Pet Sematary (2019)

Horror

geregisseerd door Kevin Kölsch en Dennis Widmyer
met Jason Clarke, Amy Seimetz en John Lithgow

Louis Creed trekt met zijn vrouw Rachel en hun twee kinderen Gage en Ellie naar een landelijk huis. Daar worden ze vriendelijk verwelkomd en op de hoogte gebracht van de lokale dierenbegraafplaats. Nadat hun kat overreden wordt, besluit Louis hem te begraven op deze mysterieuze plek. De begraafplaats is echter niet wat het lijkt...

avatar van Boeikens
Op zich zeker niet slecht. Onderhoudend en sfeervol verhaal, het loopt vlot en het acteerwerk is best ok. Er zijn wat schrikmomentjes, lichte gore en een matige spanningsboog. Echter, ook al wijkt het verhaal naar het einde wat af van het origineel, blijft het naar mijn mening een overbodige remake en geef ik verder de voorkeur aan het origineel.

avatar van Duke Nukem
Best een eng filmpje. Ik heb het origineel niet gezien dus kan niet vergelijken. Weet ook niet of de wijziging die in deze versie werd aangebracht veel uitmaakt, of niet. Het meningsverschil tussen de vader en de moeder over leven na de dood en hoe ze hun dochter daarover willen inlichten, is wel interessant. John Lithgow is zoals altijd goed bezig. Ook Jason Clarke als de getormenteerde vader zet zijn rol wel realistisch neer. Ik ken hem van de film Terminator Genisys (2015), waarin ik hem absoluut niet zo goed vind als hier. Jeté Laurence als dochter Ellie ziet er nogal creepy uit met haar halfgesloten oog. Maar de kat is het engste, wat kan die een boos gezicht maken, zeg!

Dat we hier te maken hebben met een remake van een Stephen King-verfilming, het origineel stamt uit 1989, is ook te merken aan de titelsong, want die wordt niet meer uitgevoerd door de bekende punkband "Ramones" (die mogen ze van mij ook uit hun graf laten herrijzen ), maar door de onbekende rockband "Starcrawler" en je hoort het ook pas op het einde als de aftiteling begint.

In deze remake verhuist dokter Louis Creed (Jason Clarke) met zijn gezin, bestaande uit moeder Rachel (Amy Seimetz), jonge dochter Elie (Jeté Laurence) en zoontje Gage (tweeling Hugo Lavoie en Lucas Lavoie), van de Boston naar een enorme villa in een afgelegen bos. Als hun huiskat Church wordt aangereden, vertelt buurman Judd Crandall (John Lithgow) hem over een geheime begraafplaats voor dieren, waar de doden herrijzen. Als de kat zich ogenschijnlijk kerngezond een dag later weer meldt, blijkt er veel meer aan de hand te zijn en zeker als de kat zich steeds agressiever en vreemder begint te gedragen.

Deze verfilming is vooral een lange aaneenschakeling van schrikmomenten (o.a. door vrachtauto's die op de weg naast het huis met torenhoge snelheid voorbijrazen), maar voegt inhoudelijk weinig tot niets toe aan de clichés van het genre. Bovendien belooft het veel meer (o.a. het bosmonster Wendigo en de enge plattelandskinderen met hun dierenmaskers) dan het inlost. Ook wordt keer op keer uitgelegd waarom bepaalde personages toch iets doen, terwijl ze weten (en de kijker weet het ook) dat er alleen maar narigheid van kan komen.

Wel wordt de spanning langzaam opgebouwd en we brengen net genoeg tijd door met de personages om mee te leven met hun traumatische ervaringen (met name die van moeder Rachel, welke ook een aantal voorspelbare schrikmomenten oplevert). Ook de locaties en de dierenbegraafplaats zelf komen goed uit de verf en dat dankzij sfeervolle directie en overzichtelijk camerawerk. Verder speelt Jeté Laurence best sterk en overtuigend en is ze op een gegeven moment ook lekker creepy (o.a. als ze uit de dood herrijst en in bad zit en haar vader dan haar haren kamt met een borstel).

De overige rolverdeling is echter zwak, want Jason Clarke weet niet te overtuigen als een normale man die langzaam zijn gezond verstand verliest door rouw en verlies (van zijn jonge dochter Elie, die omkomt door een vrachtauto ongeluk) en daarnaast is John Lithgow, ondanks zijn immer sympathieke aanwezigheid, net iets te verfijnd voor de rol van een verweerde boerenkinkel. De scène waar Elie zijn achillespees opensnijdt met een chirurgenmes, mocht er overigens best wezen en zag er ook wel goor uit.

Op zijn best is "Pet Sematary" een effectieve horrorfilm, maar het lukt de regisseurs Kevin Kölsch en Dennis Widmyer niet om de diepere gedachten en de existentiële angst die aan het hart liggen van dit verhaal recht te doen. Vooral het hectische einde gooit de thema's waar de hele film naar opbouwt overboord voor goedkope bangmakerij.

avatar van Boneka
Deze vernieuwde Pet Sematary is helemaal zo slecht nog niet, maar aangezien ik de oude recent had bekeken is het meer dezelfde film gebleven in een nieuw jasje. Nieuwe elementen zien we nauwelijks in deze eigentijdse Pet Sematary. Dat had zeker gekund en vond het ook jammer dat we de processieleden later niet meer in beeld zagen. Zodoende blijft de film veilig en zien we veel terug met andere acteurs en wat mooiere plaatjes zeker op 4K oogstrelend mooi. Eng of luguber is de film vooral in het tweede deel. En gezien de extra's had daar zelfs nog meer in gezeten. De bekende soep had wat extra ingrediënten nodig, maar die zien we maar mondjesmaat. Het eind is goed, maar misschien is het alternatieve einde wel beter.

De acteurs doen hun best en het valt vaak op dat de nevenacteurs het beter doen. Vader en moeder zijn okay. De kleine uk weet niet beter, maar de rol van Sonia Maria Chirila als Rachel is subliem gespeeld. Ze speelt trouwens ook in IT 2 dus ik ben benieuwd naar haar. Haar mismaakte zus speelt ook weer een geweldige rol hetzij hier ook weer een kleine rol heeft. De buurman is net als in de oude versie een sterke rol.

Als ik deze Pet Semataries bekijk vind ik het alleen wat jammer dat er zo weinig is gedaan met de heilige oude plek. Dit had ik wel meer centraal in de film willen zien. Het thema de dood weer tot leven brengen is interessant en na het zien van deze films dus geen aanrader

Film 3.0
Beeld 4K 4.5
Geluid 4.0
Extra's 4.0

avatar van Rodger
Prima thriller horror.
Goede rol voor de kleine meid. Speelt deze prima
2.5 **

avatar van alexspyforever
Het is inderdaad de originele film in een nieuw jasje gestoken. Het origineel viel mij bij herziening toch flink tegen maar dat heb ik wel meer met Stephen King adaptaties. Aan het concept lag het niet dat was goed, de uitwerking of was het misschien het acteerwerk dat me tegenviel? Wat deze remake betreft dan, de toevoeging van Ellie als oudere dochtertje vond ik een erg goede zet alsook dat uiteindelijk zij sterft in het ongeluk en niet haar kleine broertje zoals in het origineel. Van haar gaat uiteindelijk ook een pajk meer dreiging uit akls ze terugkomt dan het zombie jochie uit de jaren 80 versie. Ik zal maar vlakaf zeggen dat ik deze remake van beter te behappen vond. Het was niet super maar ik kan die toevoegen aan het korte lijstje van geslaagde remakes die het origineel overtreffen. Het einde vond ik ook wel fijner hier.