Ready or Not (2019)

Horror / Komedie

geregisseerd door Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett
met Samara Weaving, Andie MacDowell en Mark O'Brien

Een jonge vrouw staat op het punt te gaan trouwen met haar rijke vriend. Tijdens haar huwelijksnacht wordt ze door de familie van haar man uitgenodigd om mee te doen in hun traditie. Maar dan verandert het spelletje in een dodelijk spel waarbij de deelnemers moeten vechten om te overleven.

Basto schreef:

Dacht dat de overeenkomst wel evident zou zijn. Een groep mensen jaagt op een charmante dame (hoer/bruid) die tegen de verwachting in, hevig van zich afbijt. Volstrekt zelfde concept wat mij betreft. Enkel het jasje verschilt. En in deze ligt de humor er wat dikker op.

Enkel dien snuivende nicht had enkele (2 of 3) grappige scenes op haar naam staan, dus zo humoristisch was het allemaal nu ook weer niet. De opzet was wel goed, maar de uitvoering minder naar mijn mening ...

Terminator05 schreef:

Ik denk dat het u niet echt zal bevallen ... maar aan de andere kant vinden vrouwen echte horror ook niet goed dus je zou het héél mischien wel goed kunnen vinden ?

Wat is dit voor een belachelijke opmerking?

avatar van mcdaktari
Dit lijkt me eindelijk weer eens een stevige horror film. Veel zin in.

avatar van CorvisChristi
mcdaktari schreef:
Dit lijkt me eindelijk weer eens een stevige horror film. Veel zin in.

Met horror heeft dit volgens mij niets van doen. Dit is gewoon een zwartkomische, gewelddadige actie-komedie met een hoog gore-gehalte.
Bij stevige horror denk ik eerder aan Exorcist, Shining en Hellraiser.
Dat gezegde hebbende heb ik hier ook wel veel zin in.

Stevige horror is het niet, een geweldadige actie/komedie al helemaal niet. Hoog gore gehalte ook niet.
Gewoon een sfeervol horrortje met de nodige dosis zwarte humor.

avatar van BarryEgan
Film had meer met het Hide & Seek gegeven mogen doen, werd nooit spannend. Humor was vaker mis dan raak. Hoofdrol en sfeer weten de film bijna te redden, maar niet helemaal.

avatar van Chainsaw
Verrassend leuke film, deze Ready or Not. De trailer deed al wel vermoeden dat er zwarte komedie in zou zitten, maar de film is nog een stuk geestiger dan de promo’s je doen geloven. De makers weten de horror en de komedie goed te balanceren en schieten hier en daar lekker uit in beide genres. Soms is de film lekker lomp en soms zelfs best spannend, een ander moment is de film weer enorm geinig en soms zelfs met idiote slapstick. En toch lukt het hen om die enorme toonwisselingen goed te laten werken en de film alsnog als één geheel te laten voelen. Vooral knap dat men voorkomt dat de film na een uurtje gaat slepen en vervelend wordt, wat bij een dergelijk genre vaak een valkuil is. Maar nee, de film blijft tot de enorm geestige ontknoping erg leuk.

Had verder weinig verwachtingen betreft de makers; het is nu niet alsof hun vorige regieklus Devil’s Due hoog aangeschreven staat. Alsnog doen ze hier enorme leuke dingen. Weinig poespas, gewoon een groep leuke personages en een hoop lompe humor. Hoofdrolspeelster Samara Weaving was in Mayhem al een geweldig hoogtepunt en hier bewijst ze wederom dat ze een naam is om te onthouden. Enorm leuke rol in een film vol leuke acteurs, die met zichtbaar plezier aan het schmieren zijn. Die tante lijkt af en toe zo uit een tekenfilm gestapt. Na Little Monsters wederom een zeer aangename verrassing op het gebied van horrorkomedies. Ik klaag niet.

4 sterren.

avatar van mcdaktari
CorvisChristi schreef:

Bij stevige horror denk ik eerder aan Exorcist, Shining en Hellraiser.
Dat gezegde hebbende heb ik hier ook wel veel zin in.

Ja oke, dat snap ik ook wel, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het me gewoon een goeie film lijkt. En ze noemen het nu eenmaal horror, iets waar ik het ook vaak niet mee eens ben, maar ze plaatsen hem onder het horror genre.

.....en of dit nou een komedie genoemd kan worden weet ik ook zo net nog niet.

Hejira schreef:

Wat is dit voor een belachelijke opmerking?

Euhm ... ik weet niet hoor maar de meeste dames zijn toch niet echt zen grote fan van het horrorgenre waar te veel goor aanwezig is ... en dit is niet echt horror dus zou het hen wel kunnen bevallen ...

Terminator05 schreef:

Lekker generaliserend. Ik ken meer vrouwen dan mannen in mijn omgeving die fan van horror zijn. Ook de nasty horrorfilms.

avatar van rep_robert
Ready or Not heeft mij niet verrast, want het maakte de verwachtingen exact waar die ik had bij de film. De film is gemaakt door mensen die het genre snappen, er een dikke knipoog overheen gooien en af en toe lekker uitpakken met de gore (had iets meer gemogen). Samara Weaving begint na the Babysitter (zin in deel 2) haast wel een expert in dit genre te worden. Wat een leuke actrice en wat doet ze het goed.

Het enige waar ik wel mee zit is dat de film zich misschien iets meer op alle hoekjes van het landhuis had moeten storten en het kat en muis spelletje binnen iets beter kunnen uitbuiten, want eenmaal buiten zitten er een paar van die "meh" momentjes in. De spanning had iets langer uitgesponnen kunnen worden. Ik geloof het zelf nooit zo dat mensen in een bos zo makkelijk gevonden kunnen worden.
Desalniettemin is dit gewoon pure fun en zullen liefhebbers van dit type horror/komedie zich uitstekend vermaken.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Die vrouwen wil ik dan niet kennen, zolang dat jullie maar gelukkig zijn ist al ok voor mij hoor ...

Terminator05 schreef:
Die vrouwen wil ik dan niet kennen

Ik denk dat het omgekeerde ook geldt.

Terminator05 schreef:

Vrouwen met liefde voor horrorfilms zijn de leukste vrouwen. Niet van die standaard rom-com zwijmelaars.

avatar van remorz
Lekker generaliserend. Ik ken meer vrouwen in mijn omgeving die geen fan van romcoms zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik had gegokt dat je de boodschap wel had gesnapt...

avatar van remorz
Dat dacht Terminator05 waarschijnlijk ook van jou.

avatar van JacoBaco
Ik ga vaak naar Pathé in Den Haag. Vaak tijdens horrorfilms word ik gek van al die luidruchtige vrouwen.

avatar van Duke Nukem
Ik had meer horror verwacht maar dit is dus een soort zwarte komedie met een flinke portie blood and gore. Niet grappig en niet spannend. De setting in dat huis had nochtans mogelijkheden. Op het einde wordt het wel wat beter. Eigenlijk vond ik enkel de laatste tien minuten van de film wel grappig. Een origineel idee, maar matig uitgewerkt.

avatar van Nicolage Rico
Eens met Duke. Het idee is nog redelijk origineel - doch niet interessant - maar verder heb ik nergens originaliteit kunnen ontdekken. Geen spanning, suffe humor, een ongeloofwaardig verhaal dat ze na de vele pogingen niet geloofwaardig weten te maken, weinig horror, matige dialogen, storende momenten, etc.

Nee, het was het allemaal niet. Behalve Samara Weaving dan; die deed zo'n beetje alles goed. Er zitten verder wat fraaise scènes (voornamelijk in het laatste gedeelte, zoals het einde) in en het oogt best fris, maar daar moet je het mee doen.

avatar van mjk87
kappeuter schreef:
(The Walt Disney Company Benelux / 20th Century Fox)

Zouden dit soort films nou ook op Disney+ komen?

remorz schreef:
Dat dacht Terminator05 waarschijnlijk ook van jou.

Inderdaad, dat dacht ik, maar tevergeefs ... soit, ik wens hun alleszins veel plezier met die horrorchickies ... ???

Wat een heerlijke film! Wellicht ook omdat ik met erg lage verwachtingen de film instapte.

Een fijne hoofdrolspeelster die je meetrekt in haar prille geluk, onsteltenis, haar pijn, en ook de overgang naar haar overlevingsdrang en haar metamorfose tot een soort bride from hell. Ik zat er helemaal in. Stuk voor stuk ook goede supporting roles van alle familieleden.Zoals het verwende doorgesnoven nichtje, de is he good or bad? broer, de butler. Ieder karakter kon mij bekoren. Leuk om Andie Macdowell weer eens te zien. Ook die maffe tante was leuk, hoe wel af en toe een beetje tegen een karikatuur aan.

Goede dosis humor ook tussendoor zonder dat het afdeed aan de spanning van de film. Dat die auto automatisch wordt afgesloten als er deze wordt herkent als gestolen; hilarisch en frustrerend tegelijk. Net als die dienstmeiden die allemaal het loodje leggen en de reacties van de familieleden daarop. Briljant.

Lekker gore gehalte. Toen ze door haar hand werd geschoten door dat kutkind, en daarna met die hand door die spijker moest om uit die put te komen brrrr. Ik had het wel met haar te doen.

Het eind viel me niet zo zeer tegen maar ik had het persoonlijk beter gevonden als het inderdaad gewoon een urban myth was en de familieleden na zonsopgang niet waren opgeblazen door de vloek maar gewoon zo verbaasd hadden blijven staan. En dat dan de bruid die het helemaal heeft gehad ze allemaal in pure razernij uitmoord, eindigend met die eikel van een ehctgenoot die haar tegen het eind toch verraad. Oh wat haatte ik die kerel op dat moment haha. Desalniettemin kan ik ook zeker met dit einde leven, het doet niet zoveel af aan de onderhoudende en fijne anderhalf uur daarvoor. Een van de betere films sinds lange tijd in dit genre.

Ook de locatie was geweldig en prachtig in beeld gebracht. Mooie beelden. De rijke familie hun eigenaardigheden werden goed gebracht. 'It's true when they say the rich are crazy'. Er lag een lekker tempo in, dit soort films willen nog wel eens halverwege inkakken.

Wellicht omdat mijn verwachtingen zo laag waren, maar ik heb ontzettend genoten van deze film.

avatar van Moviegooner
Orgineel verhaal maar nergens weet de film te overgtuigen. Spanning is nergens , acteerwerk matig, verhaal zeer matig, muziek score past totaal niet bij de humoristische toon. Film word gered door af en toe leuk, droge humor en redelijk goede personage ontwikkeling.

Terminator05 schreef:

Wow, weet nou niet of ik moet lachen of niet.

Hejira schreef:

Wow, weet nou niet of ik moet lachen of niet.

This een beetje gelijk de film ... zo grappig wast dus nu ook weer niet ?

Eigenlijk veel meer een soort scary movie achtige comedy met een horror randje dan echt een horror film. Heb me kostelijk vermaakt maar vooral kapot gelachen! Heel tof gemaakt en origineel verhaal en insteek!

Als je niet bent van de absurditeiten dan moet je deze vooral overslaan want het gaat echt nergens over eigenlijk ?

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijke horror-comedy die de 2 genres weet te combineren zonder dat het elkaar in de weg staat, de humor is met momenten erg droog en dat kon mij wel bekoren. ? Samara Weaving doet het hierbij ook nog eens erg leuk!

Het script had best wat dieper mogen gaan en wat meer van het landhuis mogen laten zien, dat had het geheel nog wat sfeervoller kunnen maken. Soms deed het mij ook wel denken aan van die oude Vincent Price filmpjes die zich ook regelmatig afspeelde In een groot huis/kasteel en dat sfeertje ligt mij uitstekend.

Ready or Not is in ieder geval een vermakelijk geheel geworden die door zijn speelduur ook makkelijk wegkijkt, maar soms had het best iets meer mogen uitwijken en de twist op het einde met haar echtgenoot was nogal overbodig.

Dikke 3*

avatar van mjk87
Vermakelijke film, soms leuk geschoten, mooie locatie, fijne muziekkeuze en een geweldige Weaving. Halverwege zijn de beste ideeën wel op en moet men toch de film nog wat rekken. Slecht wordt het niet, maar de eerste drie kwartier zijn duidelijk de leukste. Gelukkig eindigt het enorm grappig als alle lichamen uit elkaar spatten en die vloek dus echt blijkt. Toch wel het soort horror dat ik leuk vind, meer gore dan jump scares. Vanwege dat einde afgerond naar boven 3,5*.