Hold the Dark (2018)

Thriller

geregisseerd door Jeremy Saulnier
met Jeffrey Wright, Alexander Skarsgård en James Badge Dale

Wanneer in Alaska drie kinderen dood worden teruggevonden vermoed men dat er wolven in het spel zijn. Bovendien verdwijnt een zesjarig jongetje waarna diens ouders de hulp inschakelen van de auteur en wolfexpert Russell Core. Hij moet hem terugvinden en de roedel wolven doden. Tijdens zijn zoektocht wordt hij vergezeld door de rouwende vader en wordt hij zowel met de wreedheid van Moeder Natuur als met zijn eigen tekortkomingen geconfronteerd. Het is onduidelijk wie nu werkelijk de prooi is en wie het roofdier.

avatar van horizons
Roel_ schreef:

Hier kan ik niet zoveel mee. Ik zeg boe, jij zegt ba...

Nog een keer kijken en het verhaal wel ontdekken?

avatar van Walter S.
Seam schreef:
Als je Saulnier kent hoef je daar zeker niet bang voor te zijn
Geweldige film trouwens, mijn favoriete Saulnier tot nu toe en in mijn ogen is dit ook een veel betere en interessantere film dan Wind River (vergelijkbare locatie en cultuur).

Ken hem niet, ga de film later deze week denk ik wel even kijken, ben wel erg benieuwd. Aan de reacties te zien geen allemans vriend, deze film, zijn soms de beste films.

avatar van nadrin
Heftig. Geen film om je nadien goed te voelen

Begon interessant, maar na een tijd begon het irrationele, onlogische geweld, zonder een motief. Ook de dialogen. De fascinatie werd een ergernis. Een grauwe film. Ver voor het eind uitgezet. Verloren tijd, wat een deceptie.

avatar van bjerik76
ik keek hier zo naar uit, maar het was 1 langdradig poëtisch gedicht van dialogen en indianen verhalen over bepaalde mythes.
weinig actie, hier en daar een mooi beeld, maar zonder enige spanning.

avatar van Glacius
Spannende trailer, maar de gehele film was totaal niet interessant. Er zaten wel een paar spannende momenten in, maar het gros was behoorlijk slaapverwekkend. Wel sfeervol tot op een zekere hoogte, maar het voelde allemaal zo... doelloos.

avatar van jippie2010
Spannende thriller die haast mysterisch is te noemen.
Verteld op een iets wat trage manier het verhaal waar je je koppie bij moet houden. De SFX zijn grandioos, zeker een toegevoegde waarde.
Dikke voldoende. *3,5

avatar van james_cameron
Derde en beste film van regisseur Jeremy Saulnier tot nu toe, deze mysterieuze thriller met een licht bovennatuurlijk sausje. Het sfeervolle, surrealistische script is intrigerend genoeg, maar wat dit doet uitsteken boven het maaiveld is de fraaie visuele aanpak, het uitstekende onderkoelde akteerwerk en de mooie ingetogen, bedachtzame dialogen. Voor de verandering eens een zeer geslaagde Netflix-original.

avatar van Brabants
Cinematografisch is er veel tijd in deze film gestoken met mooie beelden uit de wildernis van Alaska. De sfeer in de film en het ijskoude acteerwerk is ook meer dan ruim voldoende. Het tempo in de film is traag maar toch enigszins stabiel. Enkel het plot dat moet je liggen. Dat het menselijk gedrag gevaarlijker kan zijn dan de natuur zelf is hierin eigenlijk de essentie. De motivaties om dit te bevatten zijn niet voor een ieder even duidelijk en dan kan ik de kritiek op deze film wel begrijpen. Ondanks dat er sommige zeer sterke scenes in de film zaten, vond ik het als geheel ook niet echt een bijster interessante film te noemen.

avatar van mixmaster
Wat een top film, ik heb van begin tot eind genoten van deze Thriller.
Het acteerwerk en camerawerk zijn allebei geweldig en de sfeer in deze film is zo mysterieus neergezet.
Ook het verhaal vindt ik mooi uitgewerkt en dan ook nog keiharde actie scenes die er niet om liegen.

Voor mij een topper !!!

avatar van Basto
Sfeervolle vertelling die me toch niet helemaal kon bekoren. Het duurde allemaal te lang en het werd me ook nooit echt duidelijk waar ik naar keek, dus van spanning was weinig sprake. Vind het Saulniers minste.

avatar van John Milton
Toch wat teleurgesteld na Blue Ruin en Green Room, al valt er voor de geduldige kijker zeker wel wat te genieten.

avatar van Flat Eric
Het pakte me niet. Van de mooie natuurshots kon ik wel genieten, ik voelde de kou ook wel, maar van het verhaal an sich werd ik warm noch koud.
Het is een mysterie in een afgelegen dorp in Alaska met wat folklore en eventueel wat bovennatuurlijks maar het blijft allemaal toch wat vaag en vlak. De onderliggende symboliek is aardig gevonden maar kwam wat geforceerd over. Je moet er van houden. Het trage tempo deed in dit geval ook niet veel aan de filmbeleving.

Joh wat een interessantdoenerij deze film. Gefluisterde krachtige dialogen die continue een diepere betekenis veinzen. Verweerde koppen en indringende blikken. Mooie natuurbeelden. Duistere sfeer en bijpassende muziek. Het is alleen allemaal net iets té.

Deze combinatie van wannabee-arthouse en netflix-meuk is gewoon pretentieuze flauwekul. Trap er niet in. Het is gewoon een combinatie van dialogen uit Blue Velvet met sfeerbeelden en muziek van Sicario in het thema van de oerkrachten van The Revenant.

Bah bah

avatar van Thomas83
Hier keek ik naar uit. Blue Ruin en Green Room waren al mooie films van Saulnier. Maar in deze film stelt hij toch wel een beetje teleur. Al ligt het niet eens helemaal aan hem. Er is gewoon te weinig een pakkend of samenhangend verhaal om mee te werken. Wright staat prominent op de poster, maar hij mist het charisma en misschien ook de kwaliteiten om zo'n zwijgzame rol interessant te maken. En ook hier werkt het script niet echt mee. Omdat het zo'n cliché is weet je al zodra dat Core vertelt dat hij een dochter heeft dat ze van hem vervreemd is. Op de erg zwakke Keough na is de rest van de cast overigens goed, met name Skarsgard in een erg griezelige rol.

Saulnier weet een bijzonder macabere en verontrustende sfeer neer te zetten met wat sterke losse verontrustende momenten, maar eigenlijk wordt dat ook wel een beetje teveel doorgedreven, waardoor het een beetje omslaat in sensatiezoekerij, een kwaaltje dat Green Room ook nog wel had eigenlijk. Die op zich erg sterke shoot-out in het midden van de film is een goed voorbeeld van overdaad. Het is een spannende scène en bruut in beeld gebracht, maar het is zo'n slachtpartij dat de impact een beetje verloren gaat. 3.0*.

Dit is helemaal niet de film zoals moviemeter hem beschrijft. Het is alsof je een doos chocolade koopt om dan te zien dat het droge noten zijn. Voor de rest is het film die traag op gang komt en totaal geen steek houdt.

avatar van Chelsea94
francientje schreef:
Hier snapte ik dus helemaal niets van. Ik hoopte dat anderen deze film beoordeeld hadden en er misschien wat meer duidelijkheid voor mij zou zijn, want ik kan het niet uitstaan als ik iets niet begrijp. Voor nu is deze film voor mij één en al warrigheid en onduidelijke ellende en ik snap er niets van. Heel vreemde en verontrustende film.

Zelfde hier, veel te warrig en veel te traag. Verschrikkelijke film, zoveelste netflix gedrocht.

avatar van Lovelyboy
Pfoe...wat een film zeg. Ge-ni-aal wat sfeer en muziek betreft. Wauw!

Oké een bijzonder verhaal. Zo spoor je niet als je in Alaska gaat wonen volgens mij wordt je gewoon knetter van die kou. Wat ik verder overduidelijk vond, is dat bij zoveel van die afgelegen gebieden de bevolking een cultuur en leefregels voor zich zelf hebben. En dus ook een soort rechtssysteem. Dat lossen ze dus zelf cq intern op. Daarnaast blijkt dat er kwaad bloed zit tussen de mensen in het dorpje en de politie door het weinig of niets doen aan de verdwijning van die andere kinderen. Daarnaast blijkt naarmate het einde van de film nadert dat die Vern vroeger al loco was, aldus de jager genaamd John. Maar de beste uitleg voor wat er allemaal gebeurt in de film komt uit de mond van Core de specialist op dierengedrag. Hij zag hoe wolven hun jong opeten en dat dit in de dierenwereld de term 'verwildering' draagt. Dat dit gedaan wordt om dingen recht te trekken, om de balans te bewaren. De Slone's zijn in die zin verwilderd, en daar vind hij haar in die zin helemaal in want ik neem aan dat hij daarom ook die twee agenten dood in het begin. De clou is dan ook lijkt me dat we allemaal denken dat hij haar wil doden maar dat dit helemaal niet het geval is.

Verder nogmaals geweldige onheilspellende en dreigende sfeer, prachtige rauwe natuur, mooie mysterie-achtige thriller met een beste schietscene ook. Deed me heel veel denken aan Wind River, maar die is vele malen toegankelijker en zo nu en dan sleept het allemaal een beetje.

Dat zijn ook de minpunten. Ontoegankelijkheid, plus dat het wat sleept in het begin +/- de sfeer, prima acteerprestaties en de geweldige muziek en toch wel een clou waar ik ook even over na moest denken.

3.5.

avatar van assowise
Ik ben bang dat ik een sleutelscene heb gemist. Aan het einde van de film begreep ik nog niet helemaal wat het koppel bezielt maar ik was vrijwel de hele tijd gefascineerd door de film.

Bruut geweld in prachtige natuur, kou de je haast voelt, sfeer voor wel 3 films.

Niet de makkelijkste van Saulnier, wel wéér een prachtige/gruwelijke film. Verwacht geen mooi sluitend verhaal, je moet zelf flink wat invullen.

avatar van horizons
assowise schreef:

Het is een tweeling .

Inktzwarte film, duister en veel geweld. Heb me prima vermaakt, maar sommige issues bleven helaas onbeantwoord.

avatar van Davido
Ken je die films zonder tekst? Nou dit is er één. Snap er werkelijk niets van? Was de schrijver stoned?! Voor de actie, sfeer en muziek toch een 2,5.

Ps. Vind de omschrijving van de film totaal niet overeenkomen met het daadwerkelijk verhaal. Misleidende tekst.

2 uur lang kijken naar prachtige beelden en goed acteerwerk. Maar na die twee uur hoop je op nog een extra kwartiertje om de mystieke laag opgelost te zien met gerechtigheid.......

Aardige film waarin een schrijver van een boek over wolven wordt geraadpleegd bij de dood van drie kinderen door wolven. De film heeft een bijna constant dreigende sfeer bewerkstelligd door het koude, winterse landschap, de muziek en het behoorlijk trage tempo. Helaas schiet het verhaaltechnisch wat tekort. De shoot-out vormt een spannend hoogtepunt en van de cast valt Alexander Skarsgård positief op.

avatar van Jazzthieve
bomari schreef:

Wat een stemgedrag, enkel stemmen op de films die je haat. jij lijkt mij een gezellige persoon.
Dit is niet een film die alles op een plaatje serveert en netjes de verwachtingen invult. Niets iets voor iedereen. Als je al niet de prachtige cinematografie en goede acteerprestaties kan erkennen, blijf dan gewoon bij plat bubbelgum vermaak en ga niet te ver exploreren.

avatar van Lovelyboy
horizons schreef:

Het is een tweeling .

Een tweeling? Waar heb je dat uit afgeleid dan? Ik vond de term 'verwildering', die Wright gebruikt als hij ziet hoe een roedel wolven een van haar eigen jongen dood, wel een hele aardig clou. Ze staan daar per slot heel dicht bij de natuur.

avatar van Noodless
Onheilspellende , donkere getinte film met een mysterieus verhaal dat samen met de geweldige natuurbeelden en steeds toenemende dreigende sfeer je aandacht weet vast te houden. De film blijft ook na de rare slotscène in je gedachten hangen omdat je niet alle antwoorden zal verkrijgen. De puzzel wordt uiteindelijk niet volledig omdat er hier en daar een puzzelstukje ontbreekt. Toch krijgt het mysterie een toelichting van de wolfexpert Core op een bepaald moment wanneer hij ziet dat een wolvenjong door zijn eigen roede wordt opgegeten. Verwildering wordt dit in de natuur genoemd. En dat kun je door trekken met het gezin die blijkbaar rare kronkels hebben. Die shoot-out was wel echt spannend en knap in beeld gebracht. 7/10

avatar van filmkul
Redelijke thriller. Het verhaal is wat vaag en wordt ook nooit helemaal helder. De uitwerking is aardig. De opbouw gebeurt in een laag tempo zonder echt te vervelen. Er blijft continue een spanning hangen zodat je als kijker geboeid blijft kijken. De sfeer daarbij wordt goed neergezet, lekker duister en geheimzinnig. Het einde is wat verrassend. Verder ziet de film er visueel mooi uit. Het acteerwerk is goed. 3.0

avatar van sinterklaas
Goed!

Saulnier wist me te verrassen met Blue Ruin... Green Room ging wel weer een beetje achteruit. Met Hold the Dark wist ie me weer hartstochtelijk mee te voeren met dit ijskoude, donkere en wispelturige thriller met een verhaallijn (sfeer daargelaten) dat nog wel eens Lynch-light zou kunnen zijn.

In het begin denk je toch wel: wat een vreemd plot. Een jongeman wordt slachtoffer van een wolf en de moeder stuurt jager Russel Core de koude bossen in om wraak te laten nemen op de wolf. Een beetje onlogisch verzonnen, maar toch weet Russel niet dat hij in een web verstrikt is geraakt en, zoals wel vaker wordt gezegd, niets is zoals het lijkt.

Film bevat ook indrukwekkende kruisingspersonen; de onvoorspelbare doch kille Vernon en de evenals kille Cheon, die voor een mooi knalfestijn tussendoor zorgt waarbij de Mann-inspiraties niet weg te denken zijn. Ja, je leest het... Een variatie aan genres: Actie, thriller, survival en zelfs occulte horror. Ook de besneeuwde locaties van Alaska weten prima mee te werken.

Ja, hier was ik zeker over te spreken.

De film is niet zo moeilijk....Een stel dat wolvengedrag vertoont, dat is het mysterie, niks meer, niks minder.
Verder zeer sinistere, duistere en sfeervolle film.Mooie beelden van Alaska ( Mijs inziens had dat veel beter gekund.) De film bestaat uit een aantal genres, zoals sinterklaas hierboven beschrijft..actie, drama, mysterie en thriller., horror...en het occulte.Dat is nog eens waar voor je geld...
Dialogen die aan literatuur grenzen..., of kwasi diepzinnigheid....En toch komt de film niet van de grond.. Lange zit, de moeite waard ,maar geen topper. 3 ster, vanwege vnl de grauwe sfeer..De wolvenkenner vond ik het meest geloofwaardig.
O...voor mensen die naar een gebied gaan, waar wolven zijn...Dont worry. In principe valt een wolf (vaak loners) geen mens aan, behalve als hij in het nauw wordt gedreven. Tip, als je alleen bent of met een groep in bossen bent, waar wolven zijn, veel lawaai maken!! (pannetje/lepel) Dat is in de natuur ongekend/ not done en doet wolven vluchten........Bij beren helpt dat niet...hahaha

Mogelijk is het thema in de film, dat een mens doodt om te doden en een dier doodt om te overleven. Dat is wat een dier onderscheidt van de mens............