfecte combinatie!

Dit had ik eigenlijk ook niet verwacht dat Williams een redelijk serieusere rol heeft! Hij heeft nog altijd dezelfde humor die we gewoon zijn, maar hij is een beetje meer down-to-earth! Zijn personage heeft al wat meer meegemaakt en hij probeer dit echt goed over te bengen door deze rol ook niet al TE luchtig te spelen. En ik vind dat dit hem meer likable maakt als een personage!

Ik heb deze film jaren geleden gezien, en hij heeft ng altijd zn kwaliteit behouden, ik hou nog altijd evenveel van deze film als vroeger! Géén perfecte film, hij heeft zeker een aantal "foutjes" ... Zoals bijvoorbeeld de cgi (hoewel het toch knap gedaan is voor die tijd, komen de aapjes voor mij niet echt geloofwaardig over) Maar ik denk dat deze film zeker een mooie 3,5 verdient!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een jeugdsentiment dat gelukkig de tand des tijds nog prima weet te doorstaan. Sterke practical effects, maar ook veel CGI ziet er vandaag de dag nog prima uit. Het niveau Jurassic Park is het nog niet - vooral de apen zien er niet altijd even goed uit - maar het is allemaal nog best hoogstaand. Verder is Jumanji de ideale jeugdfilm; spannend, goede humor en een sterke opbouw. Ook fijn dat ondanks de hoofdrol van Robin Williams, de beste man niet de hele show naar zich toe trekt, maar er ook genoeg aandacht gaat naar de overige personages. Jonathan Hyde speelt met zichtbaar genoegen een leuke dubbelrol en ook de overige castleden als Hunt, Dunst, Pierce en Grier doen het ook prima. Maar het is sowieso fijn om te ontdekken dat sommige jeugdsentimenten zelfs jaren later nog steeds overeind kunnen blijven staan.

3,5 sterren.

Super film!Was als kind erg onder de indruk van deze film.Vond hem spannend leuk en eng.Met een steengoede acteur als Robin Williams was dit zeer aangenaam om kijken.We hebben een grote mijnheer hier aan verloren.R.i.P Robin!

avatar van Richard_Voorhees
Eigenlijk erg dat ik hier nog geen stem voor uitgebracht had. Dit is toch wel een kleine klassieker uit mijn vroege jeugd. Nog steeds een erg toffe film.

avatar van mcdaktari
Richard_Voorhees schreef:

Als hij niet gestorven was dan had je het gegarandeerde ook niet gedaan, tenminste vandaag niet.

avatar van Richard_Voorhees
Waarschijnlijk niet nee, of wel, maar dan pas weer na een herziening.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vanwege het overlijden van Robin Williams heb ik deze film gister maar eens opgezet. Als een soort eerbetoon ofzo. Ik ben niet eens een fan van Williams zijn werk, maar hij heeft wel in een stel goede films gespeeld en zelf ook uitgeblonken. Jumanji heb ik vast als kind eens gezien, maar dat moet dat ruim 15 jaar of langer geleden zijn geweest.

Ik heb me er wel mee vermaakt ieder geval. De intro is wat langdradig, maar zo na een half uur wordt het allemaal aangenaam vermaak en komt Williams op het toneel in een leuke rol. En dan krijgt de film ook plots meer vaart, zeker als alle dieren erbij betrokken raken. Dat de effecten ondertussen bijna 20 jaar oud zijn en vrij gedateerd ogen, dan kan ik best wel vergeten. Het blijft ieder geval origineel en leuk. Ook de ellende die de agent overkomt vond ik wel geestig. De film blijft ieder geval een hoog tempo houden en ondanks een zoet einde was het ieder geval meer dan de moeite om het te kijken.

Kleine 3,5*

avatar van Metalfist
Stop giving me things that come apart!

De dood van Robin Williams zal niemand zijn ontgaan. Nu moet ik bekennen dat het niet één van mijn favoriete acteurs was, maar ik overliep gisteren zijn oeuvre en kwam tot de conlcusie dat hij mijn jeugd wel erg hard heeft beïnvloed via films zoals Flubber en natuurlijk ook deze Jumanji. Ik was al langer van plan om mijn nostalgie films eens aan herziening te onderwerpen, maar beschouw het nu maar als een eerbetoon.

Het moet werkelijk al ettelijke jaren geleden zijn dat ik de film überhaupt nog heb gezien en het verbaasde me ervan hoeveel hier nog van was blijven hangen. Al komt dat misschien ook wel doordat ik een aantal afleveringen van de gelijknamige animatieserie op VHS had (die serie volgde na het succes van de film en ging verder in op de avonturen van Alan, Judy en Peter) en die grijsgedraaid heb. Soit, veel herinneringen dus en het was de vraag of Jumanji vandaag de dag goed overeind ging blijven. Dat is gelukkig zo en waar ik het meest over verbaasd ben is de CGI. Af en toe is het wat gedateerd (die apen zijn wel erg lelijk), maar over het algemeen ziet dit er wel erg leuk uit. Sowieso een film die het moet hebben van zijn effecten en Jumanji heeft op dat aspect nog niets aan kracht ingeboet. Griezelig wordt het natuurlijk nooit, daarvoor is het teveel een kinderfilm, maar amusant is het wel. Al merk je wel dat het verhaal enkel en alleen wordt gebruikt als kapstok (het is dan ook compleet anders dan het originele verhaal) om verscheidene beesten tevoorschijn te toveren. Stoort dat? Nah, het zorgt ervoor dat Jumanji een vlotte avonturenfilm wordt.

Ik vind het altijd wel leuk om beginnende sterren te spotten. Kirsten Dunst was nog een beginnende actrice (het zou even duren eer ze op mijn radar zou komen via rollen als Mary-Jane Watson en Lux Lisbon), maar dit doet ze best al wel leuk. Voornamelijk gezien vanwege Robin Williams natuurlijk. Over de doden niets dan goed, toch doet Williams het ook effectief gewoon erg leuk. Hij weet een zekere schwung aan Alan mee te geven die een andere acteur misschien gemist zou hebben. Voor de rest nog een leuke dubbelrol van Jonathan Hyde als Van Pelt en Sam Parrish.

Het is altijd riskant om films uit je jeugd te gaan herzien, want je weet nooit hoe je ze gaat beleven. In het geval van Jumanji is het echter een succesvolle herziening en de film krijgt er een halfje bij. Vermakelijke effects, Williams die op dreef is en een aandoenlijke Dunst. Meer heb ik niet nodig.

avatar van BlueJudaskiss
Een vervelende reden om een film te gaan kijken, maar door de dood van Robin Williams deze film weer eens gaan kijken en wat blijft het toch een heerlijke film, wat blijft dit toch heerlijk jeugdsentiment. Ik was 7 toen dit uitkwam en ik weet nog dat de film lekker eng was, maar niet té eng. Weinig sentimenteel gedoe ook, en een fijne dubbelrol ook van Jonathan Hyde. Verhoging naar 4,0*

de enige film die ik van robin williams niet had gezien...leuke film! alleen jammer van zijn dood.

avatar van Filmkriebel
Had die ook nog nooit gezien. Kwam uit in mijn twintiger jaren, toen dergelijke films me niet echt meer interesseerden. Iets minder dan Fisher King met Williams, die ik onlangs nog zag. Leuk idee, goed gebracht, schitterende film voor kinderen. Robin Williams komt niet helemaal tot zijn recht maar is wel verdomd actief en sportief hier. De SX zien er soms niet zo goed uit (de apen); ik wil hier niet teveel bij stilstaan, want de film dateert uit 1995 maar herinner me wel dat Jurassic Park er beter uit zag voor die tijd. De actie en het entertainment gehalte liggen erg hoog, en dat is ook de grootste troef van Jumanji. Niet ontgoocheld.

avatar van witboek
Deze film vind ik superleuk om te zien.

avatar van VforVictor
vroeger vond ik deze film best leuk, maar ik had em net weeres bekeken en moet zeggen dat ie stukken minder leuk was en behoorlijk irritant. nee zo goed issie niet.

avatar van Glennekeeeee
zeer vermakelijke familiefilm die ik destijds als kind ontelbare keren heb bekeken al betrapte ik me er vandaag wel bij de herkijkbeurt op dat er niet zoveel is blijven hangen. Misschien best ook, dan kon ik de film wat objectiever bekijken. Het verhaal op zich is zeker leuk gevonden en bied genoeg mogelijkheden waarvan ik vind dat de makers misschien wel iets te braaf zijn gebleven. Grootste naam in deze film is Williams die het best geinig doet maar we hebben hem al beter gezien in gelijkaardige films. Kirsten Dunst is hier als kindsterretje nog te zien en eigenlijk doet ze het hier beter dan in alle 3 spider-man films tesamen. de film valt nooit stil, met dank aan het simpele gegeven dat elke nieuwe worp een nieuw element in de film gooit. Na een tijdje begint de film wel aardig vol te zitten en verslikt de film zich wat in wat ze allemaal hebben opgezet maar anderzijds zorgt het er wel voor dat het verhaal niet te traag voortkabbelt. De effecten zijn ondertussen wel al wat gedateerd, maar storen doet het ook niet echt en in die tijd waren die ongetwijfeld van topkwaliteit. Het einde bied opties voor een vervolg en met de reboots en remakes in volle bloei lijkt het me eigenlijk een kwestie van tijd voor er een vervolg/remake/reboot zal verschijnen.

Vermakelijke familiefilm met een leuke cast, een amusante opzet en een goed tempo. Misschien wat braafjes allemaal maar aardig uitgevoerd. een extra puntje voor het jeugdsentiment

avatar van TheLionKingFan
Zeer cliché familiefilm die niet echt iets nieuws probeert. Wel speelt Williams natuurlijk weer geweldig. 3*

avatar van Boenga
Niks nieuws: ook als je weet dat de film ondertussen 20 jaar oud is ?

avatar van dvdfreak123
Lang geleden eens gezien nu na vele jaren herzien. Blijft een zeer vermakelijke film effecten waren goed voor die tijd. Verveelt nergens. 7/10

avatar van j0enne
Krijgt een remake met The Rock...

avatar van PoisonAngel
Ik blijf het een geweldige film vinden, sterker nog het is 1 van m'n favorieten! Van begin tot het einde blijft het leuk, met af en toe een spannend moment. Van mij krijgt ie 5*

De film krijgt een sequel, geen remake.

Fonzzz002
Als kind vond ik Jumanji fantastisch en ik heb, ondanks dat het ietwat verouderd is, er na vele jaren nog plezier aan kunnen beleven. Jumanji heeft een sterk concept voor een fantasiefilm en één van de grootste krachten van de film is dit concept in werking zien gaan. De film neemt het verhaal serieus en het geeft de personages de nodige onderbouwing, ook viel mij het rustige tempo waarop het verhaal word verteld goed in de smaak. Een concept als dit had makkelijk een gehaast actiespektakel kunnen zijn, maar de film besteed voldoende aandacht aan wat voor invloed dit spel op het leven heeft van degene die het gebruiken. Met name Robin Williams stal de show en hij wist zowel de humoristische aspecten van het personage perfect neer te zetten als de zieligere aspecten. Als kind vond ik de scene waarin hij uit het bord kwam als volwassen man ontroerend. Hoe hij uit kinderlijke vreugde door het huis rent en lacht terwijl hij zijn ouders roept, niet wetende dat zijn ouders zijn overleden in een poging hem te vinden. Vandaag de dag vind ik het nog steeds een zielige scene, en het is de sterke performance van Robin Williams die deze scene maakt. Daarnaast heeft de film meerdere spectaculaire stukken evenals dat het niet bang is hier en daar wat humormomenten te gooien. Deze elementen zorgen ervoor dat Jumanji een hele onderhoudende rit is.

De mindere kanten van Jumanji zitten in de special effects, de acteerprestaties en het cheesy-gehalte. Jumanji maakt redelijk veel gebruik van CGI effecten en de CGI is behoorlijk verouderd, dit haalde me uit de immersie wanneer CGI gebruikt werd. Hoewel Robin Williams en Bonnie Hunt het goed deden in de hoofdrol waren de acteerprestaties van de kinderacteurs matig, op sommige momenten schoot ik zelfs in de lach omdat tekst die emotie nodig had op monotone wijze werd geacteerd. Verder bevat de film bevat meerdere cheesy stukken die meer gericht zijn naar kinderen. Soms word het verhaal iets te absurd waardoor het eerder storend word dan dat ik zat te genieten, maar de stukken die goed waren kwamen genoeg voor om het plezier niet te ontnemen.

Een leuke fantasiefilm die mij nieuwsgierig maakte naar het boek. Sterk concept, goeie prestatie van Robin Williams, een paar grappige en spannende scenes, helaas zijn de effecten behoorlijk verouderd en er zitten een paar cheesy, kinderlijke momenten in die minder goed werkte. Dit is één van de weinige films waarvan ik ten oprechte een remake zou willen zien, geziene de potentie van het concept.

3,5/4*