Krampus (2015)

Horror / Komedie

geregisseerd door Michael Dougherty
met Adam Scott, Toni Collette en Emjay Anthony

Wanneer zijn disfunctionele familie ruziënd de feestdagen doorbrengt, is de jonge Max ontgoocheld en besluit hij kerst de rug toe te keren. Wat hij echter niet weet is dat hij hiermee de oude entiteit Krampus heeft weten op te roepen, een demonisch wezen dat rondom kerst de ongelovigen afstraft. De hel breekt los als deze het op de familie voorzien heeft en het verscheurde gezin gedwongen wordt de handen ineen te slaan om te kunnen overleven.

avatar van LOTR-lover
Ik heb het gevoel dat deze film nooit echt de keuze kon maken tussen het zijn van een horrorfilm of het zijn van een fantasyfilm. En als een film geen keuze kan maken, dan blijft 'ie een beetje tussen wal en 't schip hangen. Dat vond ik dus het grootste minpunt aan Krampus. Wat in potentie was dit verhaal, en met alle 'monsters' echt heel tof. De cast is op zich oké op een paar van de kinderen na die vooral heen irritant zijn. Waarom is het casten van goede kindacteurs toch altijd zo moeilijk? Jammer, maar een gemiste kans deze film.

4/10 (IMDB)

LOTR-lover schreef:
Misschien worden de kinderen gecast om irritant te zijn?

Heerlijke film, die op het einde een beetje over de top gaat, maar erg vermakelijk is voor de kerst.
Ik kreeg er een Gremlins gevoel bij. Fijne acteurs, leuk verhaaltje....komedie, fantasy en horror en het werkt prima.

avatar van Anyaamsreob
Best leuk, stijltje van de film "Trollhunter" vond ik zelf. Einde vond ik iets jammer toen het jochie weer wakker werd. Dat werd wel weer goed gemaakt toen iedereen zich ineens realiseerden wat er gebeurd was toen hij het belletje cadeau kreeg.

avatar van thoyouknow1980
Leuke kerst griezelfilm
Het word nergens echt horror,en er worden wat foute keuzes gemaakt in het plot.
Maar dat kan de pret niet drukken,want vooral de sfeer vind ik wel spot on.
En verder is alles van een vermakelijk niveau met genoeg actie momenten.
Conclusie dit is een Gremlins achtige kerstfilm geworden met het hart op de juiste plek

avatar van mrsubzero
Lee92 schreef:

Zeg Pazmaster, ik weet niet of u kleine kinderen heeft en hou oud u bent, maar een ietwat zieke geest om dit 'leuk' te vinden hebt u in mijn ogen zeker wel. Zadelt u uw kleine grut met dit soort 'kijkplezier'op? Mag lijden dat ze 's nachts gillend wakker worden van nachtmerries.
En welke ziek geest bestempeld dit als 'komedie'? Die is ook rijp voor elektroshocktherapie!
Dat volwassen mensen (typisch Amerikaanse bullshit onder het mom van "als het maar geld oplevert, de moraal doet er niet toe"is hier weer typisch van toepassing. Ziek, ziek en nog eens ZIEK! Michael Dougherty en Todd Casey mogen van mij zelf het slachtoffer worden in hun eigen troep.
Ik hoop in ieder geval dat de Nederlandse Filmkeuring deze film niet vrijgeeft voor ALle leeftijden.
Het is godgeklaagd. Even ter verduidelijking: ik geloof nergens in, dus een kerkelijke reden is er bij mij niet om deze film als verderfelijk te beschouwen.

Maf......

avatar van clubsport
in het begin is het nog wel aardig maar als de aktie eenmaal losbarst word het toch een beetje flauw allemaal .

avatar van Shadowed
Heerlijke kersthorror,

Heerlijke film of even weg te kijken. Leuk sfeertje, prima cast en de monsters kunnen ermee door.

Nergens is het echt "Horror" maar wel een prachtige fantasyfilm.
Het enige minpuntje hier waren de elven.
Leuke film, maar je moet ervan houden.

avatar van horizons
Denk dat de vergelijking met Gremlins voor deze film wel opgaat. Hoe de familie wordt neergezet doe ook vrij "Spielberg-iaans" aan. Een paar tandjes spannender en meer horror dan Gremlins film maar nooit naar het echt pure horror werk toe. Gelukkig maar.

Had eerlijk gezegd niet verwacht dat de productie zo verzorgd was. Beeld en aankleding waren gewoon goed. Krampus is een toffe creep.

Wel leuk dus.

avatar van sinterklaas
Fijn en rauw kerstsprookje... Zeker geen film voor de familie.

Kerstmis... Dat moet gevierd worden, en hoe meer ziel hoe meer vreugd... vind moeder Sarah. En of de andere stamboom totaal andere principes heeft, enkele asociale kutkinderen en een schreeuwerige tante... Het wordt een gezellige maaltijd, maar alles loopt natuurlijk weer eens flink aan de hand en voor onze Max is de kerstmis weer grondig verpest. Hij geloofd er niet meer in... en of het onschuldig is of niet... Dat zal de familie duur komen te staan. Ineens is er een sneeuwstorm... en vervolgens horen we vreemde geluiden en gebeuren er weer eens rare dingen. Ik ging er lekker voor zitten en wachtte af. Nouja... Zoals het in een horrorfilm gaat: Een onheilspellend begin, wat gebeurd er met ons? etc etc... Zoektocht in de sneeuw... en dan uiteindelijk barst het feest los.

De familie moet het hier opnemen tegen demonische teddyberen, koekmeneertjes, vogels... verdere hele raar uitziende wezens, en meer... veel meer...

En verwacht ook niet dat het, ondanks al die gekkigheiden, iets vrolijks gaat worden. Ik vond de film nog tamelijk rauw en meedogenloos op sommige momenten en het sfeertje is op den duur meer duister dan feestelijk... De sprankelende kerst-dingetjes weten hier wel sfeer te creëren op de achtergrond en vele beelden en momenten blijven oogstrelend... Het einde... Ja... Poehpoeh... Niet echt origineel, maar toch had je die jongen wel het geluk gegund na zo'n nachtmerrie.

Ja, toch een buitengewone ervaring voor een Hollywood-film. Ik weet niet of het de bedoeling van de regisseur was dat deze iets dieper ging, maar hij spookte na twee dagen nog wel een beetje door mijn hoofd. Degelijk is ie zeker niet.

avatar van BlueJudaskiss
Niet de knaller die ik gehoopt had na Trick r Treat, maar er zit zoveel charme en magie in dat ik sommige mindere elementen - een wat dun plot, humor die wat minder pittig is dan ik hoopte - heel erg voor lief neem. Animatie was schitterend, vond het een gedurfde keuze die wat mij betreft erg goed uitpakte. Hoe langer ik over deze film nadenk, hoe enthousiaster ik eigenlijk word. Even lekker laten sudderen en over een jaar of twee nog een keer kijken.

avatar van Chelsea94
Geen idee waar het "komedie" vandaan komt, want ik heb weinig gelachen bij deze film.

Het verhaal wordt met de minuut vager en belachelijker en ik had moeite om deze film uit te kijken.

avatar van Rujar
Meh was best leuk om te kijken, maar wat si dat toch dat horrorfilms vaak zo halfslachtig zijn. Ik vind horror toch slecht werken als de film voor een zo breed mogelijk publiek gemaakt is.

avatar van Malibu Stacy
Niet de beste film ooit gemaakt, maar wel een leuke afwisseling tijdens de kerstdagen na al het Home Alone geweld.

avatar van Gang_Star
Een jaar eerder rond de kerstperiode ook al twee pogingen ondernomen maar tot twee keer toe daarbij in slaap gevallen. Kwam toendertijd totaal niet door de opening heen waar een familie bij elkaar samen komt om kerst te vieren, terwijl de familie niet een typische familie is die goed met elkaar kan opschieten, laat staan elkaar mogen.

En aangezien het nu weer kerst was, een nieuwe poging ondernomen om Krampus toch eens af te kijken. En niet geheel onverwachts was ik mij weer aan het ergeren om de opening met de familie waarbij die kinderen zo irritant zijn dat je ze achter de muur zou willen plakken. Dat stuk heb ik dan ook even gelaten voor wat het was en gauw doorgegaan met de gebeurtenissen daarna. Die gebeurtenissen waren een stuk hoopvoller.

Zo gaat de dochter in de sneeuw op pad en maakt het kennis met Krampus. De sfeer begint dan op te komen en de eerste spanning is aanwezig. Er komt vaart in de film, wat het geheel zonder meer na de saaie opening veel goed doet. De film begint dan behoorlijk los te gaan, en de ene na het andere monster maakt zijn intrede. De film lijkt te schommelen en niet te kunnen kiezen tussen horror of fantasy, maar gelukkig maakt de verschijningen van de elfen een hoop goed.

Krampus is niet een film die ik elk jaar rondom kerst zal opzetten, maar achteraf gezien wel een betere film dan ik een jaar eerder had gedacht.

avatar van Shadowed
Heel tof.

Toch wel een favoriet van me. Deze Krampus is een heerlijk foute kerstfantasy met milde horrortrekjes. Michael Dougherty wist me absoluut en zeer positief te verrassen met zijn filmpje. Trick 'r Treat was al niet verkeerd, maar dit is al helemaal top.

Ten eerste is de locatie en set helemaal in orde. De lekker koude en fantasierijke sfeer die er heerst is absoluut aanwezig. Het acteerwerk is prima, de types zijn allemaal lekker overdreven en strontvervelend, en mogen de monstertjes ook zeker aanwezig zijn.

Toch wel een film die ondanks zijn rating wel wat aandruft. De komedie is vrij geslaagd, de fantasy is geslaagd, de horror is deels geslaagd. Jammer, want op horrorgebied had de film best wat grover en brutaler mogen zijn, maar misschien paste dat achteraf niet echt.

avatar van joolstein
Krampus is niet zó slecht als ik eigenlijk vooraf deed vermoeden.Maar helemaal bevredigend was de film ook niet. Regisseur Michael Dougherty debuteerde in 2007 met Trick 'r Treat (2007), een fantastische omnibushorrorfilm die zich afspeelt op Halloween. Pas 8 jaar later kwam hij met een tweede speelfilm en ditmaal speelt het zich rond de kerst af. De Krampus is een beestachtige demon uit de folklore van de Alpen-regio's en is daar bekend als de boosaardige tegenhanger/hulp van Sint Nikolaas, enigszins vergelijkbaar met onze zwarte Piet. Alleen hier wordt hij meer als de kwaadaardige tweelingbroer van de kerstman geprojecteerd.

De Christmas-shopping in slo-mo en de daarop volgende taferelen van de frustratie, de stress, het eten en de familie brachten mij aan het begin op het verkeerde been. Ik had al heel gauw zo iets van oh nee, dit wordt helemaal niets. De cliche-personages met de al even bekende humor trekken de film nogal naar beneden, wat bijzonder jammer was. Maar als Omi (Waarom zat er een Duits sprekende oma in?) een verhaal vertelt over vroeger (wij zien dit in animatie) barst de horror los! Er is niet echt gore of bloed te zien in de traditionele zin van het woord, maar alle demonen en andere wezens zien er bizar en angstwekkend uit. Van een soort kruising tussen een monster en een clown tot verschillende poppen en ander speelgoed dat tot leven komt. Geen wonder dat deze er visueel zo goed uit zien want niemand minder dan Weta Workshop (The Lord of The Rings-trilogie of Mad Max: Fury Road) was verantwoordelijk voor de effecten. Ze leveren echt topwerk!

Hierdoor werd het toch een onderhoudende film die wat traag van start ging en waarvan de personages misschien een beetje te cliché zijn. Maar als de film dan eenmaal losbarst is toch wel een erg leuke, snelle, spannende horror-kerstfilm, waarbij veel aandacht werd besteed aan de vormgeving van zo’n beetje alles.

avatar van alexspyforever
Net als joolstein had ik mijn twijfels bij deze film. Zou het niet eerder een familiefilm met wat horrorelementen zijn? Het eerste deel met de familiereünie en woordenwisselingen was vervelend. Helaas was hiermee de toon gezet want op die alte Oma na was er niemand waarvoor ik sympathie kon hebben. Waarom spreekt ze Duits vragen sommigen zich af ja duh dat is haar moedertaal en Krampus is een demon die uit de Duitse volkssagen komt. Dat hoor je ook al aan zijn naam.
Er zijn enkele gedeeltes in de sneeuw die zijn wel spannend vooral dan in het begin met de dochter die een kijkje wil gaan nemen hoe haar vriendje en diens familie het stelt. Krampus manifesteert zich snel maar blijft daarna voor lange tijd op de achtergrond. Het zijn de helpers die dan de show stelen, nuja of dat is althans de bedoeling. Het barbaarse speelgoed gaf mij een Dolls vibe dus dat kon ik waarderen al blijft het allemaal typisch voor ons hedendaags 12+ doelpubliek allemaal braafjes met nauwelijks bloed en geen gore. De gemberkoekmannetjes duidelijk geanimeerd vond ik dan weer ronduit stupide. Dus ja zo wisselt de film leuke en tenenkrommende scènes af. Het verhaal van oma was best leuk maar waarom moest dat dan in animatievorm, te weinig budget voor nog andere acteurs? Krampus zelf vond ik er ook niet zo geweldig uitzien, meer een evil Santa dan de demon uit de tekeningen. Uiteindelijk ook een vrij voorspelbaar einde. Ik krijg eigenlijk weer zin om Dolls te gaan kijken.

avatar van john mcclane 2
Het is een heel erg aparte , subgenre , deze kerst horror films .
Tot mijn verbazing zijn er best een aantal gemaakt .
Terwijl kerst en horror niet bepaald samenhorend zijn.
Dit was lekker schurend , en met leuke wezens die het tot een totaal leuk heheel maken.
Dat toni collette hier voor kiest , is wel erg verassend tussen al haar wat art house achtige keuzes .

Dus voor wat het is in het subgenre , is het wel een van de betere ,met een prima cast .
Merry Christmas .

avatar van keimpeS
Vanacht kon ik niet slapen ,mijn maag zat nog vol van kerstmaaltijd, dus Krampus meer weer even herzien. Ik vond het een leuke horror, met idd leuke en vreemde wezens, het speelgoed van Krampus deed me zelfs denken aan de Demonic Toys (1992). Erg mooi gemaakt en samen met The Gremlins (1984) een van mijn favoriete kerst,komedie,horrors....

Zeker een onzinverhaal, maar wel vermakelijk. Niet al te hoofddravend.

avatar van Noodless
Shadowed ook nu gezien
Best aardige horrorfilmpje in Kerstsfeer. Leuk gedaan. 6/10

avatar van joeygamer2
Leuk filmpje! Dacht een enge horror film te gaan kijken, maar het bleek juist een leuke horror film te zijn! De rating is best laag, dus ik dacht naar een wat slechtere film te kijken. Dat viel reuze mee en die lage rating vind ik zelf dan ook niet echt gepast. Het begon met een familie waar je al een paar van kon uitzoeken die dood zouden gaan. Aantal keren ook gelachen en genoten. Monsters zagen er goed uit. Aantal horror trekjes, maar tot echte horror kwam het niet en vond ik het meer een thriller in plaats van een horror film. De meeste actie begon ook op het laatst en ik had ook graag gewild dat de film wat langer was en de familie meer terugvocht, dat het een echte strijd tussen Krampus en de familie werd. Maar hoe de film nu was, was hij ook erg goed! Donker sfeertje en ik had ook een bepaald gevoel toen ik de film keek, een goed gevoel!