Blade Runner 2049 (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Ryan Gosling, Ana de Armas en Harrison Ford

Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

avatar van Zandadder
de grunt schreef:
VK vijf sterren NRC drie.

Het is ook maar de mening van één persoon, en dat neem ik net zo serieus als van iemand van b.v. Moviemeter, en dat kan ook erg verschillen. Het gemiddelde en recensies hier vind ik pas een goede graadmeter.

Gister gereserveerd voor morgenavond. Can't wait!

avatar van luukve
AC1 schreef:
Waarom worden replicants altijd gespeeld door Nederlanders? Als ik Villeneuve was dan had ik Matthias Schoenaerts gecast!

accent?

avatar van IH88
Als man zie ik toch liever robot Sylvia Hoeks dan robot Schoenaerts. Ieder z'n ding natuurlijk...

avatar van Metalfist
More human than humans

Blade Runner 2049 moet één van de meest geanticipeerde films van de afgelopen jaren zijn. Bijzonder eigenlijk voor een sequel op een film die indertijd met zijn release genadeloos de grond werd ingeboord. Daar is ergens wel iets voor te zeggen (dat happy end uit de originele versie is wel heel erg slecht) maar ik verschoot er eigenlijk wel van in hoeverre dit nog steeds leeft bij het publiek. Gisteren was dan ook de première op het FilmFestival van Zurich en eerlijk gezegd? Ik heb nog nooit zo'n spanning gevoeld in een zaal. Na vertraging wegens technische problemen was het dan eindelijk zover.

Bijzonder ook dat er na de eerste 5 minuten ofzo een zucht van verlichting door de zaal gaat. Dat openingsshot met het oog, de summiere beschrijving wat Replicants en Blade Runners zijn, ... Je voelt dat dit wel goed gaat zitten en dat doet het ook. Het interessante aan Blade Runner 2049 is dat het een sequel is en tegelijkertijd ook niet. Hier en daar knipoogt Dennis Villeneuve wel eens naar het origineel (Los Angeles met de neon-borden en de regen) maar voor het grote deel geeft hij de film visueel zijn eigen smoel. De eerste Blade Runner concentreerde zich dan ook voornamelijk op het technologische aspect van de toekomst en hoewel Blade Runner 2049 dat an sich ook doet, legt Villeneuve voor een groot stuk toch ook de nadruk op de gevolgen van die technologie. Hongersnood is een belangrijke factor in het geheel en ook de gevolgen van de blackout en het blindelings vertrouwen op technologie worden niet genegeerd. Wie meer wilt weten over hoe die blackout tot stand is gekomen moet zeker de 3 shorts die als marketing zijn uitgebracht eens bekijken. Niet echt onmisbare informatie om aan deze film te starten, maar wel interessant om te zien.

Visueel dus meer van hetzelfde en toch ook weer niet, het is een lijn die Villeneuve over de gehele lijn doortrekt. De eerste Blade Runner was vooral qua looks en feel een film noir, deze Blade Runner is dat vooral qua plot. Schrap alle visuele kunstjes en je houdt een verhaallijn over waarbij een LAPD agent een beerput opent en tegen wil en dank wordt meegesleurd. Zou zomaar een rol voor Humphrey Bogart kunnen zijn mocht dit in de jaren '50 gemaakt zijn. Interessant op dat gebied is dat scriptschrijver Hampton Fancher terugkeert (en deze keer wordt gesteund door Michael Green in plaats van David Webb Peoples) maar ik vond zijn less is more principe uit de eerste film toch net iets beter werken. Met zijn 162 minuten is dit een lange zit en hoewel de film op narratief vlak dezelfde vibe heeft als de voorganger qua existentiële levensvragen, voelt dit uitleggerig plot soms toch net iets te lang aan. Ben benieuwd in ieder geval of we in de nabije toekomst nog een Blade Runner film gaan krijgen. 2049 voelt als een afgerond geheel aan, maar er blijft genoeg ruimte open voor nog een deel in het universum.

De laatste jaren zijn de heuse comeback jaren van Harrison Ford en Blade Runner was eigenlijk het laatste iconische personage dat nog ontbrak in die revival. Waar hij in de eerste film wat moe en ongeïnspireerd oogt en figuurlijk in de schaduw verdwijnt doordat hij wordt weggespeeld door onder andere Rutger Hauer, is het moment dat hij hier letterlijk uit de schaduw komt wel heerlijk. Ford legt ook veel meer empathie in zijn rol en het werkt vooral geweldig goed in de scènes tussen hem en K in de woonplaats van Deckard. Die K wordt uiteraard gespeeld door Ryan Gosling en hoewel die weer hetzelfde zwijgzame kunstje bovenhaalt, is het wel een kunstje dat zijn magie nog niet is verloren. Uitstekende chemie trouwens met de immer bevallige Ana de Armas en ook Sylvia Hoeks is overtuigend. Had trouwens wel net iets meer van Jared Leto verwacht, het is gewoon heel het Suicide Squad debacle opnieuw.. Verder nog degelijke bijrollen van onder andere Dave Bautista (die hiermee bewijst meer te zijn dan de komische noot in Guardians of Galaxy) en natuurlijk het wederoptreden van Edward James Olmos als Gaff.

Als er dan één ding is waar Villeneuve en co de mist ingaan, dan is het de soundtrack. Hans Zimmer en Benjamin Wallfisch zijn te kleurloos om de vergelijking met Vangelis te doorstaan. Als dat echter het enige punt van echte kritiek is, dan mag het duidelijk zijn dat het onderste uit de kan is gehaald voor deze sequel. Blade Runner 2049 maken is geen makkelijke opdracht, maar Villeneuve slaagt met vlag en wimpel.

avatar van QuidQuoPro
Afwachten. Ik vond de nieuwe 'Team Machine' een sfeerloze draak ten opzichte van het origineel uit de jaren zestig. Hoop dat deze nieuwe Blade Runner niet dezelfde kant opgaat. Eerst maar eens zien maar de lat ligt hoog wat mij betreft.

avatar van Arri
Voor mensen die alvast wat samples van de OST willen horen:

Бегущий по лезвию 2049 музыка из фильма | Blade Runner 2049 Original Motion Picture Soundtrack - game-ost.ru

Sommige tracks zijn zeer atmosferisch. Het heeft wel wat weg van wat Zimmer met Dunkirk heeft gedaan. En gelukkig zitten er tracks tussen zoals Mesa.

avatar van dutchtuga
Blade Runner is een van mijn favoriete films ooit. Gemaakt in een periode waarin Ridley Scott topper na topper afleverde, stelde Blade Runner een aantal zeer interessante vragen over wat ons mens maakt. Maar Blade Runner staat mij vooral bij vanwege de imposante sets en de muziek van Vangelis. Nu is er een vervolg. In een tijd waarin die amper wat weten toe te voegen aan het origineel krijg je toch wat argwaan, ware het niet dat Denis Villeneuve (Arrival) achter de camera zit.

In Blade Runner 2049 ontdekt een nieuwe ‘blade runner’, politieagent K (Ryan Gosling) een lang verborgen geheim dat totale chaos kan veroorzaken. K’s ontdekking leidt tot een speurtocht naar de voormalige ‘blade runner’ Rick Deckard (Harrison Ford), die al dertig jaar vermist wordt.

Blade Runner 2049 was de eerste film die ik in Dolby Atmos heb mogen zien. 3D heb ik allang afgezworen maar toch zat ik de eerste paar minuten met een bek vol tanden. Wat een zintuiglijke beleving was dat zeg! De muziek, extreem beïnvloed (godzijdank!) door de originele muziek van Vangelis, bracht mij meteen weer terug naar die sfeer die Blade Runner zo uniek maakt. De scènes vanachter het voertuig van K maken de totaalbeleving overrompelend. Het kon bijna niet missen met Villeneuve achter de camera. Het beste wat ik in jaren heb gezien.

2017 is tot nu een mooi jaar voor de bioscoopfilm, want na Darren Aronofsky’s Mother! is Blade Runner 2049 de tweede film die mij goede hoop geeft voor de toekomst. Er zijn gelukkig nog filmmakers die anders durven zijn en niet de gehele plot voorkauwen waarbij weinig overblijft voor de verbeelding. Blade Runner blijft een sci-fi met een groot budget dus is het visueel amper te vergelijken met Mother!, maar het is toch goed om te zien wat Blade Runner 2049 is geworden. Gezien de trend van de afgelopen tijd had het allemaal makkelijk een andere kant op kunnen gaan.

Ryan Gosling is ideaal gecast als replicant en Harrison Ford acteert beter dan in elke rol die hij de laatste jaren heeft gehad, maar grootste verrassing is wel degelijk Sylvia Hoeks als kwaadaardige replicant. Ongelooflijk om haar de switch te zien maken van vaak nietige Nederlandse films naar een aanzienlijke rol in zo’n grote productie. Erg knap. Minpuntje is er echter wel voor Jared Leto. Hij is wat miscast als Niander Wallace, de man die de Tyrell Corporation heeft doen herrijzen. Leto mist ‘screen presence’ en dat gaat niet goed samen met zo’n veelomvattende rol. Opvallend is dat deze rol in eerste instantie bedoeld was voor David Bowie.

Waar ik het meeste naar heb uitgekeken was het visuele aspect. Blade Runner is ongetwijfeld een van de visueel meest aantrekkelijke films ooit gemaakt. Vooral het natgeregende en met neon verlichte Los Angeles van 2019 is indrukwekkend. Het vervolg kan hier toch niet helemaal aan tippen. We krijgen wat mij betreft te weinig mee van het post-apocalyptische LA. Blade Runner 2049 is lichter van toon en dat doet de sfeer niet altijd even goed. Maar dit is vergeleken met een van de mooiste films ooit gemaakt en neemt niet weg dat 2049 een van de aantrekkelijkste film sinds jaren is.

Blade Runner 2049 duur maar liefst 163 minuten, maar voelt nergens uitgerekt of uitgesponnen aan. Villeneuve wordt nooit drammerig en houdt de vraagstukken interessant. Het niveau van het origineel wordt niet bereikt, maar dit zegt meer over Ridley Scotts film dan het vervolg van Villeneuve. Bl;ade Runner 2049 is samen met Mother! de beste film van het jaar. Wacht echter niet op de Blu-ray of DVD release en ga dit in de bioscoop zien!

Blade Runner 2049 (Denis Villeneuve) - recensie - It's Only a MovieIt's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Shinobi
"You've never seen a miracle."

Ondanks dat ik de voorganger pas dit jaar heb gezien, heeft het een enorme indruk op me achtergelaten. Het is dan ook moeilijk om zo een groot succes op te volgen, maar Denis Villeneuve heeft dit met verve volbracht.

Het wordt al gelijk duidelijk gemaakt dat de nieuwe agent K een replicant is wiens doel het is om foute replicants te doden. Een routineklus mondt uit tot een zoektocht waar hij meer te weten komt dan hem lief is. De existentiële verhouding tussen mens en machine vormt hierin een dunne lijn naar vele vragen die je een kleine drie uur lang uitvoerig in de greep houdt.

Met 'Blade Runner 2049' weet Villeneuve de essentie van zijn voorganger te vangen; een combinatie van innemende beelden en een rijke thematiek die zich niet gauw laat ontleden. Het is de basis van een post-apocalyptische wereld gevuld met neon verlichte straten bedekt met aanhoudende regen, maar tegelijkertijd ook verlaten vlaktes die een schim van mensheid tonen. Als je daar nog eens de sfeervolle score bij optelt, dan word je als kijker getrakteerd op een waar audiovisueel spektakel.

De beheerste pacing zorgt ervoor dat je langzaamaan onderdompelt wordt in al deze heerlijkheid. Aan de hand genomen door het personage van Ryan Gosling die immer behoedzaam te werk gaat, worden er over het geheel intrigerende confrontaties gecreëerd met een: aanhankelijke hologram gespeeld door de lieftallige Ana de Armas, een kille Sylvia Hoeks als kwaadaardig replicant en uiteraard de terugkeer van Harrison Ford. Een zorgvuldig bij elkaar gezochte cast, hoewel Jared Leto enigszins uit de toon valt.

Al met al een gedegen vervolg dat volledig op zichzelf kan staan en eveneens een sterke schakel is met het vorige deel. Daarvoor zitten er enkele spitsvondige referenties in verwerkt. Aan het einde overheerst er een interessant gevoel van berusting.

4,0 Sterren.

avatar van DutchTakeshiro
Fijn om te zien dat de eerste berichten zo goed zijn! Ik houd altijd met hart vast met remakes en reboots van klassiekers. En leuk om een beetje Nederlandse invloed te zien. Ik ga deze film maar gauw aanschouwen in de bioscoop!

avatar van Donucius
Laat je meeslepen in dit artistiek kunstwerkje met futuristisch thema. Vol liefde en oog voor detail. De prachtige visuele beleving samen met een ongenaakbare muziekscore van Zimmer laat de kijker zweven tussen hemel en aarde. Ridley Scott productions, dus als je o.a. Alien:AC gezien hebt, dan weet je wat je (visueel) kunt verwachten (minus de Aliens uiteraard).

De pacing is traag, voor sommigen wellicht te traag, maar mijns inziens volledig passend bij de verhaallijn van de film. Het verhaal is wellicht (een tikkeltje) vlak en simplistisch, maar de gehele post-apocalyptische sfeer maakt hier veel goed en zorgt dat het uiteindelijk niet je standaard 12 in een dozijn film is. Er gebeurt eerlijk gezegd niet zo heel veel in deze film, maar achteraf gezien vraag ik me af of dat nog van enig belang is. De film neemt je mee in een sci-fi-fantasie-robotica-wereld die je enkel in je stoutste dromen voor kunt stellen.

Voor nu schaar ik deze film in het hoekje van Tron, Ghost in the Shell, Total Recall en uiteraard Arrival. Voor sommigen betekent dit dat je van deze stijl en cinematografie moet houden om deze film te kunnen waarderen. Voor anderen zal dit bij uitstek al een uitschieter naar boven zijn, al was het alleen maar om de op het lijf geschreven muziekscore.

avatar van des1
Inderdaad "much anticipated"... want Oh Boy, wat kun je de mist ingaan met sequels. Als er eentje is die dat doet, is het wel de opvolger van Kubricks 2001.

Wat een vette film is dit. Visueel even, en wellicht nog mooier dan het eerste deel op sommige momenten. Het enige wat wellicht enigszins tegenvalt is dat de soundtrack niet zo meeslepend is op bepaalde momenten als deel 1. Voor de rest is het een meer dan waardige sequel waarbij vooral het verhaal echt heel vet is. Daarnaast acteert gosling mijns inziens juist perfect als agent k. 5 sterren.

avatar van al-pacino's way
Misschien stomme vraag maar is dit een vervolg of een remake?

avatar van chevy93
"Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film"...

avatar van Redlop
Na Terminator II de beste sequel ooit. Een verbluffende visuele ode aan Ridley Scott's magnum opus.
Ben het wel eens met dhralvi dat de soundtrack weinig meeslepend is. Beetje teveel van hetzelfde.

Vooralsnog...

Blade Runner uit 1982 is mijn favoriete film aller tijden. Vandaar dat ik uiteraard enorm heb uitgekeken naar deze film alhoewel ik aan de andere kant ook erg bang was dat deze sequal een blunder zou zijn. Vanmiddag de film gezien in IMAX. Ik moet zeggen dat het verhaal en de beelden erg goed zijn! Het is ook heel mooi dat er verscheidene referenties naar het 1e deel zijn. Het is zeker een goed vervolg en ik ga hem nog een keer bekijken om een beter oordeel te vellen.

Er is echt 1 grote maar (naar mijn mening dan uiteraard) namelijk: De Soundtrack(s). Ik had gehoopt op een soort Vangelis-achtige invloeden maar hier is op een paar momenten in de film na, weinig sprake van. Veel soundtracks klinken hetzelfde. Tijdens de magische momenten dat de sfeer impressie van de stad getoond wordt matcht naar mijn mening de soundtrack niet echt. Het pakte me niet echt, het is voornamelijk een veel terugkomend hard bass geluid. Een ander nadeel vind ik dat er vrij veel scenes zijn waar een mooi stuk uit de film breed wordt uitgemeten.. Dit is uiteraard goed! Het probleem is dat er bij die scenes helemaal geen achtergrondmuziek is of futuristische geluiden te horen zijn. Alleen doodse stilte in tegenstelling tot de Trailers! Enorm zonde dat ze hebben besloten die sfeergeluiden etc. eruit te halen. Dit zal wellicht met Villeneuve's stijl te maken hebben maar ik vond dit bij het 1e deel juíst geweldig dat die futuristische geluiden of soundtracks afspelen op de achtergrond bij conversaties of sfeer impressie beelden. Dit gaf me altijd kippenvel. Al met al heeft dat me dus erg teleurgesteld, maar qua beelden en het verhaal vind ik het wel een goed vervolg.

avatar van Arri
al-pacino's way schreef:
Misschien stomme vraag maar is dit een vervolg of een remake?

Absoluut geen remake, duidelijk aangegeven door de regisseur en producenten. Het is een op zichzelf staande film (dus ook geen begin voor een nieuwe franchise).

avatar van Nuijtmans
Nu weer een beetje met beide voeten op aarde te zijn beland na bijna 3 uur ondergedompeld te zijn in Villeneuve's interpretatie van de dystopische Blade Runner wereld, zet ik de eerste indrukken en gedachten op een rijtje:

* Cinematografie en productie design zijn verbluffend. Deakins is m.i. naast Hoytema voor Dunkirk een van de Oscar kandidaten. Zeker ook in IMAX 3D zien.
* Het thema van de replicants is "geherijkt" aan de huidige tijdgeest waarin Artificial Intelligence en Virtual Reality een steeds belangrijker deel van onze levens bepaalt, ook met betrekking tot relaties en emoties, analoog aan Alex Garland's Ex Machina (2014) - MovieMeter.nl en Spike Jonze's Her (2013) - MovieMeter.nl
* Zeer goed acteerwerk van Gosling en met name Sylvia Hoeks. Zoals in de recensies eerder opgemerkt valt Jared Leto wat tegen - zijn rol van industrieel genie kan niet tippen aan die van Joe Turkel (Dr. Tyrell) in het origineel. Harrison Ford weet w.m.b. minder te overtuigen maar deed dat in het origineel ook minder.
* Muziekscore blijft minder hangen dan de heldere thema's van Vangelis. De switch van componisten lijkt uiteindelijk niet de meest aansprekende score te hebben opgeleverd. Maar ik zou 'm nog een keer goed moeten luisteren bij een 2e screening.
* Er zijn veel referenties naar het origineel (o.a. met originele Atari neon reclame!), hetgeen positief bijdraagt aan de beleving.

Al met al een van de betere prenten van Villleneuve, qua niveau zeker in lijn met zijn vorige (Arrival).

Voor een definitieve beoordeling moet ik 'm nog een keer zien.

Een film zonder ziel, jammer.

avatar van Basto
Een uur minder was ongetwijfeld beter geweest. Wellicht dat ik m later beter ga vinden, maar vooralsnog valt dit in het niet bij het origineel. Al was ik daar de eerste kijkbeurt ook niet onverdeeld enthousiast over. Het is zeker een visueel kunststuk en bij vlagen indrukwekkend, maar tevens een emotieloos vervolg op het origineel. Er is werkelijk niks menselijks aan de replica's. En daarmee mist het elk doel.

christian schreef:
Een film zonder ziel, jammer.

Kort maar krachtig, spijker op de kop. Al vond ik het wel indrukwekkende cinema.

Basto schreef:

Bijzonder dat er dan 2,5* tussen jullie waardering zit. Ikzelf vind deze erg lastig te plaatsen. Het balanceert tussen twijfelachtig en geniaal. Ik neig meer naar het tweede. De geweldige sfeer en geluiden die de film bevatten doen het hem wel voor mij. Zelden ben ik zo in een film gezogen. Maar het verhaal, het verhaal doet me twijfelen..

Voor nu, 4*.

avatar van Basto
Misschien zit ik ook nog wat te hoog, maar qua art direction en fotografie vond ik het mooi, maar waar we bij het origineel geen idee hadden dat we naar een replicant keken en op het eind net zo confuus werden achtergelaten als de hoofdpersoon, is de hele kwestie hier gereduceerd tot de zoektocht naar een kind met slechts twee rode haringtjes in de grond. Nee, inhoudelijk vond ik dit toch wat teleurstellend.

avatar van movieonly
Langdradig en vaag.

Zag er mooi uit en als film interresant om te zien maar overal een gehypte film.

Ik had er meer van verwacht het verhaaltje is flinterdun.

avatar van Zwolle84
Ben erg teleurgesteld. Het ziet er heel mooi uit en het geluid is fenomenaal, maar het is gewoon geen Blade Runner. Die magie zie ik er niet in terug.

Als op zichzelf staande film prima, maar niet als een BR2 na 35 jaar van een van de beste regisseurs van het moment.

avatar van Rickazio
Kom net uit de bios, leuke setting maar wat langdradig allemaal die niet boeiende gesprekken. Werd de film anders te duur?

Een film van twee uur, maar te traag afgespeeld.

Want oooooooh wat is het allemaal zo sloom. En gewichtig. En zwaarmoedig. En duister. En zelfs de autotjes vliegen traag in een luchtruim waarin verder niemand is. En elke deur die opengaat bevat een contour die even ostentatief poseert. En iedereen slentert. En benadrukt elk woord. 160 minuten ... en waarvoor?

Een simpel plotje waarin het zelfde mens vs android riedeltje nog eens dunnetjes overgedaan wordt. Ditmaal via een zwangerschap, waaraan nog maar eens de vraag "wat maakt ons nu eigenlijk mens" opgehangen wordt. Meer is het niet, veel langer dan een minuut of 60 heb je daar ook niet voor nodig. Doe 40 minuten sfeerschepping en je hebt méér dan genoeg film.

Vreemde is dat Villeneuve zowel de sfeerschepping als het plot niet zo heel belangrijk lijkt te vinden. Hij is meer bezig om in elke scene een vernuftig "hé, zo zou het in de toekomst kunnen zijn" elementje van worldbuilding te steken. En als het niet in één van z'n scenes past, dan verzint hij er wel een compleet nutteloze bij, zoals het gevecht tussen Ford en Gosling. 7 minuten oponthoud omdat Villeneuve z'n optredenzaaltje zo leuk vond. Ook die sync tussen het hoertje en de projectie was zo'n ridicule scene.

Probleem met de acteurs is dat eigenlijk geen van allen deze stijl aankan. Gosling heeft teveel een babyface voor zo'n zwaarmoedige rol. Ford is te weinig acteur, ook Hoeks slaagt er niet in haar rol op een volwaardige manier in te vullen. En Leto gaat weer compleet over the top, waardoor ook zijn personage hier redelijk idioot in overkomt.

En da's allemaal erg jammer, want de audiovisuele wereld van Blade Runner is er eentje om heerlijk in te verdwalen. Had Villeneuve een 90-minuut durende remake van Ghost in the Shell laten maken en die film was allicht véél beter geweest. Prachtige shots, dwingende muziek en érg veel sfeer. Maar toch weigert Villeneuve daar vol op in te zetten. In de plaats daarvan zitten we weer naar Leto te kijken die z'n eigen androids aan het slachten is, in één of andere slechte birth of a cyborg rip-off scene, inclusief ééndimensionale monoloog.

Enerzijds is het fijn dat een film als deze nog gemaakt kan worden, want Villeneuve heeft hier duidelijk z'n eigen ding mogen en kunnen doen. De fletse Hollywood-regie en de platgestreken en afgevlakte regie is volledig afwezig. Jammer genoeg wil dat niet automatisch zeggen dat de film dan fantastisch is.

Klein laatste hekel puntje is de opzet naar volgende delen, met de opstand die al even aangekondigd moet worden, een overlevende Ford en Leto's personage, zaken die perefct geschrapt hadden kunnen worden maar er gewoon inzitten om deel 2 (en allicht ook deel 3) voor te bereiden. Vervelend, dat soort franchiseingrepen.

Villeneuve had gewoon af en toe de gaspedaal moeten induwen. Nu heb je een film van 160 minuten die zich de hele tijd in 1e vitesse voortbeweegt (laatste kwartier misschien even in 2de). Da's leuk in meer beperkte mate én met tempowisselingen tussendoor, maar meer dan twee uur lang is gewoon van het goeie teveel.

avatar van CorvisChristi
Pfoehh....ik ben nog even aan het bijkomen! Want wát een film is dit zeg! Een meer dan waardig en prachtig vervolg op één van de beste SF-films allertijden.
Ik had het niet verwacht...maar het is toch gebeurt: Blade Runner 2049 is met gemak de beste film van 2017 geworden! Dit gaat hoogst waarschijnlijk niet meer overtroffen worden dit jaar.
Toen de end-credits over het scherm rolden, kon ik bijna niet geloven dat de film al afgelopen was. De 163 minuten vlogen gewoon voorbij!! Ik vond het gewoon jammer, want wat had ik graag nog langer meegezogen willen worden in al de pracht en praal die Denis Villeneuve gecreëerd heeft voor zijn ambitieuze en gedurfde vervolg. Een vervolg die het origineel eer aan doet, zowel qua setting als qua sfeer.

De film roept wederom weer net zoveel vragen op als de eersteling, beantwoord er vervolgens een paar, maar laat voldoende ruimte open om andere vragen onbeantwoord te laten. Iets wat de voorganger ook al deed.

De wereld lijkt in dit vervolg wel groter, doordat er op de achtergrond nu ook andere zaken meespelen die een kleine rol toebedeeld krijgen in het verhaal, maar niet centraal staan.

De cast levert stuk voor stuk topprestaties wat zorgt voor een indringend en overtuigend SF-drama die bij herhaling alleen maar meer en meer zal groeien. Net zoals de eerste Blade Runner!

Een verrassende topper die ik nu al inzet op een absolute 4,5 (zou zomaar eens een 5 kunnen worden!).
Deze ga ik zeker nog eens in de bios bewonderen!

avatar van jellylips
Zwaar onder de indruk, maar wel met de ultieme les dat trailers kijken eigenlijk nooit een goed idee is. Hier blind in gaan had helemáál overweldigend geweest. Nu was ik toch op bepaalde punten net iets te bekend met de setting en bepaalde momenten in de film.

Een verassend verhaal, beeldschone cinematografie en top acteerwerk. De score is bij lange na niet zo legendarisch als het werk van Vangelis, maar aan de andere kant probeert de score dat ook helemaal niet. Ze is slechts aanwezig als sfeermaker met weinig expliciete thema's, al klinken echo's van Vangelis continue door. Het is alsof Zimmer en die andere componist gewoonweg dondersgoed wisten dat Vangelis' score niet te overtreffen is. Het voelt wat veilig.

Wat niet veilig aanvoelt is het ambitieuze verhaal en de uitbreiding van Ridley Scott's wereld. De film gaat verder. Waar het origineel imponeert met hoe 'vol' de wereld voelt, bereikt deze film een soortgelijke genialiteit met leegte en ruimte, en een totaal nieuw kleurenpalet in een groot deel van de film.

De beelden zijn de ware ster van de film, maar iemand die genoemd moet worden is Sylvia Hoeks. Ik heb toevallig de serie Overspel gezien waarin zij zonder meer fantastisch acteerde, maar dit is gewoon meesterlijk, wat een performance.