The Commuter (2018)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Liam Neeson, Vera Farmiga en Patrick Wilson

Michael (Liam Neeson) is een verzekeringsagent die zoals elke dag heen en weer reist tussen zijn woonplaats en de plaats waar hij werkt. Een mysterieuze vrouw (Vera Farmiga) dwingt hem echter de identiteit te onthullen van een verborgen passagier in zijn trein, vóór deze de laatste halte bereikt. Michael probeert het mysterie zo snel mogelijk op te lossen, maar beseft dat een dodelijk plan wordt gesmeed en raakt verwikkeld in een criminele samenzwering, die het leven op het spel zet van Michael en de andere passagiers.

avatar van mrklm
Op de dag dat oud-politieagent Michael MacCauley [Liam Neeson] na 10 jaar zijn baan verliest bij een verzekeringsmaatschappij, wordt hij op weg terug naar huis in de trein benaderd door 'gedragsonderzoeker' Joanna [Vera Farmiga] met wie Michael een onschuldig gesprekje begint. Wanneer ze Michael een hypothetisch dilemma voorlegt bekruipt Michael langzaam maar zeker het gevoel dat de situatie niet zo hypothetisch is. Zeker niet wanneer hij, nadat Joanne is uitgestapt, ontdekt dat deel 1 van de hypothese - een bedrag van 25.000 dollar verstopt in de toiletruimte - niet niet hypothetisch is. Voor hij het weet is hij spil in een kat-en-muisspel waarbij hij al zijn ervaring en zijn instincten moet gebruiken om één van de passagiers te ontmaskeren.
Het plot klinkt erg vergezocht, maar het zit beter in elkaar dan je op basis van de trailer zou verwachten. De opening van de film is een masterclass compact vertellen: korte, herkenbare flarden uit Michaels dagelijks leven maken alles duidelijk over wie hij is, zijn gezien, zijn werk en zijn omgang met de mensen die dagelijks met hem de treinreis naar het werk en naar huis maakt. Een ander sterk element is dat Neeson hier - in het eerste uur in ieder geval - werkelijk een gewone man is die door een samenloop van omstandigheden in een situatie terecht is gekomen die hij niet aankan. Bovendien daagt het whodunit-element je ook uit om zelf te achterhalen wie de persoon is die Michael moet vinden. De eerste vechtscènes zijn ook realistisch: lomp, een beetje knullig, maar daardoor niet minder spannend. Na een uur neemt de actie de overhand en draaft de film door in te lang uitgerekte knokpartijen en een nogal stompzinnige sequentie waarin de trein op hol slaat. Er komt een verklaring voor waarom dit alles gebeurt, maar die is niet alleen vaag en overgecompliceerd, het is ook overbodig. Gelukkig herstelt de film zich in de finale waardoor de film - ondanks z'n tekortkomingen - toch een aardig achtbaanritje is. Yep, wellicht iets voor 4DX?

avatar van Shinobi
"What kind of person are you?"

Deze vierde samenwerking tussen Jaume Collet-Serra en Liam Neeson is niet zo bijzonder.

Neeson mag hierin komen opdraven als een verzekeringsagent die al geruim tien jaar als forens de trein naar zijn werk neemt. Het voorstel van een onbekende vrouw om een passagier op te sporen in ruil voor een pak geld klinkt aanlokkelijk, gezien hij op dezelfde dag zijn baan is kwijtgeraakt. De simpele opdracht doet klaarblijkelijk geen alarmbellen rinkelen bij de beste man.

'The Commuter' is in feite 'Non-Stop'; je hoeft alleen het vliegtuig te vervangen door een trein. Hierbij worden de standaard plotpunten doorlopen. Toch blijft het kat-en-muisspel in de eerste helft vrij onderhoudend. Jammer genoeg wordt het plot alsmaar onzinniger, waardoor de boel tegen het einde aan ontspoord.

Dat is zonde te noemen, want de openingssequentie waarin de routine van Michael over de loop van een aantal jaren wordt weergegeven oogt nog veelbelovend. Collet-Serra is naargelang het spoor zelf ook bijster, getuige het afnemende niveau. Het geheel hinkelt hierdoor op meerdere gedachten, terwijl een ingetogen thriller wellicht beter op zijn plaats zou zijn. De actie gevuld met overduidelijke CGI spreekt boekdelen.

Al met al een redelijke thriller die helaas te veel een actiefilm wil zijn.

2,5 Sterren.

avatar van JacoBaco
Op de 1 of andere manier nooit een groot liefhebber van Liam Neeson geworden. Goed hoofd, maar zijn uitspraak vind ik altijd wat vreemd en de personages die hij speelt zijn altijd een beetje zoals (ook weer) in deze film. Maar goed, alles beter dan Nicolas Cage! Hij heeft bijvoorbeeld alleen vorig jaar al iets van 7! films gedaan. En allemaal kut. Nee dat weet ik niet, maar die vent heeft na Kick-Ass bijna alleen nog maar domme rollen.

The Commuter had ook de nieuwe Bruce Willis of Samuel L. Jackson kunnen zijn. In dit geval dus Liam Neeson. Al had ik liever Patrick Wilson in de hoofdrol gezien. Deze acteur verdiend meer bekendheid. Oké, het begint inderdaad leuk met creatieve camerabeelden, maar verder is het niet zo bijzonder. De film hield mij wel bezig, dus ik heb wel met plezier gekeken wat dat betreft. Er waren zeker wel 3 dingen waarvan ik dacht, klopt dit wel? Maar dat ben ik alweer vergeten.

Dus ja, leuke film wel die je goed met je vriendin ofzo kan kijken. Mystery vind ik het niet. Op zich klopt het wel, maar voor een mystery is er meer voor nodig vind ik. Er zit toch ook wel flink wat actie in, dus wat mij betreft is de basis thriller en secundair de actie.

avatar van tbouwh
De makers van The Commuter onderschatten de intelligentie van hun publiek. Deze nieuwe actieflick met standaardheld Liam Neeson oogt als een vermakelijk tussendoortje, maar het scenario barst van de onlogische ontwikkelingen en mist iedere vorm van originaliteit.

Verzekeringsagent Michael McCauley (Neeson) is één van de forensen die dagelijks een vast traject bereist van en naar zijn werk. Die eigenschap komt van pas wanneer een mysterieuze dame (Vera Farmiga) hem in de trein opzoekt, filosofeert over persoonlijkheidstypes en en passant nog even meldt wat haar werkelijke doel is. Ergens in het rijtuig bevindt zich namelijk een persoon die niet op dit traject thuishoort. Na die mededeling komt The Commuter niet meer af van de vergelijkingen met Source Code (ook met Farmiga) en Murder on the Orient Express, al doen die vergelijkingen de film op zichzelf nog niet per se de das om.

Veel verwonderlijker is McCauleys reactie: de opdracht van de dame (vindt de man en verzeker jezelf van 100,000 dollar), ademt het woord complot, maar voor we het weten struint Neeson al gepassioneerd door de trein, zoekend naar de ongewenste verstekeling. Het excuus is slap en kunstmatig: Neesons personage is zojuist ontslagen, en het vooruitzicht van dollartekens doet wonderen. Pas iets later gaan bedreigingen aan het adres van zijn familie een rol spelen.

Het is niet eenvoudig uiteen te zetten wat er verder misgaat, gezien de film pas in de laatste twintig minuten écht onnavolgbaar wordt. In het middenstuk dat daaraan voorafgaat weet The Commuter soms nog best te vermaken. Regisseur Jaume Collet-Serra tekende eerder voor Unknown (2011) en Non-Stop (2014, beide films met Neeson), en betoont zich niet onkundig in het aaneen smeden van Neesons wandelingen door de coupés. Het scenario van deze film bewijst echter nog maar eens dat er met een zwak plot geen enkele eer te behalen valt.

web

TMP
Zeer behoorlijke actiefilm. Liam Neeson wederom in een rol die hem als gegoten past. Dit type spelen gaat hem goed af en doet denken aan zijn vertolkingen in de Taken films en in films als Unknown en Non-Stop. Neeson doet het prima en draagt de film nagenoeg in zijn eentje. Vera Farmiga en Jonathan Banks acteren ook best aardig, maar hun rollen zijn wat beperkt. Verder weet de film lange tijd te boeien en de aandacht goed vast te houden. Dit wordt mede ingegeven door het zeer behoorlijke tempo waarin een en ander zich afspeelt. Naar het einde toe wordt de film wel minder. De ontsporing van de trein komt wat overbodig over en ziet er weliswaar spectaculair uit, maar toch ook wel wat nep. Hoewel de actie en het sterke acteerwerk van Neeson zorgen voor een vermakelijke film, valt het plot uiteindelijk wel wat tegen. De ontknoping is niet erg sterk en maar matig uitgewerkt. De film laat op dat vlak wel wat steken vallen.

avatar van Shadowed
Prima "Who is it" filmpje.

Trailer vond ik niet bijzonder maar heb deze film toch maar een kans gegeven. Neeson is weer zoals ie altijd is, een prima acteur met een diepe stem.

De rest van de cast was matig tot zwak (Sofia, punkmeisje) waren een irritatie om naar te kijken omdat ze totaal niet geloofwaardig overkwamen. Tenminste op mij, en ik ben geen fan van Farminga maar je krijgt eigenlijk alleen haar stem te horen dus dat zat wel snor.

Voor de rest een prima mystery filmpje, leuk om mee te puzzelen. Effecten zijn o k

avatar van Rickazio
Knap acteerwerk, geloofwaardig gespeeld, ondanks wat lastig uit te voeren idee. Neeson is altijd de moeite waard om te checken, kun je van weinig acteurs zeggen. Spannende actie, geen moment verveeld (ook zeldzaam tegenwoordig) en je denkt aldoor van wat gaat er nou gebeuren of hoe komt hij hier in godsnaam uit. Puike actie/drama film! 4/5*

avatar van mjk87
Ach ja, de jaarlijkse actieprent met Liam Neeson. Ditmaal anders dan anders want meneer is eens geen alcoholist. Enfin, verder wel een aardige film. Het begin met die montage is erg leuk gedaan en de beelden zijn sfeervol. Verder is het allemaal wat ongeloofwaardig - echt erin meegaan kon ik niet. Sowieso de hele premisse niet, maar ook vaak het gedrag van Neeson en enkele anderen. Voor een groot deel haalt dat plezier weg bij de film. 2,5*.

avatar van Flat Eric
De Liam Neesson trein dendert lekker door.

Je moet er uiteraard niet te veel van verwachten maar voor een actieprent is hij prima in orde. Vermakelijk.
Zonder enige vertraging onderweg blijft de zoektocht naar die ene peroon met de tas spannend. Laat het redden van mensen in het OV maar aan Liam over. Ok, dus we hebben al iets soortgelijks in een vliegtuig gehad (Non-Stop) en nu dus in een trein. Ik zou zeggen op naar de versie op een cruise schip o.i.d.

Heerlijk filmje man!

Een camerman met Parkinson. Verder een lekker filmpje, geen hoogvlieger. Thuis op de bank k8jken

Best wel een adrenalinekick kick deze film, je moet wel een grote zuurpruim zijn als je hier bij momenten niet van genoten hebt. Had deze thriller direct na afloop vier tot drie en een halve ster toebedeeld maar bedacht me net op tijd dat dit iets te veel van het goede is. Een dergelijke film, die zichzelf zeer serieus neemt en zonder knipoog en humor wordt gebracht, moet immers wel logica bevatten, en daar ontbreekt het hier behoorlijk aan. Door de dynamische manier en het razende tempo waarmee dit gepresenteerd word, wil je een en ander best vergeven, maar achteraf hou je een dubbel gevoel hieraan over: alsof je flink voor de gek bent gehouden door een goede vriend. Grootste tegenstijdigheid is datgene wat ik destijds ook had bij zoiets als Nick of Time: waarom zo een omvangrijk complot in nota bene een trein, waarbij je vertrouwt op de inzet van een onbekend iemand? Ik snap dat de boeven Michael inschakelden omdat hij werd verondersteld de identiteit van de getuige snel te kunnen achterhalen, maar dan nog...de kans dat hem dit zou lukken tijdens een treinrit lijkt me uiterst twijfelachtig en een groot risico(zoals blijkt). Het verhaal zit vol met dit soort onwaarschijnlijkheden en foutjes(waarom gaat verrader Wilson aan het slot bijvoorbeeld uitgebreid op zoek naar de identiteit van de vrouw, terwijl hij toch iedere aanwezige moet omleggen aangezien zij getuige zijn van zijn daden? ) waardoor deze in beginsel goed bedachte achtbaanrit toch een wrange nasmaak oplevert. Curieus dit, vooral geschikt voor de kijker die de emotie veel belangrijker vind dat de ratio.

avatar van Left4Dead
Matig verhaal met een aardig tempo, deel drie van de regisseur i.s.m. Neeson.
Weinig over te vertellen, 3**.

avatar van Ajax&Litmanen1
Liam Neeson in een soort film waarin hij de laatste 10 jaar al vaker heeft gespeeld. Bij Non-Stop zat hij nog in een vliegtuig en nu is het dan een keer een trein. Ik werd niet echt warm van het verhaal en Neeson heeft wel eens meer indruk gemaakt. Het thriller-aspect is te rommelig en de actie had wat meer en ook wel intenser mogen zijn. Ik vond de film ook erg donker en onoverzichtelijk gefilmd, werkte ook al niet mee. Maar het is niet heel slecht, maar meer dan ''mweh'' is het zeker niet. Ik zie ook nu pas dat deze regisseur al 4 Liam Neeson actie-thrillers op zijn naam heeft, maar op Unknown na is het allemaal niet denderend.

avatar van Alathir
Wederom genieten van de nieuwe film van Collet-Serra. De wijze waarop alles in beeld wordt gebracht ligt me erg goed en ook al is Liam Neeson oud aan het worden voor actiefilms, die wil daarom nog niet zeggen dat je hem moet afschrijven. Dit is ook een beetje het thema van de film dus het ligt hem zeer goed deze rol. Heel veel actie zit er nu ook niet in, het neigt inderdaad meer naar een thriller en mystery door de vage mensen die Liam Neeson hebben benaderd op de trein.

De cast is erg sterk natuurlijk met grote namen als Liam Neeson, Vera Farmiga, Patrick Wilson en Sam Neill. Ook fijn is de Spaanse Clara Lago, die ik van een aantal films ken en ik graag voor de camera zie. Je ziet wel dat Collet-Serra een eigen stijl heeft en die apprecieer ik telkens weer. Het verhaal is niet al te ingewikkeld maar zit goed in elkaar. Je ziet wel wanneer er CG aan te pas is gekomen maar echt slecht is het nu ook weer niet. Een vermakelijke treinrit is het geworden. Opgepast misschien voor kijkers die de trein zo beu gezien als koude pap. Al vind ik niet dat dat de pret zou mogen drukken. Ruime 3.5*

avatar van filmkul
Redelijke actie thriller. Het verhaal is niet echt sterk en allemaal vrij omslachtig bedacht. Maar is wel een prima kapstok voor een thriller. De film kijkt lekker weg maar is nooit echt superspannend. De afwisseling van actie en spanning is verder prima. Neeson is aardig op dreef, maar de rest van de cast kan beter. De special effects zijn schaars maar die er zijn zijn van redelijk niveau. Niet bijzonder maar een prima wegwerp film. 3.0

avatar van Captain Pervert
Een film in één van mijn favoriete genres. Man belandt in mysterieuze, penibele situatie. Hoe zou jij reageren? Het kost weinig moeite om je te vereenzelvigen met de hoofdpersoon.

Daardoor heeft de film al een streepje vóór en vergeet je makkelijk dat het allemaal weinig origineel aanvoelt. Zelfs Liam Neeson zèlf heeft al eens in film gespeeld met een vrijwel gelijk verhaal (maar dan in een vliegtuig): Non-Stop (2014)

Tom Cruise heeft patent op "in wat voor situatie ben ik nu weer beland" rollen, maar Liam Neeson heeft dat patent in licentie en is er ook zeer bedreven in Neem bijvoorbeeld het voornoemde Non-Stop, maar ook Unknown (2011) is een fijne film.

Neeson is een prettige, sympathieke vent om naar te kijken en de regisseur leukt het allemaal op met wat mooi camera- en computerwerk, zoals rondzwevende camera's, camera's die dwars door de trein vliegen en actie waar je als als kijker omheen lijkt te draaien.

Qua verhaal is het allemaal zéér voorspelbaar, met name door casting keuzes.

Eén van de leukste vondsten vond ik de opening, waarbij ze het dagelijkse forensen-ritje tientallen keren hebben opgenomen en in elkaar gemonteerd - waardoor je als kijker meteen snapt hoe routineus zijn dagelijkse leven is.

avatar van knusse stoel
Een fijne film die tijdens de reis met de trein de nodige vragen opwerpt voor onze hoofdrolspeler. Het verhaal is niet geheel origineel omdat dit gegeven ook al enigszins in de film "Non-stop" uit 2014 (zoals al opgemerkt door "Captain Pervert" hiervoor werd opgemerkt) werd gebruikt en ook toen als hoofdrolspeler de heer Neeson.
Toch doet dat weinig af aan deze film en omdat er ook nog buiten de puzzels de nodige actie en de dosis achterdocht, spanning voldoende aanwezig is om de kijker(s) vast te houden. Wij vermoeden niet dat sommigen halverwege zijn "uitgestapt"!
Een mooie 7,5!

Min of meer het vervolg op de vermakelijke Actie / Thriller film "Non-Stop (2014)" (ook van regisseur Jaume Collet-Serra), maar dan in een trein. Wat dat betreft heeft Liam Neeson ook overeenkomsten met actie acteur Steven Seagal en doen doel ik op zijn beide "Under Siege" films, die zowel op een boot als een trein afspelen.

In dit verhaal wordt de net ontslagen 60-jarige verzekeringsagent Michael MacCauley (Liam Neeson) tijdens zijn dagelijkse treinreis naar huis, benaderd door een mysterieuze vreemdeling met indrukwekkende zwart-witte pumps, te weten de vrouw Joanna (Vera Farmiga). Als Michael op tijd een tas van een passagier met de bijnaam Prynne opspoort, die niet in de trein thuis hoort, dan krijgt hij van de vreemdeling het aanzienlijke geldbedrag van 100.000 dollar en geld kan hij vanwege zijn ontslag en het gaan studeren van zoon wel goed gebruiken. Het wordt een race tegen de klok en Michael raakt verstrikt in een gevaarlijke criminele samenzwering, die zijn leven op het spel zet en ook dat van de andere passagiers en zelfs zijn gezin.

Hoewel het verhaal vrij voorspelbaar is en je eigenlijk ook al snel doorhebt dat agent en vriend Alex Murphy (Patrick Wilson) in het complot zit, vond ik het verhaal in het eerste uur lekker mysterieus, sfeervol (lekker volle en warme trein met ook een aantal interessante passagiers), boeiend en zelfs spannend (o.a. als Michael zich verstopt onder de trein). Daarna ontspoord (geldt overigens letterlijk voor de trein) het verhaal enigszins en wordt het ook allemaal een beetje over de top.

Hoewel het happy einde best actie vol was, was het ook behoorlijk flauw en voorspelbaar en het opsporen van de passagier met de bijnaam Prynne, doet enigszins denken aan het avontuurlijke spelprogramma "Wie is de Mol ?". Slecht is deze film overigens zeker niet, want hij wist me van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 100 minuten) te vermaken.

Hoewel ik Liam Neeson in deze film er best oud zag uitzien, deed hij het best leuk en stond hij ook zijn mannetje. Verder zien we ook een aantal bekende koppen als die van Vera Farmiga, Patrick Wilson en Sam Neill (als politie kapitein David Hawthorne) en omdat die gedurende het verhaal lange tijd afwezig zijn (wel soms via de telefoon te horen), kon je op twee vingers uitrekenen dat ze op het einde uiteindelijk weer om de hoek zouden komen kijken.

Omdat ik me met het eerste uur van deze Actie / Thriller film gewoon goed vermaakt heb, zal ik deze film belonen met een ruime voldoende.

avatar van Kondoro0614
Gisteravond werd het maar weer eens tijd om een film te kijken die ik nog niet kende, ik ben de laatste tijd ontzettend veel bezig om mijn herzieningen voor elkaar te krijgen wat er helaas voor zorgt dat ik minder tijd besteed aan het nieuwe werk en het werk wat ik nog niet ken zoals de films uit bepaalde top lijsten of mijn eigen filmlijstje uit te dunnen. Gisteravond zette ik maar eens de film ‘The Commuter’ op, die net uit de bioscoop was gekomen en die mijn aandacht al snel wist te pakken maar, dat komt ook puur door het feit dat Neeson hier een rol verzorgt, een acteur die ik persoonlijk best hoog heb zitten. En dat kon ik helaas ook wel eens goed merken in deze zit want de film laat soms een beetje van zich afweten, en dat is dan zeker wel in een negatieve vorm.

‘The Commuter’ is eigenlijk niks bijzonders, en met een doorsnee thriller film waar een vleugje mysterie bij hangt dan vervul je al gauw een hele informatie balk bij deze film. De mysterie is echter best zwak, en Neeson weet hier ook maar een zwak draadje aan te spannen, terwijl deze man vaak gouden rollen wist te spelen in thriller films. Vooral de zachte toonlijn en zijn wat zwaardere stem spelen hier een zeer grote rol in, en hoewel hij dit wederom gebruikt in ‘The Commuter’ vond ik dat het best zwak overkwam, een beetje onderdrukt en voelde het weer als een doorsnee Hollywood film waarbij je eigenlijk mag spreken van een film waar weinig gebeurd, althans er gebeurd wel wat maar ik vond deze film geen bioscoopwaardig film, niet in mijn ogen dus ik ben maar al te blij dat ik deze film niet ben gaan kijken in de bioscoop.

“What have you done to my wife and son?”

Achja, en dan valt deze film toch ook erg clichématig weg, maar dan ook wel ontzettend cliché waarvan ik toch maar weinig kon genieten en daar baalde ik veel van. Zo draaide alles om de familie van Neeson, ik snap wel dat hem dat zwaar zou zitten als karakter maar de regisseur in deze kwestie ligt er ontzettend boven op en dat was niet altijd even fijn om te volgen, na een paar keer wisten we wel dat hij ze graag wou zien en ontmoeten na alle gebeurtenissen om hem heen.

Het verhaal was ook niet al te spetterend maar wel geinig. We volgen de 60-jarige Michael MacCauley wiens baan voorheen agent was maar nu in de kantoorwerk zit. Hij word van de één op de andere dag ontslagen en na wat tegenslagen keert Michael naar huis om het te vertellen aan zijn familie tot dat hij een vrouw tegen komt genaamd Joanna. Ze verteld Michael over het feit dat er tien duizend dollar ligt in de trein (of honderdduizend dollar) die voor Michael is. Echter moest Michael één taak volbrengen, hij moest de persoon vinden die naar de laatste halte van de metro ging, en deze te onderzoeken op iets in de tas wat niet voor hem / haar is. De persoon ging verschuild onder de naam Prynne. Michael werd nu in de vuilkuil gegooid en moest deze persoon snel vinden anders gaat zijn vrouw en zoon eraan.

We ontmoeten door de film heen verschillende mensen, wie allemaal verdachten zijn in deze kwestie. Michael gaat de trein af, en langzamerhand de perrons minder worden gaat er steeds wat meer wagons naar de klote waardoor mensen steeds dichter bij elkaar gaan zitten zodat Michael er sneller achter komt. Hij weet uiteindelijk wie Prynne is maar, door het redden van de trein wil Michael deze informatie niet naar buiten brengen zelfs niet met de politie daar en dat blijkt al snel waarom. De oude partner, vriend en tevens politie agent Alex Murphy blijkt ook corrupt te zijn, die er voor moet zorgen Prynne te vermoorden. Dit lukt hem echter niet en na aardig wat vecht scénes weet ook Michael deze uitdaging te overwinnen en zo een punt achter het verhaal te zetten, en dan eindigt de film toch best geinig om te zien dat Michael zich weer heeft aangesloten bij de politie

Ja, dan is deze zit toch nog redelijk geslaagd met wel wat leuke actie stukjes en ook zeker wat stukjes om goed over na te denken maar dan valt de film best vaak stil en is het soms te onaantrekkelijk om door te kijken. Gelukkig duurde hij niet zo lang en vond ik deze film met Liam Neeson toch nog een prima zit.

avatar van IH88
“This train's freaking me out.”

Dit soort films hebben we al ontelbare keren eerder gezien, en The Commuter lijkt wel een samenraapsel van al die andere films. Dat hoeft niet erg te zijn, als je er maar een spannende thriller van weet te maken met iets van logica. Maar The Commuter is behoorlijk saai, en de onoverwinnelijkheid van de bad guys grenst aan het onmogelijke. Beide zijn de doodsteek voor dit soort films. Zelfs wie “Prynne” is had ik in één keer geraden. Liam Neeson begint wat te oud te worden voor dit soort rollen, maar hij weet het allemaal nog een beetje te redden. De laatste scene tussen Neeson en Farmiga is te belachelijk voor woorden.

avatar van Pazmaster
Tegenvaller. Een matig script, boordevol clichés en dan ook nog met een uitgekauwde acteur als Liam Neeson. Ik snap niet dat hij toch iedere keer weer een hoofdrol krijgt, zo goed vind ik 'm namelijk niet. Aan de andere kant hoort hij wel in een film als dit thuis, want de film en de hoofdrolspeler zijn allebei niet veel soeps. Deze film is een typisch gevalletje van been there, done that!

avatar van Noodless
Eigenlijk akkoord met mijn voorganger. Een typische Neeson film met wat mysterie, spannende momenten en goede actiescènes. Behalve de treinontsporing kwam niet zo goed over. Geslaagd slot.
7/10

avatar van thunderball
Deze een paar maanden geleden in Antwerpen gaan zien.

Regisseur en hoofdrolspeler doen hun "Non Stop" nog een keer dunnetjes over en verplaatsen nu de actie van vliegtuig naar forensentrein.
Net als de meeste andere actiethrillers van de laatste jaren met Neeson in de hoofdrol is het degelijk en aardig vermaak, maar nergens buitengewoon, of echt geweldig.
Neeson weet ondanks oplopende leeftijd nog steeds geloofwaardig als actie held over te komen, maar verhaal valt totaal niet serieus te nemen.

Een zesje, ofwel drie sterren.

avatar van Filmkriebel
Inderdaad, voor een onderhoudende actiefilm met twists mag je rekenen op het tandem Collet-Serra en Neeson. Een herwerkte versie van Non-Stop, nu op een trein, maar met dezelde elementen. Amusement verzekerd, een cocktail van actie, spanning en humor die verdomd goed werkt zodat ik zelfs vergat me te ergeren aan de onwaarschijnlijkheden. Neeson is nog één van de enige acteurs die het in dit soort films weet vol te houden, terwijl Nicolas Cage en Bruce Willis al lang niks meer gescoord hebben. Over Neeson: mijn aandacht werd getrokken door zijn erg donkere tanden. Wat is dat man?

avatar van james_cameron
Vermakelijke nonsens, met Liam Neeson prima gecast. Hij weet als geen ander het geheel op de rails te houden (duh), alhoewel de film in de climax letterlijk en figuurlijk ontspoort. Gelukkig steekt de plot zo onderhoudend en spannend in elkaar dat alles het aankijken waard blijft. De uitstekende supporting cast is eigenlijk te gekwalificeerd voor dergelijk dun materiaal, maar het zorgt er wel voor dat de film een bepaalde klasse behoudt, ook al is het hier en daar op het randje.

avatar van Brabants
Weinig intelligent filmpje waarvan ik op voorhand op niveau toch iets meer van had verwacht. Het verhaal wordt al gauw saai en Liam Neeson in dit soort rollen staat voor mij onderhand synoniem voor een uitgemolken koe.

avatar van Warning
Zelfde soort film als Non-Stop, met ook een van mijn favoriete acteurs namelijk Liam Neeson, vermakelijk.

avatar van ikkegoemikke
“You work hard,
you play by the rules,
you're a good soldier,
and you don't deserve it.
But the reality is sometimes
soldiers end up casualties.”

Wat is me van “The Commuter” nu eigenlijk bijgebleven? Niet bijster veel eigenlijk. Zo’n soort film is het dus. Alleen die openingsscene waar je Michael MacCauley (Liam Neeson) zijn terugkerend ochtendritueel telkens ziet uitvoeren. Van opstaan tot de rit naar het metrostation met zijn eega. Een uniek stukje film ? Of is het afgekeken van de openingsscene uit “Rebirth” waar je ook de protagonist zijn dagelijkse ochtendhandelingen ziet uitvoeren ? Een manier om de dagelijkse sleur van de werkende mens aan te tonen. Alleen wordt die dagelijkse sleur bij Michael op een nogal drieste manier verbroken wanneer hij op zijn 60ste aan de deur wordt gezet na 10 jaar verkoop van levensverzekeringen. En dan is er een onbekende mooie vrouw die hem een hypothetisch voorstel doet. Hij moet een tas van een andere reiziger op de metro afhandig maken om zodoende zichzelf en zijn familie te behoeden voor een financiële catastrofe. Klinkt eenvoudig maar is in wezen een niet te onderschatten taak.

Het lijkt wel alsof Neeson wel een patent heeft op dit type films waar hij het tegen de klok moet opnemen om aan een opdracht te voldoen die opgedragen werd door gewetenloze misdadigers. En telkens weer is het zijn gezin dat ook nog eens bedreigd wordt met de dood. “The Commuter” is een beetje “Non-Stop” en een dwarsdoorsnede van alle “Taken” episodes, dat zich dan afspeelt op een trein. Maar om eerlijk te zijn vond ik het op een bepaald moment wel enorm overdreven en ongeloofwaardig. Voor een filmavondje waarbij je je hersenen even kunt uitschakelen, zodanig dat die eens van een welverdiende rust kunnen genieten, en je je kan volproppen met in de microgolfoven klaargemaakte popcorn, is deze film best te pruimen. Maar beste Mr. Neeson. Wordt het niet eens tijd om het over een andere boeg te gooien en wat variatie te brengen in je werk? En je niet telkens te laten verleiden tot het spelen van een hoofdrol in steeds dezelfde soort films met enkel een andere omgeving en set-up? Je wordt er tenslotte niet jonger op. Toch ?

Gewoon een prima film. Boeiend van begin tot eind. Niet te veel nadenken bij alles wat je ziet. Liam doet z’n ding en daar is hij goed in.