menu

De Site / Gebruikers / Ergernissen in de bioscoop

zoeken in:
Macmanus schreef:
Was laatst bij Studio-K en daar viel het wel mee, ze vertrouwde er wel op dat je eigen aangewezen plaats kan vinden (loopt niemand met je mee) en netjes de zaal uit loopt (niet eerst rij 1 etc.). Vermoed dat het bij Pathe iets meer volgens de letterlijke regeltjes gaat dan bij een filmhuis.
Bij Studio/K lijken er überhaupt geen regels te zijn. Ik zat er gisteren in een meer dan halfvolle zaal met iedereen doodleuk naast elkaar. Ook geen ticketcontrole trouwens.

Vreemd. Ik had toen nog wel stoelnummers. Maar is ook gerund door studenten daar, die hebben waarschijnlijk niet zo een zin in politieagent te spelen. Bij Eye heb je altijd van die oudjes bij de deur staan die het allemaal weer heel serieus nemen. Het is nu ook een beetje zelf beslissen waar je je fijn bij voelt. Filmhallen is ook best streng en Kriterion is nu dicht ivm besmetting. FC Hyena is gelukkig nooit zo druk dus daar merk je niet zoveel verschil

Film Pegasus (moderator)
Gisteren voor de eerste keer sinds een half jaar nog eens naar de bioscoop geweest. Iets van een virus dat er tussen kwam... Film gekozen om 17u op een maandag in UGC Antwerpen. Tijdstip dat er zo goed als geen volk is. Dan merk je soms het absurde van strenge regels, al hou ik me er wel aan natuurlijk. Masker om binnen te komen in een lege inkomhal. Ik had mijn ticket voor het eerst gekocht via de website, moet je dat nog eens apart omwisselen bij een automaat voor een effectief ticket. Ticket zelf afscheuren en de helft in een zakje steken.

Dan moet je een parcours volgen, links voor wie wat wil snoepen, rechts voor wie ineens naar de zaal wil. Ondertussen al 2 x handen ontsmet. Van een lege inkomhal naar een lege snoepverkoop. Dan de roltrap omhoog in een lege ruimte. Zaal in om daar tegen dat de film begint met 3 mensen te zitten. Mondmasker verplicht buiten het drinken.

Voordeel is wel dat het rustig is als je naar de bioscoop wil.

Film Pegasus schreef:
Gisteren voor de eerste keer sinds een half jaar nog eens naar de bioscoop geweest. Iets van een virus dat er tussen kwam... Film gekozen om 17u op een maandag in UGC Antwerpen. Tijdstip dat er zo goed als geen volk is. Dan merk je soms het absurde van strenge regels, al hou ik me er wel aan natuurlijk. Masker om binnen te komen in een lege inkomhal. Ik had mijn ticket voor het eerst gekocht via de website, moet je dat nog eens apart omwisselen bij een automaat voor een effectief ticket. Ticket zelf afscheuren en de helft in een zakje steken.

Dan moet je een parcours volgen, links voor wie wat wil snoepen, rechts voor wie ineens naar de zaal wil. Ondertussen al 2 x handen ontsmet. Van een lege inkomhal naar een lege snoepverkoop. Dan de roltrap omhoog in een lege ruimte. Zaal in om daar tegen dat de film begint met 3 mensen te zitten. Mondmasker verplicht buiten het drinken.

Voordeel is wel dat het rustig is als je naar de bioscoop wil.

Op zo'n manier is er weinig aan zeg. Bij mijn bios is er helemaal niks anders vergeleken met voor de corona, op minder beschikbare plekken na. Verder voelt het exact als een regulier bezoek. Geen mondkapje, geen routes, geen kaartjes omwisselen. Ik las mijn pasje scannen en that's it.

In België hebben ze natuurlijk andere regels dan hier m.b.t. Corona. Zelf zou ik niet naar een bioscoop gaan als je de hele film met een mondmasker op moet kijken. Zodra je in de bioscoop bent en je loopt naar de zaal toe (of naar de WC of om eten te kopen), dan zou een mondkapje best goed zijn. Zo doen ze dat ook in Duitsland en Italië (waar ik laatst op vakantie was), en dan heb ik het nog niet eens over een bioscoop, en daar is veel minder Corona dan in Nederland op dit moment.

Film Pegasus schreef:
Mondmasker verplicht buiten het drinken.

Ik pik er in de (Brusselse) bioscopen ook bewust de rustige uren (en minder populaire films) uit, en wanneer er niemand binnen een straal van vijf meter bij mij zit, neem ik m'n masker gewoon af... Theoretisch niet correct, maar met zo'n afstand...

Wat ik ook al schreef bij deze miniserie : I.M. (2020)

Dit betreft een miniserie, die in de bioscoop ook zo is gebracht inclusief terug- en vooruitblikken naar andere afleveringen. Nou ja, dat kan dan nog.
Maar dan de ergernis: er zijn 4 afleveringen, alle vrijwel even lang. Toch wist de Vue-bioscoop de pauze middenin aflevering 2 te plempen. Na anderhalf van de 4 uur dus. Hoe dan? Dan heb je dus echt geen liefde en gevoel voor het product dat je verkoopt en doe je als bioscoop maar wat.

Tja, dat had ik bij mijn lokale filmhuis destijds bij La Meglio Gioventù. Superduidelijke afleverings-scheiding, maar toch de pauze op een schijnbaar willekeurige plek.

Vorige week bij The Painted Bird (2019) in Concordia Enschede zat ik als jongere (21) in een zaal met bijna alleen maar oudjes. Voor de film kwam het, hoe kan het ook anders, onderwerp over corona waarin ze ongeneerd de jongeren de schuld gaven dat de maatregelen strenger waren geworden. Hun trof, uiteraard, geen blaam.

Het ironische, ik kon door die ouderen niet op m'n eigen geplaceerde plek zitten omdat hun daar al waren gaan zitten. En waar ik dacht: nou, dan ga ik ergens anders zitten waardoor ik keurig voldoe aan de eisen (2 voor en 2 naast je leeg), gingen die ouderen allemaal keurig op de stoel achter of voor me zitten waardoor dat idee strandde in schoonheid.

Moet gezegd worden: ik ben wat dat betreft vrij nuchter en het maakt mij niet uit dat ze daar gaan zitten. Maar als je de jongeren de schuld geeft om je eigen straatje schoon te vegen, houd je verdomme (excuses voor het taalgebruik) dan zelf ook aan de regels en ga op je eigen geplaceerde plek zitten. En als dat niet kan: ga dan zo zitten dat je je keurig aan de regels houdt. Had makkelijk gekund, we zaten met 14 van de 30 beschikbare plekken.

Ik ga echt niet alle ouderen over één kam scheren, hordes mensen die wél gewoon keurig gaan zitten waar ze horen te zitten maar dit zorgde bij mij wel voor een tikkeltje frustratie.

stephan-0115: Je had natuurlijk je gereserveerde plek op moeten eisen. Zeker in deze tijd waarin dat belangrijk is, dient men zich aan de gereserveerde plek te houden.
En meteen er bij moeten zeggen dat als ze zich niet aan hun gereserveerde plek houden, dat ze dan bijdragen aan het mogelijk verspreiden van het coronavirus.
Dat soort mensen dien je gewoon hard en direct op hun plek te zetten. Letterlijk en figuurlijk.

Als je overigens zelf dan maar een andere plek zoekt, is het goed mogelijk dat die inderdaad vlak naast of voor een al gereserveerde plek is. Dus jij zorgt er zelf voor dat anderen dan of vlak bij je gaan zitten, of op hun beurt weer een andere plek moeten zoeken. Vandaar dat het belangrijk is om gewoon je gereserveerde plek op te eisen.

neo (crew)
skinny_tie schreef:
Tja, dat had ik bij mijn lokale filmhuis destijds bij La Meglio Gioventù. Superduidelijke afleverings-scheiding, maar toch de pauze op een schijnbaar willekeurige plek.

skinny_tie

In het 35mm tijdperk van La Meglio Gioventu werd alles in kleinere delen, aktes, aangeleverd en als projecteur monteerde je de aktes aan elkaar. Die aktes werden zonder enig gevoel gemaakt en konden op een onlogisch moment eindigen. Het einde van een akte was het moment dat een pauze kon volgen. Dat is ook de reden dat in algemene zin een pauze vaak willekeurig leek.

Ken de situatie van dat filmhuis niet, maar sommige filmhuizen hadden met technische en praktische beperkingen te maken. Die moesten bijvoorbeeld een gemiddelde film altijd over twee filmspoelen verdelen, waardoor je altijd een noodzakelijke pauze moest inlassen. Ik weet dat sommige filmhuizen alleen puur omwille van de lengte en/of de duidelijke splitsing, maar sommige ook wegens de beperking kozen om La Meglio Gioventu daarom te vertonen als twee voorstellingen.

Sluit niet uit dat er ook simpelweg een verkeerde keuze is gemaakt die voorkomen had kunnen worden.

Wanneer was die pauze ongeveer?

Graaf Machine schreef:
stephan-0115: Je had natuurlijk je gereserveerde plek op moeten eisen. Zeker in deze tijd waarin dat belangrijk is, dient men zich aan de gereserveerde plek te houden.
En meteen er bij moeten zeggen dat als ze zich niet aan hun gereserveerde plek houden, dat ze dan bijdragen aan het mogelijk verspreiden van het coronavirus.
Dat soort mensen dien je gewoon hard en direct op hun plek te zetten. Letterlijk en figuurlijk.

Als je overigens zelf dan maar een andere plek zoekt, is het goed mogelijk dat die inderdaad vlak naast of voor een al gereserveerde plek is. Dus jij zorgt er zelf voor dat anderen dan of vlak bij je gaan zitten, of op hun beurt weer een andere plek moeten zoeken. Vandaar dat het belangrijk is om gewoon je gereserveerde plek op te eisen.

Ik ga niet zeggen dat mij geen blaam treft. Integendeel. Ja, ik had mijn plek op kunnen/moeten eisen. Ik heb alleen helemaal geen zin om daarover met hun in discussie te gaan. Maar het ging mij meer om het principe. Want draai het eens om: ze zeggen dat het de schuld is van de jongeren en klagen daar steen en been over, maar ze zeggen ook niet tegen mij van 'goh, dit is mijn plek en je zou daar met deze regels niet mogen zitten'. Het komt van 2 kanten af, ook in deze specifieke situatie, maar ze willen het doen voorkomen alsof het alleen van de jongeren afkomt.

stephan-0115 schreef:
(quote)

Ik ga niet zeggen dat mij geen blaam treft. Integendeel. Ja, ik had mijn plek op kunnen/moeten eisen. Ik heb alleen helemaal geen zin om daarover met hun in discussie te gaan. Maar het ging mij meer om het principe. Want draai het eens om: ze zeggen dat het de schuld is van de jongeren en klagen daar steen en been over, maar ze zeggen ook niet tegen mij van 'goh, dit is mijn plek en je zou daar met deze regels niet mogen zitten'. Het komt van 2 kanten af, ook in deze specifieke situatie, maar ze willen het doen voorkomen alsof het alleen van de jongeren afkomt.
Het interesseert me werkelijk geen bier wie elkaar de schuld van de coronabesmettingen geeft. Het interesseert me wel dat dit zware tijden zijn voor bioscopen en filmhuizen en dat Concordia zijn best doet de beschikbare plaatsen in de zalen zo in te delen dat er maximaal bezoek kan komen. Zeker in filmzaal 1 en 2 zijn dat er niet 30, de theaterzaal ken ik minder goed en kan wat beter gevuld worden door de dubbele balkonring.
Als jij dan zomaar ergens gaat zitten, en niet op de gereserveerde plaats, breng je het plaatsingsschema in de war en zorg je voor ongemak bij andere gasten die opeens vlak naast of voor iemand zitten. Dat krijgt Concordia vervolgens weer op zijn bordje en kan tot boete of sluiting leiden.

neo schreef:
In het 35mm tijdperk van La Meglio Gioventu werd alles in kleinere delen, aktes, aangeleverd en als projecteur monteerde je de aktes aan elkaar. Die aktes werden zonder enig gevoel gemaakt en konden op een onlogisch moment eindigen. Het einde van een akte was het moment dat een pauze kon volgen. Dat is ook de reden dat in algemene zin een pauze vaak willekeurig leek.
Weet ik, de mainstream bioscopen in de buurt hadden altijd een pauze in de film en bij een film met 5, 6 of 7 akten stond deze standaard na de derde akte. Hierdoor ging ik, half bewust, ook de aktes bijhouden en bij de aankondiging van de derde akte-wissel schoot altijd door me heen, "nu komt de pauze". Mijn vriendin was ook altijd verbaasd als ik dan vroeg of ik iets te drinken zou halen, 1 seconde vóórdat de pauze kwam. Meestal was zo'n aktewissel wel aan het eind van een scene, dus viel het wel mee.

De enige keer dat dit echt heel erg misging was in Final Destination. Deze zag ik in de sneak preview, dus dat was de eerste voorstelling van die film in die bioscoop. Het einde van de derde akte was middenin de scene waar Kristen Cloke het loodje legt. Ik zag de film een paar weken later opnieuw in dezelfde bioscoop en toen was de pauze een stukje later geplaatst.

Het filmhuis had standaard geen pauze en bij La Meglio Gioventù was er soms wel, soms niet een pauze. (Op zaterdag- en zondagmiddag draaiden beide delen na elkaar en was er geen pauze in de delen, 's avonds draaide dan om beurten een van de twee delen en was er wel een pauze). De hele drie uur was aan elkaar geplakt en in de voorstellingen met pauze werd de film met de hand stilgezet.

neo (crew)
Klinkt heel bekend. Net als lachen als een zin wordt uitgesproken, maar de mensen die ondertitels lezen net iets later lachen.

Tja, als ze dan toch al besluiten het handmatig stil te zetten, kies dan een echt geschikt moment. Maar dat was dus blijkbaar niet zo. Dat is in ieder geval nu met digitale projectie een groot voordeel.

Hebben jullie al mensen met coronaklachten gehad in de bioscoopzaal? Ik zat begin van de avond in de bioscoop en een rij voor mij zat een man echt geregeld te hoesten, kuchen en zijn neus te snuiten. Dan ben je toch echt een enorme lul als je dan toch de deur uit gaat in deze tijden. Dit is geen ergernis, maar gewoon een wetsovertreding.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Hebben jullie al mensen met coronaklachten gehad in de bioscoopzaal? Ik zat begin van de avond in de bioscoop en een rij voor mij zat een man echt geregeld te hoesten, kuchen en zijn neus te snuiten. Dan ben je toch echt een enorme lul als je dan toch de deur uit gaat in deze tijden. Dit is geen ergernis, maar gewoon een wetsovertreding.

Zelf gelukkig nog niet meegemaakt. Daar mag best tegen opgetreden worden. Ik zou het ook niet prettig vinden in de buurt van zo iemand te zitten. Behalve dat ik geen corona wil, wil ik momenteel ook geen gewone verkoudheid oplopen namelijk. Beperkt je gewoon enorm in je vrijheid.

Misschien net die dag negatieve uitslag gekregen...

[kan denk ik net iets beter hier dan bij LIFF]

Complimenten voor de online omgeving die ze hebben opgezet, een eerste film streamen verliep gister naadloos. Minder te spreken was ik over het wel héél pietluttig vormgegeven Corona-protocol op locatie; aan de vrijwilligers ligt het natuurlijk niet, maar als je mensen instrueert om de zaal strikt van achter naar voor te vullen, leidt dat onvermijdelijk tot (kleine) frustraties bij bezoekers die net zo graag gewoon ergens vooraan gaan zitten. Het onderscheid tussen kleine en grote zalen lijkt in het protocol daarnaast niet te zijn meegenomen. Dit leidde in Trianon 1 tot de rare situatie dat ik vrij hoog moest gaan zitten met nog aardig wat mensen om me heen, terwijl het voorste deel van de zaal (met de max van 30) zo goed als leeg was. De maatregel is genomen om 'te voorkomen dat bezoekers zich in rijen langs elkaar gaan bewegen', maar na afloop lopen mensen van verschillende rijen rustig door elkaar heen richting uitgang, wat het allemaal nog zinlozer doet aanvoelen dat het sowieso al overkomt. Het film kijken op locatie was een klein wonder en een verademing, maar als je moet gadeslaan hoe een bezoeker niet in rij 3 naast zijn compagnon mag gaan zitten 'omdat daar alleen enkele stoelen beschikbaar zijn' snap ik dat zo'n meneer daar boos van kan worden. Het ongewenste effect van eerdergenoemde kun je voorkomen door mensen te sommeren door te schuiven in de rij waar ze plaatsgenomen hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:47 uur

geplaatst: vandaag om 03:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.