The Beach Bum (2019)

geregisseerd door Harmony Korine
met Matthew McConaughey, Zac Efron en Isla Fisher

Een rebellerende stoner, Moondog genaamd, leeft zijn leven volgens zijn eigen regels. Moondog was ooit een succesvolle, gerespecteerde dichter, maar door de jaren heen is hij veranderd in een gebroken man die een doelloos bestaan leidt. Dat verandert wanneer zijn rijke vrouw overlijdt en hij de erfenis lijkt mis te lopen, waardoor hij gedwongen wordt zijn vroegere werk alsnog uit te brengen.

avatar van Zwolle84

Hij draait vanmiddag en morgenmiddag iig wel als voorpremière bij Pathé Groningen.

Meh, ik zoek wel een filmhuis ergens, dank je.

Zwolle84 schreef:

Dat wordt een wegloopmarathon.

avatar van xgogax
Als de film net zo mooi is als de poster verwacht ik 'm binnenkort in mijn persoonlijke top 10 .

Richardus schreef:
Meh, ik zoek wel een filmhuis ergens, dank je.

Het komt vrij weinig voor dat ik in Pathé Groningen last heb van medebezoekers en bij deze film lijkt die kans me nog kleiner. Zeker als je ook nog overdag gaat. Maar goed, jij wil natuurlijk niet tussen dat plebs van Pathé zitten.

Heb Cineville, de volle mik is mij te duur. En geluid staat me in Pathé altijd te hard. Jammer dat je ze plebs noemt/vindt.

avatar van Walter S.
Ik niet hoor, maar ik meende me uit het ergernissen topic te herinneren dat jij niet zo'n hoge pet op hebt van het Pathé publiek.

Basto schreef:

Dat wordt een wegloopmarathon.

Kan me toch niet voorstellen dat ze na Spring Breakers weer zo enorm de mist in gaan. Destijds draaide die zelfs het huidige Kinepolis in Enschede. Na een half uur was 3/4 weg begreep ik van werknemers. (iets wat ik nog altijd onbegrijpelijk vind).

Heb eigenlijk redelijk lage verwachtingen van deze film, in ieder geval t.o.v. Spring Breakers. Iemand die toevallig de volle soundtrack lijst heeft kunnen vinden? Misschien helpt me dat een beetje in de mood te komen. (bedoel dus niet de officiele uitgave van Milan Records, aangezien ik toch wel meer verwacht dan alleen country-achtige muziek)

nummer2 schreef:

Het wordt een beetje in de markt gezet als een nieuwe Big Lebowski. Dat is het dus totaal niet. Het verhaal is superdun. Het is een film, die het net als zijn eerdere werk vooral van de poëtische zeggingskracht moet hebben. Dat en de (relativerende) humor natuurlijk.

Zwolle84 schreef:

Kan me er weinig bij voorstellen, maar ik hoop van harte dat je enthousiasme op me overslaat.

"Zijn Moondog mist de ontwapende kindsheid van James Franco’s gangsta Alien uit Spring Breakers, is geen relaxte loser als Lebowski, geen paranoïde gonzo-held als Hunter S. Thompson. Hij doet vooral denken aan de huidige Johnny Depp: een verwende puber van middelbare leeftijd die niet beseft hoe vervelend zijn quasi-rebelse poses zijn geworden."

Een eenmans ‘Pussy Posse’ - NRC

nummer2 schreef:

Een eenmans ‘Pussy Posse’ - NRC

Krant voor zuurpruimen. Liefst van over de 70.

Als ze het werk van Korine beter hadden doorgrond, zouden ze kunnen weten dat het niks met de gestileerde wereld van de Coens van doen heeft. Nog dat Spring Breakers een studenten satire was. Korine neemt zijn personages namelijk wel serieus. Moondog past prima in de lijst van outcasts die Korine in al zijn films liefdevol geportretteerd heeft.

Moondog is een held, omdat hij geen ego heeft (en dus ook geen zorgen). Hij maakt zich ook geen seconde druk over het verliezen van zijn vermogen. Waarmee Korine het plot als overbodig verklaart.

avatar van Zwolle84
Volgens mij bedoelen ze het als kritiek op Matthew, waar ik me heel goed in kan vinden. Ik heb deze rol van hem nog niet gezien, maar vind het een van de vreselijkste/slechtste acteurs van de laatste decennia.

Ben alleszins nieuwsgiering naar de film, maar vond het wel een interessante quote in relatie tot de opmerking van Zwolle84. Overigens heb ik het ook gedeeld omdat Coen van Zwol zelf wel een mooie (en positieve) recensie schreef over Spring Breakers. Laat me graag verrassen (pas op 16 april te zien in België...), maar als zelfs liefhebbers van Spring Breakers zich al gaan roeren....

Zwolle84 schreef:

Dat Is jammer voor je. Speelt doorgaans erg goed (Wolf of Wallstreet, Interstellar). Maar het kan natuurlijk zijn dat hij je niet ligt. Had ik heel lang met Tom Cruise en Tom Hanks, maar die zijn beide goed opgedroogd.

avatar van Thrillzor
Echt genoten van deze film, zelden zoveel gelachen. Matthew deed het echt fantastisch, echt de perfecte stoner zonder zorgen. Ik vond Zac wel een beetje hinderlijk, maar oke. Ik denk persoonlijk dat deze meer in de smaak gaat vallen bij het publiek dan SpringBreakers.

avatar van Naomi Watts
Thrillzor schreef:

Verwacht het zelf ook, lijkt mij inderdaad veel toegankelijker. Door ziekte helaas niet kunnen gaan nog, maar dit weekend gaat het er echt van komen. Zin in.

avatar van Shinobi
"Is that the motherfucking Moondog?"

Harmony Korine heeft mij erg verrast met 'Spring Breakers', dus ik was wel benieuwd geworden naar deze titel. Zeker met de namen die hieraan meedoen.

Je krijgt hier een kijkje in het leven van de omhooggevallen dichter Moondog wiens gloriedagen ver achter hem liggen, maar het schijnt hem niets uit te maken. De beste man komt zijn dagen wel door met: drinken, blowen en vrouwelijk gezelschap. Het overlijden van zijn vrouw lijkt hier verandering in te brengen of toch niet?

Op deze wijze loodst 'The Beach Bum' je door verscheidene personages heen, waarmee Moondog de meest opmerkelijke avonturen mee beleeft. Zo heb je leuke bijrollen van Snoop Dogg en Jonah Hill, maar het leukst blijft Martin Lawrence als een kapitein die trips organiseert om dolfijnen te spotten. Het zorgt voor fijne zorgeloze momenten waar ik goed heb moeten lachen om enkele absurde situaties.

Ergens verwachtte ik wel dat er een stukje maatschappijkritiek in zou zitten en/of een zekere ontwikkeling die Moondog zou doormaken, maar dat doet niets af aan het plezier. Hoewel Matthew McConaughey meermaals hetzelfde trucje uithaalt, steelt hij op een bepaalde manier alsnog de show. Daarbij ziet het geheel er soms weer lekker dromerig uit door de medewerking van Benoît Debie.

Al met al een aardige comedy die rustig voortkabbelt.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van mrklm
Waardeloze bagger zoals alleen Harmony Korine dat weet te produceren. Cinema varité op zijn allerslechtst, vol met nutteloze en irritante jump cuts en nog meer drugs, alcohol, (vrouwelijk) naakt en aanverwante seksuele perikelen. Een sneue poging tot het maken van een controversiële film, maar het is hedonistische navelstaarderij vol met walgelijke karakters en tenenkrommende pogingen tot humor. McConaughey leidt de dans qua slechte vertolkingen totdat Zac Efron ten tonele verschijnt. Het volstrekt belachelijke excuus voor een verhaal gaat 90 minuten lang helemaal nergens over en het is ronduit stuitend dat Korine daar mee weg denkt te komen door een slap anti-kapitalistisch statement te maken in de slotscène. Een volledige verspilling van tijd en talent, al valt er van dat laatste nauwelijks iets te merken.

Ah, een laag cijfer van jou is altijd veelbelovend voor mij.

mrklm schreef:

Dat zijn toch pluspunten?

En waarom ben je hier eigenlijk heen gegaan? Uit je openingsstatement maak ik op dat je niet bepaald een fan bent van Korine. Daarbij was de trailer vrij duidelijk in hetgeen je te wachten stond.

Gewoon benieuwd.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Wat mij betreft echt een grote verrassing met zelfs nog een paar knipoogjes naar de rol waar McConaughey in 1993 mee doorbrak, alright alright alright!
Eindelijk weer eens een leuke stoner film in de bioscoop! Een film die hoogstwaarschijnlijk lang niet bij iedere kijker positief gaat vallen maar mij wel het echte feel-good gevoel weet mee te geven.
De film heeft een bepaalde diepgang maar blijft over het algemeen gezien een luchtig geheel, Matthew is duidelijk helemaal op zijn plek en ook Martin Lawrence laat nog even zijn gezicht zien.

Heerlijk vermaak en een hele fijne afwisseling op de gemiddelde bioscoopfilms, ik denk zelfs dat ik deze volgende week nog maar een keertje meepak aangezien ik niet verwacht dat deze film langer dan een maand gaat draaien.

Voor de liefhebbers.

Earlier in the segment, McConaughey tried to describe the film and his character to the audience. "If you come to it with your morals on your sleeve, your arm will get burned,"

avatar van mjk87
Ik krijg wel ineens weer zin die lekkere lome muziek van Snoop op Doggystyle te draaien na deze film.

avatar van zoutzak
Heel benieuwd naar, hopelijk is het een instant-classic!

avatar van Walter S.
Een instant classic is het wat mij betreft niet, wel een vermakelijke en grappige film over een irritante kwast die overal schijt aan heeft, een kind van een jaar of 50. Een film boordevol weirde personages, toppunt vond ik de bootreis met de dolfijnen.

Hmm zeker niet de kick en verrassing van Spring Breakers. Hier ontbreekt grotendeels een imponerende stijl (al kan Debie niks lelijk doen) en een kritisch randje moet ik er echt met moeite in wurmen wat me doet vermoeden dat Korine hier echt enkel een stoner comedy wilde neerzetten. En dat is best lollig, Mekonnejoe doet puik werk en het loopt allemaal lekker. Het contrast en randjezoeken rijkdom-bottomfeeders (die mogelijk bedoelde inhoud) wordt bij vlagen bijna een tik vervelend (en aan het eind over the top wat mij betreft) maar blijft toch binnen de lijntjes. Een kleurrijke dolle boel maar niet erg memorabel en zeker geen instant cult classic.

Deze kun je wel overslaan, een paar keer moeten gniffelen, maar nergens was het het nou echt om te lachen. Een hoop van hetzelfde.

avatar van xgogax
Beste film van Korine .

avatar van mjk87
Ik ben niet echt fan van stoners en ik had niet echt een idee waar ik heen ging qua inhoud, maar ik was wel benieuwd naar deze, vooral ook vanwege het camerawerk van Debie.

De eerste helft is wel leuk. Fijn zomers sfeertje en het gaat vooral meer erom die sfeer te tonen, dan dat het echt om Moondog gaat. Lekkere muziek en als algeheel gevoel net zo loom als de muziek van Snoop, die ook een geinig rolletje heeft. Maar de tweede helft gaat het veel meer om de persoon Moondog en dat vond ik een stuk minder interessant. Puur ook omdat ik niets heb met stoners of andersoortig luie mensen. The Bog Lebowski was in ieder geval nog grappig, maar dat vond ik in deze Beach Bum ook tegenvallen. Verder een raar moment met een haai, nooit echt leuk en het einde is op den duur best voorspelbaar en weet me niet te verrassen. Ja, de beelden zijn mooi hoor, maar ook daarin heb ik al vaker veel mooiers gezien. Ook van Debie. 2,5*.