Ready or Not (2019)

Horror / Komedie

geregisseerd door Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett
met Samara Weaving, Andie MacDowell en Mark O'Brien

Een jonge vrouw staat op het punt te gaan trouwen met haar rijke vriend. Tijdens haar huwelijksnacht wordt ze door de familie van haar man uitgenodigd om mee te doen in hun traditie. Maar dan verandert het spelletje in een dodelijk spel waarbij de deelnemers moeten vechten om te overleven.

Vanaf 24 oktober in de bioscoop (The Walt Disney Company Benelux / 20th Century Fox)

avatar van Rvdz
Het repertoire van de regisseurs wekt niet veel vertrouwen, maar dit ziet er best leuk uit.

avatar van tbouwh
wat een vreselijke poster.

Zwolle84
tbouwh schreef:
wat een vreselijke poster.

Ik wilde juist net ‘Gave poster!’ typen.

avatar van Psycho-M
Dit wordt echt lachen.
De red band trailer is top:
READY OR NOT | Red Band Trailer [HD] | FOX Searchlight - YouTube

Blood, guts and gore en volgens mij best leuke humor.
Een film precies in mijn straatje.

avatar van Donkerwoud
Zwolle84 schreef:

Ik wilde juist net ‘Gave poster!’ typen.

Ik vind het geen mooie of bijzondere poster, maar krijg nu wel zin in die film. Lijkt me ook een beetje de bedoeling.

avatar van thunderball
Deze net wezen zien in Antwerpen.

Trailer zag er veel belovend uit en eigenlijk is de film ook best aardig, zeker de eerste helft is zelfs behoorlijk sterk,
met een ietwat mysterieus begin, rare, vreemde personages en een leuke, knappe hoofdrolspeelster, die -zo zal steeds meer gaan blijken- zich in een wespennest heeft gestoken, door met een jonge man te trouwen, die deel uit maakt van een rijke, maar wel zeer excentrieke en nogal moorddadige familie.

Probleem is dat hoe langer het duurt, de ideeën wat op gaan raken en je van het ene cliché in het andere terecht komt, incl. hoofdpersonage, dat telkens minuten lang staat te schreeuwen/huilen i.p.v. gewoon te maken dat ze weg komt. Ik had ook wat meer van "het spelelement" in het verhaal verwacht.

Verder aardige cast, met een MacDowell, die als vileine secreet van een moeder, perfect op haar plaats is en een lekkere bloederige, maar niet al te subtiele finale.

Beste personage is overigens de grootmoeder, een -bijna letterlijk- heks van een vrouw, die met een grote bijl achter de hoofdrolspeelster aan gaat.

Aardig om een keer gezien te hebben.

Een zes, ofwel 3 sterren.

avatar van Spanky47
Topfilm! 5☆

Lijkt me geen horror. Eerder een dark comedy. Denk dat het dus een soort Scary Movie is... Een "horror" die je vooral met een bak zout moet nemen. En dan bedoel ik niet popcorn
Nav de trailer vind ik hem niet bijzonder genoeg voor de bios, kijk hem thuis wel

Blij verrast.

Had er niet zo heel veel van verwacht, de recente commerciële horror cinema levert nog maar zelden pareltjes op. Nu is het ook wel zo dat je van deze film niks vernieuwends moet verwachten, Ready or Not is niet de toekomst van de horror film. Wat het wel is, is een nagenoeg perfect uitgevoerde horror/comedy.

Het duo is al een tijdje aan de weg aan het timmeren, maar ik was tot dusver nog niet al te enthusiast over hun werk. Dat verandert met deze film wel een beetje. Visueel ziet het er geweldig uit, zowel qua locatie als qua aankleding. Soundtrack werkt ook lekker mee en Weaving is perfect voor haar rol. Ook de rest van de acteurs weten erg mooi de balans tussen grappig en creepy te vinden.

Het is een film waarin je als horrorliefhebber weinig nieuws zal ontdekken, maar de uitvoering zit er gewoon overal knal op. Een erg leuk, entertainend en vlot horror filmpje. Duurt ook nog eens niet te lang, dus helemaal niks over te klagen. Geen grootse, geniale film, wel geweldig genrewerk.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Brabantze
Gister de trailer gezien. Ben er wel benieuwd naar...

avatar van Terminator05
Echt zo een filmpje om in de achterste (kleinere) zalen van de cinema te kijken. Geen echte aanrader, maar ook niet (héél) slecht. Wel een verrassend einde, hoe onrealistisch het er ook uitzag ...

Brabantze schreef:
Gister de trailer gezien. Ben er wel benieuwd naar...

Ik denk dat het u niet echt zal bevallen ... maar aan de andere kant vinden vrouwen echte horror ook niet goed dus je zou het héél mischien wel goed kunnen vinden ?

Gave poster en gave trailer.

Terminator05 schreef:

Seriously?

avatar van Terminator05
De vrouwen wat meer dan de mannen vermoed ik ... this niet echt mijn ding ook, het zou ook aan het feit kunnen liggen dat ik zwaar teleurgesteld was in rambo en joker dat ik deze wat meer puntjes heb gegeven, er zaten alleszins wat leuke factoren in ... het geweld was niet super, maar ja ...

avatar van Shinobi
"Fuck your fucking family!"

Tot nu toe hebben Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett nog geen potten kunnen breken en dat is met deze film niet anders.

Het concept van een dodelijk potje verstoppertje klinkt vermakelijk, maar dan moet het wel goed uitgewerkt worden. In deze opzet wordt bruid Grace geïntroduceerd met een excentrieke familie die rijk is geworden met het verkopen van bordspellen. Geheel volgens traditie moet zij om middernacht een kaart trekken die beslist welk spel ze gaat spelen; het is in ieder geval geen Cluedo.

Een enorm landgoed vormt het perfecte decor voor dit sadistisch spelletje. Dit zorgt gelijk voor de juiste sfeer. Het is alleen jammer dat het kat-en-muisspel zelf vrij zwakjes verloopt, alsof men bang is om vol gas te geven. De rek is er dan ook al gauw uit, waardoor je als kijker weinig bijzonders meer krijgt voorgeschoteld. Uit het spelelement had duidelijk meer gehaald kunnen worden.

De poging tot satire is mislukt te noemen. Het merendeel voelt namelijk erg geforceerd aan, vooral de zwarte humor komt nauwelijks over op mij. Desondanks zitten er wel een paar leuke, bloederige kills in die ik niet echt had zien aankomen. Eveneens scheelt het dat Samara Weaving het naar behoren doet, maar ze krijgt helaas niet voldoende materiaal om haar personage degelijk uit te werken.

Al met al is 'Ready or Not' weer een misser voor Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett.

Dikke 1,5 sterren.

avatar van leatherhead
Zeer fijn staaltje mindless genrepret. De wisselwerking horror en (zwarte) humor is sterk uitgebalanceerd en de film gaat gewoon in een rollercoastervaart aan je voorbij. De cast blinkt uit in joligheid, met Weaving als vanzelfsprekende uitschieter. In The Babysitter wist ze al te overtuigen, ook hier is haar delivery weer spot on.

Wat gore momentjes, maar toch had er hier en daar best nog een tandje hoger geschakeld mogen worden. De kills zijn ook niet altijd even creatief of origineel genoeg (kruisbogen zijn zo blasé), daar had het regisseursduo toch wat beter hun best mogen doen. Maar verder een film die qua vermakelijkheidsfactor absoluut mag tellen. 3,5*.

Na het zien van de trailer was ik zeer benieuwd naar deze film. Toch viel het mij wat tegen. De setting en hele sfeertje is prima, de hoofdrolspeelster zet haar rol goed neer maar de overige personages kwamen niet goed uit de verf. Ze deden mij vrij weinig (op die vader na dan). Het hele ‘hide & seek’ had wat uitgebreider gemogen, het ging soms van de hak op de tak.
En het einde.. Tsja. Sommigen zullen het gaaf vinden maar het kon mij niet bekoren. Toch 2,5* voor de setting/sfeer. Net geen voldoende dus.

avatar van mrklm
Rijk Amerika krijgt een koekje van eigen deeg in deze vileine, zwartgallige, maar vooral zeer vermakelijke horrorfilm. Samara Weaving (nichtje van Hugo) schittert als Grace, de bruid van Alex LeDomas [Mark O'Brien], een telg uit een steenrijke familie die al generaties lang eigenaar is van een 'heerschappij' van bordspellen. Direct na de bruiloft confronteert Alex' (op zijn zachtst gezegd) excentrieke familie Grace met het feit dat ze een spel moet spelen voordat ze werkelijk tot de familie kan behoren. Het lot bepaalt dat ze verstoppertje spelen, een spel dat onder de omstandigheden onder bijzondere - lees: dodelijke - regels dient te worden gespeeld.
De cast gaat helemaal los, inclusief een zichtbaar genietend Andie Macdowell die korte metten maakt met haar brave imago, en regisseurs Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett zorgen ervoor dat geen enkele misselijke grap zijn doel mist. Scenaristen Guy Busick en Ryan Murphy hebben goed gekeken naar The Texas Chain Saw Massacre (1974) en de finale is een hilarische persiflage van Rosemary's Baby (1968) en Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922). Er valt bovendien aardig wat gore te bewonderen in een horrorfilm die ook de doorgewinterde genreliefhebbers doet gissen naar de volgende twist. Een verademing!

avatar van mrklm
Shinobi schreef:

Dit is pas hun tweede (speel)film en de vorige komt uit 2014.

avatar van Shinobi
mrklm schreef:

Dit is pas hun tweede (speel)film en de vorige komt uit 2014.

Hiermee doel ik ook op hun aandeel in 'Southbound' en 'V/H/S'.

avatar van Basto
Verrassend fijn horrorwerkje. Niet bijster origineel, maar wel voldoende leuke kills en gore voor anderhalf uur. Had wat meer sex in mogen zitten. Wat dat betreft kleurt het te veel binnen de lijntjes. Wellicht had het met mijn lage verwachtingen te maken, maar heb me prima vermaakt.

Ruime 3,5

avatar van Nicolage Rico
Basto schreef:
Had wat meer sex in mogen zitten.

Kijk je dan gewoon niet naar de verkeerde films?

Nicolage Rico schreef:

Kijk je dan gewoon niet naar de verkeerde films?

Nee, maar in dit soort werkjes is wat sex appeal toch ook op z’n plaats. Ze had op z’n minst die lange jurk kunnen afscheuren tot een sexy minirokje met jarretelles.

Wat dat betreft was dat in het gelijksoortige Revenge (2017) Toch beter aangepakt.

Hier is het veel te preuts gehouden. Die huishoudsters hadden nu enkel in tekst een rol. Laat het gewoon zien, het is film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ready or Not is voor mij een van de grote verrassingen van dit filmjaar. Ik ben er afgelopen vrijdag al heen geweest en twee dagen later zit ik er nog een beetje van na te genieten.

Dit was echt anderhalf uur genieten van puur genrewerk dat je niet vaak meer ziet. Het was spannend, het was bij vlagen lekker goor en de gitzwarte humor was rijkelijk aanwezig. Het komt tegenwoordig niet vaak meer voor dat je in de bioscoop bij een horrorfilm de zaal regelmatig hoort lachen. De familie Le Domas is heerlijk excentriek en gestoord, vooral die ouwe oma met haar hakbijl was hilarisch, maar ook die kerel die niet om kon gaan met zijn kruisboog en er een online handleiding bij zat te zoeken En zo waren er wel meer momenten die me bij zijn gebleven.

Maar daarnaast is dit ook gewoon goed geschreven en is de aankleding van de film met een fraai landhuis erg mooi. Het concept dat een hele familie een onschuldig meisje (die het ook goed doet in haar rol) opjaagt in zo'n huis werkt prima en levert genoeg creatieve momenten af, binnen en buiten de woning. Van mij had alles nog wat gruwelijker gemogen, maar het was zo zeker niet zwakjes. Maar soms viel er wel meer uit te halen. Zo had ze dat jochie in de paardenstal van mij wel in die gore put mogen trappen. En dan heb je nog dat absurde einde, wat ik normaal een afknapper zou vinden bij dit soort relatief serieuze shit, maar ik heb er vooral heel hard om gelachen toen bleek dat de familie gewoon gelijk had met wat er ging komen en ze allemaal explodeerden tot pulp. Geweldig slot van een film die zichzelf totaal niet serieus neemt. Meer van dit soort films graag!

4* (waarbij ik zelfs neig naar nog hoger)

Basto schreef:

Was leuk geweest als het allemaal wat sexyer was geweest, maar het had niet in de film gepast bij de toch behoorlijk statige, nette en op tradities terende familie.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat is de schijn die ze ophouden. De ene huishoudster is de favoriet van zowel de vader als de zoon en de ander werkt daar omdat ze zo goed kon dansen.

In de jaren 80 kon je ook altijd op wat naakt rekenen in dit soort films. Het is toch al R rated, dus waarom niet? Hollywood is gewoon enorm seksloos geworden. Dat is jammer.

Als je trouwens meer van dit soort werk wil, heb ik wel wat tips voor je.
Aku no Kyôten (2012)
Tag (2018)
Kamisama no Iu Tôri (2014)

En het eerder genoemde revenge.

avatar van Ajax&Litmanen1
Revenge heb ik gezien, was erg leuk maar geen idee wat die film met dit concept te maken heeft, behalve dat er een vrouw de hoofdrol speelt en ass kickt.

In de jaren 80 was alles gewoon lomper. Tegenwoordig heb je nog wel van die films, maar minder. Ik heb het ook niet gemist, de focus lag hier veel meer op geweld en humor.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dacht dat de overeenkomst wel evident zou zijn. Een groep mensen jaagt op een charmante dame (hoer/bruid) die tegen de verwachting in, hevig van zich afbijt. Volstrekt zelfde concept wat mij betreft. Enkel het jasje verschilt. En in deze ligt de humor er wat dikker op.