Blade Runner 2049 (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Ryan Gosling, Ana de Armas en Harrison Ford

Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

Ik vond de film mooi. Wel wat traag naar mijn smaak, maar bij Blade Runner (1982) had ik daar geen enkele moeite mee. Die film had ook enige tijd nodig om volledig door mij geaccepteerd te worden. Wat ik wel miste in deze film was de muziek van Vangelis. De muziek leek er op, maar gaf de film toch minder die emotionele lading die het bij deel I wel deed.

Eigenlijk alleen op het laatst, toen Joe op de trap lag en een stukje Vangelis inzette raakte me dat echt. "Het tears in the rain"-moment van Blade Runner 2049 zal ik maar zeggen.

Ik geef 'm drie sterren. Als de soundtrack door Vangelis zou zijn gemaakt zou 'r vast een half of zelf 1 ster bijgekomen zijn. Ik zal 'm nog wel 's een keer zien en ik weet zeker dan hij ondertussen dan 4 sterren krijgt.

avatar van david bohm
Fijne film dit. Een waardig opvolger van het eerste deel en 2049 ligt ook wat betreft look & feel helemaal in het verlengde van de film 1982. De heer Gosling weet mij in al zijn twijfels te overtuigen en de twist op het einde is mooi gedaan. Sylvia Hoeks speelt ook prima. Veel scenes en locaties zijn een lust voor het oog. Een beetje plat, maar dit laatste geldt ook zeker voor Ana de Armas.

avatar van wibro
Tot de pauze al drie keer in slaap gevallen en vond het daarom ook niet de moeite na de pauze de film verder af te kijken. Ik had trouwens toch al te veel gemist. Het is duidelijk; dit soort films trek ik eenvoudigweg niet meer. Ook Blade Runner 1982 kon mij na herziening trouwens niet langer bekoren. Ik denk daarom ook dat ik maar eens een streep ga zetten achter dit soort films.

Dat schreef ik op 5 november j.l.

Gisteren deze film toch maar een herkansing gegeven, nu zonder pauze. En, het moet gezegd worden. Achteraf viel het me toch nog reuzemee hoewel ik mij absoluut niet in de karakters kon inleven. Tja, te veel S/F onzin eigenlijk. Maar ... de actiescènes waren best wel goed. Dus krijgt deze film van mij nog net een voldoende.

avatar van clockwork72

Hm.. ziet hier zelf niet zo op te wachten denk ik. 2 Blade Runner films zijn wel voldoende. Hopelijk word deze serie niet zo uitgemolken als bij Star Wars het geval nu is...

avatar van Left4Dead
clockwork72 schreef:

Voor mij nog maar eentje erbij. Kan genieten van allebeide delen.
Kom maar op

avatar van bobbee
Prima film. Heerlijk rustig tempo. Het geeft de acteurs de kans om meer te zijn dan bordkartonnen figuranten in een film vol actiegeweld. Zoals dat met de laatste Star wars is gebeurd. Gosling deed al uitstekend werk in Drive, ook deze rol is hem op het lijf geschreven. Goed om Good Old Deckart weer te zien. Ana is charmant en licht en luchtig, precies wat ze moest zijn, het snoepje van de week. Verder uitstekende rollen van Wright, Hoeks en Leto. Die na het disasterpiece The Suicide Squad liet zien echt te kunnen acteren.

Het is gelukkig een film geworden in de stijl van de voorganger waarin niet alles meteen wordt weggegeven. Er zijn hersens bij nodig om het geheel te vatten. Zo hoort het ook in dit soort films. Ze zijn niet voor iedereen. SF in pure vorm en klasse, net als Ex Machina. Het gaat niet om de actie maar om het verhaal. Wie bij SF aan actie denkt kan beter wat anders gaan doen.

De film laat zien welke complicaties we tegen komen wanneer we ons inlaten met AI en die zo perfectioneren dat er iets van bewustzijn optreedt. In deze film niet alleen bewustzijn maar veel meer.
Waar Terminator omwille van de actie een nogal platte actiefilm was, waarin robots de wereld overnamen, zo is dat in Ex Machina en Blade Runner veel subtieler gedaan. Waar in Terminator de tegenstanders elkaar met grof geweld bestreden, gaan ze in EM en BR met elkaar in dialoog. Dat maakt deze films zo veel beter dan de standaard SF actiefilm. Zo veel interessanter want alle facetten van wat ons menselijk maakt komen er in terug.

avatar van HarmJanStegenga
Helaas een mindere Villeneuve en geen waardig opvolger van de legendarische 'Blade Runner' wat mij betreft. Visueel duister en strak - best interessant, maar niet zo hoogstaand als menig mens beweert. Wel wat leuke vondsten hier en daar. Vond de film, gezien het relatief simpel te vertellen verhaaltje, vooral te lang en te traag. Maar bovenal liet deze prent (incl. de karakters) me echt totaal koud. Erg jammer.

avatar van KingJ
wat mij betreft wel een waardig opvolger!
traag, melancholisch en vol symboliek ... visueel schitterend

ik hou er van

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi schreef:

Stomme vragen bestaan niet .
De film zélf duurt 163 minuten. Hopelijk komen de shorts toch echt als bonus op de blu ray te staan.

Volgens de site van Bol.com komen de shorts erop te staan:

bol.com | Blade Runner 2049 (Steelbook) inclusief bonus disc

avatar van M.Goodkat
Het is een zeer lange tijd sinds ik een persoonlijke recensie heb gedaan van een film en ook ben ik niet meer zo actief als ik was tevoren. Reden hiervoor is drukke schema en praktisch geen tijd meer voor films en tv maar af en toe maak ik nog steeds vrij voor een film of tv serie die ik echt wil zien en zoals mijn nummer 1 film aangeeft wou ik deze zien sinds de eerste trailer uitkwam.
Helaas heb ik nooit de tijd gevonden om het in de bioscoop te zien dus de moment dat het uitkwam op Blu-Ray ( is al uit in Australie) ging ik naar de dichtste 'Media-Markt' (Hier JB-Hifi) en had ik het gekocht.

Mijn persoonlijke ervaring met de eerste film was subliem, ik denk dat ik 15 jaar was en was gewoonweg betoveerd door de muziek, de acteerprestaties maar vooral de sfeer en gelukkig met de sequel is het grotendeels gebleven.

Denis Villeneuve, geweldig reggisseur die Prisoners en Sicario op zijn naam heeft staan en recent Arrival, dat de sfeer gelijkaardig is. Zelf heeft hij een goed job gedaan in Blade Runner 2049 dezelfde look en feel te geven als het originele maar uiteindelijk is het niet hetzelfde, begrijp mij niet verkeerd, de film zelf is goed en schitterend wanneer het op CGI en Special Effects komt maar de sfeer die Ridley Scott heeft gedaan met de originele komt helaas te kort.
Misschien is het feit dat Vangelis niet meer is bij betrokken? Hans Zimmer heeft een goede Score neergezet maar is niet hetzelfde. Is het misschien het feit dat het allemaal wat te nep eruitziet? ik weet het niet maar als ik meer erover denk is het gewoon de feit dat toen ik het eerst gezien has wanneer ik 15 was, was het een sombere dag dat het aan het regenen was en donder erbij en nu ik gezien heb in de zomer? (in Australie is het nu zomer ja)

Toen ik gelezen heb dat ze nog een andere film wouden maken of Blade Runner was ik van " Yes more Blade Runner" maar sinds ik deze film gezien ben ik grotendeels van mening veranderd, met het oog uit Star Wars dat het reeds uitgemolken word en wil ik niet zien bij Blade Runner, zelfde bij Alien trouwens.

Wanneer het op de film alleen uitkomt,alles is in mijn mening nagenoeg perfect. de acteerprestaties zijn subliem en vooral Ryan Gosling die een kopie van Drive aan het doen was voor mij super. Ook leuk om Harrison Ford te zien terug maar om eerlijk te zien, als hij er niet was, was het ook goed genoeg geweest.
De shots zijn super gefilmd en de tempo is super, je wordt niet direct erin gegooid, behalve het feit van de eerste scene alles word rusting opgebouwd en daar was ik super blij mij.

Om tot conclusie te komen, zeker aan te raden maar niet beter dan de originele maar als iemand anders zou zeggen ga ik het niet betwisten, uiteindelijk is het mijn persoonlijke mening.

avatar van mcdaktari
M.Goodkat schreef:

Ik ben het met je eens dat deze film niet dezelfde sfeer uitstraalt zoals de Ridley Scott versie. Die film heeft gewoon iets magisch, wat ook wel grotendeels door de prachtige soundtrack van Vangelis komt en niet te vergeten de super goeie cast. Ja Blade Runner uit 1982 heeft toch mijn voorkeur.

avatar van knusse stoel
HarmJanStegenga schreef:

Zelfde lot trof mij maar plaats ik als opmerking er nog bij, dat ik de eerste "Blade Runner" ook met een 4 beoordeelde. Dit soort van films boeit mij schijnbaar niet, terwijl ik bv wel kan genieten van "The Avengers" en "Captain America". Misschien de somberheid van de wereld waarin deze mensen leven? De karakters?
Gelukkig ben ik niet de enigste die het niet waardeert.
Blade Runner 2049 (2017) - Rotten Tomatoes - rottentomatoes.com

avatar van AC1
AC1
knusse stoel schreef:

Gelukkig ben ik niet de enigste die het niet waardeert.
Blade Runner 2049 (2017) - Rotten Tomatoes - rottentomatoes.com

87%? Wow, dit wordt zwaar niet gewaardeerd, zeg!

avatar van knusse stoel
AC1 schreef:

87%? Wow, dit wordt zwaar niet gewaardeerd, zeg!

TOMATOMETER
87%
Average Rating: 8.2/10
Reviews Counted: 341
Fresh: 297
Rotten: 44

Dat is geloof ik niet de bedoeling. 297 vinden de film ok en 44 vinden het niets. (val ik ook onder)
Totaal is dus 341. 1%= 3,41. 44: 3,41 = 12,90 dus bijna 13 100- 13= 87% en dat percentage vind de film goed.
81% geeft een score van 3,5* of hoger op de schaal van 5 sterren. En op IMDb (8,3 / 211259)
Valt weer mee toch?

avatar van Ste*
Een prachtige film om te zien. Echt een van de mooiste die ik ooit gezien heb, visueel. Je zou 'm zo in een museum kunnen projecteren en het is videokunst.

Met de inhoud kan ik alleen vrijwel niks en dat komt grotendeels door de lijzige manier waarop alles gebracht wordt. Traagheid is nog tot daaraan toe, maar de hele sfeer en het uber-klinische, kille, gewichtige, afstandelijke acteren en vertellen van het verhaal zorgt ervoor dat ik er als verhalend geheel echt totaal niet van kan genieten. De eerste Blade Runner vond ik ook al niks, het thema is misschien nog best interessant, maar pakt me gewoon niet in deze vertelstijl.

Maar om te zien dus prachtig, zou het zo opzetten als achtergrond om af en toe eens naar te kijken, en dat is ook wat waard.

avatar van N00dles
Visueel is Blade Runner 2049 een pareltje, natuurlijk. De settings, het camerawerk, de special effects en kleurgebruik zijn een lust voor het oog en borduren voort op wat het origineel zo revolutionair maakte. Tegenwoordig zijn we qua visuals al veel gewend, dus die revolutionaire impact zal dit vervolg niet hebben, maar de visuele toon die Villeneuve neerzet is geslaagd.
Hetzelfde geldt voor de muziek, dat in dezelfde stijl als Vangelis' originele score is gecomponeerd en (dus) prima past bij de grimmige wereld.

En toch rammelt er iets: dit vervolg is eigenlijk veel te laat verschenen. Het onvermijdelijke nadeel van veel te late vervolgen (zo ook met Star Wars) is dat het automatisch enorm leunt op de nostalgiefactor en de diehard fanbase die gaat kwijlen bij elke verwijzing naar het origineel. Die fanservice wordt ook gegeven, zoals de soundbites van Rachaels VK-test en de eerste ontmoeting tussen Deckard en Rachael. Ook de "reünie" tussen Deckard en Rachael is hooguit leuk voor mensen die het origineel goed kennen.

De mensen die met dit deel voor het eerst kennis maken met de wereld van Blade Runner worden in het diepe gegooid. Hier en daar is wel wat expositie maar verder hebben deze kijkers geen enkel referentiekader; leg hen maar uit wie Rachael en Deckard zijn, wat hun geschiedenis was en wat er gebeurd is met de replicants destijds.

Dat valt allemaal nog wel te behappen als er een reeks interessante personages met herkenbare emoties wordt neergezet. Helaas kreeg ik nergens een emotionele connectie met de personages. Het is allemaal zo afstandelijk en kil geacteerd dat ik niet zo meeleefde met "Joe" of zelfs Deckard. Als het voor mij als 'kenner' al moeilijk is om iets te voelen voor hen, hoe moet het dan zijn voor de nieuwe kijkers? Voor hen is het vooral een lange zit, want hoe mooi een film ook gebracht wordt, het kan nooit ruim 2,5 uur lang boeien.

avatar van chris van de ven
Vangelis is zwaar overschat. Dit geluid is werkelijk fantastisch. Zwart is de nacht, maar je begrijpt niets van de geschetste wereld als je het een film-noir noemt. Lachwekkende kritiek. De eerste blade runner zag ik in de bioscoop. Mooie vormgeving, dat zeker, maar deze versie trekt je aan inal zijn koud- en kilheid. De beelden zijn vaak meer iets voor een kunstfilm dan een science fiction film. Schoonheid en kwaad mythisch in beeld gebracht. Daarmee belandt deze in de top 10 van beste science fiction films. "you never seen a miracle".

avatar van bobbee
Die kilheid en afstandelijkheid is er natuurlijk niet voor niets. Het is een wereld waarin amper nog emotie bestaat. Al het menselijke contact bestaat alleen nog in zakelijke relaties (een baas en een hoer) en het persoonlijke contact wordt verzorgd door AI.

Bovendien is emotie in een film niet altijd nodig. De ontrafeling van het verhaal zou genoeg moeten zijn. Je kunnen of willen identificeren met personages is een emotionele truc die soms te veel voor de hand ligt. Je wilt meeleven en voor veel regisseurs is dat de manier om mensen te betrekken en hun aandacht vast te houden.

Toch moet je daarmee uitkijken. Zo zijn er mensen die Walter White als een held vereerden. Terwijl hij toch een antiheld was. Of het bekende voorbeeld van de Tegenpartij van Koot en Bie, een stelletje schorriemorrie van de bovenste plank, die zo populair werd dat de heren besloten er beter mee te stoppen. Sommige mensen namen het letterlijk en zagen de ironie en het sarcasme niet. Het gevolg van de manier waarop mensen geneigd zijn mee te leven met het hoofdpersonage.

avatar van Onceuponanytime
De grauwe sfeer oogt oprecht en de special effects zijn overdonderend. Daar nog de mooie uitstraling van Ana de Armas bij en het kan bijna niet meer fout lopen. Bijna ? Inderdaad, de langdurige film verloopt soms wat slopend, is inhoudelijk verwarrend en heeft een gebrek aan de verwachte actie.

Niet te vergelijken met de aanvankelijke Blade Runner.

avatar van bounze
Een zeer irritante langdradige film die geen snelheid opbouwd. Na 45 min. tenenkrommend naar deze film gekeken te hebben ben ik er mee gestopt. Waar is de aktie??!! Ik viel ook bijna in slaap van alle saaie dialogen. 0,5 punt voor de moeite!

Gescheld verwijderd.

bounze schreef:

Blade Runner is geen actiefilm. Nooit geweest. Ik snap dat sommigen dat wel verwachten gezien de naam en thema over replicants en hunters enzo. Het is een beetje hetzelfde verhaal als met Drive destijds, men die Fast and the Furious verwachtten liepen halverwege weg.

Blade Runner moet je liggen, het gaat om de shots, het geluid, de sfeer (als je into cyberpunk bent is het top)... de achterliggende gedachte, de 'lore' zeg maar. Ik vind deze film de beste van 2017 maar dit genre ligt mij ook goed.

avatar van Domainator
Duidelijk een hate it or love it film, niet aan mij besteed en ben dan ook na 1 uur gestopt.
Misschien dat ik er voor mezelf een miniserie van maak en de resterende 1,5 uur ooit nog kijk.
Na het dodelijke saaie eerste uur lijkt die kans niet groot.

TheThingThong
Dit is een hol film!!! Iedereen weet het maar het aanvaarden zijn andere paar mouwen!!!

TheThingThong
Domainator schreef:
Na het dodelijke saaie eerste uur lijkt die kans niet groot.
ge moet die een halve ster geven.

avatar van CorvisChristi
Je hebt je punt gemaakt TheThingThong. Het is overduidelijk dat deze film niet aan jou besteed is. Laat het nu lekker los en probeer op z'n minst een beetje te accepteren dat er ook heel veel mensen zijn die dit wel een goede film vinden. Een discussie met de nodige onderbouwing is altijd welkom, maar laten we het vooral ook beschaafd houden.

avatar van baspls
Hoeveel winst een film maakt heeft niet perse iets te maken met hoe goed hij is
De originele Blade Runner was ook een flop. Maar is nu een van de best gewaardeerde SF-film ooit...

avatar van AC1
AC1
Dit is wat Denis Villeneuve erover denkt:

“I’m still digesting it,” Villeneuve said. “It had the best [reviews] of my life. I never had a movie welcomed like that. At the same time, the box office in the United States was a disappointment, that’s the truth, because those movies are expensive. It will still make tons of money but not enough. The thing I think is that, it was maybe because people were not familiar enough with the universe. And the fact the movie’s long. I don’t know, it’s still a mystery to me.”