ad

Pet Sematary (2019)

Horror | 100 minuten

Genre: Horror

Geregisseerd door: Kevin Kölsch en Dennis Widmyer

Met onder meer: Jason Clarke, Amy Seimetz en John Lithgow

Releasedatum: 4 april 2019

Over Pet Sematary

"Sometimes dead is better"

Louis Creed trekt met zijn vrouw Rachel en hun twee kinderen Gage en Ellie naar een landelijk huis. Daar worden ze vriendelijk verwelkomd en op de hoogte gebracht van de lokale dierenbegraafplaats. Nadat hun kat overreden wordt, besluit Louis hem te begraven op deze mysterieuze plek. De begraafplaats is echter niet wat het lijkt...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Boeikens

Boeikens

Op zich zeker niet slecht. Onderhoudend en sfeervol verhaal, het loopt vlot en het acteerwerk is best ok. Er zijn wat schrikmomentjes, lichte gore en een matige spanningsboog. Echter, ook al wijkt het verhaal naar het einde wat af van het origineel, blijft het naar mijn mening een overbodige remake en geef ik verder de voorkeur aan het origineel.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Best een eng filmpje. Ik heb het origineel niet gezien dus kan niet vergelijken. Weet ook niet of de wijziging die in deze versie werd aangebracht veel uitmaakt, of niet. Het meningsverschil tussen de vader en de moeder over leven na de dood en hoe ze hun dochter daarover willen inlichten, is wel interessant. John Lithgow is zoals altijd goed bezig. Ook Jason Clarke als de getormenteerde vader zet zijn rol wel realistisch neer. Ik ken hem van de film Terminator Genisys (2015), waarin ik hem absoluut niet zo goed vind als hier. Jeté Laurence als dochter Ellie ziet er nogal creepy uit met haar halfgesloten oog. Maar de kat is het engste, wat kan die een boos gezicht maken, zeg!

Theunissen

Dat we hier te maken hebben met een remake van een Stephen King-verfilming, het origineel stamt uit 1989, is ook te merken aan de titelsong, want die wordt niet meer uitgevoerd door de bekende punkband "Ramones" (die mogen ze van mij ook uit hun graf laten herrijzen ), maar door de onbekende rockband "Starcrawler" en je hoort het ook pas op het einde als de aftiteling begint.

In deze remake verhuist dokter Louis Creed (Jason Clarke) met zijn gezin, bestaande uit moeder Rachel (Amy Seimetz), jonge dochter Elie (Jeté Laurence) en zoontje Gage (tweeling Hugo Lavoie en Lucas Lavoie), van de Boston naar een enorme villa in een afgelegen bos. Als hun huiskat Church wordt aangereden, vertelt buurman Judd Crandall (John Lithgow) hem over een geheime begraafplaats voor dieren, waar de doden herrijzen. Als de kat zich ogenschijnlijk kerngezond een dag later weer meldt, blijkt er veel meer aan de hand te zijn en zeker als de kat zich steeds agressiever en vreemder begint te gedragen.

Deze verfilming is vooral een lange aaneenschakeling van schrikmomenten (o.a. door vrachtauto's die op de weg naast het huis met torenhoge snelheid voorbijrazen), maar voegt inhoudelijk weinig tot niets toe aan de clichés van het genre. Bovendien belooft het veel meer (o.a. het bosmonster Wendigo en de enge plattelandskinderen met hun dierenmaskers) dan het inlost. Ook wordt keer op keer uitgelegd waarom bepaalde personages toch iets doen, terwijl ze weten (en de kijker weet het ook) dat er alleen maar narigheid van kan komen.

Wel wordt de spanning langzaam opgebouwd en we brengen net genoeg tijd door met de personages om mee te leven met hun traumatische ervaringen (met name die van moeder Rachel, welke ook een aantal voorspelbare schrikmomenten oplevert). Ook de locaties en de dierenbegraafplaats zelf komen goed uit de verf en dat dankzij sfeervolle directie en overzichtelijk camerawerk. Verder speelt Jeté Laurence best sterk en overtuigend en is ze op een gegeven moment ook lekker creepy (o.a. als ze uit de dood herrijst en in bad zit en haar vader dan haar haren kamt met een borstel).

De overige rolverdeling is echter zwak, want Jason Clarke weet niet te overtuigen als een normale man die langzaam zijn gezond verstand verliest door rouw en verlies (van zijn jonge dochter Elie, die omkomt door een vrachtauto ongeluk) en daarnaast is John Lithgow, ondanks zijn immer sympathieke aanwezigheid, net iets te verfijnd voor de rol van een verweerde boerenkinkel. De scène waar Elie zijn achillespees opensnijdt met een chirurgenmes, mocht er overigens best wezen en zag er ook wel goor uit.

Op zijn best is "Pet Sematary" een effectieve horrorfilm, maar het lukt de regisseurs Kevin Kölsch en Dennis Widmyer niet om de diepere gedachten en de existentiële angst die aan het hart liggen van dit verhaal recht te doen. Vooral het hectische einde gooit de thema's waar de hele film naar opbouwt overboord voor goedkope bangmakerij.

avatar van Boneka

Boneka

Deze vernieuwde Pet Sematary is helemaal zo slecht nog niet, maar aangezien ik de oude recent had bekeken is het meer dezelfde film gebleven in een nieuw jasje. Nieuwe elementen zien we nauwelijks in deze eigentijdse Pet Sematary. Dat had zeker gekund en vond het ook jammer dat we de processieleden later niet meer in beeld zagen. Zodoende blijft de film veilig en zien we veel terug met andere acteurs en wat mooiere plaatjes zeker op 4K oogstrelend mooi. Eng of luguber is de film vooral in het tweede deel. En gezien de extra's had daar zelfs nog meer in gezeten. De bekende soep had wat extra ingrediënten nodig, maar die zien we maar mondjesmaat. Het eind is goed, maar misschien is het alternatieve einde wel beter.

De acteurs doen hun best en het valt vaak op dat de nevenacteurs het beter doen. Vader en moeder zijn okay. De kleine uk weet niet beter, maar de rol van Sonia Maria Chirila als Rachel is subliem gespeeld. Ze speelt trouwens ook in IT 2 dus ik ben benieuwd naar haar. Haar mismaakte zus speelt ook weer een geweldige rol hetzij hier ook weer een kleine rol heeft. De buurman is net als in de oude versie een sterke rol.

Als ik deze Pet Semataries bekijk vind ik het alleen wat jammer dat er zo weinig is gedaan met de heilige oude plek. Dit had ik wel meer centraal in de film willen zien. Het thema de dood weer tot leven brengen is interessant en na het zien van deze films dus geen aanrader

Film 3.0

Beeld 4K 4.5

Geluid 4.0

Extra's 4.0

avatar van Rodger

Rodger

Prima thriller horror.

Goede rol voor de kleine meid. Speelt deze prima

2.5 **

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19212 berichten

Het is inderdaad de originele film in een nieuw jasje gestoken. Het origineel viel mij bij herziening toch flink tegen maar dat heb ik wel meer met Stephen King adaptaties. Aan het concept lag het niet dat was goed, de uitwerking of was het misschien het acteerwerk dat me tegenviel? Wat deze remake betreft dan, de toevoeging van Ellie als oudere dochtertje vond ik een erg goede zet alsook dat uiteindelijk zij sterft in het ongeluk en niet haar kleine broertje zoals in het origineel. Van haar gaat uiteindelijk ook een pajk meer dreiging uit akls ze terugkomt dan het zombie jochie uit de jaren 80 versie. Ik zal maar vlakaf zeggen dat ik deze remake van beter te behappen vond. Het was niet super maar ik kan die toevoegen aan het korte lijstje van geslaagde remakes die het origineel overtreffen. Het einde vond ik ook wel fijner hier.

avatar van rebelkush

rebelkush

Eindelijk kunnen zien en niet teleurgesteld.

Ik ben een grote fan John Lithgow en die stelt ook in dit film niet teleur. Jason Clarke kende ik nog niet maar ik vond hem goed acteren net zoals dat kleine meid maar Seimetz vond ik helemaal niks.

De originele Pet Sematary is heel erg sterk vanwege het verhaal en gelukkig hebben ze in dit film niet veel veranderd. Wat ik wel heel erg jammer vind is dat in dit film heel veel focus ligt op de psychische problemen van mevrouw Creed dan bijvoorbeeld Timmy Baterman.

Leuke film die visueel natuurlijk veel beter is dan zijn voorganger.

Ik zeg dit niet vaak maar wat een verdomd goed einde

avatar van Malibu Stacy

Malibu Stacy

Ik was blij om te zien dat een remake eindelijk goed uitpakte, maar op de helft ging de film op de helling.

Belangrijke scenes die voor mij essentieel waren, kwamen niet terug in de remake. Bijvoorbeeld als Judd vertelt over de eerste jongen die terugkwam (en zijn vaders leven zuur maakte) of als de kat uiteindelijk een spuitje krijgt en in zijn laatste seconden weer even die lieve kat is wat hij eerst was. En natuurlijk de verschrikkelijke dood van Cage. Ook de (indianen)begraafplaats vond ik visueel tegenvallen.

Had de remake gewoon het originele verhaal gevolgt dan was dit een prima filmpje geweest voor de huidige tijd, maar helaas is het niet meer dan een zombiefilmpje geworden dat niet aan het (spannender en tragischer) origineel kan tippen.

avatar van El ralpho

El ralpho

I don't want to be buried in a pet cemetery

Allereerst; wat een toffe track is de cover 'Pet Sematary' van Starcrawler. Het origineel kwam mij ook niet bekend voor, maar de cover vind ik eigenlijk nog lekkerder. Dat gezegd hebbende is dit ook mijn eerste kennismaking met het verhaal waar deze track speciaal voor geschreven is. Zowel de film uit 1989 als het boek heb ik nooit gezien/gelezen, wat ik overigens wel moet doen als ik de kritieken zo lees. Zalig ben ik namelijk als onwetende. Omdat ik niet bekend ben met het bronmateriaal kijk ik met hele andere ogen naar dit Stephen King verhaal en liggen mijn eisen een stuk minder hoog.

In mijn ogen is dit namelijk een hele degelijke horror. Met momenten erg goedkoop (zoals de indianenbegraafplaats, de dode jongen die steeds opduikt en het vrachtwagen ongeluk) maar ook met een aantal goede jumpscares, en oprecht scary momenten. Een aantal daarvan zijn zelfs weggelegd voor een kat acteur, die voor bijzonder ongemakkelijke momenten zorgde. Erg goed gedaan.

Ik hoor her en der terug dat deze remake teveel een focus heeft op goedkoop schrikbejag en dat de emotionele component, die het originele verhaal wel bevat, teveel op de achtergrond blijft. Ik kan beamen dat het drama element hier nagenoeg volledig afwezig was, al moet ik wel zeggen dat ik dat op zijn tijd best aangenaam vind. Een simpel griezelverhaal zonder al te veel poespas, maar die tamelijk goed in elkaar zit. Al had ik mij wellicht meer gestoord wanneer ik ook bekend was geweest met het bronmateriaal. Het originele verhaal schijnt namelijk meer diepgang en daarnaast ook veel meer menselijk drama te bevatten.

Nu stoorde ik mij bijvoorbeeld helemaal niet aan het einde wat schijnbaar afwijkt van het originele verhaal. Ik vond deze juist erg duister en creepy, waardoor ik met een naar gevoel achterbleef. Dan heb je naar mijn weten toch iets weten te bereiken als horrorregisseurs. Toch heeft de kritiek mij wel geprikkeld om op zijn minst het boek ook maar eens te gaan lezen. Volgens mij kan het dan alleen maar nog beter worden.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Het origineel heb ik nooit gezien dus geen idee of die beter is dan deze remake, maar deze remake was in in ieder geval wel een vrij aardige film.