The Commuter (2018)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Liam Neeson, Vera Farmiga en Patrick Wilson

Michael (Liam Neeson) is een verzekeringsagent die zoals elke dag heen en weer reist tussen zijn woonplaats en de plaats waar hij werkt. Een mysterieuze vrouw (Vera Farmiga) dwingt hem echter de identiteit te onthullen van een verborgen passagier in zijn trein, vóór deze de laatste halte bereikt. Michael probeert het mysterie zo snel mogelijk op te lossen, maar beseft dat een dodelijk plan wordt gesmeed en raakt verwikkeld in een criminele samenzwering, die het leven op het spel zet van Michael en de andere passagiers.

Bij Jaume Collet-Serra:

Jaume Collet-Serra to Reunite with Liam Neeson for The Commuter - comingsoon.net

In The Commuter, Neeson will play a businessman whose daily commute home gets him caught up in a criminal conspiracy as he learns of a deadly plan unfolding on the train.

Vanaf 11 januari 2018 in de bioscoop (eOne)

avatar van rep_robert
Neeson toch de nieuwe, geniale held

Zwolle84
Toch weer benieuwd naar. Collet-Serra’s vorige twee films waren geweldig, al verwacht ik dat deze niet zo duister is als Run All Night.

avatar van Kondoro0614
Gaaf! Hier ben ik reten benieuwd naar.

avatar van Left4Dead
Non-stop deel 2?

avatar van 606
Toch wel zin in

avatar van eka81
the man with the coolest voice on planet earth

avatar van Uier
Ter land, ter zee en ter lucht met Liam.

avatar van John Milton
Ik was niet heel enthousiast.

Het begint aardig met wat geinige montage, maar vervalt al snel in voorspelbaarheid. Als je tijdens de eerste tien minuten roept: 'wedden dat hij de bad guy is? ' en je krijgt gelijk, dat idee. Dat betekent niet dat er niets te genieten valt, maar ik was allerminst onder de indruk. Voornamelijk het gebrek aan logica van het verhaal (seriously, is dat je waterdichte plan, bad guys? a f*cking bystander??) speelde mij parten, maar tijdens de enorme CG trein ontsporing kon The Commuter mij echt helemaal even gestolen worden. Wanneer leren ze nou dat je beter iets simpels goed in beeld kan brengen, dan iets enorm complex op een matige manier, waarvan geen hond een moment vergeet dat het dikke nepperij is?

Laten we eerlijk zijn, mensen komen niet voor een Oscarwaardige Neeson of een fenomenaal verhaal. Maar doet het de rest dan wel goed? een avondje verstand op nul en leuk vermaak? Mjeh, min of meer. Maar zeker niet goed genoeg. The Shallows beviel me beter, en The Orphan blijft voor mij Jaume Collet-Serra's beste werk voor nu.

Dit kennen we onderhand wel. Mocht je toch iets willen zien op een trein, zet dan Source code eens op.

avatar van toscana99
prima actiefilm

avatar van pierre18
Het rammelt natuurlijk wel aan alle kanten maar de film kijkt best lekker weg. Verstand minimaal houden en gewoon mee gaan in deze trein.

avatar van mrklm
Op de dag dat oud-politieagent Michael MacCauley [Liam Neeson] na 10 jaar zijn baan verliest bij een verzekeringsmaatschappij, wordt hij op weg terug naar huis in de trein benaderd door 'gedragsonderzoeker' Joanna [Vera Farmiga] met wie Michael een onschuldig gesprekje begint. Wanneer ze Michael een hypothetisch dilemma voorlegt bekruipt Michael langzaam maar zeker het gevoel dat de situatie niet zo hypothetisch is. Zeker niet wanneer hij, nadat Joanne is uitgestapt, ontdekt dat deel 1 van de hypothese - een bedrag van 25.000 dollar verstopt in de toiletruimte - niet niet hypothetisch is. Voor hij het weet is hij spil in een kat-en-muisspel waarbij hij al zijn ervaring en zijn instincten moet gebruiken om één van de passagiers te ontmaskeren.
Het plot klinkt erg vergezocht, maar het zit beter in elkaar dan je op basis van de trailer zou verwachten. De opening van de film is een masterclass compact vertellen: korte, herkenbare flarden uit Michaels dagelijks leven maken alles duidelijk over wie hij is, zijn gezien, zijn werk en zijn omgang met de mensen die dagelijks met hem de treinreis naar het werk en naar huis maakt. Een ander sterk element is dat Neeson hier - in het eerste uur in ieder geval - werkelijk een gewone man is die door een samenloop van omstandigheden in een situatie terecht is gekomen die hij niet aankan. Bovendien daagt het whodunit-element je ook uit om zelf te achterhalen wie de persoon is die Michael moet vinden. De eerste vechtscènes zijn ook realistisch: lomp, een beetje knullig, maar daardoor niet minder spannend. Na een uur neemt de actie de overhand en draaft de film door in te lang uitgerekte knokpartijen en een nogal stompzinnige sequentie waarin de trein op hol slaat. Er komt een verklaring voor waarom dit alles gebeurt, maar die is niet alleen vaag en overgecompliceerd, het is ook overbodig. Gelukkig herstelt de film zich in de finale waardoor de film - ondanks z'n tekortkomingen - toch een aardig achtbaanritje is. Yep, wellicht iets voor 4DX?

avatar van Shinobi
"What kind of person are you?"

Deze vierde samenwerking tussen Jaume Collet-Serra en Liam Neeson is niet zo bijzonder.

Neeson mag hierin komen opdraven als een verzekeringsagent die al geruim tien jaar als forens de trein naar zijn werk neemt. Het voorstel van een onbekende vrouw om een passagier op te sporen in ruil voor een pak geld klinkt aanlokkelijk, gezien hij op dezelfde dag zijn baan is kwijtgeraakt. De simpele opdracht doet klaarblijkelijk geen alarmbellen rinkelen bij de beste man.

'The Commuter' is in feite 'Non-Stop'; je hoeft alleen het vliegtuig te vervangen door een trein. Hierbij worden de standaard plotpunten doorlopen. Toch blijft het kat-en-muisspel in de eerste helft vrij onderhoudend. Jammer genoeg wordt het plot alsmaar onzinniger, waardoor de boel tegen het einde aan ontspoord.

Dat is zonde te noemen, want de openingssequentie waarin de routine van Michael over de loop van een aantal jaren wordt weergegeven oogt nog veelbelovend. Collet-Serra is naargelang het spoor zelf ook bijster, getuige het afnemende niveau. Het geheel hinkelt hierdoor op meerdere gedachten, terwijl een ingetogen thriller wellicht beter op zijn plaats zou zijn. De actie gevuld met overduidelijke CGI spreekt boekdelen.

Al met al een redelijke thriller die helaas te veel een actiefilm wil zijn.

2,5 Sterren.

avatar van JacoBaco
Op de 1 of andere manier nooit een groot liefhebber van Liam Neeson geworden. Goed hoofd, maar zijn uitspraak vind ik altijd wat vreemd en de personages die hij speelt zijn altijd een beetje zoals (ook weer) in deze film. Maar goed, alles beter dan Nicolas Cage! Hij heeft bijvoorbeeld alleen vorig jaar al iets van 7! films gedaan. En allemaal kut. Nee dat weet ik niet, maar die vent heeft na Kick-Ass bijna alleen nog maar domme rollen.

The Commuter had ook de nieuwe Bruce Willis of Samuel L. Jackson kunnen zijn. In dit geval dus Liam Neeson. Al had ik liever Patrick Wilson in de hoofdrol gezien. Deze acteur verdiend meer bekendheid. Oké, het begint inderdaad leuk met creatieve camerabeelden, maar verder is het niet zo bijzonder. De film hield mij wel bezig, dus ik heb wel met plezier gekeken wat dat betreft. Er waren zeker wel 3 dingen waarvan ik dacht, klopt dit wel? Maar dat ben ik alweer vergeten.

Dus ja, leuke film wel die je goed met je vriendin ofzo kan kijken. Mystery vind ik het niet. Op zich klopt het wel, maar voor een mystery is er meer voor nodig vind ik. Er zit toch ook wel flink wat actie in, dus wat mij betreft is de basis thriller en secundair de actie.

avatar van Solis
Aardige film voor tussendoor, niet meer en niet minder.

avatar van tbouwh
De makers van The Commuter onderschatten de intelligentie van hun publiek. Deze nieuwe actieflick met standaardheld Liam Neeson oogt als een vermakelijk tussendoortje, maar het scenario barst van de onlogische ontwikkelingen en mist iedere vorm van originaliteit.

Verzekeringsagent Michael McCauley (Neeson) is één van de forensen die dagelijks een vast traject bereist van en naar zijn werk. Die eigenschap komt van pas wanneer een mysterieuze dame (Vera Farmiga) hem in de trein opzoekt, filosofeert over persoonlijkheidstypes en en passant nog even meldt wat haar werkelijke doel is. Ergens in het rijtuig bevindt zich namelijk een persoon die niet op dit traject thuishoort. Na die mededeling komt The Commuter niet meer af van de vergelijkingen met Source Code (ook met Farmiga) en Murder on the Orient Express, al doen die vergelijkingen de film op zichzelf nog niet per se de das om.

Veel verwonderlijker is McCauleys reactie: de opdracht van de dame (vindt de man en verzeker jezelf van 100,000 dollar), ademt het woord complot, maar voor we het weten struint Neeson al gepassioneerd door de trein, zoekend naar de ongewenste verstekeling. Het excuus is slap en kunstmatig: Neesons personage is zojuist ontslagen, en het vooruitzicht van dollartekens doet wonderen. Pas iets later gaan bedreigingen aan het adres van zijn familie een rol spelen.

Het is niet eenvoudig uiteen te zetten wat er verder misgaat, gezien de film pas in de laatste twintig minuten écht onnavolgbaar wordt. In het middenstuk dat daaraan voorafgaat weet The Commuter soms nog best te vermaken. Regisseur Jaume Collet-Serra tekende eerder voor Unknown (2011) en Non-Stop (2014, beide films met Neeson), en betoont zich niet onkundig in het aaneen smeden van Neesons wandelingen door de coupés. Het scenario van deze film bewijst echter nog maar eens dat er met een zwak plot geen enkele eer te behalen valt.

web

avatar van John Milton
Bam! en plots lijkt JM een gulle gever

TMP
Zeer behoorlijke actiefilm. Liam Neeson wederom in een rol die hem als gegoten past. Dit type spelen gaat hem goed af en doet denken aan zijn vertolkingen in de Taken films en in films als Unknown en Non-Stop. Neeson doet het prima en draagt de film nagenoeg in zijn eentje. Vera Farmiga en Jonathan Banks acteren ook best aardig, maar hun rollen zijn wat beperkt. Verder weet de film lange tijd te boeien en de aandacht goed vast te houden. Dit wordt mede ingegeven door het zeer behoorlijke tempo waarin een en ander zich afspeelt. Naar het einde toe wordt de film wel minder. De ontsporing van de trein komt wat overbodig over en ziet er weliswaar spectaculair uit, maar toch ook wel wat nep. Hoewel de actie en het sterke acteerwerk van Neeson zorgen voor een vermakelijke film, valt het plot uiteindelijk wel wat tegen. De ontknoping is niet erg sterk en maar matig uitgewerkt. De film laat op dat vlak wel wat steken vallen.

avatar van Phantasm
Ik vond het niet allemaal even geweldig, maar het valt voor een keertje te doen.

Y&T
leuk bedacht, slecht uitgewerkt

avatar van Shadowed
Prima "Who is it" filmpje.

Trailer vond ik niet bijzonder maar heb deze film toch maar een kans gegeven. Neeson is weer zoals ie altijd is, een prima acteur met een diepe stem.

De rest van de cast was matig tot zwak (Sofia, punkmeisje) waren een irritatie om naar te kijken omdat ze totaal niet geloofwaardig overkwamen. Tenminste op mij, en ik ben geen fan van Farminga maar je krijgt eigenlijk alleen haar stem te horen dus dat zat wel snor.

Voor de rest een prima mystery filmpje, leuk om mee te puzzelen. Effecten zijn o k

avatar van Rickazio
Knap acteerwerk, geloofwaardig gespeeld, ondanks wat lastig uit te voeren idee. Neeson is altijd de moeite waard om te checken, kun je van weinig acteurs zeggen. Spannende actie, geen moment verveeld (ook zeldzaam tegenwoordig) en je denkt aldoor van wat gaat er nou gebeuren of hoe komt hij hier in godsnaam uit. Puike actie/drama film! 4/5*

bombario
Onderhoudende actiefilm. Het verhaal is tamelijk vergezocht en er valt inhoudelijk genoeg op aan te merken, maar daar heb ik me maar niet druk om gemaakt. Het camera-werk is daarentegen geweldig en daar heb ik enorm van genoten. Daarom kom ik uit op 3 sterren. Leuk, als je de lat niet te hoog legt.

avatar van mcdaktari
Dit lijkt me weer echt zo'n film die je van Liam Neeson gewend bent. Hij heeft zeker enkele hele beste films gemaakt, maar dit soort rollen lijkt wel heel veel op elkaar van wat hij meestal acteert. Toch wel benieuwd wat ik ervan ga vinden.

avatar van mjk87
Ach ja, de jaarlijkse actieprent met Liam Neeson. Ditmaal anders dan anders want meneer is eens geen alcoholist. Enfin, verder wel een aardige film. Het begin met die montage is erg leuk gedaan en de beelden zijn sfeervol. Verder is het allemaal wat ongeloofwaardig - echt erin meegaan kon ik niet. Sowieso de hele premisse niet, maar ook vaak het gedrag van Neeson en enkele anderen. Voor een groot deel haalt dat plezier weg bij de film. 2,5*.

avatar van Eminem8Milefreak
Non-Stop op een trein? Deze film heeft wel wat raakvlakken met de eerdergenoemde film.

Onlangs gezien in de cinema, best wel een leuke film.

Ok, het script is wel wat ongeloofwaardig maar de manier dat het gebracht wordt (Liam Neeson is wel de geknipte acteur voor dit soort rollen) is wel goed.

De film verveelde mij nergens.

avatar van Flat Eric
De Liam Neesson trein dendert lekker door.

Je moet er uiteraard niet te veel van verwachten maar voor een actieprent is hij prima in orde. Vermakelijk.
Zonder enige vertraging onderweg blijft de zoektocht naar die ene peroon met de tas spannend. Laat het redden van mensen in het OV maar aan Liam over. Ok, dus we hebben al iets soortgelijks in een vliegtuig gehad (Non-Stop) en nu dus in een trein. Ik zou zeggen op naar de versie op een cruise schip o.i.d.