Hold the Dark (2018)

Thriller

geregisseerd door Jeremy Saulnier
met Jeffrey Wright, Alexander Skarsgård en James Badge Dale

Wanneer in Alaska drie kinderen dood worden teruggevonden vermoed men dat er wolven in het spel zijn. Bovendien verdwijnt een zesjarig jongetje waarna diens ouders de hulp inschakelen van de auteur en wolfexpert Russell Core. Hij moet hem terugvinden en de roedel wolven doden. Tijdens zijn zoektocht wordt hij vergezeld door de rouwende vader en wordt hij zowel met de wreedheid van Moeder Natuur als met zijn eigen tekortkomingen geconfronteerd. Het is onduidelijk wie nu werkelijk de prooi is en wie het roofdier.

avatar van Breur
Lovelyboy schreef:

Een tweeling? Waar heb je dat uit afgeleid dan? Ik vond de term 'verwildering', die Wright gebruikt als hij ziet hoe een roedel wolven een van haar eigen jongen dood, wel een hele aardig clou. Ze staan daar per slot heel dicht bij de natuur.

Ook ik ben benieuwd naar je theorie horizons!

avatar van horizons
Lees het boek.

En er zitten hints in de film. Stuk of drie dacht ik. Weer tijdje geleden.

Sterk!

Green Room vond ik een tegenvaller, dit is meer het werk dat bij Saulnier past wat mij betreft. Zowel qua setting als qua balans van genres. Een onderkoelde thriller met wat kleine horror accenten, die zich lekker traag en sfeervol ontrolt.

Dat mensen deze film wegzetten als een makke Netflix-original zegt meer over hen dan over de film. Je hoeft het uiteraard niet goed te vinden, maar Hold the Dark is duidelijk geen bandwerk. Saulnier gaat hier voor een zeer duidelijk concept en wijkt daar eigenlijk niet vanaf. Gewoon mooi dat zoiets kan op Netflix.

De setting is misschien nog wel het belangrijkste personage in de film, mooiste scene is het vliegtuigreisje op het eind, met het ambient nummertje erronder. Deed me zowaar wat denken aan GitS 2. Verder nog wel een hoop sfeervolle, kalme maar gure scenes die vaak ruw onderbroken worden door wat actie. Het is een rare combinatie, maar het werkt wel.

En wie Laurence Fishburne niet kan betalen, Wright is allicht een beter én goedkoper alternatief.

avatar van IH88
“When we're killed, the past is killed. When kids are killed... that's different. When kids are killed, the future dies. There's no life without a future.”

Donkere en ijzingwekkende Netflix film met uitstekend acteerwerk van Skarsgård, Keough, Badge Dale en vooral Wright. Hold the Dark doet soms denken aan Wind River, met een kleine gemeenschap waar allemaal vreemde dingen gebeuren, en waar de mensen niet bang zijn om geweld te gebruiken. Zelfs niet tegen de politie. De shoot-out is hiervan uiteindelijk het gruwelijke en realistisch gefilmde gevolg. De film komt langzaam op gang en niet alle verhaallijnen komen even goed samen, maar de sfeer en het acteerwerk vergoeden veel.

nou dit was een lange zit....conclusie? Geen idee. Saai en ongeloofwaardig, omgeving mooi, donkere acteur deed het prima voor de rest

Tegenvallende film, 2 uur, veel te lang.
Saaie boel....
Thrillergehalte... 0 !!!

avatar van John Barry
Spannende en erg beklemmende film.
Erg sterke rol van Jeffrey Wright.
De rest van de cast acteert op Riley Keough ook erg goed.
De film komt iets te langzaam op gang, maar dit wordt grotendeels gecompenseerd door de prachtige beelden van Alaska.

avatar van Joeri77DB
Beklemmende ijzersterke thriller met een vleugje mystiek .
Elk moment van de film telt, er is geen seconde sprake van saaiheid.
Zij die zeggen van wel hebben waarschijnlijk geen geduld , als je die opbrengt
heb je aan deze film een prachtige paar uren, met een betoverende omgeving / goed acteerwerk en een geniaal verhaal, ook word in zijn geheel duidelijk de kern van het verhaal, de laatste zin die word gezegd is nou precies waar het het koppel om ging,
Aanrader !!

Ik vond de film erg saai en langdradig.
En vooral chaotisch.
Bovendien begrijp ik nu nog niet de clou ervan.
En spannend was het ook al niet.
alleen het landschap van alaska was prachtig.
Jammer van mijn tijd dus.