Genre: Drama / Horror
Speelduur: 121 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Darren Aronofsky
Met onder meer: Jennifer Lawrence, Javier Bardem en Michelle Pfeiffer
IMDb beoordeling:
6,6 (266.164)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 14 september 2017
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Mother!
"Seeing is believing"
'Mother' volgt een stel dat een rustig bestaan leidt. Als er op een dag onuitgenodigde gasten hun huis binnenkomen, wordt dat bestaan ernstig verstoord. Het gevolg is dat de relatie van het stel danig op de proef wordt gesteld.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,6 / 266164)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
Social Media
Acteurs en actrices
Mother
Him
Man
Woman
Younger Brother
Oldest Son
Cupbearer
Damsel
Consoler
Bumbler
Reviews & comments
tbouwh
-
- 5815 berichten
- 5402 stemmen
allright, kan ik me wel voorstellen, ook al gebeurde bij mij precies het tegenovergestelde 
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Ik denk dat de film vooral hier doodgeanalyseerd wordt.
Welnee. Hij was al dood.
Valak
-
- 626 berichten
- 405 stemmen
Voor de liefhebbers, Paramount heeft het scenario online gezet: link.
WAUW! Dat is natuurlijk helemaal ge-wel-dig, maar waarom doen ze dat? Dat doet een studio normaal toch nooit (zover ik weet), of wel..?
Valak
-
- 626 berichten
- 405 stemmen
Omdat het kristal op een of andere manier zijn scheppingskracht is: zonder het kristal kan hij niets, met het kristal kan hij opnieuw alles scheppen. En dat is wat hij nu eenmaal is: de Schepper.
Vanuit het kristal kan hij inderdaad weer een nieuwe wereld creëren in het huis. Maar ik ben het niet helemaal eens met dat Hij Him "de Schepper" / God is. Daarvoor is hij veel te kwaadaardig, egoïstisch en egocentrisch, en belust op macht en aanbidding.
Ik sluit me eerder aan bij de meningen van arno74 en Beun de Haas BV die onder onze berichten op de vorige pagina staan.
De filosoof
-
- 2456 berichten
- 1670 stemmen
Vanuit het kristal kan hij inderdaad weer een nieuwe wereld creëren in het huis. Maar ik ben het niet helemaal eens met dat Hij Him "de Schepper" / God is. Daarvoor is hij veel te kwaadaardig, egoïstisch en egocentrisch, en belust op macht en aanbidding.
Ik sluit me eerder aan bij de meningen van arno74 en Beun de Haas BV die onder onze berichten op de vorige pagina staan.
Dat is uiteraard je goed recht. Misschien komt ons meningsverschil er uit voort dat jij een christen bent (?) en ik niet. Als atheïst heb ik wel filosofie gestudeerd en daarbij geleerd dat de standaardtheologie van in ieder geval de middeleeuwen was dat God de kosmos heeft geschapen om aanbeden te worden (want de filosofie moet de vraag beantwoorden: waarom is er iets en niet niets?). En het Oude Testament laat ook een zeer machtsbeluste en gewelddadige God zien (die zelfs een heel volk uitroeit). Dus ik zie niet in hoe zo'n type niet God zou zijn, anders dan dat er in het hedendaagse christendom alle narigheid (van zo'n egoïstische God tot de hel) liever wordt genegeerd ten gunste van een louter liefdevolle God. Maar dat is van recente datum. En Satan speelt in de klassieke theologie ook een totaal andere rol dan Him in deze film. Dus voor mij wijst alles erop dat Him God is en zeker geen Satan.
Superkuuk
-
- 136 berichten
- 4272 stemmen
Veel religieus -ik voel me totaal niet verbonden met deze film, geneuzel over deze film gelezen,het is gewoon een Matige film ,het zogenaamde powerhouse duo had in mijn ogen een chemie van 6 keer niks, Jennifer Lawrence gaat steeds meer op de schreewende Samantha de Jong lijken / Barbie,. ik lees , Dagenlang spookt bij vele mensen deze film nog in hun hoofd...Bij mij ook, zonde van mijn tijd en geld. Chaotische rommelige film die voor besluiteloze beslissers die nog steeds met hun geloof worstelen, adam en eva of de evolutietheorie hierdoor helemaal in een depressie geraken.....
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Chaotische rommelige film die voor besluiteloze beslissers die nog steeds met hun geloof worstelen, adam en eva of de evolutietheorie hierdoor helemaal in een depressie geraken.....
Darren Aronofsky is ook maar gewoon een mens met wat kennis en een mening.
ArnoldusK
-
- 584 berichten
- 2060 stemmen
Voor de tweede keer in de biosoop gezien en wederom dat vervelende onderbuikgevoel wanneer je de zaal verlaat. Je wilt de totale vernedering van Moeder A. niet zien, maar je moet blijven kijken. Een prachtig kunstwerk, deze Aronofsky.
job98
-
- 45 berichten
- 88 stemmen
De film begon relatief saai. Het laatste uur heb ik echter alle emoties geuit in de bios. Nog nooit zoveel wtf-momenten gehad als bij deze film. En ik snap de clou nu ook hoewel ik die eerst moest nazoeken. De melodrama van JLaw was natuurlijk ook om te smullen ((bevallen is ook een kunst. Het acteerwerk van Javier Bardem was ook gewoon mooi. 4*.
Woland
-
- 4802 berichten
- 3820 stemmen
Het is weer bijna tijd voor de jaarlijst, en ik kwam er al snel achter dat ik nog wel wat in te halen heb. Mother! was een van de films die ik sowieso nog wel wou zien, en wat bleek, hij draaide zowaar nog in de bios, in het bijzonder relaxte FC Hyena. Ik heb vakkundig alle voorkennis weten te vermijden, en ben dik tevreden dat ik 'm nu toch nog mee heb weten te pakken.
Mother! is een behoorlijk ongemakkelijke film. Het begint als een soort van relatiedrama tussen Jennifer Lawrence en de dichter Javier Bardem, en al snel merk je dat er iets niet pluis is. Maar wat, daar is dan nog geen vinger op te leggen, en bij mij duurde het toch tot na het einde tot alles langzaam op z'n plaats begon te vallen. Het begint met een ongenode gast, die Hij graag wil laten blijven, ondanks z'n af en toe ongepast gedrag. Al valt dat vergeleken met de latere ellende best mee. Het blijft hier niet bij, en we zien z'n vrouw Eva ten tonele verschijnen, een verleidster die zijn verboden vrucht (een soort van edelsteen) sloopt, en vervolgens om de Bijbelallegorie compleet te maken zien we twee zonen langskomen waarvan de een de ander doodslaat. En daarna escaleert de situatie alleen maar verder met een invasie van gasten en slopend tuig die Moeder tot wanhoop drijven, maar Hij vindt het prima, want ze bedoelen het goed en houden van Hem.
Gedurende de film viel ik regelmatig van het ene WTF-moment in het andere, zeker in het pak 'm beet laatste half uur, maar nu zie ik toch steeds meer de interne logica. Gedurende de film kreeg ik het al een beetje in de smiezen, al pretendeer ik niet alles te begrijpen, bijvoorbeeld die gele vloeistof die de moder af en toe nam -wat moest dat voorstellen? Maar inmiddels valt alles toch aardig op z'n plek met een interpretatie als bijbelallegorie waarbij Hij een niet al te flatteuze voorstelling is van God - die het niet kwaad bedoelt, maar voor wie het belangrijkste is dat hij aanbeden wordt. Dat dat verder ten koste gaat van Moeder (Aarde? al zit er ook wat Maria in) en alles wat hij lief heeft, daar is hij blind voor, en in zijn naiviteit ziet hij al het kwaad en de onverschilligheid van de gasten (de mensheid) door de vingers, of vergoeilijkt hij het. Bewondering is de crux van zijn bestaan, en in zijn continu wentelen in aanbidding negeert hij de escalerende ellende die zijn bewonderaars veroorzaken volkomen - tot aan het einde van de wereld toe.
Aranofsky filmt ook weer fraai en weet het ongemak, de escalatie en totale wanhoop zeer goed in beeld te brengen. Overtuigend acteerwerk ook dat je af en toe het bloed onder de nagels vandaan doet halen. Deze gaat zeker mijn jaarlijst halen, tenzij er nog hele rare dingen gebeuren in de komende weken, cinematisch gezien.
J.Verschoor
-
- 100 berichten
- 7 stemmen
[quote]Woland schreef:
bijvoorbeeld die gele vloeistof die de moder af en toe nam -wat moest dat voorstellen?
Dat was ongetwijfeld de een of andere hallucinerende drugs, of een middel om uit deze onzinnige film te ontsnappen.
J.Verschoor
-
- 100 berichten
- 7 stemmen
NUL sterren. Jesus H. Fucking Christ, wat een pretentieuze bagger is dit. Absoluut een I.P.I.G.IT (Because i don't wanna look stupid) film. Dit verhaal tart elke zin van de logica en door de dichter als god voor te stellen is helemaal een lachertje.
Onbegrijpelijk dat de dichter het indringers echtpaar niet het huis uit gooit na het breken van het kristal en het zelfs toestaat dat ze nog meer familieleden uitnodigen bij hen te komen bivakkeren. Ongeloofwaardig tot op het bot. En zo zit deze film vol met dit soort bullshit.
De Franse filmregisseur François Truffaut heeft ooit eens gezegd ‘Dat je als regisseur verliefd moest worden opp je hoofdrolspeelster, wil je haar goed kunnen regisseren’. Aronofsky heeft dit tijdens het filmen van dit prulwerkje te letterlijk opgevat, wat resulteert in te veel screeningtime voor Lawrence, waarvan het merendeel ook nog eens in close-up. En dat zijn zowel de film als Lawrence, die niet veel meer weet te presenteren dan wat amechtig gehijg, niet waard. En dat komt de film absoluut niet ten goede.
Ik heb begrepen dat de liefde tussen de regisseur en Lawrence inmiddels over is. Dus Aronofsky kan zich weer bezig houden met het maken van echte films.
Blij dat ik dit shitzooitje niet in de bioscoop heb gezien. Scheelt me weer tien euro.
Ik kan de boe/roepers in Cannes alleen maar groot gelijk geven.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Ongeloofwaardig tot op het bot.
Nee hoor.
Hoewel dat verder weinig belang heeft, het gaat om de symboliek erachter natuurlijk, niet om de letterlijke interpretatie van het verhaal.
LEVENT
-
- 3 berichten
- 2 stemmen
Een absurdere scenario kan ik me niet voorstellen...een paar maanden geleden; Tom Cruise met " the mummy " en nu Jennifer Lawrence, Javier Bardem & Ed Harris met; " mother"... soortgelijke scenario's schenden de imago van bekende acteurs, mijn inziens althans..
zie ook:
Darren Aronofsky’s ‘Mother!’ Is the Worst Movie of the Year | Observer
Woland
-
- 4802 berichten
- 3820 stemmen
Tja, dat je de film niks aan vond, dat kan natuurlijk. En dat je niet houdt van metaforen, of je stoort aan de vele close-ups van Jennifer Lawrence, ook helemaal prima.
Maar dat het scenario absurd is, is echt complete onzin - tenzij je per se de onzinnige keuze maakt om alles letterlijk te nemen. En dan zal überhaupt je keuze qua films en boeken wel erg beperkt worden. Vergelijken met The Mummy, dat is pas absurd. En wat ik moet met het feit dat er recensenten zijn die het niks vinden, geen idee. Nogmaals, als je het een boutfilm vindt, prima, maar dit zijn echt drie non-argumenten.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Helemaal eens met Woland, het scenario is juist erg sterk. Gezien de toon van de recensie uit The Observer en de commentaren van de recensent ("overwrought and over-hyped Black Swan, which I called “a lavishly staged Repulsion in toe shoes") komt het erg over als bashen. Die recensent is duidelijk van het type die aandacht tekort komt, je hoeft alleen maar naar de titels van zijn andere artikelen te kijken. "‘Three Billboards’ Is a Wannabe Coen Brothers Bag of Dumb Jokes", "Steve Martin’s Moronic ‘Meteor Shower’ Shows Off Amy Schumer’s Incompetent Acting", etc.
Dikkertje Dap
-
- 96 berichten
- 0 stemmen
Volg al geruime tijd de recensies op deze site en heb vaak het idee een andere film gezien te hebben, zal te maken hebben met dat ik anders naar een film kijk dan sommigen die hier reageren.
Heb zonder voorkennis de film bekeken en gaandeweg dacht ik dat het een soort van Rosemary's baby zou worden, later dacht ik nog even aan Poltergeist. Uiteindelijk is het geen van beide geworden, waar ik wel naar heb zitten kijken daar ben ik nog steeds niet uit. Onvoorwaardelijke moederliefde en een hart van goud? Nee, een hart van kristal!? Het werk van de duivel op micro niveau wat op macro niveau geïnterpreteerd moet worden? Ik weet het niet, vond wel dat Jennifer goed acteerde, kan ook te maken hebben met dat ik Jennifer een fijne verschijning vind en het zeer prettig vond naar haar te kijken. Geef geen cijfer want ik weet het echt niet en dat is ook de reden waarom ik een keer reageer.
renzoroy
-
- 326 berichten
- 3158 stemmen
Voor de mensen die de film niet helemaal begrijpen, kan deze video misschien helpen
Antonev
-
- 1804 berichten
- 1186 stemmen
Niet onaardig, maar deze film steunt toch wel zwaar op het laatste half uur. De opbouw is traag en het eerste uur voelt het alsof er weinig richting in het verhaal zit. Gelukkig komt het dan sputterend op gang en worden we getrakteerd op een boeiend en bizar slot. De cast vond ik ietwat tegenvallen, Lawrence beperk zich vooral tot verbijsterd kijken.
J.Verschoor
-
- 100 berichten
- 7 stemmen
Hoewel dat verder weinig belang heeft, het gaat om de symboliek erachter natuurlijk, niet om de letterlijke interpretatie van het verhaal.
Welke symboliek?
Symboliek van de koude grond?
Oh nee, het is filosofie van de koude grond, maar daar lijdt deze film ook aan, dus het maakt eigenlijk geen verschil
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Oh nee, het is filosofie van de koude grond, maar daar lijdt deze film ook aan, dus het maakt eigenlijk geen verschil
Het zou voor je waardering geen verschil hoeven maken, maar je argumentatie zou er wel door veranderen. Wat de temperatuur van de grond ook is, het verhaal letterlijk nemen bij deze film slaat gewoon nergens op.
Dikkertje Dap
-
- 96 berichten
- 0 stemmen
mother! (2017) Ending Explained + Analysis - YouTube
Aha, dus god is een grote ijdeltuit en egoïst (mocht hij/zij/het bestaan) die zelfs de meest brute agressie tolereert ter eer en glorie van z'n ijdelheid.
Oké.... ja.. dat gegeven is voor mij als een bewust niet-religieuze oude- en gesneden koek. Zelfs in een van de batman films wordt dat ook al aangehaald door de badguy; A) als god bestaat dan is ie niet almachtig. B) is ie wel almachtig dan is het een grote sadist.
Wat ik me nu afvraag, gelooft de maker van de film in het bestaan van god of een god? Zo ja, is god dan niet de duivel? Zo niet, waarom dan speciaal over deze religie want je zou het als een aanval kunnen zien en dat in een tijd dat kritiek op een bepaalde andere religie als een fobie of zelfs als haatzaaierij wordt afgedaan plus dat we The Life of Brian al hebben gehad 
Mijn invalshoek zal waarschijnlijk te maken hebben met dat ik al wat ouder ben, kan me voorstellen dat dit vooral voor jongere mensen nieuw is en dan begrijp ik dat je ervan onder de indruk bent, dat was ik toentertijd ook.
Dikkertje Dap
-
- 96 berichten
- 0 stemmen
Oh ja, nu kan ik de film een cijfer geven. Een 3,5.
J.Verschoor
-
- 100 berichten
- 7 stemmen
Het zou voor je waardering geen verschil hoeven maken, maar je argumentatie zou er wel door veranderen. Wat de temperatuur van de grond ook is, het verhaal letterlijk nemen bij deze film slaat gewoon nergens op.
Ik neem geen elke film letterlijk, film = fictie, dus deze film ook. Maar er is weel een inmens groot verschil tussen iets letterlijk nem, en geloofwaardig overkomen. En als je dat verschil niet begrijpt houdt elke discussie met jou hierover op. Het valt mij trouwens tegen dat je de symboliek van het niet wegsturen van de indringers (Waar ik het over had) niet uitlegt, ondanks dat ik daar om gevraagd heb. Hieruit concludeer ik dat je het zelf ook niet weet. Dus in het vervolg eerst even goed nadenken, voordat je zo maar wat zegt en daarmee probeert om de intellectgueel uit te hangen. Oeps, val jij even flink door de mand.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Het valt mij trouwens tegen dat je de symboliek van het niet wegsturen van de indringers (Waar ik het over had) niet uitlegt, ondanks dat ik daar om gevraagd heb. Hieruit concludeer ik dat je het zelf ook niet weet.
Oh, was dat een werkelijke vraag? Vanwege het hautaine toontje dacht ik dat het eerder rethorisch bedoeld was.
Knappe conclusie ook, zo lekker ongenuanceerd, kort door de bocht en enkel steunend op je eigen interpretatie. Wil je meer lezen voor de symboliek? Klik één van de tientallen linkjes die verspreid staan over de 17 paginas hier zou ik zeggen, ik ben even te druk bezig m'n intellectugele mand terug te vinden.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Ik heb een 1080p BD versie ( van 11,33 GB ) gedownload om de film op mijn HDD te bewaren. Maar de film is veel en veel slechter dan in de bios .
Normaal gesproken bewaar ik alle films die ik in de bios heb gezien op mijn externe harde schijf . Ik heb een grote collectie van moeilijk te verkrijgen films ( dikwijls 10+ GB per film ) op mijn externe harde schijven met totaal bijna 21 terabyte aan film . Veel films die ik vijf jaar geleden met gemak heb kunnen downloaden , zijn nu bijna niet meer te vinden . Maar deze film is zodanig slecht dat ik deze film niet eens op mijn externe harde schijf wil hebben . Ik heb de film dan ook meteen verwijderd ...
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3703 stemmen
Ik heb wel vaak het idee dat er best veel autisten op deze site zitten...
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Ik neem geen elke film letterlijk, film = fictie, dus deze film ook. Maar er is weel een inmens groot verschil tussen iets letterlijk nem, en geloofwaardig overkomen. En als je dat verschil niet begrijpt houdt elke discussie met jou hierover op. Het valt mij trouwens tegen dat je de symboliek van het niet wegsturen van de indringers (Waar ik het over had) niet uitlegt, ondanks dat ik daar om gevraagd heb. Hieruit concludeer ik dat je het zelf ook niet weet. Dus in het vervolg eerst even goed nadenken, voordat je zo maar wat zegt en daarmee probeert om de intellectgueel uit te hangen. Oeps, val jij even flink door de mand.
Volgens mij maakte je een statement over de indringers en stelde je geen vraag. Het kan natuurlijk zijn dat je een persoonlijk bericht naar Onderhond hebt gestuurd, mocht dit zo zijn excuses. Op de vorige pagina staat trouwens genoeg informatie over waarom Bardem de indringers niet wegstuurt.
J.Verschoor
-
- 100 berichten
- 7 stemmen
Voor de mensen die de film niet helemaal begrijpen, kan deze video misschien helpen
Wat een zenuwlijder is deze man. Pffff. Daarnaast is het ook maar een visie.
Gerelateerd nieuws

Psychologische thriller 'Mother!' van Darren Aronofsky vanavond op Spike

Vijf goed beoordeelde horrorfilms met een Oscar-winnaar in de hoofdrol
Bekijk ook

Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.074 reacties

Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
57 reacties

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Misdaad / Drama, 2017
425 reacties

Rurôni Kenshin: Seisô Hen
Animatie / Actie, 2001
4 reacties

Black Swan
Horror / Drama, 2010
2.113 reacties

Ah-ga-ssi
Drama / Romantiek, 2016
122 reacties
Gerelateerde tags
poemman vrouw relatiechild murderallegorynihilismvandalismriotnachtmerriebijbelzwangerschapchaosbaby-snatchinghuiscultfilmsurrealismeart houseauteurgeweldkannibaalnatuurdoodkrankzinnigheidvreemdelingpsychological horrorbaby killer metaphorgarden of edenchaotic infanticidekannibalismeforbidden fruitmother natureadam and eve uninvited guestreligious horrordepravedartistic cannibalismbiblicaldisturbingnihilisticinfuriatinghorrifying
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








