ad
  • 8.181.104 stemmen

Que Dios Nos Perdone (2016)

Thriller | 127 minuten

Oorspronkelijke taal: Spaans

Releasedatum: 12 juli 2018

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Que Dios Nos Perdone

In de broeierige zomer van 2011 in Madrid werken twee rechercheurs aan een zaak waarbij een gewelddadige seriemoordenaar het heeft voorzien op oudere vrouwen. In de hitte van de Spaanse miljoenenstad worden in diezelfde periode massale straatprotesten georganiseerd tegen de economische malaise en zijn anderhalf miljoen gelovigen in afwachting van paus Benedictus XVI. Het bezorgt de veiligheidsdiensten de nodige kopzorgen. De gesloten workaholic Velarde (Antonio de la Torre) en de explosieve Alfaro (Roberto Alamo) – beiden niet vrij van persoonlijke problemen – worden dan ook geacht dit zo spoedig en zo stil mogelijk op te lossen. Langzaam ontrafelt zich het psychologische profiel van zowel de dader als de rechercheurs, die zichzelf allemaal in zekere mate niet in de hand hebben.

imageimage

avatar van 606

Klinkt goed, ben benieuwd.

avatar van david bohm

david bohm

Boeiende whodunnit met een behoorlijke dosis drama die zich afspeelt in een broeierig Madrid. De agenten zijn interessante personages en hoewel het oplossen van het misdrijf wat al te zeer wordt opgerekt is het toch een onderhoudende film.

avatar van arno74

arno74

Na La Isla Mínima (2014) (3,5*) lijken politiethrillers in Spanje populair te zijn geworden. Het was dit jaar een van de kandidaten voor de Goya, samen met een andere Spaanse misdaadthriller Tarde para la Ira (2016) die de hoofdprijs kreeg maar ook mij niet wist te overtuigen (2,5*). Que Dios Nos Perdone, te vertalen als "May God Forgive Us", gaat over twee agenten die achter een serieverkrachter/-moordenaar aanzitten die het op oude dametjes gemunt heeft. Het verhaal is en wordt erg conventioneel gebracht waardoor het niet uitschiet in vergelijking met andere thrillers, al zal het thrillerliefhebbers niet teleurstellen. Ooit was dat mijn favoriete genre, maar daar heb ik tegenwoordig al zoveel van gezien dat weinig nieuwe thrillers uit weten te schieten, deze ook niet. Geef mij maar films als El Secreto de Sus Ojos (2009) (5*) met veel meer oog voor detail en een uitgebreid verhaal met goed uitgewerkte personages, in vergelijking daarmee valt deze May God Forgive Us in de categorie fastfood. 2,5*

avatar van Left4Dead

Left4Dead

arno74 schreef:

Ik zag laatst dat je maar 2,5** aan Tarda para la Ira had gegeven en nu zie ik je hier ook 2,5** stempelen. Allebeide moet ik nog zien en heb er zin in. Ik hoop maar dat ik de films anders zal gaan beoordelen, La Isla Minima heeft mij scherp doen opletten voor misdaad thrillers uit Spanje. Ik ben benieuwd of ik je tegenpool hierin kan zijn.

avatar van arno74

arno74

Left4Dead schreef:

Zou zomaar kunnen hoor, ben een beetje uitgekeken op thrillers tenzij ze écht goed zijn, daar vind ik deze twee niet aan voldoen. Isla Minima is een prima thriller, Celda 211 (2009) (4*) kan ik je ook aanraden. Productiejaar 2016 vond ik wat de Spaanse film betreft niet zo'n sterk jaar, ik heb er 9 gezien en ben nog niet verder gekomen dan de 3*.

Maareh... met de genoemde films die we allebij gezien hebben wijken onze waarderingen weinig af. Isla Minina hebben we allebei op 3,5* en van Secreto de Sus Ojos (5*) zie ik dat je de remake Secret in Their Eyes op 3,5* hebt staan (origineel is beter ). Er is dus geen garantie dat die twee die je noemt je wel beter dan mij gaan bevallen .

avatar van Alathir

Alathir

Onderhoudende politiethriller die hier en daar wat langgerekt aanvoelt. Het stotteren van detective Velarde helpt daar uiteraard niet bij, al belet hem dat niet een scherpzinnige agent te zijn. Het subplotje om hem met een schoonmaakster, doet even vermoeden dat hij er misschien zelf achter zit. Dat blijkt dan niet het geval te zijn. Het was dan ook maar een matige verdachtmaking die nergens anders gevoed werd. Buiten dat hij in zijn jeugd getraumatiseerd is geweest. Een whodunnit met vrij weinig verdachten maakt het ook niet al te spannend natuurlijk.

De personages zijn niet erg likeable. De ene detective is wat agressief, terwijl de andere eerder teruggetrokken is. Het verhaal is een beetje apart maar op zich wel origineel. Het is eens iets anders dat er naakte oude vrouwen in beeld komen, maar ik moet bekennen dat ik dat weinig vond toevoegen. Het einde voelt wat te toevallig aan om echt als verrassend bestempeld te worden.

Vanaf 12 juli in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van mrklm

mrklm

De agressieve, explosieve Alfaro en de bedachtzame, stotterende Velarde zijn rechercheurs die in een snikheet Madrid onderzoek doen naar een aantal moorden en verkrachtingen van bejaarde vrouwen. Gedurende de eerste tachtig minuten van deze thriller ontvouwt het verhaal zich op vrij traditionele wijze: we volgen het onderzoek, komen wat meer te weten over het privéleven van beide agenten die zowel met collega's als met elkaar botsen. Aangezien de karakteriseringen sterk zijn en Rodrigo Sorogoyen de spanning goed weet vast te houden, mede dankzij een fraaie score van Maurizio Filardo, maakt dat deze film al de moeite van het bekijken waard. Maar in de laatste 40 minuten neemt de film een verrassende wending door de identiteit van de moordenaar [een ijzersterke rol van Javier Pereira] te onthullen en diens perspectief met ons te delen. Dat leidt tot een spannende finale met een onvergetelijke scène in het appartement van de moordenaar en een intrigerend slot.

avatar van Cinsault

Cinsault

Een buitengewoon goede thriller en tevens karakterstudie, die af en toe de sfeer oproept van 'Se7en', maar uiteindelijk in de slotakte helaas ontspoort en daardoor toch niet serieus kan concurreren met de klassiekers in het genre, zoals het genoemde se7en. Het verhaal speelt zich af tegen het broeierige decor van Madrid in de zomer van 2011 als de paus de stad bezoekt en er diverse protesten zijn, onder andere als gevolg van de toen nog heersende economische crisis. De film blinkt met name uit voor wat betreft de sfeer die wordt gecreëerd alsook in de voortreffelijke acteerprestaties van Antonio de la Torre en Roberto Álamo, ieder met hun eigen besognes en in karakter tegengesteld aan elkaar (een cliché dat in dit type film vaker voorkomt, maar dat ik voor lief neem). De film kent een voortdurend dreigende ondertoon en de spanning wordt langzaam maar vakkundig opgebouwd. De score van Maurizio Filardo speelt daarbij, zoals door mijn bovenbuur terecht genoemd, beslist een rol.

Helaas gaat het, zoals gezegd, aan het eind van de film mis naar mijn smaak: de ontknoping is wat gemakzuchtig en roept vragen op. Maar dit mag al met al de pret niet drukken, want Que Dios Nos Perdone is wat mij betreft zeker één van de betere thrillers van de afgelopen jaren.

avatar van WardT

WardT

Net deze in de bioscoop bekeken. Ik vond het eigenlijk een 13-in-een-dozijn thriller. Wat de film erg sterk doet is het overbrengen van de drukkende, zweterige hitte van de Madrileense zomer. Dit gecombineerd met de verwijzingen naar openbare demonstraties creëert een sterke broeierige sfeer, waar iedereen op ontploffen lijkt te staan. Verder heeft de film helaas bar weinig te bieden. Het verhaal is voorspelbaar, clichématig en leunt teveel op toevalligheden. Het ergste voorbeeld vond ik dat de eerste beste kattenvriend die ze tegenkomen meteen de moordenaar blijkt te zijn. Het is verder wel vakkundig gemaakt, maar weet visueel nergens echt te imponeren. De hoofdpersonages vond ik ook wandelende clichés (de agressieve macho en de sociaal ongemakkelijke, zonderlinge agent met een gave voor het analyseren van plaats delicten). Met name die Spaanse Dustin Hoffman maakte zich teveel schuldig aan overacting (jammer dat ze in dit soort films altijd een van de acteurs een tic of iets dergelijks moeten geven). Als dit van Amerikaanse bodem kwam zou niemand er naar omkijken, maar aangezien er Spaans wordt gesproken moet dit opeens in filmhuizen gaan draaien blijkbaar. 2*

avatar van De filosoof

De filosoof

Bizar slechte film. Er is gewoonweg niets aan deze film dat deugt. De film beoogt een thriller te zijn maar is geen moment spannend. Dat heeft er mede mee te maken dat het verhaal volledig aan elkaar hangt van toevalligheden, ongerijmdheden en onverklaarde ontwikkelingen en dus geen moment geloofwaardig is. Tot overmaat van ramp zit je twee uur non-stop te kijken naar twee rechercheurs die zich alleen maar totaal imbeciel gedragen op een niet grappige manier. De film is zo plat als een dubbeltje en zelfs een klucht heeft meer diepgang: de film begint ermee dat men op zoek is naar een verkrachter met een enorm grote piemel en daarmee wordt het niveau van de hele film gelijk weggegeven. Alles aan de film wekt alleen maar ergernis op. Een film om snel te vergeten.

avatar van Sater

Sater

Hoop negatieve reacties hierboven. Het verhaal is inderdaad redelijk standaard, maar de invulling van de karakters over het algemeen erg goed. Iets minder geslaagd vond ik het zijplotje met die schoonmaakster, hoewel die scène in zijn huiskamer erg goed was. Er zat wat mij betreft genoeg spanning in de film, vooral ook omdat er soms juist met de verwachtingen van de doorgewinterde thrillerkijker gespeeld wordt, bijvoorbeeld de Silence of the Lambs-achtige kelderscène. Wat ik me wel afvroeg is hoe het zat met de verzegeling van het laatste appartement. Alfaro moet toch gezien hebben dat er al iemand binnen was?

Niet de beste Spaanse thriller van de laatste jaren, maar toch zeker vermakelijk.

De typische Madrid setting doet ook een hoop goed.

avatar van pjutter

pjutter

Op zich vermakelijk om naar te kijken, maar het ongeloofwaardige plot (deze agenten hadden in Nederland geen baan gehad) schiet op vele vlakken te kort en hangt vast aan toevalligheden.

avatar van movile

movile

Prima thriller over twee rechercheurs, die totaal verschillend zijn in de beleving van hun vak. De ene agressief. De ander langzaam de indrukken verwerkend, die hij telkens opdoet. En dan die stotter in zijn stem! In 2011 was ik zelf ook in warm Madrid, bezocht het tentenkamp van de studenten, die protesteerden tegen het beleid van de regering. Dat geeft de film ook iets persoonlijks.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Een 4- voor deze degelijke detective. In tijden niet zo'n misselijke moordenaar gezien.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Sterke Spaanse thriller, ik kende de film helemaal niet maar kwam er toevallig bij uit. Ben blij dat ik er toch naar gekeken heb want ik zie dit soort films wel graag. Ik snap wel dat niet iedereen dit goed vind maar voor die groep zijn er nog altijd de Hollywood actiefilms. Waar natuurlijk ook wel aardige tussen zitten, maar ik zie graag op z'n tijd iets anders. Vandaar dat ik deze Spaanse thriller een kans gaf en die beviel me heel goed.