Terminator: Dark Fate (2019)

Verenigde Staten / China
Actie / Avontuur

geregisseerd door Tim Miller
met Mackenzie Davis, Arnold Schwarzenegger en Linda Hamilton

Vrijwel tegelijkertijd verschijnen twee figuren uit de toekomst in Mexico-Stad. De ene is een T-9 die als opdracht heeft Dani Ramos uit te schakelen, de andere is de 'verbeterde' soldaat Grace, die er alles aan gelegen is om Dani te beschermen. Daarbij krijgt ze onverwacht hulp van Sarah Connor, die met hulp van een anonieme bron al jaren Terminators vroegtijdig weet te lokaliseren en uit te schakelen.

De trailer was een teleurstelling maar tegen mijn verwachting in heb ik toch erg genoten van deze film. Ja er zijn minpunten , heel veel zelfs maar toch is het geheel net iets beter dan de andere 3 opvolgers. Als Genisys een 7/10 is dan is Dark fate een 8.

Waardige (lees nodige) reboot/sequel ? Neen. - Waardig einde voor de T-800 ? Ja.

Arnie , Grace en de rav-9 spelen hun rol het best , de actiescènes zijn indrukwekkend. De humor bij het huis van 'Carl' en er vlak na was geslaagd. Ook de cgi/vfx meer dan behoorlijk.

Minder ok _ het verhaal , dat heeft namelijk door de alternate timelines totaal geen waarde meer
_ Sarah Connor , loopt er wat bij , geen meerwaarde
_ Dani , geen groot acteertalent of weinig charisma , pa dood broer dood raakt haar ni echt
_ de scène waarin John Connor uit de franchise word gezet WTF gewoon slecht
_ het uiterlijk vd rav-9 is gewoon te soft , geen bad guy look (misschien bewuste keuze)
_ de rav-9 is TE krachtig gemaakt , als Legion er 10 terugstuurt dan is de hele
wereldbevolking eraan

avatar van Vilmkritikus
Alles wat na Terminator deel 2 is gemaakt is bagger helaas is Dark Fate daar geen uitzondering in bagger dus , een Terminator met een gezin pfffff.

avatar van xaid
Uier schreef:
kiezen ze ervoor om stukken uit scenario te jatten om deze vervolgens te verpakken in een modern multicultureel girlpower vehikel
In het volgende deel gaat er vast een Transgerminator uit de toekomst komen

avatar van Vilmkritikus
xaid schreef:
In het volgende deel gaat er vast een transgender terminator komen

Terminator The Coming Out

avatar van renemanu
wij houden het wel bij deel 1 en 2.

weer eens genoten van een goede actie film uit de terminator films ze zijn al wel wat ouder maar ondanks dat ze ouder zijn is de actie niet weinig te noemen. spanning en veel actie en een terminator special die hem in twee kan delen neen voor mijn toch weer een goede actie film en de cretieken laten mij koud het ten slotten ik die de film koop en niet de andere. smaken verschillen en omdat anderen de film afkraken wil dat dat niet zegen dat anderen hem wel goed vinden. lekker actie en de speciale effecten waren weer de moeite ja echt genoten van de film zal bij mijn verzameling komen.

Vond hem prima te kijken.

avatar van Left4Dead
When are you from?

Zat er meteen weer als van oudsher in, wat is het toch een heerlijke franchise met zijn geweldig stuk verhaal zeg. Je kunt zeggen dat het concept aardig uitgemolken is, maar genieten ervan doe ik optimaal. Meteen volop in actie en snelheid, heerlijk.

Het moge duidelijk zijn dat de Spaanse personages niet boeiend te noemen zijn, maar dat geeft niet want de actie compenseert. En gelukkig was Diego al snel van het podium. De regisseur heeft aangevoeld hoe ik graag een Terminator-prent zie, toch weet je meteen weer dat deel twee gewoon als beste op beeld gebracht is van alle delen. Deze mag er ook zeker zijn, het moge duidelijk zijn dat Miller zijn inspiratie van het tweede deel heeft gehad.

Gelukkig komen de oudgedienden ook weer langs, Schwarzenegger en Hamilton.Ook de originele humor is een wederopstanding gegund, genieten hoe lekker droog de oneliners weer over het beeld glijden. Maar er is ook een helaas te noemen, er zitten namelijk momenten in die traag en niet erg interessant te noemen zijn. De prent had in mijn ogen dus wel wat ingekort kunnen worden.

Overduidelijk dus, een prent die wel erg veel trekjes van T2 heeft overgenomen. Maar zo goed als T2 is het zeker niet, maar vermaak zit er zeker in. Voor de Terminator-liefhebber in mij genoeg om 2 uur een glimlach op mijn gezicht te krijgen.

avatar van John Milton
Niet waarop ik gehoopt had met de aanwezigheid van Cameron, maar evenmin onvermakelijk. Ik snap de waardering op MM wel in dit geval. Bijna precies het zesje waar ik zelf ook op zit.

Natalia Reyes die we recentelijk in Pájaros de Verano (2018) voorbij zouden komen is een leuke verschijning, en Mackenzie Davis heeft haar leuke verschijning van Always Shine (2016) en Tully (2018) juist vakkundig opgeborgen om een badass augmented human te spelen. Sexy is het niet (voor mij), maar dat hoeft ook niet; ze maakt wel indruk in de actiescènes.

Helaas is de film teveel CG naar mijn smaak, zelfs de verschijning van de terminators met die bliksem en bollen vond ik in 1991 bij Terminator 2: Judgment Day (1991) - MovieMeter.nl beter uitgevoerd. Simpeler, maar meer binnen de grenzen van mijn suspension of disbelief. Die gloeiende uiteinden van dat gaashek deden het ém gewoon.

Zonde ook dat Sarah Connor hier meer een karikatuur met one-liners is geworden; ze proberen er wel meer van te maken hier en daar, maar slagen daar niet in wat mij betreft.

Prima actie film, maar wel zonde dat er door de jaren heen zoveel aan het concept gesleuteld is. Of dat in dit deel enigszins goedgemaakt wordt is nog maar zeer de vraag. Ondanks dat is het leuk om Linda Hamilton weer eens te zien en gelukkig niet als een opgepoetste botox freak, maar wordt natuurlijk oud en dat siert haar in tegenstelling tot veel anderen in de film wereld. Jammer dat haar rol zoals hierboven ook geschreven meer een karikatuur met one-liners is geworden. Daar had zeker meer in kunnen zitten, net als Arnie overigens. Maar dat krijg je automatisch als je maar doorgaat met deze films. Absoluut vermakelijk, maar laten we hopen dat dit toch echt het laatste deel zal zijn.

avatar van boemboem27
Toch wel weer genoten van deze film
Deel 6 van de terminator cyclus.
Ook hier komt good old Arni effe voorbij samen met the old 'Sarah Connor uit de reeks.
Je moet eigenlijk wel wat terminator movies gezien hebben om deze eerder te begrijpen.
Maar er worden wel wat flash backs gegeven om je geheugen wat op te frissen.

James Cameron's "The Terminator (1984)" en "Judgment Day (1991)" zijn onmisbare actieklassiekers voor menig filmliefhebber. Maar sinds het vertrek van geestelijk vader James Cameron, gaat het bergafwaarts met de Terminator-franchise. Het verhaal dat zo goed leek te zijn afgerond met "Judgment Day" werd deze eeuw voorgezet in de op zichzelf vrij aardige tot goede vervolgfilms (met onbegrijpelijk gehannes met tijdlijnen) "Rise of the Machines (2003)", "Terminator Salvation (2009)" en "Terminator Genisys (2015)" en de laatst genoemde zou de opstart moet zijn voor meer, maar dit plan werd afgeblazen voor dit nieuwste deel.

"Dark Fate" negeert de andere delen en moet een regelrecht vervolg zijn op de gebeurtenissen uit "Judgment Day" en daarvoor werd zelfs beeldmateriaal gebruikt (min of meer een alternatief einde) welke James Cameron heeft opgenomen tijdens het maken van "Judgment Day" en welke nog nooit zijn gebruikt tot nu dus. In "Dark Fate" wordt de jonge Mexicaanse arbeidersmeid Dani Ramos (Natalia Reyes) in Mexico City opgejaagd door een moordzuchtige robot, te weten Gabriel / REV-9 (Gabriel Luna), uit de toekomst. De eveneens uit de toekomst komende cyborg soldaat Grace (Mackenzie Davis) en een verbitterde Sarah Connor (Linda Hamilton) schieten haar daarbij te hulp.

"Dark Fate" begint met een dappere poging om de mythologie te herschrijven. Deze bittere pil geeft hoop op een frisse start, maar al tijdens de eerste actiescène blijkt dat "Dark Fate" uit hetzelfde vaatje tapt als "Terminator Genisys". Er zit weinig opbouw of escalatie in de actie (wel rijkelijk aanwezig en een aantal keren ook best spectaculair zoals in het legervliegtuig en op en rond de stuwdam), waardoor de geloofwaardigheid en de spanning al snel verloren gaan.

Arnold Schwarzenegger is natuurlijk het gezicht van de Terminator franchise, maar in de eerste twee films draaide het om Sarah Connor, haar verandering als personage en het voorkomen van "Judgment Day". Daarna was ze niet meer te zien in de Terminator-franchise, maar in "Dark Fate" keert de 63-jarige Linda Hamilton dus terug (het eerste wat ze zegt is overigens "I'll be back" en dat is natuurlijk de bekende slogan van Arnold Schwarzenegger) als een vergrijsde Sarah Connor (na circa 25 minuten), met een gezicht vol kraaienpootjes en spieren als staalkabels, en ze is nog net zo stoer als altijd.

Haar reünie met Arnold Schwarzenegger (die na circa 67 minuten voor het eerste te zien is als de hilarische Terminator-opa Carl, die zich in het zuiden van Amerika heeft teruggetrokken op het platteland met een vrouw en kind en die een geweten heeft ontwikkeld) zorgt voor de nostalgische kick, een aantal interessante interacties, memorabele momenten en ook best lekkere humor zoals:

Sarah: Heeft ze niet gemerkt dat je 180 kg weegt ? Dat je nooit slaapt ?
Carl: Onze relatie is niet lichamelijk

Ook is het hilarisch dat hij een gordijnenspecialist is en op een gegeven moment zegt:

"Er kwam eens een klant naar me toe. Hij wou gordijnen in effen kleuren voor in de kamer van een klein meisje. Ik zei: "Doe dat niet." Je hebt vlinders nodig, stippen, ballonnen."

Ondanks dat, is het al snel duidelijk dat het plot van "Dark Fate" de bekende weg inslaat. Dit is dan ook gewoon een fantasieloze remix van de eerste Terminator films, waarbij je het nog net geen remake kunt noemen, maar de gelijkenissen zijn er in grote getallen. Oftewel beter goed gejat dan slecht bedacht.

Al met al is het leuk om Linda Hamilton en Arnold Schwarzenegger terug te zien (en zelfs heel even jonge Edward Furlong) in hun oude rollen en ook Mackenzie Davis, Natalia Reyes (die samen met Mackenzie Davis "Dark Fate" een hart en ziel geven) en Gabriel Luna (als de nieuwe terminator Gabriel / REV-9, die bestaat uit een onverwoestbaar skelet met een vloeibaar metalen buitenkant. Oftwel twee Terminators voor de prijs van één) zijn welkome toevoegingen, maar het is niet genoeg om "Dark Fate" van de ondergang te redden en eerlijk gezegd had ik van Deadpool-regisseur Tim Miller ook meer verwacht.

Desondanks krijgt "Dark Fate" toch nog een nipte voldoende van mij en dat is mede omdat ik me er toch best aardig mee vermaakt heb.

Zoveelste deel.

Het "plot" in deze franchise ben ik al lang kwijt, boeit me ook helemaal niet meer wie er achter wie zit en wat er op het spel staat, want uiteindelijk is het toch steeds weer hetzelfde riedeltje. Good guy vs bad guy verhaaltje, met een Terminator die een hoop vernieling aanricht.

Hoe minder verhaal hoe beter dus, maar daar lijkt ook deze film zich weer niet veel van aan te trekken. Zolang de actie voortdendert kijkt het redelijk wel, maar telkens de film een beetje vertraagt wordt het al snel saai. Komt ook wel omdat Davis en Hamilton niet geweldig goed in hun rol zitten en omdat Schwarzenegger wat overbodig aanvoelt allicht.

De impact van Miller is jammer genoeg ook niet al te groot. Allicht dat ze nog jarenlang dit soort vervolgen kunnen uitpompen, maar hopelijk tonen ze binnenkort weer eens een beetje durf zodat de reeks een beetje kan evolueren. 't Is in ieder geval beter dan het gedrocht dat deel 5 was.

avatar van handelaar
Ik mag gerust stellen dat de eerste 20 minuten een waar spektakel biedt waardoor je dan al gauw gaat denken dat dit wel een de beste uit de reeks gaat worden. Maar helaas als de actie overgaat in dialogen wordt het langzaam minder en als Arnold dan ook nog zijn intrede doet wordt het helemaal van kwaad tot erger. Jammer, het beloofde zoveel goeds.

begon best wel aardig maar na een half uur werdt het steeds slechter. maar het verhaal begint feitelijk gewoon weer opnieuw. eigenlijk kunnen ze beter gewoon stoppen want het begint nu echt wel een melkkoe te worden. ook sarah conner zogenaamd de bad ass women, echt zwaar overdreven en over arnorld schwarzenegger nog een graad er bovenop en dan heet ie ook nog carl. ik ben vanaf nu toch echt helemaal met terminator

avatar van Jazzthieve
Flauw afkooksel van T2 met soms wat heus cringy scenes vooral wanneer die Dani haar mond open doet. Behoorlijk ergerlijk.

Prima te pruimen !
Ik verwachtte er niet veel van, en werd toch positief verrast.
Lekker veel actie, goeie effecten

avatar van Koerok
Boven verwachting! Kijkt prima weg.
Wist bijna niks van deze film en was blij verrast toen ik Mackenzie Davis van Halt And Catch Fire het beeld in zag lopen. Ook heerlijk nostalgisch met Linda en Arnie.

avatar van filmkul
Beter dan het vorige deel. Het verhaal is weinig origineel en lijkt erg op T2. De uitwerking is best aardig maar biedt ook op dat front weinig tot geen vernieuwing. Verder kijkt de film lekker weg en worden momenten van rust al snel afgewisseld door actiescenes. De cast heeft zijn vraagtekens. Reyes is weinig overtuigend en Davis doet bet best aardig als actieheld maar haar blik is niet passend bij haar stoere lichaam en mist daardoor de uitstraling van een killing machine. Hamilton en Arnie voegen weinig toe en dienen meer als publiekstrekkers. Leuk maar ook niet meer dan dat. 3.0/3.5

avatar van vranque
JunkieXL wederom zeer aanwezig. Trots op mijn oud streekgenoot. De Zwarte Cross mag hier wel eens wat mee doen. Het Tom Holkenborg muziekcafe bijvoorbeeld.:)

avatar van Uier
Zijn bijdrage is mij hierin amper opgevallen. Zeker in tegenstelling tot de geweldige soundtrack in Mad Max FR. Brothers in Arms blijft een magisch stukJe muziek.

avatar van Uier
handelaar schreef:

Dit vind ik echt onbegrijpelijk. De eerste 20 minuten zijn gewoon een kopie van T2, alleen veel gejaagder en slechter uitgevoerd.
Terminators verschijnen in hun bekende bollen, jatten kleding en gaan op zoek naar de leider van het verzet. Ouders worden vermoord en gekloond om vervolgens tot een confrontatie te komen tussen beide terminators. De goodguys vluchten en de ander komt met een vrachtwagen erachteraan.

Iconische scenes van deel 2, o.a. waarin Robert Patrick de moeder van John Conner vermoordt, met die metalen pin door het pak melk en haar hoofd jaagt. Of de vluchtscene vanuit de arcade door het riool met die Mack in de achtervolging maakte zoveel meer indruk dan deze slappe en gehaaste ripoffs.

Creatieve armoede pur sang.

avatar van vranque
Wat Junkie xl betreft: Ik moet eerlijk toegeven dat als je van te voren weet dat hij de muziek verzorgd ik al minder strak de film kijk. Nou was dat in dit geval geen probleem.

avatar van vranque
En ik vond het toch een mooi stukje werk al begrijp ik wel wat je bedoelt. Het lijkt er op alsof zijn studio het werk doet en hij naar de zwarte cross wil. Haha

avatar van james_cameron
Zelfs de aanwezigheid van schrijver en producent James Cameron kan niet voorkomen dat deze zesde Terminator-film weinig toevoegt aan de reeks. De plot is niet onderscheidend, er zijn weinig verrassingen en de film haast zich van de ene naar de andere malle aktiescene. De nieuwe vijandelijke Terminator is cool en Schwarzenegger heeft een leuk rolletje, maar verder is dit een nogal dertien-in-een- dozijn spektakel geworden. Met mooi verzorgde en alom aanwezige special effects, dat natuurlijk wel.

Vermakelijke deja vu. Herhaling van stappen met nieuwe poppetjes en herkenning met oude personages Hamilton en Schwarzennegger. Alleen Robert Patrick ontbreekt nog om de cirkel rond te maken. Verder heel veel actie en een overkill aan special effects. Deze zijn soms overweldigend maar met regelmaat ook rommelig en zelfs duidelijk zichtbaar nepperig.Gevalletje alles wat teveel is, is ook niet altijd goed. Hoe dan ook kijkt deze nieuwe "Terminator" wel lekker weg. Overdonderen doet het mij niet meer. Daarvoor gaat de reeks al te lang mee. 3*/3.5*

avatar van Whoolie
10 punten voor de politieke correctheid, en geen voor de rest.

avatar van Saving Pvt. Pyle
Precies. Weer een franchise kapot gemaakt door die achterlijke sjw/gender/lgbt/diversiteits crap.
Deze Feminator draagt deze ideologie op alle fronten uit. Om van te kotsen.
Verder is deze film een allegaartje van al de voorgaande Terminators.
Hier goed uitgelegd:
Terminator Dark Fate is a WASTE OF TIME - YouTube

avatar van Ajax&Litmanen1
Saving Pvt. Pyle schreef:
Deze Feminator draagt deze ideologie op alle fronten uit. Om van te kotsen.
Verder is deze film een allegaartje van al de voorgaande Terminators.
Hier goed uitgelegd:
Terminator Dark Fate is a WASTE OF TIME - YouTube

Ondanks dat ik de film wel vermakelijk vond, ben ik het wel met jullie over bovenstaande ja. Dat feministische gezwets heeft de film aardig kapot gemaakt.

Uier schreef:

Creatieve armoede pur sang.

dude, net klaar met de film en je beschrijft exact hetzelfde wat ik denk. de films is een mislukte T2. de cgi is in T1 en T2 zelfs beter dan in deze film. wat een bagger drama. linda hamilton, wat een slecht b-karakter rol is dit ongelofelijk. en die terminator? ergens gepikt van een middelbare school uit mexico? totaal niet intimiderend en een beetje proberen stoer te kijken, tenenkrommend.

zet een jason momoa als een slechterik neer ofzo. had veel beter uitgepakt.

Na T3 dacht ik, slechter dan dit kunnen ze het niet maken. ik verbaas me iedere keer dat ze succesvol zijn in deze missie. en eindelijk is arnie dood!! gelukkig maar!