- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Ergernissen in de bioscoop
Ergernissen in de bioscoop
Capablanca
-
- 1330 berichten
- 1729 stemmen
In Overig > Algemeen > Praten in de bios:
Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar ik hoor graag eens de mening van andere filmliefhebbers over praten tijdens de film in de bios. En ik heb het dan niet over 'de jeugd van tegenwoordig'. Nee, ook (misschien zelfs vooral) oudere mensen menen dat ze tijdens de film allerlei meningen en opmerkingen met elkaar mogen uitwisselen. Dat gaat dan weliswaar op zachte toon, maar het stoort mij. Daarbij komt dat sommige mensen het toch niet kunnen laten, af en toe een blik op hun telefoon te werpen. Erg hinderlijk!
Ben ik nu een overgevoelige zeurpiet? Of storen meer mensen zich hieraan?
SergioMalick
-
- 1288 berichten
- 1966 stemmen
Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar ik hoor graag eens de mening van andere filmliefhebbers over praten tijdens de film in de bios. En ik heb het dan niet over 'de jeugd van tegenwoordig'. Nee, ook (misschien zelfs vooral) oudere mensen menen dat ze tijdens de film allerlei meningen en opmerkingen met elkaar mogen uitwisselen. Dat gaat dan weliswaar op zachte toon, maar het stoort mij. Daarbij komt dat sommige mensen het toch niet kunnen laten, af en toe een blik op hun telefoon te werpen. Erg hinderlijk!
Je zit helemaal goed in dit topic! Één van de overgebleven juwelen op deze site. Lees vooral eens wat terug, heerlijk om je samen te ergeren.
mjk87 (moderator films)
-
- 14827 berichten
- 4655 stemmen
Moreel gezien vind ik dat je dat soort lui gewoon op de bek mag slaan. Strafrechtelijk zit dat anders dus ik adviseer ik niet. Maar dat eerste meen ik vrij serieus en onironisch. Ik zeg er wel wat van, meer valt er niet te doen.
Het ergste vind ik juist de types die zachtjes praten, die weten dus ergens wel dat ze hun mond moeten houden maar doen dat niet. Dan oprecht liever iemand die volledig lak heeft aan z'n omgeving.
En hier in Apeldoorn zijn het vrijwel altijd oudere dames (50+ bedoel ik daarmee) die hun waffel niet kunnen houden.
Stephan123
-
- 252 berichten
- 1332 stemmen
Pathe gaat in nog meer bioscopen pauzes invoeren o.a in Delft.
Pauzes tijdens een film is verschrikkelijk.
Bij de laatste Avatar film kwam de pauze midden in een gevecht...
Thorongil
-
- 1650 berichten
- 733 stemmen
Zeker bij lange films is dit echt wel een noodzaak vind ik. Ben recent bij enkele voorstellingen (Avatar F&A, Radioman, Nuremberg) de zaal moeten uitlopen omdat ik de blaas amper kon houden. Zo mis je spijtig genoeg wel een paar minuten.
Graaf Machine
-
- 10172 berichten
- 1536 stemmen
Pathe gaat in nog meer bioscopen pauzes invoeren o.a in Delft.
Pauzes tijdens een film is verschrikkelijk.
Bij de laatste Avatar film kwam de pauze midden in een gevecht...
Dat is wel een probleem vaak ja, dat die pauzes gewoon na x minuten worden gestart, zonder dat er naar de scenes gekeken wordt.
Een pauze kan ook tussen twee verschillende scenes in (met name twee scenes die niet direct op elkaar aansluiten) worden gepland, maar dat maak ik nooit mee.
Heb zelfs eens meegemaakt dat het halverwege een zin gebeurde. Die zin werd wel wat langzaam, met stiltes, uitgesproken.
Graaf Machine
-
- 10172 berichten
- 1536 stemmen
Wat ik gisteren meemaakte in de Vue van Enschede, bij Disclosure Day. Niet direct een ergernis voor mij, maar ik heb zoiets soortgelijks al zelf eens meegemaakt.
De film werd in de grootste zaal, zaal 5, vertoond. Die zaal heeft rijen van 19 stoelen (behalve de bovenste rij, die heeft er 1 of 2 meer.
Op rij 3 zat een jongeman in het midden, stoel 10, en wat later kwam een oudere man met een ticket naar hem toe, en vertelde dat die jongere man dus op zijn plek zat. Dat bleek te kloppen, en die jongeman ging opzij, naar stoel 9. Hij had het verkeerd gezien (dat kan wel, is niet altijd duidelijk bij de Vue).
Maar toen de film draaide was dus die hele 3e rij leeg, behalve stoel 10 en 9. Eén van de twee heeft dus een stoel gereserveerd, en de anderen leek het normaal om daar precies naast nog een stoel te reserveren. Ik snap dat werkelijk niet. Je laat dan toch een stoel ertussen vrij? (Er was nog ruimschoots genoeg plek in de rest van de zaal, dus het was geen moetje).
Zelf heb ik dat ook eens meegemaakt, nog gekker. Ik had in een lege zaal een plekje gereserveerd, en uiteindelijk zat ik met zijn tweeën in de zaal, en de ander had precies naast mij de stoel gereserveerd. Ben toen maar een rij naar achter (of voren, dat weet ik niet meer) gegaan. Dat ligt toch niet aan mij dat het heel gek is om als er genoeg stoelen vrij zijn precies naast een andere gereserveerde plek te gaan zitten?
robertinho
-
- 1525 berichten
- 3028 stemmen
Haha, ja, daar kan ik met mijn hoofd ook niet bij. Eén van de redenen dat ik altijd een hoekje reserveer voor mezelf, ondanks dat het zicht en geluid daar doorgaans minder wordt bevonden
mjk87 (moderator films)
-
- 14827 berichten
- 4655 stemmen
(...)
100%. Ik ga sowieso ergens anders zitten als er al een ander in de buurt zit, ik ga soms ergens anders zitten als iemand in de buurt komt zitten. Heb wel minder moeite met iemand pal voor mij dan naast mij of direct achter mij.
Maar er schijnen mensen dus echt geen probleem daarmee te hebben, het probleem ook niet te zien en gaan in een lege zaal gewoon naast je zitten. Ik snap ze ook niet.
De filosoof
-
- 2561 berichten
- 1753 stemmen
Ik kan het nog sterker vertellen: het reserveringssysteem van Cineville dwingt je een stoel te reserveren pal naast een andere reservering. Dus als iemand stoel 5 heeft gereserveerd dan moet jij kiezen tussen stoel 4 en stoel 6. Omdat je tegenwoordig alles aan AI kunt vragen, heb ik de volgende twee vragen gesteld en de volgende anwoorden gekregen:
Ik: waarom staat cineville alleen reserveringen toe naast een ander persoon?
Google: Wanneer je via Cineville (of de website van een aangesloten filmtheater) een ticket reserveert en merkt dat het systeem je verplicht om naast een ander persoon plaats te nemen, heeft dat te maken met het stoelkeuzebeleid van het specifieke filmtheater. Cineville is een overkoepelend platform, maar het reserveren en de zaalindeling verlopen altijd via de systemen van de aangesloten bioscopen zelf. Bioscopen hanteren deze regel (vaak "aansluitend reserveren" genoemd) vanwege de volgende praktische redenen:
1. Voorkomen van 'loze' losse stoelen
Als bezoekers overal één stoel leeglaten tussen henzelf en de volgende persoon, ontstaan er allemaal losse lege plekken in de zaal. Omdat de meeste bioscoopbezoekers in duo's of groepen komen, zijn die losse stoelen later heel moeilijk te verkopen. Hierdoor raakt de zaal technisch gezien 'vol', terwijl er in werkelijkheid nog veel onverkochte stoelen verspreid over de zaal zijn.
2. Optimale zaalbezetting en inkomsten
Voor onafhankelijke filmtheaters zijn de inkomsten uit ticketverkoop cruciaal. Door het reserveringssysteem zo in te stellen dat stoelen verplicht moeten aansluiten op reeds gereserveerde plekken, wordt de zaalcapaciteit maximaal benut. Dit zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk filmliefhebbers naar binnen kunnen.
3. Automatische selectie van de beste plekken
Veel reserveringssystemen van bioscopen wijzen automatisch de meest centrale, nog beschikbare stoelen toe. Dit algoritme zoekt naar de meest efficiënte indeling en dwingt daardoor vaak af dat je naast de reeds gereserveerde stoelen van eerdere boekers komt te zitten.
Ik: krijgt cineville daar klachten over?
Google: Ja, filmtheaters en platforms zoals Cineville krijgen hier regelmatig opmerkingen, vragen en klachten over. Hoewel veel bezoekers begrijpen waarom de regel bestaat, zorgt het in de praktijk vaak voor frustratie. De meest gehoorde klachten en irritaties van filmbezoekers zijn:
1. Inbreuk op de privacy en persoonlijke ruimte
De grootste ergernis is dat mensen, zeker als ze alleen naar de film gaan, gedwongen worden om direct naast een wildvreemde te zitten, terwijl de rest van de zaal nog bijna leeg is. Bezoekers ervaren dit soms als ongemakkelijk of benauwend, omdat ze liever wat persoonlijke ruimte om zich heen hebben.
2. Rigide systemen bij rustige voorstellingen
Veel klachten gaan erover dat het systeem geen uitzonderingen maakt voor rustige momenten. Als er voor een film op een maandagmiddag pas vier kaarten zijn verkocht, verplicht het systeem de vijfde bezoeker alsnog om strak naast een van die vier mensen te gaan zitten. Bezoekers vinden dat het systeem op zulke momenten flexibeler zou moeten zijn.
3. 'Systeem-omzeiling' zorgt voor scheve gezichten
Omdat mensen de regel frustrerend vinden, gaan ze het systeem omzeilen. Bezoekers boeken bijvoorbeeld bewust een stoel aan de andere kant van de zaal om de melding te ontwijken. Zodra de film begint, gaan ze alsnog op de lege plek zitten die ze eigenlijk wilden hebben. Dit kan juist weer leiden tot verwarring of irritatie bij andere bezoekers in de zaal.
mjk87 (moderator films)
-
- 14827 berichten
- 4655 stemmen
Ik heb bij meerdere theaters via Cineville gerserveerd (Arnhem, Apeldoorn, Deventer, Hilversum, een enkele in Utrecht, meerdere in Amsterdam) waar ik nooit een stoel hoefde te kiezen naast een al gereserveerde plek. Ik mag inderdaad niet één plek openlaten maar wel twee. En dat is prima. En verder redelijk vrij qua keuze.
Ik heb ook weleens een ander theater (weet niet meer welk) geprobeerd waar ik wel verplicht dat moest doen, toen ben ik simpelweg niet gegaan.
John Milton
-
- 24353 berichten
- 13515 stemmen
3. 'Systeem-omzeiling' zorgt voor scheve gezichten
Omdat mensen de regel frustrerend vinden, gaan ze het systeem omzeilen. Bezoekers boeken bijvoorbeeld bewust een stoel aan de andere kant van de zaal om de melding te ontwijken. Zodra de film begint, gaan ze alsnog op de lege plek zitten die ze eigenlijk wilden hebben. Dit kan juist weer leiden tot verwarring of irritatie bij andere bezoekers in de zaal.
Gewiekst (of sneaky , zo u wil) als JM is, pas ik een variant daarop toe, mits ik ècht verwacht dat de zaal bij lange na niet vol gaat. Een beetje filmliefhebber kan dat heel behoorlijk inschatten.
Als er midden-midden al mensen zitten reserveer ik daar pal naast de stoel, ga naar betalen en kies een bank om ideal te starten, maar voltooi de betaling niet. Het ticketing systeem houdt de stoel vervolgens een kwartiertje oid vast. Direct hierna ga ik terug in de browser, en reserveer mijn stoelen pal naast de tijdelijk bezet gehouden stoel en voltooi nu de betaling wel. Voila, 1 plek vrij ertussen! 
Uiteraard is er geen garantie dat die plek ook vrij blijft, zeker niet als je dagen van tevoren reserveert. Vaak is dit wel zo. Als we al in de zaal zitten en hij is nog steeds vrij, herhaal ik de truc soms ook nog wel eens (reserveren en afbreken) om te voorkomen dat er een last minute bezoeker gaat zitten, terwijl er nog ruimte zat in de zaal is.
Misschien niet helemaal netjes, maar deze burgerlijke ongehoorzaamheid sta ik mezelf oogluikend toe, zolang het andere bezoekers niet echt benadeelt.
Graaf Machine
-
- 10172 berichten
- 1536 stemmen
Gewiekst (of sneaky , zo u wil) als JM is, pas ik een variant daarop toe, mits ik ècht verwacht dat de zaal bij lange na niet vol gaat. Een beetje filmliefhebber kan dat heel behoorlijk inschatten.
Als er midden-midden al mensen zitten reserveer ik daar pal naast de stoel, ga naar betalen en kies een bank om ideal te starten, maar voltooi de betaling niet. Het ticketing systeem houdt de stoel vervolgens een kwartiertje oid vast. Direct hierna ga ik terug in de browser, en reserveer mijn stoelen pal naast de tijdelijk bezet gehouden stoel en voltooi nu de betaling wel. Voila, 1 plek vrij ertussen! 
Uiteraard is er geen garantie dat die plek ook vrij blijft, zeker niet als je dagen van tevoren reserveert. Vaak is dit wel zo. Als we al in de zaal zitten en hij is nog steeds vrij, herhaal ik de truc soms ook nog wel eens (reserveren en afbreken) om te voorkomen dat er een last minute bezoeker gaat zitten, terwijl er nog ruimte zat in de zaal is.
Misschien niet helemaal netjes, maar deze burgerlijke ongehoorzaamheid sta ik mezelf oogluikend toe, zolang het andere bezoekers niet echt benadeelt.
Ik hoef niet zo nodig in het midden te zitten. Als de bezetting aardig volloopt, maar duidelijk niet volledig wordt, dan reserveer ik een plek aan de zijkant, maar net niet de uiterste plek. Gewoon stoel 2 van de rij, zeg maar. En dan ga ik op stoel 1 van de rij zitten, omdat die zeker niet meer gereserveerd gaat worden. Heb ik altijd een vrije stoel naast me, omdat die door mij gereserveerd is. Nooit meegemaakt dat ik dan alsnog naar die stoel moest verhuizen omdat de uiterste plek uiteindelijk wel door iemand gereserveerd is geworden, maar zelfs in dat geval zou het een kleine verhuizing zijn.