Hold the Dark (2018)

Thriller / Drama

geregisseerd door Jeremy Saulnier
met Jeffrey Wright, Alexander Skarsgård en James Badge Dale

Wanneer er in Alaska drie kinderen dood worden teruggevonden vermoedt men dat er wolven in het spel zijn. Bovendien verdwijnt een zesjarig jongetje waarna diens ouders de hulp inschakelen van de auteur en wolfexpert Russell Core. Hij moet hem terugvinden en de roedel wolven doden. Tijdens zijn zoektocht wordt hij vergezeld door de rouwende vader en wordt hij zowel met de wreedheid van Moeder Natuur als met zijn eigen tekortkomingen geconfronteerd. Het is onduidelijk wie nu werkelijk de prooi is en wie het roofdier.

avatar van Breur
Lovelyboy schreef:

Een tweeling? Waar heb je dat uit afgeleid dan? Ik vond de term 'verwildering', die Wright gebruikt als hij ziet hoe een roedel wolven een van haar eigen jongen dood, wel een hele aardig clou. Ze staan daar per slot heel dicht bij de natuur.

Ook ik ben benieuwd naar je theorie horizons!

avatar van horizons
Lees het boek.

En er zitten hints in de film. Stuk of drie dacht ik. Weer tijdje geleden.

Sterk!

Green Room vond ik een tegenvaller, dit is meer het werk dat bij Saulnier past wat mij betreft. Zowel qua setting als qua balans van genres. Een onderkoelde thriller met wat kleine horror accenten, die zich lekker traag en sfeervol ontrolt.

Dat mensen deze film wegzetten als een makke Netflix-original zegt meer over hen dan over de film. Je hoeft het uiteraard niet goed te vinden, maar Hold the Dark is duidelijk geen bandwerk. Saulnier gaat hier voor een zeer duidelijk concept en wijkt daar eigenlijk niet vanaf. Gewoon mooi dat zoiets kan op Netflix.

De setting is misschien nog wel het belangrijkste personage in de film, mooiste scene is het vliegtuigreisje op het eind, met het ambient nummertje erronder. Deed me zowaar wat denken aan GitS 2. Verder nog wel een hoop sfeervolle, kalme maar gure scenes die vaak ruw onderbroken worden door wat actie. Het is een rare combinatie, maar het werkt wel.

En wie Laurence Fishburne niet kan betalen, Wright is allicht een beter én goedkoper alternatief.

avatar van IH88
“When we're killed, the past is killed. When kids are killed... that's different. When kids are killed, the future dies. There's no life without a future.”

Donkere en ijzingwekkende Netflix film met uitstekend acteerwerk van Skarsgård, Keough, Badge Dale en vooral Wright. Hold the Dark doet soms denken aan Wind River, met een kleine gemeenschap waar allemaal vreemde dingen gebeuren, en waar de mensen niet bang zijn om geweld te gebruiken. Zelfs niet tegen de politie. De shoot-out is hiervan uiteindelijk het gruwelijke en realistisch gefilmde gevolg. De film komt langzaam op gang en niet alle verhaallijnen komen even goed samen, maar de sfeer en het acteerwerk vergoeden veel.

nou dit was een lange zit....conclusie? Geen idee. Saai en ongeloofwaardig, omgeving mooi, donkere acteur deed het prima voor de rest

Tegenvallende film, 2 uur, veel te lang.
Saaie boel....
Thrillergehalte... 0 !!!

avatar van John Barry
Spannende en erg beklemmende film.
Erg sterke rol van Jeffrey Wright.
De rest van de cast acteert op Riley Keough ook erg goed.
De film komt iets te langzaam op gang, maar dit wordt grotendeels gecompenseerd door de prachtige beelden van Alaska.

avatar van Joeri77DB
Beklemmende ijzersterke thriller met een vleugje mystiek .
Elk moment van de film telt, er is geen seconde sprake van saaiheid.
Zij die zeggen van wel hebben waarschijnlijk geen geduld , als je die opbrengt
heb je aan deze film een prachtige paar uren, met een betoverende omgeving / goed acteerwerk en een geniaal verhaal, ook word in zijn geheel duidelijk de kern van het verhaal, de laatste zin die word gezegd is nou precies waar het het koppel om ging,
Aanrader !!

Ik vond de film erg saai en langdradig.
En vooral chaotisch.
Bovendien begrijp ik nu nog niet de clou ervan.
En spannend was het ook al niet.
alleen het landschap van alaska was prachtig.
Jammer van mijn tijd dus.

Onderhond schreef:
Sterk!

3.5* Goed onderbouwde comment (muv. prijsgeven filmdetail "...'vliegtuigreisje'...")

avatar van perceived
Aardige film van Jeremy Saulier die weer erg sterk in sfeer is en een stuk minder in script. Traag en vaag.

avatar van perceived
Traag en vaag kan overigens prima werken, maar de films van deze regisseur doen dat, voor mij, alsnog niet geweldig.

avatar van CorvisChristi
Eehhmmm...ok? Wat kan ik melden over Hold the Dark:

Een psychotisch echtpaar (blijken broer en zus te zijn) zijn beïnvloed door iets wat in de lucht zit? Waardoor mensen ziek worden? Kinderen verdwijnen? Waarom? Als je een wolvenmasker op doet, wordt je psychotisch en moordzuchtig? Een kind verdwijnt maar wordt teruggebracht door psycho-blondie? Een Iniut is boos en schiet het overigens bijna volledig uit klungel en company bestaande politiekorps naar de ratsemedee? Dan meneer de wolvenkenner die uiteindelijk ook niet zo heel veel te doen heeft behalve op 'onderzoek' uit te gaan
Eehhhmmm....ja ok? Tuurlijk joh. Een plot die alle kanten opwaait. Niets wordt verklaard. Althans, dat idee kreeg ik. Of ik moet niet goed hebben opgelet of wat gemist hebben, wat ook zomaar kon bij deze zich op een vervelende en traag voortslepende draak van een film.

Maar goed. Dat was het. Verder laten we alles wat er gebeurd is, over aan de kijker. Hoe zit het? Wat is het? Is er een twist?? Komaan mensen!!!

Pfff...ik kan zo slecht tegen dit soort films. Laten we vage en pretentieuze meuk maken. En we weten niet hoe het zit!! Netflix heeft er toch wel interesse in!!

Concreet: negeren deze onzin!!

avatar van Rickyman
Goede thriller wel met een prachtige setting, maar verder kon ik er ook niet zo heel enthousiast van worden.
Trage en verwarrende of vage films kan ik graag naar kijken, maar hier voegde het weinig aan het verhaal toe en vond het wat onnodig, maar vervelen deed het ook weer niet.

Harco
Warrig werkje van Saulnier. Sfeer weet-ie in ieder geval wel te scheppen, waarbij Alaska wordt neergezet als een ontzettend deprimerende en bevreemdende plek. De locaties zijn grauw en donker, zonneschijn zie je niet en alle personages lopen rond met wallen en een bleke huid. Het tempo ligt laag, en dat geldt niet alleen voor de film zelf maar ook voor de manier waarop de personages hun handelingen verrichten. De mystiek rondom de wolven en de inheemse Alaskanen, gecombineerd met een onheilspellende, minimale soundtrack geven het verder wat extra schwung. De plot wordt echter nogal chaotisch uit de doeken gedaan, waardoor het af en toe wat lastig te volgen is. Daarnaast lijkt het alsof Saulnier niet helemaal wist welke richting hij in wilde: de film is een mengelmoes van allerlei genres en stromingen en komt daardoor niet helemaal uit de verf. Na zijn twee vorige films is Hold the Dark daarom een stapje terug, dus hopelijk is Saulniers volgende film weer op datzelfde vertrouwde niveau.

Chelsea94 schreef:

Zelfde hier, veel te warrig en veel te traag. Verschrikkelijke film, zoveelste netflix gedrocht.

Het waren niet de wolven die de kinderen doodden...