Hold the Dark (2018)

Thriller

geregisseerd door Jeremy Saulnier
met Jeffrey Wright, Alexander Skarsgård en James Badge Dale

Wanneer in Alaska drie kinderen dood worden teruggevonden vermoed men dat er wolven in het spel zijn. Bovendien verdwijnt een zesjarig jongetje waarna diens ouders de hulp inschakelen van de auteur en wolfexpert Russell Core. Hij moet hem terugvinden en de roedel wolven doden. Tijdens zijn zoektocht wordt hij vergezeld door de rouwende vader en wordt hij zowel met de wreedheid van Moeder Natuur als met zijn eigen tekortkomingen geconfonteerd. Het is onduidelijk wie nu werkelijk de prooi is en wie het roofdier.

avatar van bjerik76
Alaska, dat moet in ieder geval mooie beelden opleveren.

kappeuter (moderator)
Netflix release stond aanvankelijk gepland voor 1 juni, maar deze is nu uitgesteld:

"The film was scheduled to be released on June 1, 2018, however, it initially selected to premiere at the 2018 Cannes Film Festival, but in retaliation for the barring of Netflix films competing at the festival, the producers pulled the film from selection, instead opting to debut it at a fall festival."
Wikipedia

avatar van Shinobi
Volgens de poster gepost door Jeremy Saulnier vindt de release plaats op 28-09-2018.

avatar van Zwolle84
Aan de ene kant: sfeervolle trailer, kan zomaar iets worden. Aan de andere kant: Netflix-film.

avatar van Bob Gray
Groot fan van de vorige films van Saulnier, dus ben erg benieuwd.
Zoals hierboven ook al genoemd, speelt zich af in Alaska dus dat worden sowieso mooie beelden.

Ben ook benieuwd naar Saulnier z'n werk in True Detective S3, maar dat is iets voor volgend jaar.

avatar van max cady
Het eerste waar ik aan dacht was Wind River (2017)

avatar van SmackItUp
Als Saulnier zich niet teveel laat leiden door de grote bazen van Netflix kan dit nog wel wat worden. Z'n vorige films hebben mijn interesse voor deze in ieder geval gewekt.

avatar van zoutzak
Indrukwekkende thriller waar de hand van Saulnier zichtbaar is in de gitzwarte toon. Deze beklemmende sfeer tegen de achtergrond van een ijzig Alaska maakt het verhaal ondergeschikt aan de beleving. En die doet de titel eer aan.

avatar van Warp
Niet verkeerd voor een Netflix-film, maargoed Saulnier kan ik ook wel waarderen. Fijne slowburner met een duister sfeertje en wat bloedige momenten die eruit schieten. Wel net een tikkeltje minder dan zijn vorige twee films.

avatar van Bob Gray
Warp schreef:

Helemaal mee eens. Fijne film maar wel iets minder dan z'n vorige. Ik vond Jeffrey Wright erg goed.

avatar van DreamTech
goeie film hoor niet verwacht gewoon kijken mijn tip !

Hier snapte ik dus helemaal niets van. Ik hoopte dat anderen deze film beoordeeld hadden en er misschien wat meer duidelijkheid voor mij zou zijn, want ik kan het niet uitstaan als ik iets niet begrijp. Voor nu is deze film voor mij één en al warrigheid en onduidelijke ellende en ik snap er niets van. Heel vreemde en verontrustende film.

Nou, dat is raar, nadat ik mijn bericht had geplaatst kreeg ik pas de meningen van anderen te zien.....
En tja, die sfeerbeelden in Alaska kon ik ook wel waarderen maar voor de rest blijft het wat mij betreft een vaag verhaal. En ik vraag me af of iemand nou echt deze film heeft begrepen...….

avatar van Pazmaster
francientje schreef:

Het blijft een warrige film maar daarom niet minder boeiend. Je kunt het interpreteren zoals jezelf wilt maar misschien kan dit artikel één en ander duidelijk maken?
hold-the-dark-movie-ending-explained Let op, spoilers!

avatar van Walter S.
Boek gelezen (https://www.boekmeter.nl/book/49278), vond het boek wel te gek, dus benieuwd naar de verfilming. Benieuwd of die net zo hard, bloederig en kil is.

avatar van Justinvdk
Hold the Dark vandaag gezien, de nieuwe van Jeremy Saulnier. Wederom een rustige en sfeervolle en thriller zoals Blue Ruin. Alaska is natuurlijk altijd een fanatstisch decor voor films als dit, daardoor krijg je toch die desolate en lugubere sfeer die zulke films zo goed maakt. Jeffrey Wright en Alexander Skarsgard spelen de hoofdrollen met verve en de film blijft onderhoudend. Wel is het soms iets warrig en ontknoping viel mij ook ietsje tegen. Desondanks een keurige 3,5*.

avatar van Esteban
Niets aan toe te voegen, ik wou min of meer hetzelfde typen.

avatar van Seam
Walter S. schreef:
Als je Saulnier kent hoef je daar zeker niet bang voor te zijn
Geweldige film trouwens, mijn favoriete Saulnier tot nu toe en in mijn ogen is dit ook een veel betere en interessantere film dan Wind River (vergelijkbare locatie en cultuur).

had er veel van verwacht
helaas is het een rommelige film
niet spannend en slecht geacteerd

gemiste kans

Spijt me, na al de goede recensies kom ik niet veel verder dan dat me niet duidelijk is waar de film nou precies over ging.
En de echte mooie beelden van Alaska waren er eigenlijk ook niet.

Timvabe schreef:
En de echte mooie beelden van Alaska waren er eigenlijk ook niet.

Helemaal mee eens.

2 uur...waarom? Heb het uitgezeten, omdat ik hoopte op een beloning dat ik de film helemaal had afgekeken. Een verrassende twist, een spannende ontknoping. Helaas. Deze film kan mij niet bekoren.

avatar van schumacher
Bizarre film die rommelig in elkaar stak, een beste scene was de schietscene.
Niet meteen mijn genre.

avatar van TheDiningDead
Saulnier bouwt aan een oeuvre. Al zijn films tot nu toe gaan over subculturen, over groepen die aan de periferie van de samenleving staan en hun eigen codes, regels en structuren hebben. In Blue Ruin ging het om een familie van asociale Amerikaanse Tokkies, met hun eigen opvattingen over rechtvaardigheid, hiërarchie en trouw; in Green Room waren het neonazi's met dezelfde idiosyncratische preoccupaties en in Hold the Dark verkent Saulnier wederom soortgelijke thema's maar dan in de context van een grimmig ruraal Alaska.

Er zijn twee Alaska's in deze film. Het ene is het Alaska van Core's dochter: modern, urbaan, verbonden met de rest van de wereld en georganiseerd volgens de contemporaine Westerse opvattingen. Het andere Alaska is dat van de Slone's: afgesneden van de rest van de wereld door afstand, kou en duisternis, met eigen mythen, rituelen en ethiek, voor zover de natuurwetten die hier het gedrag bepalen, iets met ethiek uit hebben te staan. Laten we zeggen: hier heerst de ethiek van de wolf, de orde van de roedel.

Dat eerste Alaska blijft buiten beeld; dat kennen we al. Met het tweede maken we kennis. Dat tweede, eigenlijke Alaska, is overigens gedoemd uit te sterven, is tenminste de teneur van de film - het zal worden opgeslokt door de moderniteit, maar vooralsnog bestaat het.

Core's reis naar het dorp, Keelut, is veelzeggend. Al op het vliegveld - het symbool van moderne globale verbondenheid, althans voor het internet die metafoor opslorpte - treffen we een opgezette beer aan - hier is de wildernis onderworpen, getemd, interieur - en de autorit symboliseert een diachrone reis naar eerder tijden, naar een vergeten, afgezonderde, premoderne wereld die dichter bij de natuur staat: een wereld van imposante buffels (of was het een bizon) en sledehonden, niet van huurauto's, waar je je hult in dierenhuiden om de kou te kunnen doorstaan. Een conventioneel orgaan van ordehandhaving als de politie, heeft hier geen enkele zeggings- of slagkracht. Politie is er voor dat andere Alaska. Hier is het kwaad haast tastbaar, net als de duisternis, en het wordt via het bloed doorgegeven. Dat bloed is trouwens ook een constante in Saulniers films tot nu toe, waarin bloedbanden een grote rol spelen (en daarnaast het bloed rijke- en slagaderlijk vloeit).

Deze film viel mij aanvankelijk licht tegen, maar dat was ook het geval voor een aantal van mijn (inmiddels) favoriete films. En net als bij die films, blijf ik over Hold the Dark nadenken en hoe meer ik erover denk, hoe fascinerender ik hem vind.

avatar van Big Chris
Ik vond het een wat saaie film. Wel mooi gefilmd en het acteerwerk was oké. Maar het plot van de film vond ik teleurstellend en vaag.
Zoals hierboven al vermeld, heeft de film veel weg van 'Wind river', die ik veel beter vind.
Geen aanrader.

avatar van mikey
help ik kom niet door de film. ondanks de onvoorspelbaarheid is ie zo voorspelbaar.en saai

avatar van horizons
mikey schreef:

Oh ja, wat is de clou?

avatar van Roel_
mikey schreef:

Gedurende de film was ik op een gegeven moment andere dingen aan het doen. De voorspelbaarheid van het onvoorspelbare had ermee te maken dat er geen goed verhaal was. Alles was onsamenhangend en er wordt een zogenaamde sfeer gecreëerd, maar zonder verhaal ben je nergens...

avatar van horizons
Roel_ schreef:

Verhaal is er wel degelijk.

avatar van Roel_
horizons schreef:

Verhaal is er wel degelijk.

Hier kan ik niet zoveel mee. Ik zeg boe, jij zegt ba...