Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Lion King (2019)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Jon Favreau
met de stemmen van Donald Glover, Seth Rogen en Chiwetel Ejiofor

Simba is een jonge leeuw en zoon van leeuwenkoning Mufasa. Hij kijkt op tegen zijn vader en neemt zijn koninklijke bestemming ter harte. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet en hij smeedt samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, zodat hij zelf de macht kan grijpen.

avatar van tbouwh
Het is een remake, dan kun je toch moeilijk klagen dat het een remake is geworden.
Het origineel is veel strakker opgezet en gemonteerd. Aantal scènes zijn gerekt of net iets uitgebreider. En natuurlijk kon Beyoncé niet opdraven zonder een eigen song. Dus daar heb je je 29 m.

Zwolle84

Heb je hoge verwachtingen dan Zwolle84

Nee, angstig lage zelfs, al vind ik de huidige remakes erg mooi. Hier dreigt het te veel een documentaire met pratende dieren te worden, afgaande op de trailers.

Maar ik laat me heel graag verrassen.

john mcclane 2 schreef:

Dat is wat C stuckman beweerd na dat hij de film heeft gezien .
Net als psycho van gus van sant , met hier en daar wat kleine weinig opzienbarende toevoegingen , maar elke spontaniteit en verrassing is van de film af .

Wat had je dan verwacht? Mufasa overleeft het? Scar wordt makkelijk verslagen? Simba en Nala worden niet verliefd? Geen iconische muzieknummers?

IH88 schreef:

Of er iconische muzieknummer in voorkomen betwijfel ik. Het beste nummer uit het origineel is in ieder geval geschrapt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Vreemd. The circle of life en Can you feel the love tonight zitten er gewoon in hoor.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat zijn twee enorme zeiknummers. Ik doelde natuulijk op Be prepared. Maar kennelijk zit die er toch in. Meende dat die sequence eruit was gehaald.
'The Lion King' Remake Cutting Classic Song from Animated Film - google.nl

Nou dat val dan weer mee.

avatar van john mcclane 2
IH88 schreef:

Nou ja , je kan de vaste lijnen wel volgen , maar om nu een "real life "' copy te maken .
je had laats die jungle book verfilming die wel wat anders deed , was wat duisterder , en ander einde , zonder het originele verhaal onderuit te halen .
Zag daar nochtans de meerwaarde van BTW,.

john mcclane 2 schreef:

Zag daar nochtans de meerwaarde van BTW,.

Je hebt gelijk hoor, maar het verhaal van The Jungle Book is ook veel meer geschikt om je eigen stempel op te drukken. Er zijn ook veel remakes van TJB gemaakt (vijf of zes ofzo). The Lion King heeft een veel eenvoudiger en vastomlijnd verhaal. Veel moeilijker om het verhaal je eigen te maken.

avatar van thunderball
Da's natuurlijk niet helemaal waar.
Disney begon zijn life action remakes met herbewerkingen, die van een ander perspectief uitgingen:
zo kreeg bij Snow White een bijfiguur, de jager, plotseling de hoofdrol; bij Doornroosje ging men uit van de slechterik, die nu niet meer zo slecht bleek te zijn en recent bij Dumbo werd de sidekick, namelijk de muis, weggelaten en ook de raven kwamen er niet meer in voor en werden andere figuren, zoals de slechte pretpark eigenaar, geïntroduceerd.

Zoiets zou natuurlijk ook makkelijk bij deze film kunnen. Maak de film rond één van de bijfiguren, of geef de badguy de hoofdrol, of drop die twee sidekicks etc.. Mogelijkheden genoeg om te verzinnen.

Juist het feit dat ze niets hebben veranderd, maar precies hetzelfde verhaal nog een keer vertellen, maakt dit zo'n luie, overbodige verfilming, die -toegeven- er wel fantastisch uit ziet, maar niet veel toevoegt.
Je kunt net zo goed, of zelfs beter, het origineel nog een keer opzetten.

avatar van IH88
Met alle respect voor Dumbo en Sneeuwwitje, maar The Lion King is voor veel mensen toch veel meer jeugdsentiment en het ligt allemaal toch wat verser in het geheugen.

Dumbo zonder muis en raven, niemand maakt zich druk. The Lion King zonder Timon en Pumba, je maakt jezelf als regisseur compleet belachelijk. Een film rond de jager, ja dat was een succes... Mensen willen gewoon naar The Lion King gaan om het verhaal van Simba te zien, de bekende liedjes, Timon en Pumba, Simba en Nala, de heerlijke (bij) rol van Scar. En natuurlijk James Earl Jones als Mufasa.

Mensen gaan niet naar de bioscoop om naar een film te kijken waar Scar de hoofdrol heeft, of een prequel rond het leven van Mufasa, of een Lion King film zonder Timon en Pumba. Het nummer "Be prepared" is ingekort en heel veel mensen hadden al commentaar, zo gevoelig ligt het.

avatar van thunderball
Meer jeugdsentiment? Want volgens jou werden alle mensen geboren eind jaren '80 en waren kinderen in de jaren '90?
Waarschijnlijk praat je nu louter uit eigen ervaring, want dat is natuurlijk een onzinnige stelling.

Ik was zelf bijvoorbeeld kind in de jaren '70 en zag toen vooral veel rereleases van Disney films in de bioscoop en dat waren idd films als Sneeuwwitje, Dumbo en Junglebook.

Wanneer je van die films een andere film met een andere invalshoek kunt maken, kan het van iedere Disneyfilm. Je kunt er altijd wel een iets andere draai aan geven, het is onzin om te zeggen dat dat niet mogelijk is.

Wat jij blijkbaar perse wilt is een 1:1 verfilming, maar dan kun je net zo goed de originele film bekijken en zo is gebleken: die zijn eigenlijk altijd beter dan de remakes (Cinderella, Beauty and the beast, Aladdin).

IH88 schreef:

Ik zou veel liever naar een hele nieuwe kijk op het troonsopvolgingsverhaal (want dat is de essentie) zien dan een exacte hervertelling die het nu lijkt te zijn geworden.

Het is toch ook niet zo moeilijk een nieuwe kijk te verzinnen. Die aanpak maakte ook dat Carpenter’s The Thing en Cronenberg’s The Fly tot de beste ‘remakes’ behoren (en alle exacte hervertellingen doorgaans enorm zwak). Bij It lijkt het ook goed uit te pakken overigens.

avatar van tbouwh
Wie de wereld achter The Lion King wil begrijpen, moet onder andere terug naar de Egyptische mythen rond Osiris, de god van de dood en de onderwereld, en zijn koningin, de godin Isis. Na een kwade list van Seth, de voorvader van Scar, kan alleen Horus, de zoon van Osiris (toepasselijk genoeg met de stem van Darth Vader) een nieuw tijdperk (lett. Aeon of Horus) doen aanbreken. Om alles te regeren wat het Licht aanraakt, moet hij eigenhandig met de opstandige Seth afrekenen.

Anno 2019 wordt de door velen gekoesterde animatieklassieker (1994) nagemaakt als een fotorealistische echo van het origineel, in lijn met eerdere recycleprocedures als The Jungle Book (Favreau, 2016) en Beauty and the Beast (Bill Condon, 2017). Het recept is bekend en de uitkomst ook: Disney’s vertrouwen in de nostalgische gunfactor is overduidelijk groot. Verwacht dus geen inventief verhaal met verrassende aanpassingen, maar een feest (of, voor sommigen, doodsmars) van herkenning, dat scènes uit de animatie regelmatig één op één overneemt, en ze daarbij hooguit wat rekt of aanpast aan de tijdsgeest. Zo presenteert de troep hyena’s zich niet langer als een masculien cordon. Shenzi (stem van Florence Kasumba) eist een sterkere (vrouwelijke) leiderspositie op. Daarnaast paraderen de hyena’s ook niet langer in nazistische tred voor Scar langs, al steekt de zogeheten sikkelmaan, die zich laat associëren met het Ottomaanse Rijk en het huidige Saoudi-Arabië, nog steeds even scherp af tegen de nachtelijke hemel. Pijnlijk of op zijn minst ongemakkelijk, als je weet hebt van de vermeende antisemitische inslag in het gedachtegoed van pater familias Walt Disney.

Het ideologische aspect ten spijt heeft The Lion King het enorme voordeel van een briljant arsenaal aan songs die de soundtrack kleuren. In combinatie met de grafisch verfijnde illusie van levende en sprekende dieren en prachtige natuur maakt deze remake puur op audiovisueel vlak dan ook een sterk positieve indruk, al moet gezegd dat het uitdrukkingsloze dubben wel een nekslag is geweest voor de ontwikkelde karaktertrekken en gezichtsuitdrukkingen die we in het origineel terugzagen. Het is precies dat (grote) detail dat de nieuwe Lion King dramatisch een stuk minder invoelbaar maakt, en soms eerder doet vermoeden dat we naar een gepimpte aflevering van Planet Earth kijken.

Beyoncé zou Nala vast niet gespeeld hebben zonder een eigen nummer, in dit geval een duet met de vocaal ondersneeuwende Donald Glover (Simba). De scène en het bijbehorende nummer, ‘Spirit’, voegen niets aan de film toe, maar onderstrepen wel waar de eenzame kracht van The Lion King ook in 2019 nog ligt; in die ene handvol songs die je hoofd tijdens het kijken al binnendringt, en er met wat geluk een aantal dagen later pas weer uitkomt.

web

avatar van Lennert
tbouwh schreef:
Zo is de troep hyena’s niet langer een masculien cordon. In plaats daarvan eist Shenzi (stem van Florence Kasumba) een vrouwelijke leiderspositie op.

Dat was in het origineel ook een vrouw, ingesproken door Whoopie Goldberg.

avatar van tbouwh
Dat ga ik aanpassen. Van de week nog de animatie herzien maar dit niet nagetrokken, dank voor het opmerken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Er zijn hier mensen naar persscreenings geweest?

avatar van Pieter Montana
tbouwh schreef:
Pijnlijk, als je weet hebt van de antisemitische inslag in het gedachtegoed van pater familias Walt Disney.

Alleen is dit een mythe zonder enige (harde) grond van waarheid.

avatar van tbouwh
Als ik een ''Disney Expert'' was zou ik dat ook zeggen Maar lijkt me niet verstandig hier op door te gaan in deze thread.

avatar van Lennert
thunderball schreef:
Da's natuurlijk niet helemaal waar.

Snow White And The Huntsman is geen Disney-film, het is gewoon een herbewerking van het aloude sprookje dat door de gebroeders Grimm is opgeschreven. Disney kan niet alles claimen

avatar van skinny_tie
Net gezien, zelf vond ik er niks aan, een beetje alsof een karaokezanger zo nerveus is dat die vergeet er plezier in te hebben.

Maar de rest van het publiek was overduidelijk enthousiast, dus dit gaat een groot succes worden.

avatar van IH88
Als zelfs de azijnzeikers van het NRC positief zijn, dan heb ik er wel vertrouwen in. Dit gaat echt zoveel geld opbrengen pff... Shakespeareaans sprookje ‘The Lion King’ ontroert opnieuw - NRC

IH88 schreef:

Je schrijft het alsof het een pré is dat dit enorm veel geld gaat opbrengen. Dat lijkt het mij allerminst. Krijgen we enkel meer recycle cinema in plaats van nieuwe en originele verhalen.....

Maar ik vrees dat je gelijk krijgt.

avatar van Flat Eric
Weet iemand of in deze film ook weer van die vervelende musical-liedjes zitten?

avatar van JacoBaco
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ook richting jou, er komt nog zoveel origineels uit dat niet aan een franchise vast hangt. Ik bezoek er tig in een jaar, naast de vervolgtitels van andere reeksen.

Yesterday, Rocketman, Crawl, Apollo 11 etc. En dan heb ik het alleen over films die nú draaien.

Jazeker, maar ik doelde tevens op echt iets nieuws i.p.v. een nieuwe film wat al een bestaand concept gebruikt. Daarom wordt het steeds lastiger om met echt iets nieuws/origineels te komen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Goh, yippie wat een geweldige films!

Maar vergelijk het aantal originele titels in de top 10 tussen nu en een paar willekeurige jaren 80
1984 Yearly Box Office Results - Box Office Mojo - boxofficemojo.com

Waar het mij vooral omgaat is dat deze tendens tot nog meer eenheidsworst leidt.

Basto schreef:

Goh, yippie wat een geweldige films!

1984 Yearly Box Office Results - Box Office Mojo - boxofficemojo.com

Je kiest wel een jaar uit zeg. Beverly Hills Cop, Ghostbusters, Footloose, Indiana Jones 2 (hoezo geen franchises), Police Academy, Romancing the Stone, The Karate Kid, Star Trek 3 etc. Nou niet bepaald een voorbeeld van originaliteit en kwaliteit. Een politiefilm, een film over geesten, een dansfilm, twee films uit franchises, nog een politiefilm, een Indiana Jones rip off en een coming of age verhaal met karate. De eenheidsworst is dus al in 1984 begonnen...

IH88 schreef:

Toen stonden er 2 vervolgfilms of remakes in de top 10. Vorig jaar waren het er 9 (Dankzij BoRap).en het jaar daarvoor 10! Toch wel een verschil. Daarbij waren het gros van die films toen nog geen franchises he.

En je kunt ze niet goed vinden, maar Gremlins, Ghostbusters en Police Academy waren wel originele films.

Pak 86, 3 vervolg films. 7 originele waaronder Top Gun en Platoon

Maar het is inderdaad daar begonnen.

avatar van IH88
Basto Box Office zegt iets over hoe populair films zijn, niet over hoeveel originele films er in een jaar uitkomen. Ik geef je gelijk, er zijn veel sequels, prequels, remakes en reboots, maar als mensen (zoals ik van sommige films) daar van genieten laat ze. Ik vind het een beetje makkelijk om daar gelijk een oordeel over te vellen. Films als Us, Brightburn, Midsommar, Yesterday, Booksmart, Ma, Long Shot, Greta, Hotel Mumbai, Serenity, The Mustang etc. zijn ook allemaal uitgekomen dit jaar. Miniseries als Chernobyl en When They See Us. Er is genoeg originaliteit (kwaliteit is wat anders ).