Once upon a Time... in Hollywood (2019)

Alternatieve titel: Once upon a Time in Hollywood

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / China
Komedie / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Leonardo DiCaprio, Brad Pitt en Margot Robbie

De zomer van 1969. Rick Dalton, een acteur op zijn retour, voelt aan dat zijn dagen als leading man in tv-westerns stilaan geteld zijn. Hij vindt troost bij zijn rechterhand en stuntman, Cliff Booth genaamd, die tevens zijn chauffeur en klusjesman is. Rick ziet met lede ogen aan hoe Hollywood een nieuw tijdperk ingaat, waarin het toeval wil dat Daltons huis zich vlak naast dat van de beroemde Poolse regisseur Roman Polanski en diens mooie vrouw Sharon Tate bevindt.

• vanaf 20 december te koop op dvd en blu-ray

Ik ben geen Tarantino fan (vind de meeste films van hem 'wel okee') maar deze was erg goed. Geweldig acteerwerk van Leonardo DiCaprio en Brad Pitt. Bizar verhaal, maar ontzettend vermakelijk. Genot om naar te kijken deze film! Denk dat ik hem zelfs nog een keer wil zien.

Shadowed schreef:
Ok.

Uiteindelijk toch niet de beste Tarantino voor mij. Het is wel weer een herkenbaar stijltje, maar ik kan niet zeggen dat ik in de bioscoop zat en nu heel erg zat te genieten. Het is ook wel een andere film dan Tarantino doorgaand maakt moet ik zeggen.

Waar je normaal zou denken dat er meer geweld in zou zitten, is het hier vooral de sfeer. Die is ook nagenoeg perfect, voelde me echt in 1969. Maar ook het sterke acteerwerk mag er wezen. Een hoop bekende koppen, maar DiCaprio is toch wel weer erg goed op dreef.

Robbie had weinig te doen, maar uiteindelijk ziet ze er wel knap uit. Ze moest er wel zijn vanwege het waargebeurde aspect, maar veel voegt ze uiteindelijk niet toe inderdaad. Het verhaal moet het ook uiteindelijk niet bepaald van de Manson-moorden hebben, maar van het duo Pitt en DiCaprio.

De film duurt zeker te lang. Op een gegeven moment had ik het wel een klein beetje gezien. Het tempo leek nooit echt te gaan stijgen, maar er gebeurde net genoeg om het allemaal nog vermakelijk te houden. Humor bijvoorbeeld.

Film kent enkele memorabele momenten, Bruce Lee, western-opname met schurk DiCaprio, Booth op de Ranch en de finale met de Manson-leden die inbreken. Maar in het algemeen kwam ik er niet al te makkelijk doorheen. Het duurt allemaal veel te lang.

Ook visueel hadden er iets meer trucjes mogen zijn. Een paar aardige tracking-shots, maar er is zoveel gedaan aan de sfeer dat er wel af en toe nog een soort "vonkje" had mogen zijn. Ook van die sterke Tarantino-dialogen zag ik niet meer terug hier.

Desondanks aardig, maar van Tarantino ben ik iets meer gewend. Dit is een beetje een andere film dan hij normaal maakt, maar daardoor niet veel minder leuk. Een voldoende geef ik hem sowieso, maar geen hoge.

Kan me hier helemaal in vinden.

Ik leg mijn hoop nu op de Irishman voor dit jaar

Scorsese heeft me tot nu toe nog nooit teleurgesteld.

avatar van Noodless
Wou deze film absoluut in de bioscoop gezien en vandaag kon ik er tijd voor maken. Een film die echt ten volle tot zijn recht komt in de bioscoop. Het is een soort ode aan de cinema, je kunt genieten van de flair, de muziek en de vele visuele details die naar één of andere films, regisseurs, filmgenres, acteurs, locaties ...verwijzen. Er is heel wat te beleven en de lange speelduur was hier zeker geen negatief punt. Bij andere films van Quentin Tarantino heb je dan soms wel door heel lange opbouwende dialogen, maar hier was dat niet aan de orde. De 161 minuten vlogen voorbij. Het is ook een andere soort film die we normaal van Tarantino gewoon zijn. De stijl blijft wel herkenbaar, maar hier is minder oog voor zijn typische actiescènes of brutale vormgeving. De sfeer van de eind jaren 60 wordt grandioos weergegeven en de luchtige muziek maakt het plaatje compleet. Het acteerwerk van DiCaprio en Pitt is echt goed, vooral die laatste is uitstekend op dreef. Margot Robbie als Sharon Tate spat van het scherm af, al heeft ze hier niet zo belangrijke rol, maar voor het concept van de film zeker wel. Tarantino zorgt voor een heerlijke verrassende wending die een draai geeft naar de beruchte moorden van de Manson-leden op Tate waarbij de regisseur het woord toeval een heel belangrijk understatement geeft in deze film. Een soort ironische kijk op het hele gebeuren. 8/10

avatar van sandokan-veld
Langdradig en zelfgenoegzaam, maar goed, dat is Tarantino. Ik vrees dat het nooit meer helemaal goed gaat komen tussen mij en deze regisseur, maar het is in ieder geval een hele verbetering op de aanfluiting die zijn laatste film was.

Het cliché dat ik over deze film voorbij zie komen is 'een liefdesverklaring aan het klassieke Hollywood', en dat voel je ook echt: het tijdsbeeld is erg verzorgd in beeld gebracht, mooie muziek, goede stijlkeuzes, enz., weinig van de hysterische bokkensprongen die zijn vorige films nog wel eens ontsierden.

Zonder een echt plot of thematiek (er zullen vast weer allerhande theorieën zijn van de Tarantino-apologeten, maar het ging natuurlijk helemaal nergens over, dit) blijft het toch helaas weinig meer dan een soort reclamespot voor zichzelf. De film moet het vooral hebben van een fijne sfeer, een paar hilarische momenten, en van Brad Pitt, die hier echt de show steelt.

Shadowed schreef:
Ok.

ook helemaal mee eens☝

avatar van wwelover
Niet zo goed als zijn laatste paar films, vooral omdat het qua verhaal wat magertjes is terwijl dat meestal juist heel goed is bij Quentin. Maar alsnog heel erg genoten. Di Caprio die weer eens geweldig speelt, maar vooral natuurlijk Brad Pitt. Blij dat hij dit jaar weer wat meer acteert. Geweldige en veelzijdige acteur. Echt genoten van zijn scenes. Rest van de cast ook uitstekend, paar leuke cameos ook.

Verder is het natuurlijk vooral de sfeer, de knipogen hier en daar en het heerlijke camerawerk wat het hem doet. Jammer om te denken dat Tarantino nog maar één film zou gaan maken (helemaal als dat dan Kill Bill 3 zal worden).

avatar van Drulko Vlaschjan
Laat ik beginnen met een dwingende tip: zorg ervoor dat je weet wat er allemaal gebeurd is op de avond van de vijfvoudige moord in en rond het huis van Sharon Tate. Anders snap je echt geen zak van de film. Hier te lezen op Wikipedia.

Goed, dan de film. Ik vond het nogal een lange zit. Bijna twee uur lang van dat typische Tarantino-gezever, een film als die vervelende klasgenoot die er voortdurend om smeekt cool gevonden te worden. Ik heb meermaals overwogen weg te lopen. Maar wat een geluk dat ik bleef zitten. Het einde is echt formidabel.

Er had makkelijk een uur af gekund, misschien wel anderhalf uur, maar neem gerust een goed boek mee en blijf tot het einde zitten, de beloning is het wachten waard.

avatar van wibro
Gisteravond een poging ondernomen deze film waar ik sowieso niet veel van verwachtte te bekijken maar helaas moest ik er na een uur de brui aan geven want er gebeurde tot dan toe helemaal niks. Het was niet meer dan oeverloos geleuter en daar veranderde de sterrencast met o.a. DiCaprio en Brad Pitt helemaal niets aan. Maar....zo las en hoorde ik van mensen die er na een uur ook de brui aan wilden geven dat het laatste uur juist zeer goed is. Dus moet ik deze Tarantino misschien dan toch nog maar een herkansing geven. Begin dan wel na een uur want dat eerste uur hoef ik echt niet meer opnieuw te zien want dan is de kans groot dat ik weer weg loop.

avatar van Thorak
wibro schreef:

Ik vond het tweede uur weinig beter dan het eerste uur, een beetje veel meer van het zelfde. Alleen het laatste kwartier wat de ontknoping van de film moest zijn was leuk en over de top zoals we van Tarantino gewend zijn. Maar verder was het gewoon een waardeloze film. Waarom de scenes met Sharon Tate er in zaten was me verder dan ook een raadsel, die hadden net als vrijwel alle andere scenes totaal geen functie.
En ja, ik weet dat in de realiteit zij degene was die vermoord werd! Maar dat maakt die scenes nog steeds nutteloos.

avatar van remorz
Tja, Tarantino bouwt op naar de zekerheid die je als kijker uit de historische feiten denkt te halen. Ik snap wel dat zijn herschrijving van feiten voor velen niet genoeg pay-off zal zijn.

Mescaline (moderator)
Benieuwd wat een 2de kijkbeurt doet met deze film morgen. Dan ook pas een stem. Hopelijk niet te snel na 2 weken. Iets wat mij inmiddels duidelijk begint op te vallen is dat dit bijna een love it or hate it film is geworden, zie geregeld langskomen dat mensen het te weinig of zelfs geen plot vinden, of te langzaam. Ik vraag mij dan af of die mensen niet kunnen genieten van de heerlijke sfeer en de uitmuntende acteerprestaties? Voor mij hoeft een film geen duidelijk plot of diepe moraal te hebben, alhoewel ik wel beide terug zie in deze film maar misschien anders dan de standaard hap klare filmpjes. En oja, laten we die heerlijke 60s muziek niet vergeten, zelfs 2x Deep Purple op de soundtrack!

avatar van Matt81
Mescaline schreef:

Wat ik wel erg opvallend vind is het ontbreken van The Beatles op de soundtrack. Juist nummers als Piggies en HelterSkelter zijn immers nauw verbonden met de Manson-moorden.

Matt81 schreef:
Daar ben ik het zeker mee eens, misschien had het te maken met bepaalde rechten die Tarantino niet kon krijgen? Of hij was gewoon lekker eigenwijs, dat is natuurlijk ook nog een optie.

avatar van TheDiningDead
Tarantino kiest nooit het voor de hand liggende nummer.

Matt81 schreef:

Beatles zijn natuurlijk erg Engels. Frank Zappa en The Doors worden wel gemist. Maar QT is idd altijd van de minder bekende popsongs geweest.

avatar van remorz
Piggies en Helter Skelter zijn niet de meest vooraanstaande Beatle-songs. Ik zou een obscuur Beatle-nummer in een commerciële film wel waarderen.

avatar van Icer
Onbevooroordeeld de Atmos zaal in gestapt om mijn eigen mening te kunnen vormen. Over smaak valt niet te twisten, maar ik heb mezelf echt vermaakt. De sfeer, muziek en bijzondere personages zetten gewoon iets goeds neer. Zoals eerder beschreven is het een aanrader om jezelf voor het kijken op de hoogte van de 'Manson murders' te stellen. Wat het slot van de film betreft, ik zat totaal op de verkeerde frequentie.

Mescaline (moderator)
Heel blij dat ik dit meesterwerkje een 2de keer heb gezien, er gaat misschien zelfs een derde keer volgen. Wat een aangename verrassing tussen al dat standaard Hollywood gebeuren en blockbusters die je om de oren vliegen.
Dit keer vielen mij ook ineens een hoop kleine details op.

De film is perfect geschoten, heeft schitterende sets, een zeer hoog acteerniveau en natuurlijk een heerlijke 60s soundtrack. Tarantino maakt een ode aan de jaren 60 en aan de acteurs van die tijd. Zijn liefde voor deze tijd voel je door de gehele film heen en het tempo is op een positieve manier laag, tegelijkertijd waarschijnlijk ook 1 van de redenen dat niet iedereen dit kan waarderen en er verdeeldheid onder het publiek ontstaat.

De humor en woordspelingen zitten soms goed verborgen en daarom doet een herziening zeker goed, bijvoorbeeld dat net voor de hippies arriveren er een scène op tv is waarin wordt gezegd: i love you Charles.. Of dat het detail dat Cliff zijn vrouw vermoord heeft een rechtstreekse referentie is naar de dood van Nathalie Wood, en mocht je daar als kijker nog aan twijfelen weet Tarantino dit nog even heel subtiel in de dialogen over te brengen.

Of natuurlijk de scène op de ranch, dat Cliff Booth zijn oude makker gaat opzoeken en er een spanning wordt gecreëerd doorniddel van een oude film die opstaat op de televisie, briljant gevonden! En zo zijn er nog tal van andere voorbeelden te noemen.

En natuurlijk de payback op het einde, waar ik eerst aan moest wennen maar waar ik nu echt van heb genoten en met een big smile op mijn gezicht naar heb gekeken. Burn hippies burn!! Geweldig eerbetoon aan Sharon Tate en helaas is dit in het echt heel anders gelopen.

Ik hoor meermaals terugkomen in de reviews op MovieMeter dat mensen de rol van Margot Robbie een beetje onnodig vonden, maar wat mij betreft verdiende haar rol al deze screentijd. Tarantino kiest er duidelijk voor een lange aanloop te nemen en zelfs 6 maanden te skippen, maar met een goede reden wat mij betreft. Sharon die naar haar eigen film toe gaat maar niet herkend wordt, zelfs voor alle zekerheid naast de filmposter moet gaan staan.. ze was een actrice die nog aan het opkomen was en het is hartverscheurend als je je bedenkt hoeveel ze nog had kunnen bereiken. Petje af voor Tarantino en zijn ode aan haar.

Kortom, zeker niet een film voor iedereen maar daarom ook een favorietje voor mij.
Misschien binnenkort dus nog een derde keer zien, op dit moment voel ik mij gelukkig met mijn bioscoop abonnement!
Achter mij zaten 2 gasten die er duidelijk geen fan van waren.

4,5 wel verdiende sterren meneer Tarantino!!

avatar van Onceuponanytime
Tja... daar heb je Tarantino weer hé. Lange speelduur, maar het gaat dubbel snel voorbij met scènes om nooit te vergeten. De film splitst zich op in drie delen : Leonardo DiCaprio, Brad Pitt en Margot Robbie zorgen voor deze aparte stukken en spelen hun rol subliem. Het acteren is gewoonweg klasse in de nogal magere inhoud. Knappe weergave van 1969, overgoten met de gepaste muziek van toen !

avatar van VanRippestein
Een van zijn mindere. Eigenlijk hetzelfde probleem wat ik bij deathproof ook had: het is allemaal wel erg zelfingenomen en bijna een parodie op zichzelf: voetjesfetish hier, red apple daar, dit keer een té volle soundtrack (er lijkt bijna permanent overal een radio aan te staan waardoor de nummer verwateren in overdaad) wéér diezelfde ouwelullenbrigade aan cameo's, dialogen die niet scherp zijn maar wel lang en aanwezig zijn, en een hoop verwijzingen alleen maar om het verwijzen: het voegt vaak weinig toe. Het duurt allemaal gewoon te lang ook voor een plot was basically op een bierviltje past, want uiteindelijk gebeurd er maar weinig en zijn sommige momenten zelfs weggemoffeld onder een voiceover.Toch zaten er wel eenpaar erg geslaagde scenes in en verveelde de film niet. Maarja 'verveeld niet' is nogal matig positief.

Ik had meer verwacht van deze film. Het verhaal was magertjes en met een speelduur van 160 min vond ik hem te lang. Natuurlijk zag het er prachtig uit en allemaal top gespeeld, vooral Brad Pitt sprong eruit.

Maar achteraf, wat heb ik nu eigenlijk gezien en wat is me daarvan bijgebleven. Ik zou het niet weten

avatar van JacoBaco
raba schreef:
Wat was het nut van Sharon Tate (Margot Robbie) in het hele verhaal?

In het echt is ze vermoord door leden van de sekte. Q.T speelt met deze verwachting. Uiteindelijk gebeurd het dus niet in de film! Super flauw.

JacoBaco schreef:

Super flauw? Dat zorgde voor de ruim 2 uur durende spanningsboog en ontroering op het eind. Briljant gedaan juist!

Daarnaast symboliseerde ze natuurlijk de onschuld van de jaren 60 die uiteindelijk verloren zou gaan...

avatar van JacoBaco
Basto schreef:

Het flauwe is dat Q.T opnieuw wil scoren door hetzelfde trucje te doen zoals in I.B. Voor mij werkt dat deze keer niet.

JacoBaco schreef:

Ik had het totaal niet zien aankomen. Daarbij past een happy end veel beter bij Hollywood dan bij WW2, waarbij Hitler het uiteindelijk toch niet overleefde. In tegenstelling tot deze film speelde het daar ook geen enkele rol in de spanningsboog.

Voor mij zit dit daarom op een heel ander meta niveau en het pakt hier veel beter uit. Tate ❤️

raba schreef:

Wat was het nut van Sharon Tate (Margot Robbie) in het hele verhaal?

Ik sluit me hierbij volledig aan.

avatar van GoodOldJack
Wonderlijke Tarantino, tweede beste voor mij na zijn nog altijd onovertroffen Reservoir Dogs.

Het veelbesproken laatste stuk is effectief gigantisch veel fun, alle remmen los, dubbel gelegen gisteren in de cinema en perfect in beeld gebracht, zowel visueel als auditief. Voor mij
gelet op de geschiedenis behoorlijk verrassend ook, ik dacht dat Margot Robbie & co gingen afgeslacht worden. Maar nee hoor in het universum van de Quentin worden Mansons hulpjes gewoon zelf genadeloos afgemaakt

Maar ook daarvoor is het zeker genieten, fantastische scène van Di Caprio in zijn camper waar hij eens stevig op zichzelf inspreekt, met matig succes. Margot Robbie is onwaarschijnlijk prikkelend in een rol die weinig om het lijf heeft (helaas dan vooral figuurlijk en niet letterlijk) en er kon voor die rol geen betere actrice gecast zijn. Leuke shots vanuit de wagens zelf in het begin, soundtrack is zoals altijd bij Tarantino behoorlijk aanwezig maar wel quasi perfect gekozen en dus absoluut een meerwaarde. Brad Pitt steelt evengoed de show,

dubbel gelegen met de "fight" tegen den Bruce, he barely hit me, well I think the dent in the car says otherwise, what the fuck did you do with my car, PACK YOUR SHIT AND GET OUT, honey i'll deal with it, get your shit and get out, hup scène op een dak, mmmyeah about fair (ofzoiets) etc etc fantastische dialoog zoals weer altijd bij Tarantino

, dialogen zijn top, Di Caprio speelt in zijn stukken waarin hij een film in film speelt vaak zo goed dat ik die films ook zou willen zien, zijn rochels en hoesten en dergelijke zijn bijna poëzie. De sfeer die van de film afdruipt van vrijwel seconde één is super om in te vertoeven, auto's, muziek, movie sets, ... . En uiteraard de hele hippie bende die hij sowieso nodig had richting het einde maar er ook weer niet zomaar lijkt bijgegooid, heerlijke ranch waar je op een bepaald moment de smerigheid net niet zelf kunt ruiken. Ook het stuk met Brad Pitt over het vermoorden van zijn vrouw, dat komt zo dan even heel snel ter sprake, and that's it

De keuzes die Tarantino maakt, maakt hij volgens mij effectief om de vraag te stellen hoe de hippiebeweging het had kunnen vergaan moest het hier en daar anders gelopen zijn, ook het korte stukje "Hollywood leert ons wat geweld is" lijkt me niet wat Tarantino zelf onderschrijft, wie de film gezien heeft zal wel begrijpen waarom . Zijn voetenshit mocht hij voor zich houden, zeker het tweede paar voeten dat prominent in beeld komt is redelijk disgusting maar dat is eerlijk waar het grootste minpunt dat ik me op dit moment kan bedenken.

Tweede beste Tarantino, na Reservoir Dogs, imo.

avatar van fappie
Na herziening een 0,5 erbij en dus 3,0. Het is natuurlijk wel voldoende. De sfeer, setting en vibe zijn geweldig. En wel een aantal leuke scenes en sommige dingen zijn geniaal, maar er ontbreekt een lijn in het verhaal. Je zou kunnen zeggen dat Tarantino met deze film 'arthouse' heeft gemaakt. Zo'n film is het namelijk wel, al is de karakterontwikkeling eigenlijk ook minimaal.

Zeker niet slecht en wel de moeite waard om een keer te kijken.

avatar van Black Math
De laatste drie films van Tarantino vond ik verre van briljant en wat dat betreft is het geen verrassing dat ook deze film tegenvalt. In zijn eerste films kwam hij met scènes waarbij cliché op cliché gestapeld wordt, doch gekruid met spitsvondige dialogen tussen de kolderieke personages, waarna hij plotseling iets verrassend laat gebeuren.

Na Kill Bill lijkt hij het echter kwijt te zijn. Ook deze film lijkt vooral gedreven te worden door dialogen, die echter weinig spitsvondig meer zijn, maar vooral saai. Waar het plot naar toe wilt is lange tijd onduidelijk, en de film voelt zwalkend aan. De film heeft uiteindelijk wel degelijk verrassingen, maar bewaart die voor het laatst, waardoor je twee uur naar oeverloos geouwehoer moet kijken voordat er eindelijk iets gebeurt. Die eindscène was dan wel weer gaaf, maar vroeger zaten Tarantino's films vol met dat soort momenten in plaats van als toetje.

Ik had na de historische settingen van zijn laatste films een beetje de hoop dat Tarantino in een wat meer hedendaagse setting zijn mojo weer terug zou vinden, maar dat is helaas niet het geval. Wel is de muziek uit deze setting erg fijn en dat maakt samen met de eindscène nog iets goed. 1,5*.

Hedendaagse setting

avatar van donmarko22
Het is wel een vereiste dat je een beetje kennis hebt van Charles Manson en zijn groep.
Anders begrijp ik dat je deze film niet snapt, en dus tegen vindt vallen.