The Beach Bum (2019)

geregisseerd door Harmony Korine
met Matthew McConaughey, Snoop Dogg en Isla Fisher

Een rebellerende stoner, Moondog genaamd, leeft zijn leven volgens zijn eigen regels. Moondog was ooit een succesvolle, gerespecteerde dichter, maar door de jaren heen is hij veranderd in een gebroken man die een doelloos bestaan leidt. Dat verandert wanneer zijn rijke vrouw overlijdt en hij de erfenis lijkt mis te lopen, waardoor hij gedwongen wordt zijn vroegere werk alsnog uit te brengen.

mjk87 schreef:
Verder een raar moment met een haai
Hoezo vond je dat een raar moment? Je zag toch vooraf wel dat het geen dolfijnen waren?

Richardus schreef:
Mekonnejoe

Mekonnehee toch ns beter lezen

avatar van Zwolle84
'I like to have fun, man'

Ik had er vooraf niet zo'n zin in. Spring Breakers: fantastisch. Geniaal. Groeibriljant. Toekomstig top-10-materiaal. Maar die trailer van The Beach Bum? Ik wist het zo net nog niet. Flauw. Matthew McConaughey. Het spatte er niet direct van af.

Gelukkig zou Harmony Korine Harmony Korine niet zijn als hij je niet totaal op het verkeerde been zet. Niet dat The Beach Bum niet flauw is of dat Matthew McConaughey er niet de hoofdrol in speelt, maar waar ik een niemendalletje met hier en daar een leuke scène verwachtte, pakt de film je anderhalf uur bij je kladden.

Klinkt simpel, maar dat is het niet voor zo'n type film. Want probeer je kijkers maar eens een band te laten ontwikkelen met een lowlife waar geen zinnig woord uit komt. Korine flikt het 'm door tóch de nodige drama en diepgang te verstoppen in een komedie die ogenschijnlijk zo plat als een dubbeltje is.

Dat zit 'm zowel in kleine als grote dingen. Zo is er de boodschap die zo'n kinderlijk naïeve open deur is dat je hem bijna niet durft uit te spreken: Het leven is kort; durf een beetje te leven. Maak plezier zolang je hier bent. Neem het niet allemaal zo serieus. Een boodschap waar de cultureel ontwikkelde cynicus met een grote boog omheen loopt, maar die wel actueler dan ooit is in een wereld waarin iedereen zich maar druk maakt over serieuze (politieke) randzaken en de neiging voelt z'n mening over van alles en nog wat te moeten ventileren, al worstelend met het podium dat opeens voor iedereen toegankelijk is.

Korine tovert die boodschap naar het beeldscherm in het meest absurd simplistische wezen dat je je kunt voorstellen: Moondog. Een rol die - ik geef het maar gewoon toe - werkelijk perfect wordt neergezet door een excellerende McConaughey. Moondog danst door het leven, zoent oude vrouwtjes en mannetjes op de mond, neukt, zuipt en blowt zich door het leven met een kitten in de armen. Het maakt hem aandoenlijk.

Niets aan de hand dus? Jawel, want hij heeft minstens evenveel zorgen als jij en ik, zoals zijn vrouw - wat min of meer neerkomt op zijn hele leven - die plotseling in zijn armen sterft. En dat maakt The Beach Bum tot wéér zo'n bijzonder knap confronterende Korine: je betrekt alles op jezelf. Als Moondog in al zijn simpliciteit bij dit soort gebeurtenissen nog door blijft lachen, dansen en neuken, waar maak jij je dan in godsnaam druk om met je microprobleempjes?

Maar zoals gezegd zit het ook in subtielere elementen. Zoals die adembenemend mooie beelden die op een bijzondere manier emotionerend werken. Drie seconden beeld van een reflectie van een zonsondergang op een boot kan al meer bij me losmaken dan het meest aangrijpend bedoelde verhaal. Korine is een meester in het inbouwen van dat soort ogenschijnlijk laconieke maar wel degelijk diepe minilaagjes. Net zoals dat 20 seconden The Cure in zijn handen meer losmaakt dan drie minuten strijkers in een volbloed drama.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. The Beach Bum is wederom een pareltje dat ik gelijk nog een keer (en nog een keer) wil zien om meer te ontdekken. Om van te genieten en lessen van te leren. Om samen met Moondog naar de maan te blaffen, want waarom zou je het niet doen? Het kan toch?

Mooie recensie Zwolle84
Moet in België helaas wachten tot 16 april (filmfestivalletje in Brussel) om het eindelijk te kunnen aanschouwen, maar hoop dat er nog een degelijke bioscooprelease komt. Krijg er zin in van jullie recensies!

(niet alleen vanwege de positieve geluiden, maar ook de specifieke elementen die je aanstipt)

avatar van mjk87
Basto schreef:

Nee, dat was al direct duidelijk toen je die vinnen zag. Sowieso vond ik een vreemde scène zo in de film, maar helemaal toen heel groot zo'n springende haai in beeld kwam. Een wtf-momentje op de verkeerde manier.

mjk87 schreef:

Ok, dat klopt wel, maar bij mij pakte het juist goed uit.

Zwolle84 schreef:

Totaal niet gehad bij/van deze film noch Spring Breakers. Misschien afhankelijk van wat voor mens je bent en wat voor leven je lijdt.

Richardus schreef:

Wat heb je niet gehad? Dat je het betrekt op jezelf of dat jij je niet druk maakt om je microprobleempjes?

Ik vind dat Zwolle de essentie van Beach Bum goed omschrijft. Ook voor mij lijkt de film te zeggen dat je het leven moet omarmen en beter kunt genieten van alle mooie dingen. Laat je vooral niet leiden door negatieve zaken.

Het is wat mij betreft dan ook vooral een sterk statement tegen de ontevredenheid en klaagcultuur waar alle populistische partijen vandaag de dag op inspelen. Het leven wordt niet mooier dan jij het zelf maakt.

Dat is wat Korine met Moondog laat zien. En niet enkel Moondog, alle personages zitten er zo in.

Basto schreef:

Dat het mij niet confronteerde, niet voelde alsof ik het op mezelf moest betrekken en mss dus doordat ik me niet druk maak om m'n probleempjes (of die niet heb/maak/zo ervaar). De film lijkt me meer op een westers luxeprobleem te wijzen, waar de met high society stars (Gomez) shoppende Korine onderdeel van lijkt uit te maken en de film op lijkt te richten. Toon de eindscene maar in Mozambique nu, met Nicolas Cage in de boot. Prachtig beeld.
Korine zet voor mijn gevoel nog meer het westers cultureel elitarisme meer voor lul dan de clicheboodschap wie dan ook maar daadwerkelijk anders naar de wereld laat kijken. Het blijft door gebrek aan duidelijke boodschap maar aanwezige ambiguiteit in het zinloze comedy-niks zweven. Alhoewel het hier wel weer een leuk discussietje oplevert

avatar van Montorsi
volslagen idiote film natuurlijk waar ik toch gek genoeg een gemiddeld cijfer aan kwijt kan. Het werkt allemaal niet de gehele speelduur even goed vond ik eigenlijk. De meeste fragmenten zijn toch wel behoorlijk saai. De hoogtepuntjes trekken de boel nog wel de hoogte in.

Montorsi schreef:

Typischdat jij dit dan weer leuk vindt. Met Jonah Hill. Na 20 minuten maar weer naar huis gegaan.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vandaag nog maar eens meegepakt, 1 persoon waar ik de hele zaal mee deelde ging 20 minuten voor het einde de zaal uit. Ja, zeker niet voor iedereen maar voor mij blijft deze film zeker wel geslaagd.

avatar van Walter S.
Zat zaterdagnacht ook met 4 man in de zaal.
Bleven wel allemaal tot het einde.

avatar van Basto
Het loopt inderdaad niet echt storm helaas. Hopelijk draait die nog als ik over twee weken terug van vakantie ben. Wil m graag nog eens in de bios zien.

robertinho schreef:

Dat is toch raar, na 20 minuten is de film nig nauwelijks op gang gekomen. En dat Jonah Hill er in zat was je vooraf toch ook bekend?

Korine.

Misschien wel zijn meest mainstream film. Bij Spring Breakers dacht ik dat Korine een hack was. Dat hij geen verhaal kan vertellen en zich verschuilt achter een geweldige cameraman. Na het zien van deze film denk ik dat hij gewoon geen goede filmmaker is.

Hier heeft de film veel meer een narratief en zijn de bedoelingen duidelijk. Opvallend genoeg is dit zo cliche dat je eigenlijk toch denkt dat hij beter vager kan blijven zodat het minder opvalt hoe matig hij is. Een stoner/schrijver die liever tussen de bums leeft dan tussen de rijken. Zijn bedoelingen zijn overduidelijk maar nergens weet Korine meer met het thema te doen. Nergens is het grappig, nergens wil het je onderdompelen in een trip. Het is uiteindelijk meer een celeb vrienden filmpje geworden. Beetje gek doen op camera maar nergens te gek doen want we hebben een imago.

Doordat er narratief inzit gaat die film wel sneller voorbij dan menig ander Korine filmpje, en Jonah Hill die zijn accent zelden vast weet te houden is wel geestig.

Maar als auteur of als experimenteel cineast zakt Korine opnieuw door het ijs.

2 sterren.

Macmanus schreef:
Korine.

Maar als auteur of als experimenteel cineast zakt Korine opnieuw door het ijs.

2 sterren.

Het kan je smaak niet zijn en deze film is inderdaad wat meer straight foreward dan z’n eerdere werk. Maar toch zit er een duidelijk consistente lijn in zijn werk die, of je het leuk vindt of niet, hem toch zeker de titel auteur oplevert.

Ik kijk in ieder geval weer reikhalzend uit naar zijn volgende. Die mag ook best wel weer wat meer underground zijn.

avatar van Macmanus
Ik heb Gummo en Spring Breakers gezien van hem. Buiten wat thematische gelijkenissen en liefde voor de arme man. Vind ik hem geen duidelijke auteurstem hebben. Of je dan helemaal geen auteur bent dat durf ik niet te stellen. Ik heb erg veel kritiek op zijn kunde. Ik stel dat hij met deze 3 pogingen niks te melden heeft en visueel het een broddelwerk is. Je mag hier fan van zijn maar dit afdoen als; “het is je smaak niet” is te makkelijk. Ik zou qua pacing en qua durf dit juist wel goed moeten vinden.

Maar Korine gaat zo makkelijk te werk. Neem het einde. Je hebt geen geld nodig om gelukkig te zijn. Hoe verbeeld ik dat? Letterlijk. Of de lame schoonzoon. Hoewel ik dat nog wel het grappigst vond is het wel allemaal zo makkelijk. Gemiddelde Hangover deel 3 heeft dat niveau ook. Mag het een onsje meer aub.

Macmanus schreef:
Ik heb Gummo en Spring Breakers gezien van hem. Buiten van thematische gelijkenissen met liefde voor de arme man. Vind ik hem geen duidelijke auteurstem hebben. Of je dan helemaal geen auteur bent dat durf ik niet te stellen. Maar heb erg veel kritiek op zijn kunde. Ik stel dat met deze 3 pogingen niks te melden heeft en visueel het een broddelwerk is. Je mag hier fan van zijn maar dit afdoen als mijn smaak niet is te makkelijk. Ik zou qua pacing en qua durf dit juist wel goed moeten vinden.

Korine viert het leven. De meeste van zijn personages hebben het doorgaans niet getroffen, maar toch houdt hij van ze en toont hij op en mooie manier, zonder te (ver)oordelen hoe zij in het leven staan. Vaak, zeker bij zijn oudere werk ziet het er bewust niet uit. Het leven is nu eenmaal niet altijd mooi en gestyleerd. Wat dat betreft heeft hij met zijn laatste twee films (met Debie) wel een switch gemaakt. (Spring Breakers is echt een feest voor oog en oor.) Maar vooral Gummo en Trash Humpers zijn bewust spuuglelijk. En dat is ok.

Overigens zie ik het eind helemaal niet als een simpel statement dat je geen geld nodig hebt om gelukkig te zijn. Ik zie het in een veel breder perspectief waar de hele film aan de eerst de staat van de Amerikaanse samenleving (Verveelde rijken, incompetente beunhazen en sjacheraars.) op de hak neemt en uiteindelijk het kapitalisme een grote middelvinger geeft. Hij ondergraaft daarmee de Amerikaanse way of life, zoals hij eigenlijk in al zijn films doet. Het zal voor veel Amerikanen de ultieme nachtmerrie zijn, als hun bezit in vlammen opgaat. Beach Bum is in dat opzicht de klassieke antiheld.

avatar van Macmanus
Dat is in iets bredere woorden toch wat ik zeg dat het einde is. Ik vond dat erg letterlijk uitgebeeld. Dat doet Korine eigenlijk de gehele film. Dat statement is in de liberale filmwereld al helemaal niet erg boeiend meer.

Zoals gezegd thematisch blijft hij redelijk dicht bij hetzelfde. Maar ik zie geen boeiende vondsten of kijk op de thema’s. Het blijft erg oppervlakkig.

Het is niet dat ik niet graag wil dat men in Hollywood eens wat anders doet. Maar het is ook weer niet dat het dan ook meteen goed is. Ik vind dit een niemandsdalletje

avatar van Basto
Ben het wel met je eens dat Beach Bum op inhoudelijk vlak niet erg diep graaft. Ik heb me gewoon wel prima kunnen vermaken met de absurdistische humor en de positieve vibe.

Basto schreef:

Na 20 minuten twee keer glimlachen. Verder alleen maar gestoord aan alle personages die tot dan voorbij kwamen (op Jonah Hill na). Vervelend vond ik het, absoluut niet de absurditeit waar ik van hou. Toen besloten maar naar huis te gaan. Op de terugweg kwam ik erachter dat het dezelfde regisseur als Spring Breakers was, en die vond ik ook verschrikkelijk.

Wat een briljante film. Persoon die de montage heeft gedaan verdient alle prijzen. Voor mij beetje Malick on steroids. Radicaal poëtische manier van filmmaken. "That's just beautiful poetry man".

Vond persoonlijk met name het deel met Zac Efron en Captain Whack waanzinnig gemaakt en in elkaar gedraaid. De gedachtestroom houdt maar niet op, en het is gewoon prachtig, grappig en aandoenlijk om te zien hoe de personages voor hun gevoel in een droom leven. In de mooiste aller werelden. Jezus heeft al geboet voor onze zonden, dus wat houdt ons nog tegen? Inderdaad. Gewoon lekker je ding doen.

Captain Whack vond ik daarom met name een mooi personage. Zo intens tevreden en gelukkig met het bedrijfje dat hij heeft opgebouwd, het leven dat hij leidt.
Enige minpuntje voor mij was wat mjk87 ook al aanstipte. Heel vreemd moment, past voor mij ook niet. Maar wellicht wilde Korine bewust even de sfeer ontregelen.

Veder voelt het alsof je 1.5 in een doorlopend audio-visueel-narratief gedicht ronddwaalt. Zeker een aanrader om mee te pakken. Maar zie net dat in Nederland deze soms door Kinepolis was opgepakt, en alweer van de rol is gehaald. Is toch werkelijk onvoorstelbaar. Hoe achterlijk moet je zijn om in die bedrijven aan het werk te komen? Totaal gebrek aan inschattingsvermogen van films is een pré?

Heb verder ook veel te haten, maar daarvoor verplaats ik mij even naar het ergernissen topic.

avatar van Basto
Net herzien. Blijft een erg fijn filmpje.

avatar van John Milton
Ingebouwd midden in de rij van zaal 4 van LHC Utrecht, terwijl je er met enig fatsoen niet uit kan. Dit was echt wel afzien.

Deze film zorgt voor een nieuwe zaal 4 policy, dit nooit meer. Voortaan uiterst rechts voorsorteren bij films waar het beide kanten op kan.

Zelfs visueel niet onder de indruk. Eigenlijk op geen enkel vlak, auw. Echt vervelend.

Doe mij dan maar Jarmusch' Paterson, als ik een moderne dichter moet kiezen. Dit kon me echt gestolen worden. Zero compasion.

avatar van de grunt
Ik werd er ook niet echt vrolijk van.

avatar van de grunt
Dat het grote Spring Breakers en dit gedrocht van dezelfde regisseur komen is moeilijk te bevatten.

Zwolle84 schreef:
'I like to have fun, man'Om samen met Moondog naar de maan te blaffen, want waarom zou je het niet doen? Het kan toch?
Uhm, ja hoor. Wat mij betreft wel. Ga je gang. Waarom ook niet?

avatar van HarmJanStegenga
Die Harmony Kornine kon me tot deze 'Beach Bum' echt gejat worden. 'Gummo', 'Spring Breakers'.. ik vond 't niks. Maar de trailer van deze film zag er leuk uit. Dus ome HJ gaat natuurlijk blanco, en met zo weinig mogelijk vooroordelen de film in. Een lekker speciaal biertje, later een goede whisky.. en genieten geblazen.

Wat een leuke film. McConaughey speelt geweldig. Een rol als deze is op z'n lijf geschreven natuurlijk. Maar die man.. geen zorgen, gewoon lol hebben. Laat 't kapitalisme voor wat het is en heb gewoon lol. Geen zorgen om dingen die er weinig toe doen, maar het gewoon leuk hebben in de geleende tijd waar je op leeft.

Het gecreëerde sfeertje is super fijn. Miami, de Florida Keys, het water, de bootjes, de mooie luchten, de zon, de vrouwen, de drankjes en drugs op het strand, met het klotsende water en het fijne briesje. Ik voelde het bijna. Ik ken Florida en de Keys en heb zin om terug te gaan. Zeer fijne film. Heb genoten.

avatar van macrobody
Gaat nergens over maar dat zal de bedoeling geweest zijn. Ik vond het maar een zeer deprimerende film eigenlijk. Iedereen moet doen wat ie leuk vind natuurlijk maar als iedereen zo was als hij dan zag de wereld er vast vriendelijker uit dan nu maar of we het niveau van apen hadden overstegen lijkt me twijfelachtig.
Het past allemaal wel weer perfect in de opening van de marihuana markt. Een soort verkapte reclame voor ga allemaal zuipen en stoned worden en zet vooral niet te veel vraagtekens of de werkelijkheid wel zo moet zijn als je hem ervaart. Het was ook wel een toonbeeld van een falende politiestaat die achter de feiten aanloopt en misdaden ongestraft laat. Maar laat je vooral niet tegenhouden als je geil wordt van een paar tieten want die zijn er genoeg. Wat een bummer deze film!