Godzilla: King of the Monsters (2019)

Alternatieve titel: Godzilla II: King of the Monsters

Actie / Avontuur

geregisseerd door Michael Dougherty
met Vera Farmiga, Millie Bobby Brown en Kyle Chandler

'Godzilla: King of Monsters' volgt de heldhaftige pogingen van het crypto-zoölogische agentschap, Monarch genaamd, dat het opneemt tegen een reeks reusachtige monsters. Onder hen bevinden zich de machtige Godzilla, Mothra, Rodan en de aartsvijand, de driekoppige King Ghidorah. Terwijl de wezens allemaal strijden voor suprematie, hangt het voortbestaan van de mensheid aan een zijden draadje.

avatar van filmkul
Redelijk vervolg, maar niet meer dan dat. Het verhaal slaat weer nergens op, maar dat weet je bij dit soort films. De uitwerking gaat nog wel. De opbouw is goed. Verder veel bombast en groots macht vertoon door diverse hoofdrolspelers. Soms best spannend maar veelal een herhaling van zetten waarbij overdaad schaadt. De special effects zijn verder prima en de hele sfeer van de film is goed. Het acteerwerk kan beter, maar niet slecht. 2.5/3.0

avatar van Drekskiebel
Heeft me goed vermaakt, ondanks het Amerikaanse noninfo verhaaltje. Yanks doe er wat aan met diepgang en emotie. Schijnbaar kunnen jullie amateurs dat niet inbouwen.

avatar van Grindhouse62
Als je net als ik houd van 13 in een dozijn pulpfilm dan zit je gebeiteld met deze film. Lekker gaan kijken als je absoluut niet buiten kan zijn. Ik vond hem best te doen en dus vermakelijk. Uiteraard boordevol special effect en volop actie. Een 3.0

avatar van macrobody
*Zucht* Hoe maak je een slechte film? Vraag het aan de script schrijvers van Godzilla. Denk dat het weer zo'n gesponsorde film van de CIA is waar men weer de laatste snufjes op wapengebied kan tentoonstellen. Wat hadden ze nu weer? Ben het alweer vergeten maar het was een of ander geconcentreerde nucleaire bom of zo. Wat een drama...

avatar van Glacius
De 'oxygen' bom komt rechtstreeks uit de vroegere serie/comics van Godzilla.

avatar van Glacius
Qua actie vond ik trouwens dat de Pacific Rims het stukken beter voor elkaar hebben en dat zijn ook geen geweldige films.

niet zo goed als de eerste film juist op het laatste komt er veel vechten in tussen godzilla en die draak maar voor de rest vind ik het erg langdradig het duurt veel te lang er zit ook bijna geen spanning in. positive natuurlijk de speciale effecten en de gevechten. ook de kleuren zijn erg goed en het beeld is goede zelfs wanneer er donkere scenes zijn maar de film sorry zelf 2 en half sterren. ik had gehoopt dat hij bijna even goed was als de vorige maar helaas niet was nog van plan om hem te kopen maar nu ik hem heb gezien niet

De Godzilla film uit 2014 vond ik tegenvallen, maar met dit vervolg heb ik me eigenlijk verrassenderwijs best goed mee vermaakt (ondanks het matige script wat hier en daar verwarrend is) en dit vervolg kan je in principe ook zonder voorkennis bekijken.

Dit verhaal speelt zich af na de ramp in 2014, waarin de geheime organisatie Monarch de zaken onder controle heeft. De reusachtige monsters worden bewust in slaap gehouden, terwijl Godzilla onvindbaar is. Dan krijgt wetenschapper Dr. Emma Russell (Vera Farmiga) een verontrustende oproep als één van de monsters op het punt staat om te ontwaken. Met een door haar ontwikkelde machine genaamd ORCA (die met verschillende "bio-acoustics" contact legt met de monsters), probeert ze het wezen onder controle te houden. Maar een team van huurlingen onder leiding van extremist Alan Jonah (Charles Dance) hebben andere plannen. Het duurt dan ook niet lang totdat de monsters overal ter wereld ontwaken en Godzilla weer ten tonele verschijnt om af te rekenen met de reusachtige monsters. Waaronder hun leider, de kwaadaardige driekoppige draak King Ghidorah.

Bombastisch. Veel beter kun je "Godzilla II: King of the Monsters" niet omschrijven en het is vrijwel één en al monsteractie met weinig verhaal (helaas zit er wel weer een kind in die min of meer de hoofdrol opeist en dat is helaas vaak het geval bij rampenfilms) en dat in een hoog tempo, waardoor er geen tijd wordt genomen om de "waarom" vragen te beantwoorden. Zo had ik meer willen weten en zien over de hiërogliefen die de geheime organisatie Monarch en Dr. Mark Russell (Kyle Chandler) ontdekken met een duikboot in een ondergrondse rijk waar Godzilla zich als het ware aan het opladen is. Maar meer kom je er helaas niet over te weten.

Daar waar Godzilla (2014) eigenlijk geen humor bevatte, zit er in dit vervolg gelukkig wel wat humor (worden wel soms op ongepaste momenten gemaakt) en ik moest vooral lachen toen Emma Russell en Mark Russell ruzie waren aan het maken over hun weggelopen dochter Madison Russell (Madison Russell) en waarop dan iemand zegt:

"Als ik twee zo'n ouders had, zou ik ook van huis weglopen"

Visueel gezien mocht deze film er zeker wezen (en ik heb hem slechts gezien op een 40 inch LED televisie uit 2010, die eigenlijk toe is aan vervanging ) en de CGI-animaties zien er zeer overtuigend uit (wat een vooruitgang vergeleken met de klassieke Godzilla sequels uit Japan van de jaren 50 en 60, waarbij de monsters gespeeld werden door mannen in rubberen pakken) en alle visuele effecten worden goed ondersteund met passende monster geluiden.

En monsters zijn er volop te zien in de vorm van Godzilla (In tegenstelling tot de film uit 2014 heeft Godzilla nu meer schermtijd), King Ghidorah, Titanus Mosura oftewel Mothra (die zie je zelfs geboren worden tijdens de opening van het verhaal) en Rodan de vuurdemon (komt ook fraai uit een vulkaan bij de plaats "Isla de Mara" in Mexico en verwoest deze plaats ook grotendeels). De film eindigt ook met een spectaculair gevecht tussen deze monsters, waarbij natuurlijk Godzilla wint (hij krijgt daarbij hulp van Mothra) en hij dan "King of the Monsters" (oftewel de filmtitel) wordt.

Omdat het in deze film vooral draait om de monsters, spelen de personages eigenlijk geen grote rol in deze film, maar desondanks vond ik het Kyle Chandler (die in eerste instantie Godzilla dood wilt hebben, omdat tijdens de gebeurtenissen in San Francisco in 2014 hun zoontje Andrew is omgekomen), Vera Farmiga (als Dr. Emma Russell die onverwachts samenwerkt met extremist Alan Jonah om hun visie op de wereld in werking te stellen), Ken Watanabe, Bradley Whitford, Thomas Middleditch en O'Shea Jackson Jr. het best verdienstelijk doen en de laatste drie personen zorgen vooral voor de humor.

Regisseur Michael Dougherty (maker van de horrorfilms "Trick 'r Treat (2007)"en "Krampus (2015)") maakt dit vervolg tot een spectaculair schouwspel in een hoog tempo. Ga je voor een sterk verhaal, een gestructureerd plot en boeiende menselijke personages ? Dan kun je dit vervolg maar beter overslaan.

P.S. na het einde wordt nog aangekondigd "Blijf kijken, er volgt nog meer...", waarna er nog een extra scène (met o.a. Alan Jonah en een hoofd van de driekoppige draak King Ghidorah) te zien is. Kortom er zal nog een vervolg komen en dat zou dan moeten zijn "Godzilla vs King Kong" en die zal ongetwijfeld nog spectaculairder en krankzinniger worden.

De effecten waren goed , maar het verhaal was flinterdun en wederom weer zo voorspelbaar.
Waarom kunnen ze niet eens een ander verhaal bedenken bij dat soort monsterfilms , is dat verboden ofzo? lijkt het wel op.

avatar van De GeuS
Mooie effecten, voor de rest erg voorspelbaar en middelmatig...

avatar van huiguh
Volop actie, en schitterende effecten.
Maar kunnen de schrijvers nu echt niet een betere verhaallijn verzinnen?

Geweldige film, zo hoort een monster film te zijn niet teveel blabla maar volop actie echt genoten van de film, snap de slechte recensies totaal niet maar dat zal wel aan mij Liggen. Persoonlijk hoeft voor mij in een monster film niet veel verhaal in te zitten, als ik een verhalende film wil kijken zet ik wel wat anders op. Een woord geweldig

Dav91 schreef:

Niet teveel blablabla? De hele film zat er vol mee, met blablabla.

Wat een top monster film heb hier echt van genoten. Beste monster film die ik tot nu toe heb gezien veel toffe scenes, en een zeer waardig vervolg, en het smaakt naar meer. De eerste Godzilla was ook tof maar in mijn ogen soms te langdradig en dat was deze deel absoluut niet.
Toch wel de verassing van dit jaar voor mij.

Dillydots schreef:
Toch wel de verassing van dit jaar voor mij.

avatar van Alathir
Erg zwak. Het verhaal wist me nergens te grijpen. Dan houdt het snel op. Het is nogal verwarrend gebracht. De personages hebben nul diepgang.

Het is een wezenlijk verschil met Godzilla uit 2014, die ik best entertainend vond. Hier zat ik nergens in de film. Ik heb na 50 minuten geen zin om nog verder te kijken en dat gevoel had ik al na 10 minuten. Qua acting is het nogal middelmatig en het ziet er visueel niet zo denderend uit. Van de regisseur had ik wel iets beter verwacht. Veruit zijn zwakste film tot nu toe.

avatar van Captain Pervert
Een film als dit is natuurlijk per definitie popcorn pulp. Maar een beetje de grootste clichés vermijden had geen kwaad gekund. Godzilla: King of the Monsters maakt er clichébingo van: voor je het weet heb je al vijf op een rij en kun je door voor de volle kaart.

Eerst eens kijken wie er allemaal meedoen in deze ongein? Hé, daar heb je Ken Watanabe weer. In tegenstelling tot zijn ondankbare rolletje in het vorige deel, wordt dit keer wèl naar hem geluisterd. Watanabe's voornaamste rol is zo vaak mogelijk Gojira te zeggen om de film enige legitimiteit en een link met het (bizar slechte en absurde) Japanse bronmateriaal te geven.

Het verbaast me nog altijd dat de franchise nog leeft, nadat Japanners zelf decennialang hebben geprobeerd het om zeep te helpen met stuntmannen in schuimrubber pakken die vechten tussen wolkenkrabbers gemaakt van koelkastdozen.
Misschien was dat zo slecht dat het weer goed werd? Wie zal het zeggen, het lijkt er soms op dat de makers van de moderne Godzilla films dit in elk geval bewust hebben nagestreefd.

Maar goed, terug naar de cast.

Kyle Chandler speelt doorgaans in wat intelligentere producties maar leek echt zin te hebben in een potje ongegeneerd... Ja wat eigenlijk? We zien hem eigenlijk de hele film vooral met zijn grote bruine ogen ontsteld kijken naar de zoveelste bizarre situatie.
Vera Farmiga is nog altijd charmant, al is dat vooral omdat ze (zeker richting het einde van de film) sprekend op Eva Jinek lijkt. Maar ondanks dat, lijken bij haar de jaren toch wat te gaan tellen.
Charles Dance mag eindelijk weer eens volgas gaan als slechterik, iets waar hij al zin in had toen hij Tywin Lannister speelde.
De cast wordt compleet gemaakt door een Chinees vrouwtje inclusief gebrekkig Engels. Sowieso is er een prominente rol voor de 'Asians' in deze film: uiteraard is Ken Watanabe de enige die de intenties van de monsters begrijpt en het Chinese dametje is de enige die alles in de context van oude legendes kan plaatsen.

Waar zouden wij westerlingen toch zijn, als we niet af en toe wat mochten snuffelen aan de hoogontwikkelde oosterse beschavingen.

Ook de 'black community' wordt niet vergeten, want te pas (kolonel, voorzitter Senaatscommissie) en te onpas (sniper) zien we zwarte vrouwen opduiken in sleutelposities.

Vandaag de dag zien we langzaam hoe het #metoo geweld zich als een politiek correct HIV virus verspreidt in de samenleving, maar Godzilla: King of the Monsters schetst een beeld van wat er gebeurt als het virus evolueert tot full blown metoo-AIDS. De cast lijkt perfect 50/50 uitgebalanceerd qua geslacht.

Zo is de dochter van Kyle Chandler en Vera Farmiga een genderneutrale tomboy in onbestemde kleding met evenveel vrouwelijkheid als een halveliterblik merkloos bier. Het enige wat nog aan de cast ontbreekt is een native-American met Down in een rolstoel.

Maar als je dacht dat de cast politiek correct en cliché was, dan moet het plot nog beginnen.

Alle platgetreden paden worden weer bewandeld. Wetenschappers die voor God willen spelen. Commandoteams die tegen beter weten in met een proppenschieter vuren op monsters van 800 meter hoog. Personages die naar schermpjes staren en volkomen overbodig commentaar geven bij wat er te zien valt: een raket die op weg is naar een doel met 10 seconds to impact.
Een personage dat zich dapper opoffert omdat alles in de film op afstand bestuurd kan worden behalve als het erop aankomt natuurlijk: dan moet iemand weer eens een bom met de hand laten ontploffen.

Naar goed monstermovie-gebruik vinden de belangrijkste confrontaties 's nachts plaats, zodat wij er als kijker weer eens weinig chocola van kunnen maken. Het moet wel gezegd dat dit deel wat dat betreft beter te volgen is dan zijn voorganger.

En tot slot: voor zover we al een ene moer geven om de personages is de film vrij plotseling afgelopen en zien we niet hoe het de personages verder vergaat. Het zou geen uitgebreid epiloog hoeven zijn, maar nadat de film eigen onafgebroken knalt, is het wenselijk om even uit te puffen bij een rustige eindscène. Die krijg je niet.

Ondanks alles is het natuurlijk een pure guilty pleasure, dit. Dat weet je, dat krijg je. Dan neem je voor lief dat personages binnen 5 tellen van een vliegtuig op de Zuidpool, ineens beland zijn in een onderzeeër bij Los Angeles, of dat Godzilla midden in de oceaan verschijnt en er slechts tot zijn knieën in staat. Het maakt allemaal niet uit.
Het vorige deel gaf ik 1,5 sterren, gek genoeg vind ik deze beter:

2 sterren

avatar van Banjo
Lang niet altijd even goed maar een Godzilla daar kan ik altijd van genieten...
Behalve van deel 1 maar die had ook een flink lager budget...

Matige film waarin een aantal gigantische monsters een bedreiging vormen voor de mensen op aarde. Een vervolg op de film uit 2014, maar wel met andere personages (overigens ingevuld door een cast met aardig wat bekende namen). Opnieuw weet het verhaal niet te boeien en ook de familie-perikelen werken gewoon niet. Uiteraard geen gebrek aan CGI-monsters en actie, maar dat had ik al wel snel gezien. Een nipte 2.5 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Het verbaast me wel dat een hoop mensen de actie hier zelfs niet waarderen. Vond dat aspect toch behoorlijk vet en levert een ruime voldoende daarmee op. Inhoudelijk is het wel zeer matig geschreven ja.

avatar van Filmkriebel
Hersenloos vermaak. De actie is de moeite waard om zien maar actie alleen is niks zonder ondersteunend acteerwerk en leuke dialogen... die zijn hier allebei waardeloos. Ze rammelen allen hun lijntjes gortdroog af. Je moet het toch maar kunnen, een spektakelfilm maken waar je bijna van in slaap sukkelt. Het was zeker in de tweede helft vooral aftellen naar de eindaftiteling.

NRT
Niks kan op tegen de tekenfilmserie, maar dit ziet er goed uit. Het gaat hier toch om de actie en CGI. Ik heb de DVD gekocht. Vanavond eens fijn bekijken met een zwaar bierke er bij.

Deze film is in alle opzichten beter dan de film uit 2014.
Verhaal is goed, de andere cast, met veel bekender namen, is prima, en ook de beelden zijn dan.
De duistere beelden die in de vorige film té duister waren en je dus amper wat kon volgen zijn hier veel beter, je ziet tenminste de actie nog. En de speciale effecten zijn uitstekend !!
Heb me met deze prent kunnen vermaken.

avatar van Ebenezer Scrooge
Wat een film hè jongens... Wat een draak van een film! Dit is nog sillier dan Godsilly 1 & 2, en dat wil wat zeggen. In iedere scène zit wel weer een cliché of iets onnozels, dit alles ondersteund door van die bombastische Hollywood muziekmeuk die zowel op de lachspieren als op de zenuwen werkt. Als je het allemaal per scène zou moeten analyseren dan ben je wel even bezig geloof ik. Charles Dance (Game of Thrones) speelt natuurlijk de schurk, Alan Jonah (haha, alweer een Jonah, in haaienfilm The Meg ook al, zo origineel ook), een eco-terrorist met een megabontkraag op z'n dikke dure winterjas. Wanneer Emma "I'm saving the world!" , gespeeld door Vera Farmiga (wat lijkt zij trouwens veel op Gillian Anderson uit The X-Files) en haar dochtertje gegijzeld worden door Jonah en zijn hulpkrachten en per vliegtuig naar een of ander koud oord vertrekken hebben zij opeens ook zo'n winterjas met bontkraag aan. Wat lief van die gijzelaars, om daar aan te denken.
Het verhaal echter heeft niets om het lijf. Het enige wat nog een beetje voor drama zorgt zijn de effecten, want die zijn ronduit dramatisch. Alles heel donker opgenomen en heel veel regen zodat de nepheid van de verschillende Godzilla's niet al te veel opvalt. Het Mexicaanse leger dat Engels praat, tegen een Mexicaans jongetje: "Hang on kid!" Het kan toch ook niet de bedoeling van een film zijn dat het je totaal onberoerd laat wanneer er mensen door de lucht vliegen, dat je er bijna om zit te lachen. Sally Hawkins is nog in haar The Shape of Water-rol blijven hangen, met die zwakbegaafde uitdrukking op haar gezicht. De futuristische beeldschermen overal met oplichtende cijfertjes en tabelletjes en grafiekjes, dat was in 1979 nog leuk, maar dat maakt tegenwoordig toch geen enkele indruk meer.

Ebenezer Scrooge schreef:

Helemaal met je eens, mijn review zal iets korter zijn, maar ik vond het ook 3 x niks, deze film.

avatar van cantforgetyou
Wat een 'draak' van een film. Het verhaal slaat nergens op. De special effects (de monsters) zijn bijna niet te zien, door de vele donkere scene's en de regen, mist, wolken, etc.
De personages zijn allemaal irritant en vervelend. Jammer dat er weinig van dood gaan. Vooral het irritante kind. Ik hoop toch echt dat het een keer stopt. Er zit niks origineels meer in. Ik lees dat er nu weer een Godzilla vs Kong gaat komen. Nou, wat zal weer spannend worden.
Jammer want het 'foute' deel 1 vond ik nog best wel leuk.

avatar van Curriculum
cantforgetyou schreef:
Jammer want het 'foute' deel 1 vond ik nog best wel leuk.

Ik ben het helemaal met je eens. Wat uitvoering betreft precies hetzelfde als zijn voorganger. Te veel nadruk op de mensen. Ik kijk geen monsterfilm voor de mensen. Als ik dat wil, dan kijk ik wel een drama. De effecten kon ik niet beroordelen omdat het altijd te wazig/vaag/donker was. Ik heb hem uiteindelijk niet afgekeken, dus kan ik hem ook niet beoordelen.

avatar van IH88
“Long live... the king.”

Clichématige monsterfilm. Een mager verhaal, veel spektakel, slecht uitgewerkte personages, aardige special effects etc. Godzilla II: King of the Monsters is precies de film die je van te voren al had verwacht. Niet erg, maar er wordt echt te veel aandacht besteedt aan een zeer dun familie verhaaltje dat geen moment indruk maakt. Farmiga, Chandler en Brown proberen het wel, maar ook zij kunnen weinig uitrichten met dit materiaal. Dat je nog meer meeleeft met Godzilla dan met deze personages zegt genoeg.

avatar van Thomas83
De film van vijf jaar terug had nog een aantal echt gave scènes en vreselijke personages. Dit vervolg heeft nóg vervelendere personages (treurig genoeg gespeeld door voornamelijk zeer getalenteerde acteurs) en een veelvoud van de actie. Een kapitale fout, want als je wil dat de spectaculaire scènes impact hebben dan moet je de kijker ook het een en ander onthouden. Bovendien is de actie door de cinematografie, die een beetje in dienst staat van het verhullen van de CGI, ook nog eens eerder vermoeiend dan echt prettig te volgen, ook al door de veelal dezelfde opbouw.

De scènes tussen de actie door zijn eigenlijk alleen maar pijnlijk om te zien. De dialogen en pogingen tot humor zijn werkelijk dramatisch. Hier zijn overduidelijk minimale inspanningen gedaan door de schrijvers. Vooral Middlefitch kon ik echt niet uitstaan. Het gedoe over familie en het redden van de planeet voelt vreselijk aangedikt en drammerig. Kyle Chandler is ook maar een opmerkelijke keuze als de verbitterde wetenschapper die de rest van de wereld wil waarschuwen. Farmiga speelt een onsympathiek figuur met de domste motivatie. 0.5*.

avatar van TronMan
De gevechten waren goed., zolang men het shot dan weer niet onderbrak voor een personage die iets uitkraamt. Waarom er altijd zo'n verhaal van een gebroken en uit elkaar getrokken gezin in moet.. zucht. Tis geen Free Willy of zoiets. Gelukkig zien we de monsters af en toe gaaf in beeld..En zijn er herkenning's punten uit de oude films e.d. Had er toch meer van verwacht.

Curriculum schreef:

Leuk dat je het met me eens bent. Fijne kerst!!!!