The Commuter (2018)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Liam Neeson, Vera Farmiga en Patrick Wilson

Michael is een verzekeringsagent die zoals elke dag heen en weer reist tussen zijn woonplaats en de plaats waar hij werkt. Een mysterieuze vreemdeling dwingt hem echter de identiteit te onthullen van een verborgen passagier in zijn trein, vóór deze de laatste halte bereikt. Michael probeert het mysterie zo snel mogelijk op te lossen, maar beseft dat een dodelijk plan wordt gesmeed en raakt verwikkeld in een criminele samenzwering, die het leven op het spel zet van Michael en de andere passagiers.

avatar van Collins
Een mystery/thriller is de genreaanduiding. Het mysterie gedeelte zit vooral in de eerste helft en is het leukste deel van de film. De held is op zoek naar een persoon in een trein. Hij heeft slechts een paar aanwijzingen en beperkte tijd om die persoon te vinden. Dat intrigerende gegeven wordt prima uitgespeeld. Een spannende situatie ontvouwt zich. Bijna elke passagier doet wel iets vreemds of vertoont afwijkend gedrag. Een paranoide mindset ontstaat bij hoofdrolspeler en kijker. Als dan nog de factoren manipulatie en chantage heel handig worden beklemtoond in het verhaal is de spanning opeens tot grote hoogte gestegen. Bij mij althans. ik werd op een prettige manier door het verhaal meegesleept.
Des te vervelender dat het spannende niveau in de loop van de film afzakt. Het subtielere werk dat komt kijken bij het oplossen van een raadsel wordt langzamerhand overgenomen door gemakkelijke spanning in de vorm van actie en geweld. Die dingen zijn best aardig om te zien, maar als de actiegerichte repeatknop blijvend wordt ingedrukt en het subtielere werk voornamelijk afwezig blijft, dan is de lol er gauw af. De boel wordt voorspelbaar en de spanning glipt weg.
Er verschijnen ongeloofwaardige twists in het verhaal. Er komen scènes langs met goedkope cliffhangende aspiraties, waarin de held steeds net op tijd uit een hachelijke situatie ontsnapt. Het bekende werk dus.
Op een bepaald moment is enig denkwerk niet meer nodig en volstaat het om leeghoofdig mee te knikken op weg naar de weinig verrassend afloop. Ach, en dat doe je dan maar.

avatar van martijn011
Daar ik Non-Stop nog wel kon waarderen, vond ik dit helemaal niks. Zelfde regisseur zag ik en ook met Liam Neeson in de hoofdrol.
De film heeft een belachelijk slecht plot, het begin is nog wel aardig en mysterieus, maar de film ontwikkelt zich naar een bijzonder laag niveau met lachwekkende gebeurtenissen en ongeloofwaardigheden.
Liam Neeson probeert te redden wat er te redden valt, maar dat is niet genoeg.

De cast was sowieso niet op dreef, vooral de bijrollen waren bijzonder slecht. Als kijker was het ook helemaal niet leuk om te raden wie nou de desbetreffende persoon zou zijn. Reden daarvoor is dat er de meest stupide dingen voorvallen waardoor het allemaal niet serieus te nemen is.
Jammer, maar helaas niet meer dan 2*. Onvoldoende.

avatar van umbra
Films met Liam Neeson bevallen me meestal uitermate en dat is bij deze weer niet anders. En laat nu één van mn favoriete actrices, nl Vera Fermiga ook de passage doen, kort, maar ik vind haar steeds een meerwaarde. De film an sich, een thriller hoe ik ze graag heb, kijkt lekker weg en door gans de film zit er voortdurende spanning en heb ik direct het 'yes' gevoel. Het raadselachtige en ergens ook het mysterieuze maakt dit soort film voor mij uiterst kijkbaar. Ik geef hem gewoon een dikke 8/10.

avatar van TM Scarface
Het is dat Liam Neeson de hoofdrol vertolkt, maar heel bijzonder was deze film niet.
Zoals vaker gezegd een soort Non-Stop maar dan in een trein i.p.v. een vliegtuig. Er is te weinig spanning, niet al te groot plot en is niet diepzinnig genoeg, hoewel ik de film wel af wilde en kon kijken om te weten te komen hoe het verhaal precies in elkaar zat.
Leuk om een keer gezien te hebben (als Liam Neeson fan), maar niet voor herhaling vatbaar. Gemiddelde cijfer op MM/Imdb klopt ook gewoon, 6-6.5. Ik geef het een 6 oftewel 3 sterren.

avatar van Onceuponanytime
Slim en ijzersterk die good old Liam Neeson... Bizarre inhoud deze film, maar de spannende opbouw is best te pruimen.

avatar van woeler82
Begin is een beetje verwarrend maar na 10 a 20 min snapte ik de film, ik ben niet zo'n doordenker af en toe
Best wel te pruimen deze film , de spanning opbouw is goed en het einde met de trein ik ook goed.
Film is zeker na een tijdje een herhaling waard

avatar van Diederik58
Onderhoudende film. Beetje Agatha Christie
Lisam Neeson vind ik ni niet de juist gecaste persoon. Maar al met al een best te pruimen thriller.
Een paar dingen kunnen echt niet tenzij je superan bent. Dat prententeert Neeson niet te zijn.
Leuke wegkijkfilm voor een verloren uurtje.

avatar van cor1946
Redelijke film, Neeson was oke hij speelt altijd goed.

avatar van J filmrecent
Mix van diverse films, een beetje Bond, met Speed en Mission Impossible en ook nog Cluedo maar zeer vermakelijk

avatar van boemboem27
Weer een meer dan uitstekende film met de geweldige acteur Liam Neeson.
Van begin tot eind spannend en mysterieus.
Voor herhaling vatbaar

avatar van Stephan
I'm Spartacus

Nee. Non-Stop was beter.

avatar van Norman Mailer
Rail Away bij de EO vind ik doorgaans méér onderhoudend.

avatar van Boneka
An sich geen slechte film. Non Stop vond ik wel een punt beter. Qua originaliteit ver te zoeken, maar het vermaak is prima. Alleen het geheel is veel te ver doorgeslagen. En dat terwijl de film best wel serieus begint. We leven in een jachtig bestaan, veel komt op ons af en de sleur komt dagelijks weer terug. Het zet je zelfs aan het denken. Dag in dag uit in die trein met veelal dezelfde mensen. Het concept is goed, maar na driekwart film slaat de trein door in een soort van Metro (1997) of Speed 2. The commuter (Forens/regionaal vervoer) begint goed met alle beslommeringen van thuis. Het geheel is vanaf het begin wel jachtig en snel gebracht, maar okay. Na het ontslag is "Liam" ontredderd en wil zijn trein naar huis pakken zoals hij al jaren doet. Dan komt hij een mysterieuze vrouw tegen met een mooi hypothetisch aanbod. Inzinken om in dit aanbod in te gaan heeft hij niet. Hij is immers net ontslagen en zit nog vol met emoties. Tot zover prima. Ook het vervolg is goed, maar de ongeloofwaardigheden beginnen zich steeds meer op te bouwen. Alles lijkt geregisseerd, behalve dat koffertje met de persoon die kennelijk niet te traceren was. Gek dingetje was dat "Liam" feilloos wist waar de verborgen "agent" zat verstopt onder het luik Opmerkelijk. Heb nog even teruggespoeld of ik wat had gemist, maar nee hij liep er zo op af. Daarna slaan de remmen door en gaat de trein duizelingwekkend hard over de rails en ontspoord, met de meest spectaculaire ineenstorting van treincoupes Zitten we nu in een soort van Fast and the Furious? Nee dit doet de film op het eind niet goed. Daarna krijgen we nog een soort kat en muisspelletje in de trein en daarbuiten.

Okay vermaak is prima in orde en tot ver kon me film best wel boeien. Na driekwart sloeg ie door. Heb betere treinfilms gezien.