Gisaengchung (2019)

Zuid-Korea
Drama / Komedie

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Kang-ho Song, Sun-kyun Lee en Hyae Jin Chang

Ki-taek en zijn werkloze familie verkeren in geldnood. Ze leven in een krappe en duistere woning zonder toegang tot wifi. Zijn kinderen besluiten op een dag om een diploma te vervalsen zodat zoon Ki-woo de privéleraar van Da-hye, dochter van de rijke familie Park, kan vervangen. Wanneer Ki-woo in de wereld van de rijke familie belandt, maakt hij van zijn nieuwe positie misbruik om ook zijn gezinsleden aan een baan te helpen. Wanneer het plan lijkt te slagen, volgt een verrassing.

• Vanaf 13 februari in de bioscoop (re-release)
  • vanaf woensdag 11 maart te koop op dvd en blu-ray

waarschijnlijk een van de beste films die ik heb gezien(zeker de beste van het laatste decennium). Deze film laat erg duidelijk de grens tussen rijk en arm zien, wat ook terugkomt in het verhaal, dit verschil komt vooral voor in het begin/act 1 van de film. Het einde was eigenlijk al wel verwacht (dat gedeelte voordat de vader van het arme gezin de schuilkelder in ging, niet het einde waarin de vader en zoon elkaar weer omhelsden), maar omdat ik niet wist hoe/wanneer het einde kwam, kwam het echt choquerend over.

avatar van Ste*
Weet niet echt wat ik hier van moet vinden, of wat ik erover moet schrijven. Ik had al wel ergens gehoord dat dit een erg onvoorspelbare film is, niets wat je ooit eerder hebt gezien, en dat klopt op een gegeven moment ook wel.

Het eerste uur daarentegen is nog best redelijk normaal, maar vanaf de tweede helft wordt het één rare wending na de andere. Om de zoveel minuten switcht de film van genre en toon, van komedie naar soort van thriller/horror naar drama en weer terug. Op zich kon ik er best lange tijd in meegaan, alleen na het ontsnappen van de familie had het voor mij wel zo'n beetje klaar mogen zijn. Alles wat daarna nog gebeurt is voor mij net eventjes een brug te ver. Absurde, wat vergezochte films als deze zijn dan toch niet voldoende my cup of tea.

Dus alle lofuitingen, tja, het zal wel. Ik ben niet over-enthousiast, maar slecht is het natuurlijk verder ook niet, je wordt wel regelmatig verrast dus een leuke/aparte kijkervaring is het op zich wel.

avatar van N00dles
Droge, zwarte komedie die gaandeweg steeds vreemder wordt (hoewel het voor Koreaanse begrippen nog wel raarder en zwarter kan). Ook zijn er hier en daar wat kluchtige elementen zoals het verstoppertje moeten spelen, maar daar heb ik me niet zo aan gestoord.

Vooral het eerste deel vond ik vermakelijk, hoewel er behoorlijk de tijd wordt genomen voor sommige scènes. In het tweede deel bij de man in de kelder ontspoort de situatie en gaat het een richting op die ik wat minder boeiend vond.

Het is lekker absurd, droog en soms satisfying, maar het weet me niet genoeg te grijpen om enthousiast over te worden.

Een 3,75*

avatar van Vdk_Movie
Grote tegenvaller

goede film, al had ik na al die hoge cijfers echt n knaller van een film verwacht en dat was hij niet.
Gewoon goed. Zeker waard te zien. maar niet meer dan dat

avatar van david bohm
Sterke film met zo halverwege een aardige twist. Het filmwerk is mooi gedaan en ook het acteerwerk is dik in orde. Aanrader.

avatar van Brandt
Zelden zo'n eclectische film gezien; Joon-ho Bong gooit ongeveer alle filmgenres door elkaar, maar wat een film levert dit op... heb dubbel gelegen van het lachten en gehuiverd van het geweld. Wat een bijzondere film is dit! Moeilijk te plaatsen, slecht onder woorden te brengen. Gaat dit allen zien, hij draait nog in Middelburg.

avatar van geezoes
Kon mij weinig bekoren. Werd zelden tot nooit grappig of leuk. Die Koreaanse gebaartjes en overdreven mimieken beginnen me ook al snel te irriteren.

avatar van Noodless
Een film die nu al in het eindejaarslijstje van 2020 zal gaan staan

Originele film waarvan je zo weinig mogelijk van moet weten en gewoon genieten wat de regisseur allemaal in petto heeft voor de kijker. En dat is heel wat. Het eerste stuk lijkt meer een pakkend drama waarbij de kijker voortdurend geconfronteerd wordt met de kloof tussen rijk en arm. Meesterlijk weergegeven door de twee verschillende werelden waar beide families leven. Je krijgt een beeld hoe de arme familie leeft en hun handelen wordt echt in de kijker gezet. Daarna komen ze in contact met een rijke familie die de gigantische kloof zeer duidelijk maakt. De scènes waarbij de nadruk ligt op geuren geven dit op een uitstekende manier weer.
Daarnaast is de aanloop en de geleidelijke opbouw van de slimme plannetjes die het arme gezin weet uit te voeren om een beter leven te hebben zorgvuldig en sterk uitgevoerd. In het tweede gedeelte komt er een verrassende twist die een heel andere wending neemt waardoor de film naar andere genres neigt te gaan. De film wordt dan meer een thriller met een aantal komische situaties en jawel zelfs een paar horrorelementen worden niet geschuwd. Heerlijk genieten van alle filmgenres door elkaar waarbij het goede acteerwerk ook de aandacht verdiend. Speciale, absurde film die van begin tot het einde constant wist te boeien. 8,5/10

avatar van leidsehoodie
Wat mij betreft de beste oscar nominatie dit jaar. Geweldige film: mooie beelden, goed geacteerd, goede spanningsopbouw naar een toffe twist in het verhaal, mooi plot met humor en spanning, maatschappijkritiek maar ook gewoon een origineel en interessant verhaal. Kortom, 5 sterren en de beste film van 2019 voor mij!

avatar van pietpuk
Overhyped.

TMP
Lastig te beoordelen film. Er komen tal van genres voorbij. Zo lijkt het bij vlagen iets weg te hebben van een thriller en dan lijkt het weer meer een komedie. Ook komen hier en daar wat maatschappijkritische geluiden naar voren, maar die gaan een beetje verloren in de rest van de film. Hoe dan ook, ik was er niet al te zeer van onder de indruk. Het plot is niet heel geloofwaardig en tegen het einde vliegt het helemaal uit de bocht. Anderzijds kijkt het wel nog best redelijk weg.

avatar van Pim1993
Origineel concept en de film piekt op veel momenten. Toch hangt er een amateuristisch sfeertje omheen. Het acteerwerk bevalt me niet, af en toe ontbreekt er enige logica, en er wordt wel veel aan het toeval overgelaten. Ik snap dan ook de ietwat overdreven mate van nominaties en prijzen niet.

Vermakelijk was hij zeker, hier en daar wat saai en langdradig tussen de highlights door. Het eind maakt dan wel weer veel goed.

avatar van soom
Een feest van herkenning, op zich. De kabels die gewoon door de straat heen hangen, waardoor je extreem snel kortsluiting kunt verwachten.
De manier van leven, uitgebeeld door de familie Kim, terwijl de familie Park, duidelijk voor mij, iets Amerikaans moet voorstellen.
Zo'n huis waarin dat gezin woont, is on-Koreaans, dacht ik. Zo groot.

Intens op momenten. Mooie sfeertekening, maar het mist toch de dromerigheid van het land Korea naar mijn idee.

avatar van Wickerman
Net iets te lang, maar met verrassend veel humor.

Parasite in zwart-wit in bioscoop - Filmkrant

De Filmkrant schreef:
Tijdens het IFFR presenteerde Bong Joon-ho de zwart-witversie van zijn hitfilm Parasite. Die werd zo goed ontvangen dat distributeur September Films heeft besloten hem uit te brengen in Nederlandse filmtheaters. Hij draait vanaf 13 februari.

avatar van IH88
Parasite best bekeken Aziatische film in Nederland ooit | NOS Wel een mooie mijlpaal. Het is op zich ook wel een toegankelijke film (itt veel andere Aziatische films), dus dat het veel publiek trekt snap ik wel.

Supergoede film, grappig maar ook angstaanjagend en zeer intens. Bong Joong-Ho heeft overigens nog meer films gemaakt over de kloof tussen arm en rijk. Het is wel moeilijk om met anderen te praten over deze film zonder iets van het ingenieuze plot te verklappen. Het is het beste om deze film te zien zonder enige voorkennis.

Ik dacht dat er Händel of Vivaldi als filmmuziek was gebruikt maar de muziek is speciaal voor deze film gecomponeerd.

Die akelige kelderwoningen in de film Parasite zijn toch zeker fantasie? Was het maar waar | De Volkskrant

De Volkskrant schreef:
Seoul telt meer dan driehonderdduizend banjiha, gebouwd vanaf begin jaren zeventig, toen het land een stormachtige economische groei beleefde van gemiddeld 10,6 procent per jaar. Horden arbeiders vertrokken van het platteland naar de stad, op zoek naar werk én een plek om te wonen. ‘Handige projectontwikkelaars begonnen souterrains toe te voegen’, aldus hoogleraar architectuurgeschiedenis Park Cheol-soo van de Universiteit van Seoul. ‘Het betekende een kleine toename in de bouwkosten, maar de extra woning kon gegarandeerd aan een arbeidersfamilie verhuurd worden.’

De BBC wijdde er ook een artikel aan.

avatar van BlueJudaskiss
RayC schreef:

Jep, hier dezelfde gedachte. Muziek is vooralsnog niet op CD te krijgen helaas, of althans niet voor een normale prijs.

avatar van Rvdz
Beetje een flauw stuk om te schrijven als geen van de sprekers de zwart-witversie ook echt gezien hebben (tenzij ik daar over heen lees). Wat de intentie ook was, voor mij voegde het in ieder geval echt wel wat toe, de hele film werd nog wat intenser.

avatar van tbouwh
Zelf ben ik van mening dat de kwaliteit/toegevoegde waarde van deze versie voor het al dan niet kans laten maken voor zo'n prijs niet ter zake doet, en dat vermeld ik ook:)

avatar van thegoodfella
Parasite hengelt even wat Oscars binnen zeg

thegoodfella schreef:
Parasite hengelt even wat Oscars binnen zeg

4 Oscars , met beste film en beste regie .. vind ik goed

avatar van Basto
Erg gaaf dat ie heeft gewonnen. Volgens mij ook voor het eerst dat een film zowel de Oscar als de Gouden Palm wint.