Once upon a Time... in Hollywood (2019)

Alternatieve titel: Once upon a Time in Hollywood

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / China
Komedie / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Leonardo DiCaprio, Brad Pitt en Margot Robbie

De zomer van 1969. Rick Dalton, een acteur op zijn retour, voelt aan dat zijn dagen als leading man in tv-westerns stilaan geteld zijn. Hij vindt troost bij zijn rechterhand en stuntman, Cliff Booth genaamd, die tevens zijn chauffeur en klusjesman is. Rick ziet met lede ogen aan hoe Hollywood een nieuw tijdperk ingaat, waarin het toeval wil dat Daltons huis zich vlak naast dat van de beroemde Poolse regisseur Roman Polanski en diens mooie vrouw Sharon Tate bevindt.

• vanaf 20 december te koop op dvd en blu-ray

avatar van Graaf Machine
donmarko22 schreef:
Het is wel een vereiste dat je een beetje kennis hebt van Charles Manson en zijn groep.
Anders begrijp ik dat je deze film niet snapt, en dus tegen vindt vallen.

Je kunt hem natuurlijk ook tegen vinden vallen als je wel een beetje kennis hebt van Charles Manson en zijn groep. Je kunt hem zelfs goed vinden als je niet een beetje kennis hebt van Charles Manson en zijn groep.

Behoorlijk grappig. En ook wel fijn dat ik vooraf geen recensies had gelezen.

Het is wel duidelijk dat Tarantino hier een soort carte blanche had om er maar in te stoppen wat hij wilde, waardoor het wel nogal fragmentarisch is geworden, maar wel echt stampvol film - tv referenties uit de 60s en 70s waarvan de gemiddelde bioscoopbezoeker er denk ik hooguit 20 procent van meekrijgt.

Ik lag echt in een deuk om het einde, hoe kom je er op. Ik zat al helemaal klaar om de verwachte moordpartij van de Manson familie op Sharon en co te aanschouwen en dan gebeurt er dit.

Pitt en Di Caprio spelen ook nog eens echt ge-weld-dig.

Met twee personen hebben we op telefoon zitten spelen. Toen de andere twee wakker werden zijn we gegaan.

avatar van Basto
GerryGD schreef:

Ik hoop niet dat je ooit bij mij in de zaal zit, want ik mep je eruit voordat je vriendjes wakker worden.

En schrijf je maar snel weer uit, want op een website met filmliefhebbers heb je niks te zoeken.

avatar van Antonin
net thuis van de cinema, ik geef een 3,5, wat een dikke onvoldoende is voor Tarantino, toch een goede film gezien, saai was het niet, grandioos ook niet, ik lees hier en en der dat men het verhaal van Sharon Tate niet moet kennen om de film te begrijpen, wel integendeel zou ik zo durven zeggen, het einde vond ik niet heel bijzonder, maar anderzijds dan weer wel een ontroerende hommage (voor de nabestaanden die nu nog leven),

Ik vond deze film echt vergelijkbaar met het bezoeken van een top museum. Daar mag je dan ook de tijd voor nemen. Van grote en kleine kunstwerken heb ik kunnen genieten. Net zoals iin een museum, loop je door een gevarieerd aanbod waar niet altijd samenhang in lijkt te zitten, maar de optelsom van alle delen maakt het juist zo mooi. Prachtig tijdsbeeld. Veel mooie ‘ kleine’ dingen met betrekking op het Hollywood uit die tijd en het maken van televisie series. Een geweldige cast. DiCaprio en Pitt kon ik nog wel uren naar kijken, zo goed geacteerd. Prachtige soundtrack. Geweldige shots met originele ideen. Een aantal instant klassieke hoogtepunten qua scenes. En dan de ontknoping die je tussen verschillende emoties heen en weer gooit. Na the Hatefull Eight dacht ik afgehaakt te zijn bij Tarantino, maar dat was gelukkig een vergissing.

avatar van Brandt
Alhoewel het onderwerp meer dan treurig is, maakt Tarantino van zijn 9e film een feestje. De sixties kleuren spetteren van het doek en zoals gebruikelijk is de muziek ook weer dik in orde. Het is natuurlijk WEL van belang om het verhaal van Charles Manson en Sharon Tate te kennen, anders mis je de clou volkomen. Kun je Inglorious Bastards begrijpen zonder kennis van WOII? Nou dan! dus even googelen jongelui en ontdek dat de jaren 60 een stuk minder flower power waren dan je grootouders je willen vertellen.

avatar van Ebenezer Scrooge
Een achterneef van mij is de leadzanger van een hardcore punkband met de naam 'Tarantino'.

Vond ik wel cool om hier even te vermelden.

Uitstekende film waarin een eens populaire filmacteur nu genoegen moet nemen als de slechterik in verschillende tv-series. Het verhaal van de acteur is mooi verweeft met dat van de Charles Manson-moorden. En door deze opbouw is de finale zeker verrassend te noemen. Het Hollywood van 1969 is zeer gedetailleerd in beeld gebracht en de liefde voor film van Quentin Tarantino straalt er vanaf. Twee fijne en goeie rollen van Leonarde DiCaprio en vooral Brad Pitt.

Voor de mensen die willen weten hoe het echt gegaan is, kan ik deze 12-delige podcast ten zeerste aanbevelen.

avatar van toscana99
Wel goed geacteerd, mooie verfilming van die tijdgeest, maar wat een saaie film zeg.

Stijl over inhoud. Op meer dan één moment heb ik me verveeld bij het bekijken van deze film, die zich meer lijkt te focussen op het dagelijks leven in Hollywood 50 jaar terug dan op iets dat op een script lijkt. Het uitgangspunt van de film - zijnde Tarantino's visie op de gebeurtenissen met Sharon Tate en de Manson Family - vind ik sterk, maar daar blijft het bij. Wat eraan voorafgaat is niet de moeite waard om 2.30 u mee te vullen. Ongetwijfeld heeft Tarantino de tijd van zijn leven gehad met de styling en het uitkiezen van de muziek, maar in feite wordt er niets verteld in deze film, enkel oeverloze stilistische oefeningen.

Ik heb tijdens de film ook even moeten denken aan Mean Streets van Martin Scorsese, nog zo'n film zonder script waarin mensen ruzie maken en dronken worden met op de achtergrond een geweldige soundtrack.
Mogelijk ontgaat er mij iets aan deze film. Mogelijk is het verkopen van gebakken lucht de werkelijke ode van Quentin Tarantino aan Hollywood. In dat laatste geval: hulde!

avatar van predator
Het is niet de beste Tarantino, zeker doordat er te weinig pakkende dialogen inzitten. Maar er zitten wel heel veel fijne details in, de aankleding is geweldig en het einde vond ik erg mooi gedaan.

Tarantino op zijn best!

Tarantino keert terug naar zijn roots en maakt een film in de trant van Pulp fiction en Jackie Brown.
De vorige aantal films vond ik erg goed maar waren min of meer ook films voor de massa. Deze film is er echt zo een zoals pulp fiction in mijn ogen: je houdt ervan of je vindt het niks.

Aan mijn stem kan je al zien dat ik hem dus fantastisch vond. De jaren '60 wordt op een werkelijk fantastische wijze tot leven gebracht, als we DiCaprio volgen die als Tv-acteur op zijn retour is. Samen met zijn vaste stuntman, gespeeld door Brad Pitt, die eigenlijk ondertussen ook zijn klusjesman geworden is, stelen zij de show in dit kijkje in het Hollywood van eind jaren '60.

Brad Pitt is fantastisch in deze film, maar in mijn ogen steelt DiCaprio de show. De scènes focussen heel erg op het einde van een tijdperk. Een einde zoals deze eind jaren zestig ook gevoeld werd. Met weer ontzettend sterke dialogen betreed je deze wereld. Er moet gezegd worden dat er inderdaad qua plot niet veel gebeurd in deze film. Ik denk ook dat dit verhaal bij vrijwel iedere andere regisseur niet tot een goed einde zou zijn gebracht dan bij Tarantino.
Op een ontzettend humoristische wijze (denk aan die geweldige scène van DiCaprio in zijn trailer) wordt dit verhaal verteld dat in een fantastische climax tot einde komt.

Veel meer kan ik er niet over zeggen. Tarantino is on point en dit is één van zijn beste, dan wel niet de beste, film die hij gemaakt heeft. Over die vraag moet ik nog eens goed nadenken en kan ik over een tijdje past antwoord op geven.
Wat ik wel kan zeggen: Heb je pulp fiction gezien en vond je dat een goede film of ben je nieuwsgierig? Ga dan met een open mind naar deze film en grote kans dat je niet teleurgesteld gaat worden.

Als laatste een klein minpuntje: Margot Robbie krijgt wel erg weinig te doen in deze film en ondanks dat ze bij ieder interview naast DiCaprio en Pitt staat wordt ze echt volledig ondergesneeuwd door hun twee. Niet vanwege haar acteerskills, maar vanwege het weinige wat ze te doen krijgt.

Mescaline (moderator)
Waarom ook niet, inmiddels 3x gezien! En het mooie is nog wel dat er altijd weer nieuwe kleine dingetjes opvallen. Dit is op dit moment zonder twijfel mijn favoriete film van dit jaar!

Die kleine stotter die DiCaprio zijn personage meegeeft bijvoorbeeld, wat een briljant acteur! En die soundtrack is zo heerlijk dat ik komende maand het vinyl ga aanschaffen. ☺️ Kunst op het witte doek, eindelijk weer!

LPMM schreef:
Margot Robbie krijgt wel erg weinig te doen in deze film
Ik denk dat Tarantino expres wat voorzichtig met haar personage is omgesprongen ook uit respect naar de echte Sharon Tate toe. Maar ik vind het persoonlijk wel goed in de film werken. Margot Robbie brengt Sharon helemaal tot leven en dat met de weinig dialoog die ze krijgt, petje af voor haar! ☺️ In plaats van te focussen op de negativiteit wat andere films vaak wel over haar doen brengt Tarantino haar juist weer aan het licht als persoon en actrice en niet als de vrouw die helaas vermoord is. De rest van je review ben ik het trouwens wel volledig mee eens.

avatar van fappie
Basto schreef:

Dat lijkt mij wat overdreven. Tarantino kiest er zelf voor om 7 shots van neon led borden met letters van het betreffende restaurant achter elkaar te laten zien. Verwacht dan niet dat iedere filmkijker daarop zit te wachten.

avatar van John Milton
fappie schreef:
Het gaat er niet om of je ergens op zit te wachten, dat in een film gebeurt of niet gebeurt. Je hebt je te gedragen, ook al pakt het anders uit dan je had gehoopt.

Als je het echt niet meer houd, dan verlaat je zo stil mogelijk de zaal. Wat je niet doet, is gaan klieren of andere mensen hinderen met het licht van je telefoon. Ik snap Basto's neiging uitstekend, iets met een blik hondenvoer. Als iedereen die een film niets vindt de hele tijd op zijn mobiel zou gaan zitten, werd films kijken ondoenlijk. Maar daar is het Ergernissen in de bioscoop topic voor.

avatar van Basto
fappie schreef:

Dan ga je nog steeds niet op je telefoon spelen waar andere bezoekers last van hebben. (Praten idem dito) Moet je serieus bij mij in de zaal niet doen, wat ik zeg er direct wat van. Ik heb me dood verveeld bij Endgame, maar laat dan ook mijn telefoon in mijn zak.

Het komt gelukkig zelden voor in de zalen die ik bezoek.

avatar van fappie
Basto schreef:

Het komt gelukkig zelden voor in de zalen die ik bezoek.

Dat..... is een goed punt.

kos schreef:
1 smetje toch wel wat betreft de rol van Margot Robbie: als ze in de bioscoopzaal zit en kijkt naar de echte Tate lijkt ze totaal niet op haar, vreemd dat ze haar dan niet aangepast hebben [//spoiler]
Viel me ook op, maar op het doek had ze wel rood haar, dus vond ik het minder storend.

avatar van jokemeistah
Inmiddels al 6x gezien. Net zoals Jackie Brown, is dit een film die bij elke kijkbeurt beter wordt.

Voor mij de film van het jaar (tot nu toe)

avatar van funnyhow
Sorry quentin,maar je goude periode ligt toch achter je.
Als Tarantino fan had ik dit wel kunnen voorspellen,en hijzelf wss ook (spreek van te stoppen)
Als je torenhoog begint ,is er enkel een neerwaardse spiraal
De laatste echte goeie Tarantino dateert bij mij met inglourieus bastards.
daarna gaat het langzaam maar zeker naar beneden.
ik zeg niet dat dit een slechte films is ,en Tarantino probeert eens niet echt alleen met geweld te spreken.
maar dan word het ook rap saai,en bllijven we maar doorlullen over koetjes en kalfjes
en gebeurt er eigenlijk niks meer ,ook de humor miste scherpte
Films als Reservoir Dogs,Pulp Fiction,Jackie Brown en zelfs Death proof al 10 keren gezien
bij deze film zal ik dit minder hebben,had dit ook al bij zijn vorige 2...
Toch zal ik de man eeuwig dankbaar zijn ,omdat deze man me 'film' leerde kennen
Ik zou zeggen denk nog eens heeeel goed na over je laatste film... want ik wil nog een keer weggeblazen worden zoals in je beginjaren! een krappe 3,alleen al voor de acteerprestaties van Dicaprio en Pitt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik was minder fan van recentere Tarantino's Inglourious Bastards en Django Unchained (zal ze nog wel een keer herzien om te kijken of het toch wat meevalt). Met Hateful Eight zat hij weer op het spoor en kregen we een groep boeiende figuren met de typische dialogen. Once upon a time in Hollywood mist op de eerste plaats die dialogen. Zijn hoogdagen liggen duidelijk al lang achter de rug.

De film is wel leuk met de vele verwijzingen naar 60's films en series. Bekende figuren komen als een cameo voorbij. Al komen veel van hen (denk Al Pacino en Luke Perry) al even lang voor in de film als in de trailer. Het zijn vooral DiCaprio en Pitt die de show dragen, de rest is behang. En soms zelfs quasi letterlijk zonder veel dialoog. Het duurde tot de jonge Julia Butters in beeld kwam als de achtjarige tegenspeler van Rick Dalton, dat we een sterke Tarantino dialoog kregen. En ook de finale kende de typische stempel van de regisseur.

Geen geslaagde film eigenlijk, dat gelukkig door Brad Pitt, de finale en de verwijzingen voor de filmliefhebber toch nog de moeite werd. DiCaprio stelt mij persoonlijk wel wat teleur, al worden zijn rollen door het grote publiek wel geprezen. Het idee van Tarantino om zijn carrière met een 10e film (zonder de losse samenwerkingen mee te tellen) te maken, lijkt na deze film geen slecht idee.

avatar van boemboem27
Nee ,niet mijn film.
Je moet sowieso wat van de 60er jaren weten voor de herkenbaarheid van de div.stukjes en/of liedjes die voorbijkomen.
Dat geluk had ik dat dan herkende en daarom vond ik het nog enigzins te pruimen.
Maar vond het verder helemaal niks.
Zonde van mijn bioscoopkaartjes.☹

avatar van Duke Nukem
jokemeistah schreef:

Voor mij de film van het jaar (tot nu toe)

Voor mij ook de film van het jaar, tot nog toe. Een Tarantino film is toch altijd een beetje feest! Het is een van de weinige regisseurs die mij bijna altijd wel tot een bezoek aan de bioscoop verleiden kan. Behalve Sin City, waar hij mede-director voor was, vind ik al zijn films meer dan voldoende. Ik hoop dat hij er na zijn tiende film niet mee gaat stoppen! Zulk een innoverende filmmaker zouden we missen in een filmwereldje waarin de meeste films cloons van elkaar lijken (zit er bijvoorbeeld nog iemand te wachten op de zoveelste superheldenfilm?)

Ik heb dus erg genoten van deze Once upon a Time... in Hollywood. Mooie, kleurijke jaren '60achtige beelden en zoals gewoonlijk bij Tarantino erg leuke muziek die je meeneemt naar de tijd van toen. De acteur die voor de legende Bruce Lee moet doorgaan vond ik erg goed gecast! Regelmatig werd er in de filmzaal luidop gelachen door het publiek, zoals tijdens het gevecht tussen Lee en Pitt (de afdruk van Lee in die auto), de scene met DiCaprio in de caravan maar vooral op het verrassende einde van de film. Heel leuk bedacht van Tarantino om het verhaal een andere richting uit te sturen dan je zou verwachten, doordat die hippies blijkbaar in het verkeerde huis binnenbreken. Het is zeker meegenomen als je het achtergrondverhaal met de bende van Charles Manson kent, Google is je vriend.
DiCaprio en Pitt spelen erg goed samen, hun vriendschap in de film pakte mij toch wel een beetje. Margot Robbie als Sharon Tate met haar leuke snoetje deed het ook goed, al had zij niet zoveel te zeggen. De acteur die voor Steve McQueen moest doorgaan vond ik dan weer minder geschikt voor de rol. Eigenlijk gebeurt er niet veel in deze film, maar die luchtigheid is juist erg genietbaar. Cruisen met Pitt in een jaren '60 auto, stoppen aan het verkeerslicht en even zwaaien naar een mooie hippiemeid. Da's genieten, toch?

Duke Nukem schreef:
Zeker weten! Ik zwaai ook altijd naar hippie meiden!

avatar van Graaf Machine
Bij herziening nog beter dan de eerste keer. Wat een rijke film is dit toch.