Zathura: A Space Adventure (2005)

Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Jon Favreau
met Tim Robbins, Josh Hutcherson en Jonah Bobo

Het verhaal gaat over twee broers die het spel Zathura in de kelder van hun vaders huis vinden. Door het spel wordt het huis in de ruimte getransporteerd en de broers gaan op weg naar Zathura om het spel te beëindigen, maar er loert gevaar om elke hoek.

avatar van nachtschade
Matig vervolg op Jumanji, met mateloos irritante hoofdrolspelers. Wel een aantal leuke special effects, dat dan weer wel.

avatar van brabusRUS
Jumanji was wel iets leuker. Ik vond deze film zelfs een beetje saai. Eenmaal in de ruimte gebeuren er allemaal rare en nutteloze dingen in willekeurige volgorde. Telkens weer dat spel, wat telkens nergens heen gaat. Ik maar wachten tot ze het spel eindelijk hebben uitgespeeld! De twee hoofdrolspelers waren soms ook erg irritant met hun geschreeuw. Wel had de film goede special effects.

Duidelijk een film voor de kinderen.

avatar van RuudC
Ondanks dat het concept op wel heel ordinaire wijze gekopiërd is van Jumanji, vond ik ‘m eigenlijk zelfs iets leuker. Dat heeft dan puur met het feit te maken dat science fiction me veel meer aanspreekt dan het junglethema. Alle SF clichés vliegen weer eens voorbij. Ik vond het best leuk om te zien hoe het huis in de ruimte steeds kleiner wordt tot het moment dat het spel ten einde is. Ik heb toch goed moeten lachen om de overeenkomsten: het intelligente bordspel, confrontaties met iedere worp, ik mistte alleen nog Robin Williams als astronaut. Verder complimenten voor de special effects. Die zagen er in elk geval beter uit dan die van Jumanji. Het acteerwerk viel me ook alleszins mee.

avatar van Roger Thornhill
Een vriend verwijt me wel eens dat ik vaak de lol uit films haal doordat ik ze zo snel vergelijk met eerdere films met vergelijkbare plots of gimmicks. Misschien heeft hij gelijk, maar hoe zou ik bij déze film nou niet kunnen denken aan Jumanji, echter minus de kleurrijke personages, de fantasierijke plotontwikkelingen en de exotische lokaties? O kijk, deze film blijkt gebaseerd te zijn op een boek van dezelfde schrijver, en was oorspronkelijk zelfs bedoeld als opvolger van Jumanji. Nou ja, de doelgroep zal zich misschien niet bekocht voelen en daar gaat het de makers om naar ik veronderstel, maar me dunkt dat het niveau van Jumanji aantoont dat je toch ook een kinderfilm kunt maken die ook voor volwassenen leuk is.

avatar van TimZor
Effecten waren wel aardig. Maar de film bestaat voornamelijk uit irritante kinderen die alleen maar lopen te schreeuwen schreeuwen en nog eens schreeuwen. Zucht.

avatar van soom
Leuk, met een beetje een kinderlijke kijk op dingen. Kristen Stewart is de laatste paar weken natuurlijk alleen maar in het Shownieuws, vanwege het feit dat ze een onvergeeflijke misstap begaan heeft, maar ergens moet ze iets gemist hebben in haar relatie met Robert, anders zou je zoiets natuurlijk niet zo snel doen. En al die Twihard-mensen en journalisten vergeten ook maar even voor het gemak dat ze er totaal niets mee te maken hebben, wat de sterren prive uitgoochelen. Het gaat om wat ze op het witte doek doen, imo. Kristen blijft natuurlijk een actrice in de eerste plaats, en ze pakt me weer in. Ze speelde hier wel iets meer naturel, blank, dan wat ze in Twilight liet zien. Blijkbaar stijgt het succes haar toch wel naar haar hoofd. Jammer eigenlijk.

Maar Zathura is verder dus een leuke film, tikje spannend, wat vergezocht, maar het plezier is helemaal merkbaar. Geen Iron Man niveau, maar zoals ik bij sommige andere films wel vind: Gewoon leuk voor een keertje.

avatar van rep_robert
Toegegeven, Zathura is eigenlijk best een leuke film. Alleen wanneer de bekende vergelijking komt met Jumanji dan zie je toch snel dat Zathura op een aantal punten tekort komt. Vooral de frisse vrolijkheid van Jumanji vind je niet zo goed terug in Zathura. Alles lijkt een stuk serieuzer en de gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op, maar nergens krijg je de spanningsboog die je wel in Jumanji hebt, misschien juist wel door het tempo. Wat luchtige momenten zou de film in ieder geval wel goed doen, hetzelfde geldt ook voor de twee jochies die toch een hoge irritatiefactor hebben.

leuke kinderfilm

avatar van hutsekluts
Leuke familiefilm met een beetje spanning in toch wel origineel verhaal.

avatar van Pazmaster
Jumanji rip-off, maar dan in de ruimte. Het is niet eens zo heel veel slechter dan jumanji, er wordt best leuk gespeeld en het ziet er ook nog best aardig uit. Nou kun je deze film niet al te serieus nemen maar er zitten toch een aantal kleine dingetjes in waar ik me wel een klein beetje aan stoorde, zoals kunnen ademen in de ruimte en dat er dingen gewoon kunnen branden in een vacuüm. Maar goed, voor de kleintjes is het best een leuk filmpje denk ik.

avatar van pat1984v
Ik lees op het internet dat het een leuke film zou zijn, een kinder-avonturen-scifi film. Daar ben ik altijd wel voor te porren. Ik bemerk dat veel mensen een vergelijking trekken met Jamanji en met termen smijten als 'rip-off'. En dat zou best eens kunnen kloppen, want zowel Jumanji als Zathura zijn verfilmingen van gelijknamige boeken van Chris Van Allsburg. Kwestie van feiten controleren voor je iets gaat roepen.

ACTEURS EN ACTEERWERK EN CHOREOGRAFIE
De acteurs zijn onervaren, wat verwacht mag worden voor kleine kinderen. Helaas vind ik ze als broers niet echt overtuigend overkomen, ook het geschreeuw wekt bij mij irritatie op. Wellicht past dit prima in de belevingswereld van jongere kijkers, ik vind dat volwassenen dit ook zouden moeten kunnen kijken.

VERHAAL
Het verhaal is gebaseerd op een boek dat een sequel is van Jumanji. Dit verklaard het onderwerp van de film. Dit keer is de setting niet de jungle, maar de ruimte! Ik vrees dat ik het origineel verhaal (boek) niet heb gelezen. Maar ik merk dat ook deze film op zichzelf kan staan. Karakters worden goed uitgelegd, en ook is het volledig klaar waarom er vreemde natuurverschijnselen optreden. Hier en daar is het wetenschappelijk niet correct, maar het blijft een kinderfilm. Kinderen moeten dit ook kunnen begrijpen.

VISUEEL EN CGI
Prachtige beelden zijn er gemaakt voor deze film, geloofwaardige effecten en een mooi plaatje van het universum op de achtergrond. Goeie sfeer in de film. Prima gedaan.

MUZIEK
De muziek is lekker vlot, avontuurlijk, en stoer. Duidelijk een cliché, maar dat siert deze film.

REGISSEUR
Jon Favreau is zeer bekwaam regisseur, vooral bekend van de Iron Man films. Hij houd een net opbouw van het tempo aan in de film.

CONCLUSIE
Ze hebben hier een nette film neergezet, dat goed aansluit bij de doelgroep, maar ook vermakelijk is voor volwassenen. Ik gaf het een 3,5.

Flauw.

Wat ik wel vaker heb met Favreau. Op zich vind ik hem wel een redelijk regisseur, alleen maakt hij steeds films die niet echt in m'n straatje liggen. Ook deze Zathura is daar een goed voorbeeld van. Allicht fijn voor de wat jongere kijkers, maar ik vond het allemaal iets té kinderachtig.

Ik ben volgens mij het enige kind dat Jumanji nooit gezien heeft. Ooit als ventje wel voor gaan zitten, maar vond het toen niet veel. Maar misschien dat ik er toen ook al iets te oud voor was, want het toch allemaal wel érg simpel vermaak, met een hoop plotgaten en flauwe spanning links en rechts.

Kinderacteurs zijn niet best en ook de effecten ogen wat verouderd. Anderzijds hangt er toch een luchtig sfeertje en is het telkens een beetje uitkijken naar het volgende moment dat er op de knop geduwd wordt. In dat opzicht is de film dan wel geslaagd.

Ik blijf Favreau volgen, maar hoop dat hij eens iets gaat maken dat wat dichter aansluit bij de zaken die ik leuk vind. Zathura was geen complete ramp, maar erg kinderachtig en wat zoutloos, zélfs voor jongere kijkers. En een bijna-rip-off van Jumanji blijkbaar, maar die heb ik dus nog niet gezien.

avatar van Ravenstein
Dit moet een van de best geschreven 'kinder'films zijn die ik in lange tijd gezien heb. Onderhond is in tegenstelling tot mij niet meer in contact met zijn innerlijk kind, want volgens hem is kinderachtig tegenwoordig een negatief woord. Ik heb met volle teugen genoten van Zathura en vond hem voor een film 'voor kinderen' zeer geregeld erg intens. Je moet een film altijd zien waarvoor hij is gemaakt en in dat opzicht is Zathura meer dan geslaagd. Ik heb er met mijn vrouw, zonder onze kinderen, naar gekeken en we hebben ons beide uitstekend vermaakt. Meer dan goed entertainment verwacht ik niet van een film en dat is wat ik van deze film kreeg, dus een dikke voldoende.

avatar van Rickyman
Misschien een beetje flauw, geen gore gruwelijkheden met een hoop bloed enzo, erg kinderachtig inderdaad, maar deze film is ook bedoeld voor de jeugd!
Gewoon een zeer vermakelijk en spannend filmpje voor ze. Snap die lage waarderingen hier dan ook niet, terwijl de meest kinderachtige films op MM de hemel ingeprezen worden..
En Miss Twilight deed het ook best aardig, eens een minder vervelende rol van haar.

avatar van arno74
Leuke scifi/avontuur-jeugdfilm met bijzonder veel fantasie. Ook zijn de special effects behoorlijk goed in vergelijking met wat je normaal bij jeugdfilms te zien krijgt. Weinig mis mee en wat mij betreft stukken beter dan Jumanji (1995). Prima bekijkbaar, 3,5*.

Bantavoer
Een slap aftreksel van Jumanji. Alleen dit keer speelt het zich af in de ruimte. Wat betreft acteren, special effects en verhaal was dit prima in orde. Alleen die zus vond ik soms irritant, net als die oudere broertje in het begin. Ik weet dat jongere broertjes heel vervelend kunnen zijn, maar toch. Ik had toch meer verwacht van deze film. Met gasreuzen, wormholes. Oké, er kwam wel een zwarte gat in voor, meteorieten. Denk ook dat deze film meer voor de jeugd bedoeld is.