The Commuter (2018)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Liam Neeson, Vera Farmiga en Patrick Wilson

Michael is een verzekeringsagent die zoals elke dag heen en weer reist tussen zijn woonplaats en de plaats waar hij werkt. Een mysterieuze vreemdeling dwingt hem echter de identiteit te onthullen van een verborgen passagier in zijn trein, vóór deze de laatste halte bereikt. Michael probeert het mysterie zo snel mogelijk op te lossen, maar beseft dat een dodelijk plan wordt gesmeed en raakt verwikkeld in een criminele samenzwering, die het leven op het spel zet van Michael en de andere passagiers.

Lekker filmpje . Ik ben wel fan van liam neeson. Gewoon een lekker actie . Niet bij na hoeven denken en gewoon opzetten en kijken.

avatar van Captain Pervert
Een film in één van mijn favoriete genres. Man belandt in mysterieuze, penibele situatie. Hoe zou jij reageren? Het kost weinig moeite om je te vereenzelvigen met de hoofdpersoon.

Daardoor heeft de film al een streepje vóór en vergeet je makkelijk dat het allemaal weinig origineel aanvoelt. Zelfs Liam Neeson zèlf heeft al eens in film gespeeld met een vrijwel gelijk verhaal (maar dan in een vliegtuig): Non-Stop (2014)

Tom Cruise heeft patent op "in wat voor situatie ben ik nu weer beland" rollen, maar Liam Neeson heeft dat patent in licentie en is er ook zeer bedreven in Neem bijvoorbeeld het voornoemde Non-Stop, maar ook Unknown (2011) is een fijne film.

Neeson is een prettige, sympathieke vent om naar te kijken en de regisseur leukt het allemaal op met wat mooi camera- en computerwerk, zoals rondzwevende camera's, camera's die dwars door de trein vliegen en actie waar je als als kijker omheen lijkt te draaien.

Qua verhaal is het allemaal zéér voorspelbaar, met name door casting keuzes.

Eén van de leukste vondsten vond ik de opening, waarbij ze het dagelijkse forensen-ritje tientallen keren hebben opgenomen en in elkaar gemonteerd - waardoor je als kijker meteen snapt hoe routineus zijn dagelijkse leven is.

avatar van knusse stoel
Een fijne film die tijdens de reis met de trein de nodige vragen opwerpt voor onze hoofdrolspeler. Het verhaal is niet geheel origineel omdat dit gegeven ook al enigszins in de film "Non-stop" uit 2014 (zoals al opgemerkt door "Captain Pervert" hiervoor werd opgemerkt) werd gebruikt en ook toen als hoofdrolspeler de heer Neeson.
Toch doet dat weinig af aan deze film en omdat er ook nog buiten de puzzels de nodige actie en de dosis achterdocht, spanning voldoende aanwezig is om de kijker(s) vast te houden. Wij vermoeden niet dat sommigen halverwege zijn "uitgestapt"!
Een mooie 7,5!

Min of meer het vervolg op de vermakelijke Actie / Thriller film "Non-Stop (2014)" (ook van regisseur Jaume Collet-Serra), maar dan in een trein. Wat dat betreft heeft Liam Neeson ook overeenkomsten met actie acteur Steven Seagal en doen doel ik op zijn beide "Under Siege" films, die zowel op een boot als een trein afspelen.

In dit verhaal wordt de net ontslagen 60-jarige verzekeringsagent Michael MacCauley (Liam Neeson) tijdens zijn dagelijkse treinreis naar huis, benaderd door een mysterieuze vreemdeling met indrukwekkende zwart-witte pumps, te weten de vrouw Joanna (Vera Farmiga). Als Michael op tijd een tas van een passagier met de bijnaam Prynne opspoort, die niet in de trein thuis hoort, dan krijgt hij van de vreemdeling het aanzienlijke geldbedrag van 100.000 dollar en geld kan hij vanwege zijn ontslag en het gaan studeren van zoon wel goed gebruiken. Het wordt een race tegen de klok en Michael raakt verstrikt in een gevaarlijke criminele samenzwering, die zijn leven op het spel zet en ook dat van de andere passagiers en zelfs zijn gezin.

Hoewel het verhaal vrij voorspelbaar is en je eigenlijk ook al snel doorhebt dat agent en vriend Alex Murphy (Patrick Wilson) in het complot zit, vond ik het verhaal in het eerste uur lekker mysterieus, sfeervol (lekker volle en warme trein met ook een aantal interessante passagiers), boeiend en zelfs spannend (o.a. als Michael zich verstopt onder de trein). Daarna ontspoord (geldt overigens letterlijk voor de trein) het verhaal enigszins en wordt het ook allemaal een beetje over de top.

Hoewel het happy einde best actie vol was, was het ook behoorlijk flauw en voorspelbaar en het opsporen van de passagier met de bijnaam Prynne, doet enigszins denken aan het avontuurlijke spelprogramma "Wie is de Mol ?". Slecht is deze film overigens zeker niet, want hij wist me van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 100 minuten) te vermaken.

Hoewel ik Liam Neeson in deze film er best oud zag uitzien, deed hij het best leuk en stond hij ook zijn mannetje. Verder zien we ook een aantal bekende koppen als die van Vera Farmiga, Patrick Wilson en Sam Neill (als politie kapitein David Hawthorne) en omdat die gedurende het verhaal lange tijd afwezig zijn (wel soms via de telefoon te horen), kon je op twee vingers uitrekenen dat ze op het einde uiteindelijk weer om de hoek zouden komen kijken.

Omdat ik me met het eerste uur van deze Actie / Thriller film gewoon goed vermaakt heb, zal ik deze film belonen met een ruime voldoende.

My god, lang geleden dat ik zo'n slecht verteld verhaal heb gezien.
De plotholes en fouten zijn echt niet meer te tellen. Wat een vreselijk domme onzin.

Het dieptepunt zit trouwens aan het einde als ze nota bene met infrarood alles kunnen zien wat er in de trein gebeurt dus allerlei passagiers die de politieagent aanvallen, en dan nog niet doorhebben wat er gebeurt

avatar van Kondoro0614
Gisteravond werd het maar weer eens tijd om een film te kijken die ik nog niet kende, ik ben de laatste tijd ontzettend veel bezig om mijn herzieningen voor elkaar te krijgen wat er helaas voor zorgt dat ik minder tijd besteed aan het nieuwe werk en het werk wat ik nog niet ken zoals de films uit bepaalde top lijsten of mijn eigen filmlijstje uit te dunnen. Gisteravond zette ik maar eens de film ‘The Commuter’ op, die net uit de bioscoop was gekomen en die mijn aandacht al snel wist te pakken maar, dat komt ook puur door het feit dat Neeson hier een rol verzorgt, een acteur die ik persoonlijk best hoog heb zitten. En dat kon ik helaas ook wel eens goed merken in deze zit want de film laat soms een beetje van zich afweten, en dat is dan zeker wel in een negatieve vorm.

‘The Commuter’ is eigenlijk niks bijzonders, en met een doorsnee thriller film waar een vleugje mysterie bij hangt dan vervul je al gauw een hele informatie balk bij deze film. De mysterie is echter best zwak, en Neeson weet hier ook maar een zwak draadje aan te spannen, terwijl deze man vaak gouden rollen wist te spelen in thriller films. Vooral de zachte toonlijn en zijn wat zwaardere stem spelen hier een zeer grote rol in, en hoewel hij dit wederom gebruikt in ‘The Commuter’ vond ik dat het best zwak overkwam, een beetje onderdrukt en voelde het weer als een doorsnee Hollywood film waarbij je eigenlijk mag spreken van een film waar weinig gebeurd, althans er gebeurd wel wat maar ik vond deze film geen bioscoopwaardig film, niet in mijn ogen dus ik ben maar al te blij dat ik deze film niet ben gaan kijken in de bioscoop.

“What have you done to my wife and son?”

Achja, en dan valt deze film toch ook erg clichématig weg, maar dan ook wel ontzettend cliché waarvan ik toch maar weinig kon genieten en daar baalde ik veel van. Zo draaide alles om de familie van Neeson, ik snap wel dat hem dat zwaar zou zitten als karakter maar de regisseur in deze kwestie ligt er ontzettend boven op en dat was niet altijd even fijn om te volgen, na een paar keer wisten we wel dat hij ze graag wou zien en ontmoeten na alle gebeurtenissen om hem heen.

Het verhaal was ook niet al te spetterend maar wel geinig. We volgen de 60-jarige Michael MacCauley wiens baan voorheen agent was maar nu in de kantoorwerk zit. Hij word van de één op de andere dag ontslagen en na wat tegenslagen keert Michael naar huis om het te vertellen aan zijn familie tot dat hij een vrouw tegen komt genaamd Joanna. Ze verteld Michael over het feit dat er tien duizend dollar ligt in de trein (of honderdduizend dollar) die voor Michael is. Echter moest Michael één taak volbrengen, hij moest de persoon vinden die naar de laatste halte van de metro ging, en deze te onderzoeken op iets in de tas wat niet voor hem / haar is. De persoon ging verschuild onder de naam Prynne. Michael werd nu in de vuilkuil gegooid en moest deze persoon snel vinden anders gaat zijn vrouw en zoon eraan.

We ontmoeten door de film heen verschillende mensen, wie allemaal verdachten zijn in deze kwestie. Michael gaat de trein af, en langzamerhand de perrons minder worden gaat er steeds wat meer wagons naar de klote waardoor mensen steeds dichter bij elkaar gaan zitten zodat Michael er sneller achter komt. Hij weet uiteindelijk wie Prynne is maar, door het redden van de trein wil Michael deze informatie niet naar buiten brengen zelfs niet met de politie daar en dat blijkt al snel waarom. De oude partner, vriend en tevens politie agent Alex Murphy blijkt ook corrupt te zijn, die er voor moet zorgen Prynne te vermoorden. Dit lukt hem echter niet en na aardig wat vecht scénes weet ook Michael deze uitdaging te overwinnen en zo een punt achter het verhaal te zetten, en dan eindigt de film toch best geinig om te zien dat Michael zich weer heeft aangesloten bij de politie

Ja, dan is deze zit toch nog redelijk geslaagd met wel wat leuke actie stukjes en ook zeker wat stukjes om goed over na te denken maar dan valt de film best vaak stil en is het soms te onaantrekkelijk om door te kijken. Gelukkig duurde hij niet zo lang en vond ik deze film met Liam Neeson toch nog een prima zit.

avatar van huiguh
Vermakelijke film met top acteurs, jammer dat het verhaal nogal voorspelbaar is.

Leuke film, niet bepaald origineel maar wel zeer vermakelijk!

avatar van john mcclane 2
Geheel verrast door deze thriller ,verwachten er niet veel van .
Maar werd er compleet door in mee gesleept ,de opbouw naar een uiterst effectieve en spannende climax maakt dit Een thriller die je meesleept ,met een paar geweldige actie scenes die het nog geen actie film maken , maar wel Passen in het geheel .
Vond het top vermaak . Vooral omdat het best een goed plot heeft .
Dikke 3,5 *

avatar van DjFrankie
Goed entertainment. Zie Neeson sowieso graag acteren. En deze rol past weer precies bij hem.

avatar van IH88
“This train's freaking me out.”

Dit soort films hebben we al ontelbare keren eerder gezien, en The Commuter lijkt wel een samenraapsel van al die andere films. Dat hoeft niet erg te zijn, als je er maar een spannende thriller van weet te maken met iets van logica. Maar The Commuter is behoorlijk saai, en de onoverwinnelijkheid van de bad guys grenst aan het onmogelijke. Beide zijn de doodsteek voor dit soort films. Zelfs wie “Prynne” is had ik in één keer geraden. Liam Neeson begint wat te oud te worden voor dit soort rollen, maar hij weet het allemaal nog een beetje te redden. De laatste scene tussen Neeson en Farmiga is te belachelijk voor woorden.

avatar van Pazmaster
Tegenvaller. Een matig script, boordevol clichés en dan ook nog met een uitgekauwde acteur als Liam Neeson. Ik snap niet dat hij toch iedere keer weer een hoofdrol krijgt, zo goed vind ik 'm namelijk niet. Aan de andere kant hoort hij wel in een film als dit thuis, want de film en de hoofdrolspeler zijn allebei niet veel soeps. Deze film is een typisch gevalletje van been there, done that!

Heel erg ver gezocht, des al niet te min, het kijkt lekker weg als je het niet serieus neemt.

avatar van stormfox
In vergelijking met de Taken films stelt deze enorm teleur.

avatar van keimpeS
Ik vond het eigenlijks wel een typische Neeson film, deed me ook wel wat denken aan Non-stop (2014).
De film kijkt lekker weg met een goede cast en actiescene’s.

avatar van Noodless
Eigenlijk akkoord met mijn voorganger. Een typische Neeson film met wat mysterie, spannende momenten en goede actiescènes. Behalve de treinontsporing kwam niet zo goed over. Geslaagd slot.
7/10

avatar van nadrin
Origineel gegeven met heel wat cliché maar onderhoudend

avatar van thunderball
Deze een paar maanden geleden in Antwerpen gaan zien.

Regisseur en hoofdrolspeler doen hun "Non Stop" nog een keer dunnetjes over en verplaatsen nu de actie van vliegtuig naar forensentrein.
Net als de meeste andere actiethrillers van de laatste jaren met Neeson in de hoofdrol is het degelijk en aardig vermaak, maar nergens buitengewoon, of echt geweldig.
Neeson weet ondanks oplopende leeftijd nog steeds geloofwaardig als actie held over te komen, maar verhaal valt totaal niet serieus te nemen.

Een zesje, ofwel drie sterren.

avatar van hoffhaan
Gewoon een lekkere actieflm die lekker wegkijkt. Geen hoogvlieger maar met Neeson erin niet verkeerd.
Verhaal beetje onwerkelijk maar de film vermaakt. 3.5

avatar van Filmkriebel
Inderdaad, voor een onderhoudende actiefilm met twists mag je rekenen op het tandem Collet-Serra en Neeson. Een herwerkte versie van Non-Stop, nu op een trein, maar met dezelde elementen. Amusement verzekerd, een cocktail van actie, spanning en humor die verdomd goed werkt zodat ik zelfs vergat me te ergeren aan de onwaarschijnlijkheden. Neeson is nog één van de enige acteurs die het in dit soort films weet vol te houden, terwijl Nicolas Cage en Bruce Willis al lang niks meer gescoord hebben. Over Neeson: mijn aandacht werd getrokken door zijn erg donkere tanden. Wat is dat man?

avatar van Koerok
Heel erg matig en vergezocht. Totaal ongeloofwaardig.

avatar van james_cameron
Vermakelijke nonsens, met Liam Neeson prima gecast. Hij weet als geen ander het geheel op de rails te houden (duh), alhoewel de film in de climax letterlijk en figuurlijk ontspoort. Gelukkig steekt de plot zo onderhoudend en spannend in elkaar dat alles het aankijken waard blijft. De uitstekende supporting cast is eigenlijk te gekwalificeerd voor dergelijk dun materiaal, maar het zorgt er wel voor dat de film een bepaalde klasse behoudt, ook al is het hier en daar op het randje.