The Beach Bum (2019)

geregisseerd door Harmony Korine
met Matthew McConaughey, Zac Efron en Isla Fisher

Een rebellerende stoner, Moondog genaamd, leeft zijn leven volgens zijn eigen regels. Moondog was ooit een succesvolle, gerespecteerde dichter, maar door de jaren heen is hij veranderd in een gebroken man die een doelloos bestaan leidt. Dat verandert wanneer zijn rijke vrouw overlijdt en hij de erfenis lijkt mis te lopen, waardoor hij gedwongen wordt zijn vroegere werk alsnog uit te brengen.

Nieuwe Harmony Korine!

Vanaf 21 maart 2019 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van J-rom
Die Harmony toch

Teaser geplaatst!

avatar van Cikx
Benoît Debie dames en heren

avatar van de grunt
Bij Harmony Korine:

Korine’s nieuwe film: The Beach Bum

Hoofdrol voor Matthew McConaughey: "A rebellious stoner"

avatar van DwarreI
Ik zag best wel uit naar een nieuwe eigenzinnige film van Korine, maar na het zien van de trailer heb ik er eigenlijk al geen zin meer in..

avatar van Donkerwoud
Ik heb het donkerbruine (nou ja, in stijl van Korine: helpaarse en purperen) vermoeden dat de trailer niet representatief gaat zijn voor de film. Zoals ze 'Spring Breakers' (2012) ooit aanprezen als een publieksvriendelijke tienerfilm, zo zou dit heel wat meer surreëel kunnen uitpakken dan de luchtige stonerkomedie doet vermoeden.

avatar van McSavah
Hoop dat de film inderdaad wel nog een beetje gaat schuren, want de trailer ziet er te luchtig en vermakelijk uit.

avatar van xgogax
Een van de weinige films waar ik naar uitkijk .

Volledige trailer komt er morgen aan? Prima poster ook

avatar van Naomi Watts
De poster! Zo enorm veel zin in. Korine. Debie. Crise. Part two.

avatar van tattoobob
Toffe poster inderdaad...ik ben benieuwd naar de rest.

avatar van HarmJanStegenga
Geen fan van Korine, ook niet van z’n laatste prent Spring Breakers, maar deze trailer is wel super!

avatar van Goodfella
De plek waar springbreakers naartoe gaan als ze sterven. Benoit Debie maakt nog altijd van elke scène een klein feestje, hoewel vooral qua belichting en minder qua compositie, maar verder: landerig sfeertje vs explosieve popcultuur, downers vs uppers, jolige grapjes vs scherpe ironie, countrygitaartjes vs gierende dubstep. Het is niet dat ik er meer van verwachtte, maar van de man die wat mij betreft een van de beste en wellicht meest 21ste eeuw-definierende films van deze eeuw maakte komt The Beach Bum toch als een kleine teleurstelling. 3*

avatar van Bram0108
Goodfella schreef:

Welke film bedoel je hiermee?

avatar van McSavah
Bram0108 schreef:

Welke film bedoel je hiermee?

Spring Breakers natuurlijk.

avatar van Drs. DAJA
Ik heb volgens mij nog nooit zo hard in de bioscoop moeten lachen als bij deze film. Wat een zaligheid en wat een bevrijding, heerlijk film.

avatar van dutchtuga
Harmony Korine is ongetwijfeld een van de meest eigenzinnige regisseurs van deze tijd. Met zijn debuutfilm Gummo leverde hij meteen een van de meest bizarre films uit de jaren 90, op gebied van weirdness enkel overtroffen door Trash Humpers uit 2009. Maar Korine liet ook zien visueel overweldigende films te maken, getuige Spring Breakers uit 2012. Die film ontkrachtte op meesterlijke wijze de geromantiseerde popcultuur van het gemiddelde MTV-programma van nu. Met The Beach Bum gaat hij op ongeveer dezelfde voet verder. Ongeveer…

O wat weet Korine elke keer toch heerlijk de onderste lagen van onze samenleving naar boven te halen. Soms met surrealistische trekjes. Spring Breakers is typisch zo’n film die door de meesten verkeerd geïnterpreteerd wordt, met onbegrip als gevolg. Maar wie van onorthodoxe cinema houdt ziet er een meesterwerk in. Hoe James Franco gestalte geeft aan een rapper met grootheidswaanzin is subliem. Het camerawerk van Benoît Debie maakt van het geheel ‘eye candy’ en ook in The Beach Bum is hij weer van de partij. Ook van de partij is een omhooggevallen poëet. Een man die enkel in een universum gecreëerd door Korine een sterrenstatus bereikt.

Maar The Beach Bum is toch een heel andere film geworden dan Spring Breakers. The Beach Bum is voornamelijk heel wat luchtiger. De trailer verraadde dat al en liegt wat dat betreft dus niet. Dit maakt The Beach Bum toch minder scherp en vooral een film waar er voornamelijk veel te genieten valt met de personages. Matthew McConaughey is sterk als schrijvende hippie en er zijn erg leuke bijrollen weggelegd voor o.a. Snoop Dogg en vooral Martin Lawrence als dolfijnenliefhebbende kapitein. Verder spelen ook Zac Efron en Jonah Hill schermvullende rollen.

De recensie verraadt tot nu wel een beetje dat de focus van The Beach Bum ligt bij het luchtige en grappige karakter. Het maatschappijkritische is een stuk verder naar achteren geschoven en dat zal mensen die Korines vorige films wel weten te waarderen in eerste instantie wellicht afschrikken. Maar ook Korine heeft het recht zich een keer aan een minder serieuze film te wagen en doet het wat dat betreft beter dan veel moderne komedies bij elkaar.

Recensie: The Beach Bum (Harmony Korine) - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Zwolle84
Ik vind het zo jammer dat Matthew McConaughey de hoofdrol speelt. Lijkt me hier totaal niet de juiste acteur voor.

avatar van Basto
Geweldige film! Celebrating life. Enorm gelachen en heb een grijns op m’n bek die er voorlopig niet vanaf gaat. Het ziet er prachtig uit en Matthew McConaughey speelt de rol van z’nleven. Wat mij betreft is de Oscar voor beste acteur al vergeven, al zal de Academywaarschijnkijk z’n neus hier voor ophalen en de voorkeur geven aan Marvel (lekker commercieel) of een of ander oubollig drama met een gehandicapte in de hoofdrol..

4,5 en wie weet komt dat extra halfje er nog een keertje bij.

Zwolle84 schreef:

Matthew is briljant.

Basto schreef:

Matthew is briljant.

Kan me er weinig bij voorstellen, maar ik hoop van harte dat je enthousiasme op me overslaat.

avatar van Thrillzor
Draait deze al als Sneak Preview?

Thrillzor schreef:
Draait deze al als Sneak Preview?

Ja, komende zondag en maandag in Rotterdam in Cinerama, dus waarschijnlijk ook wel op andere plekken. Kijk nu al enorm uit naar herziening van deze fijne vrolijke film.

Pff, na gister Spring Breakers gezien te hebben, staat dit fier op mijn radar. Zeker met Debie erbij. Kijken waar ik hiervoor heen ga, want Groningen draait 'm niet

Richardus schreef:
want Groningen draait 'm niet

Dat kun je nu toch nog niet weten? Hij moet nog in première gaan en de filmagenda’s van de nieuwe week worden altijd pas later op de dag gepubliceerd.