Blade Runner 2049 (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Ryan Gosling, Ana de Armas en Harrison Ford

Dertig jaar na de gebeurtenissen in de eerste film ontdekt een nieuwe Blade Runner, LAPD agent K (Ryan Gosling) een verborgen geheim dat wat nog overblijft van de huidige maatschappij mogelijk in chaos kan doen verzinken. De ontdekking van K leidt tot een zoektocht naar Rick Deckard (Harrison Ford), een voormalige Blade Runner die nu reeds dertig jaar vermist is.

avatar van Hega
Pfff; wat een meesterwerk zeg.
In geen tijden zo gezien.
Vooral Sylvia Hoeks is echt briljant.
Wat ben ik zwaar onder de indruk van haar rol.
Wat een waanzinnige filmmuziek ook trouwens.
Ga trouwens ook maar weer eens de voorganger kijken (blijft ook indrukwekkend).

avatar van Macmanus
Niet zonder flaws maar overall sterk.

Na afloop was ik niet helemaal onder de indruk. Wat Onderhond beschrijft klopt ergens wel. De film is vrij loom en niet altijd op een manier die nodig is. Vooral de ontmoeting met Ford in het casino sleept en is daardoor niet spannender geworden. Dat ze elkaar niks aandoen is in zijn set-Up veel te duidelijk. Waarom zou hij zijn op dat moment vader iets aandoen en hoe kan een oude man ooit winnen van een robot.

Daar tegenover staat voor mij dan wel genoeg. Het ziet er perfect uit. Liefdes scène waar ze over elkaar heen gezet worden is prachtig. Vond dat erg knap gemaakt maar ook heel mooi uitgebeeld. Hier had je een veel simpelere maar esthetisch lelijkere oplossing kunnen kiezen. Denis heeft nog wel veel meer van die mooie scenes erin zitten. Vond hem dan wel met vlag en wimpel slagen qua sfeer. Ook had ik weinig problemen met Gosling. Je ziet wel dat Denis, Ford meer heeft willen laten acteren. Zo slecht als ik hem recent in films zag was hij niet. Maar zijn range is er helaas niet met de jaren beter op geworden. Erg beperkte acteur waar je toch aan vast zit. Hoeks (en ik ben altijd de eerste die Nederlanders haat in buitenlandse films) deed het gewoon perfect voor de rol die ze had. Durf haar zeker beter te noemen dan Daryl Hannah in het orgineel.

Daar volgt wel het volgende lastige punt. Het is wel een deel dat erg houdt van zijn voorganger. Je zag het ook bij Star Wars. Het is veilig want de fanboys smullen maar daardoor is het ook wat voorspelbaar.

Ondanks ik niet kritiekloos ben. Ik blijf er net als bij Nolan bij dat ik ook bij Denis wat mad artiest DNA mist. Waar ik naarstig naar opzoek ben. Ben ik (elitair mode aan) wel fijnproever genoeg om te zien dat hij het vak verder erg goed verstaat.

Kleine 4 sterren

avatar van Basto
Onderhond schreef:
Een film van twee uur, maar te traag afgespeeld.

Want oooooooh wat is het allemaal zo sloom. En gewichtig. En zwaarmoedig. En duister. En zelfs de autotjes vliegen traag in een luchtruim waarin verder niemand is. En elke deur die opengaat bevat een contour die even ostentatief poseert. En iedereen slentert. En benadrukt elk woord. 160 minuten ... en waarvoor?

Treffend!

avatar van Basto
Macmanus schreef:
Niet zonder flaws maar overall sterk.

hoe kan een oude man ooit winnen van een robot.

Wellicht moet je het origineel nog eens beter bekijken...

Macmanus schreef:

Zeker mee eens, maar vond het gewoon té lang duren. Denis heeft na een tijd zijn punt wel gemaak, het visuele trucje is op een bepaald uitgewerkt en toch blijft de scene maar doorbomen. Waarna begint op te vallen dat de acteurs er maar een beetje als dooie objecten bijstaan. Om dan nog eens in te zoomen op de genegen handjes die elkaar raken ...

Eenzelfde probleem had ik bijvoorbeeld met die memory-making scene. Na de 8e keer had ik die twee aan elkaar geplakte fotolenzen wel gezien. En ook die steeds shiftende personen rond het taartje werden wat saai. Ik zat me op dat moment meer af te vragen of de dialogen nu zo traag gingen omdat Villeneuve zo verliefd was op z'n speeltje, of dat hij maar wat extra shots van z'n speeltje had gemaakt omdat de dialogen nu eenmaal nog aan de gang waren.

Deze versie was eerder iets voor een Extended DVD cut geweest. Maar ehm, daartegenover staat wel weer dat voor de film trailers speelden van Justice League en de nieuwe Thor en dan kan je toch alleen maar blij zijn dat films als deze nog steeds een regisseurstempel kunnen en mogen dragen. Eénheidsworst is deze Blade Runner zeker niet en da's al heel wat

Vond hem ook zwaar tegenvallen erg langzaam allemaal en weinig actie.
Ook het hele verhaal boeide mij totaal niet en ik kon weinig van het 1e deel in terug vinden
Voor mij niet geslaagd

avatar van puttiron
Hega schreef:
Pfff; wat een meesterwerk zeg.
In geen tijden zo gezien.
Vooral Sylvia Hoeks is echt briljant.
Wat ben ik zwaar onder de indruk van haar rol.
Wat een waanzinnige filmmuziek ook trouwens.
Ga trouwens ook maar weer eens de voorganger kijken (blijft ook indrukwekkend).

Niets aan toe te voegen. Helemaal raak! Tuurlijk, er valt altijd wel iets te mekkeren. Niet doen. Het echte leven is ook niet perfect. Ik denk dat ik nog een keer ga kijken. Want absoluut een visueel hoogtepunt!

Audiovisueel vond ik het fantastisch. De thema's zijn erg goed, die link met Ex Machina en Her werden hier ook al genoemd. De sfeer is er. Erg knap dat een liefdescene tussen een replicant en een AI mij toch wel veel doet. De tijd vloog voorbij.

Het zwaktepunt van de film is dat het zich zo vastklampt aan het origineel. Daardoor kan de film nooit zijn eigen weg gaan. In dat opzicht vond ik de Blade Runner game uit de jaren 90 het eigenlijk beter doen.

Het plot is eigenlijk vrij minimaal en mist toch wel de mysterie van het eerste deel. Er zit wel wat mysterie in, maar had wat mij betreft wel wat meer vaag mogen zijn. Zeker na Twin Peaks S3, wil ik graag zelf wat meer nadenken ipv dat het mij zo wordt voorgeschoteld.

Verder is het sowieso jammer dat er zo weinig stadscenes en interessante side characters zijn.

Een van de betere films van het jaar en gelukkig een heel stuk beter dan Alien: Covenant. Ik denk dat we blij mogen zijn dat Ridley Scott niet de director is voor Blade Runner 2049.

Geslaagde film in het Blade Runner universum, maar net geen waardig vervolg.

Nog even laten inzinken en misschien ga ik volgende week nog wel een keer.

Het lijkt wel of er nog wat subplots open zijn gelaten voor een eventeel vervolg?

avatar van CorvisChristi
ritchie4real schreef:
Vond hem ook zwaar tegenvallen erg langzaam allemaal en weinig actie.
Voor mij niet geslaagd

Er zaten weinig, maar wel prachtige verwijzingen in naar het eerste deel. Buiten dat feit, is het ook niet altijd nodig om constant terug te grijpen naar een eerste deel. Deze film staat voor een groot deel ook prima op zichzelf.
En ja, het eerste deel gaat ook erg langzaam allemaal en er is weinig actie. Maar bij Blade Runner draait het daar ook helemaal niet om.

avatar van RaoulDuke
De verwachtingen waren bij mij zeer hoog gespannen voor deze film, zeker na het lezen van alle superlatieven in de recensies. Had me daarom al 'n beetje ingesteld op 'n lichte teleurstelling. Dit bleek achteraf volkomen onnodig.
Niet meer zo'n intense en visueel verbluffende sf-film gezien sinds ik 2001 A Space odyssy voor de eerste keer in de bios zag.
De strakke regie van Villeneuve, het virtuoze camerawerk van Deakins en het sobere maar effectieve acteerwerk (ook van onze eigen Sylvia Hoeks) plus de fantastische soundtrack die naadloos aansluit bij de sombere en duistere sfeer, tillen deze film naar 'n zeer hoog niveau.
De traagheid van de film draagt bij aan de haast mystieke sfeer en is een verademing , in 'n wereld waar alles vooral snel en flitsend moet zijn.

Zelfs op het nep-IMAX in 3D al 'n indrukwekkende ervaring. Lijkt me dan ook zeker de moeite om hem nog eens te herzien op 'n echte IMAX-locatie, bijv. Kinepolis in Brussel.
Tenslote: gelukkig was er op de premiereavond 'n serieus publiek, en kon je de hele film 'n speld horen vallen., wat de kijkervaring zeer ten goede kwam.

avatar van Redlop
Onderhond schreef:

De duisternis (letterlijk) en het nagenoeg lege luchtruim is ontstaan door de Black-out. De traagheid lijkt me een ode aan het origineel. Beschouwend vind ik een beter woord dan traag. De autootjes vliegen niet traag maar van een afstand beschouwd gaat alles traag.

Beschouwend vind ik zeker niet het juiste woord, het is net dat wat ik een beetje miste in deze film. Villeneuve die z'n camera op afstand plaatst en een wereld toont. Die scenes zijn echt zeldzaam in deze film (eigenlijk enkel wanneer K van A naar B reist). Hij zoomt steeds in op specifieke ideeën die dan lang en breed uitgesmeerd en getoond worden, maar die eigenlijk niet zo bijster boeiend zijn.

Herinner mij het origineel toch als een film waar meer tempo en tempowisseling in zat.

Edit: net voor deze film trouwens nog die anime short gezien. Een hoop van Villeneuve's ideetjes hadden véél beter gewerkt in een Animatrix-achtig zijproject, waar elk idee in een aparte short kon gevat worden. Watanabe's kortfilm zag er goed uit trouwens, enkel jammer van een drakerige dub.

avatar van de grunt
Als Onderhond een 3.0 voor Blade Runner 2049 over heeft dan kunnen we spreken van een meesterwerk.

avatar van Zwolle84
Het is niet zozeer het trage op zich, maar de combinatie van vrij klein verhaal en 160 minuten. Dat is echt veel te lang. De eerste BR was gewoon twee uur, zo’n lengte had dit vervolg veel beter gemaakt.

avatar van AC1
AC1
Klinkt goed! De enige fout die Blade Runner heeft gemaakt is dat het verblijf in Ridleyville te kort is.

avatar van Goodfella
Leuk te lezen hoe verschillend het tempo van een film wordt beleefd. Mij trok het helemaal naar binnen, eigenlijk meteen al vanaf het moment waarop Joi buiten in de regen voor het eerst haar omgeving voelt. De scène lijkt best expliciet bedoeld om haar sensatie de jouwe te maken en dat ging voor mij dan weer naadloos op in die hypertheatrale stijl van de hele film.

Ik zag het geregeld als een sf-variant op het beste van Sergio Leone. Het moet je liggen, denk ik

avatar van Justinw
Pff......, waarom zijn 99% van de voorstellingen bij Pathé in 3D? Zit nu al 2 dagen onnodig te wachten om op voorhand mijn film van het jaar te aanschouwen in 2D zoals Deakins het heeft gefilmd.

avatar van Harley Quinn
Als toegewijde liefhebber van de oude Blade Runner keek ik enorm naar deze release uit. Ik werd dan ook weggeblazen uit mijn stoel. Wat een adembenemende beelden; elk shot is een visueel juweel dat over je netvlies sprankelt en een ruw gekunsteld brandmerk in je waarneming en ziel achterlaat. De intensiteit in een blik, de symmetrische gloed in gestileerde gebouwen, de ingehouden emotie in de onderliggende, onuitgesproken woorden. Magistraal.

De zoektocht van replicant K. - subliem en ingetogen vertolkt door een, wederom, fantastische Gosling - wordt subtiel opgebouwd en je voelt je betrokken bij elke beweging, stap, oogopslag en woord. K. is de belichaming van het thema 'willen en mogen zijn', en worstelt met dit dilemma. De momenten tussen hem en Joi zijn schrijnend mooi. Hoe meer K. ontdekt, des te menselijker hij, maar onmogelijker zijn toekomst wordt. De diversiteit van menselijkheid zit verweven in alle karakters: in het vertrouwen van K. door Lieutenant Joshi (Wright), in de genadeloze ambitie van de keiharde Luv (Hoeks), in de breekbare werkwijze van dokter Stelline (Juri) en in de tragiek van het vraagstuk - Philip K. Dick waardig. Al met al genoeg thematiek om een film mee te vullen. Voor mij was dat 5 sterren waard geweest.

Helaas kiest regisseur Villeneuve voor een andere wending. Bij een iconische prent als deze moet er natuurlijk een link gelegd worden met de eerste Blade Runner. Vanaf het moment dat K. naar het restant van Las Vegas gaat, op zoek naar Deckard, zakt de film in. Tegen alle verwachtingen in vond ik de plotlijn met de uitgebluste Harrison Ford één groot mankement. Het voelt te geforceerd aan. Ford verbleekt naast Gosling, loopt ietwat verloren in de film rond en de oneliner is compleet misplaatst. Liever had ik Deckard in ere gehouden, for old times sake. Een verwijzing, of de gebruikte audio opnames, zouden meer impact gehad hebben.

Het verhaal ontrafelt zich verder rondom Deckard met een totaal overbodige reconstructie van een replicant - hier niet nader te benoemen i.v.m. spoilers - een reddingsoperatie en een te makkelijk, soapachtig einde. Het laatste tragische shot van K. is daartegen weer beeldschoon. Blade Runner 2049 struikelt net voor de vervolmaking van een kunstwerk. Daarom geen 5, maar 3,5 ster... hoewel ik twijfel over 4.

avatar van skinny_tie
Arri schreef:
Het is een op zichzelf staande film (dus ook geen begin voor een nieuwe franchise).

avatar van skinny_tie
Was de scene waarin Sean Young uit het origineel opgevoerd wordt eigenlijk bedoeld als metafoor voor de remake?

Justinw schreef:

Ik zou hem ook graag in 2D zien. De 3D is hier niet veel meer dan een blurry laagje. Het maakte me alleen maar extra moe.

avatar van danuz
Vind 2049 net als zijn voorganger wel érg zwaar op z'n filosofie leunen. Maar itt het origineel geeft Villeneuve zijn film wat meer ademruimte. Dat maakt de film traag en laaaang, maar ook sfeervoller en vooral in de tweede helft een waar audiovisueel spektakel (vooral in Dolby Atmos en Laser ULTRA). Muziek is hier trouwens ook een stuk beter dan in het origineel. Even vloeken in de kerk: ik hou niet van Vangelis' kitscherige OST. Esthetisch genoot ik dit jaar misschien qua world building iets meer van Ghost in the Shell, maar als film is dit met gemak betere auteurscinema.

avatar van JacoBaco
Geen zin in een uitgebreide review en ik zie het al meer mensen zeggen, de film is te lang voor dit verhaal. Dat hele Joi gedoe had bijvoorbeeld ook wel achterwege mogen blijven. En waarom laten ze toch steeds iemand die nog leeft voor dood achter. 'K' wordt 1x voor dood achtergelaten nadat Deckard wordt meegenomen en wederom nadat hij heeft gevochten met Luv. 1x oké, maar 2x is niet acceptabel.

Het eerste uur is subliem, maar het verhaal kabbelde te lang door. Na 2uur had ik zoiets van oké nou weten we het wel en toen moest ik nog 45min! Gelukkig is de (soms bijna hypnotiserende) sfeer onderhoudend, visueel heb ik er ook niets op aan te merken, de muziek is bovengemiddeld goed en het acteerwerk is ook sterk. Hoewel Ryan weinig tekst heeft, is hij echt heel goed met zijn mimiek bezig. Al vond ik het soms wel een beetje een kopie van zijn rol in Driver. Geen nadeel overigens.

Ik heb de film gistermiddag gezien, ik heb het even kunnen laten bezinken, maar er is niet heel veel blijven hangen. Nou ja, vooral Sylvia Hoeks is blijven hangen. Ik wist dat er een Nederlandse vrouw meedeed, maar ik ken dat hele mens eigenlijk niet. Ik vond de actrice die Luv speelde het heel erg goed doen en later bleek dit dus Sylvia Hoeks te zijn. Hauer doet het goed in Blade Runner, maar Hoeks overtreft het!

Blade Runner 2049 is traag en hier werkte het niet. In tegenstelling tot een film als Under the Skin. Waar het dus wel werkte. En daarom dus een dikke 4 sterren voor Under the Skin, want deze film wist mij meer te raken en geeft je eigenlijk nog meer om over na te denken.

avatar van danuz
Even over het spoilerstuk van JacoBaco hierboven: inderdaad vervelend dat ook hier weer iemand voor dood wordt achtergelaten! Maar ook het feit dat zijn Lieutenant Joshi hem direct geloofd wanneer hij verteld dat hij 'het kind' heeft gedood, terwijl hij bij zijn eerste missie alles heel duidelijk moet loggen. Wat mij betreft twee plot holes in een verder stevige film. Of ik zie iets over het hoofd?

avatar van JacoBaco
Naar mijn idee zie je niets over het hoofd danuz en wat jij aanhaald was ik zelfs alweer vergeten. Maar ik ben het wel met je eens. Te makkelijk inderdaad.

avatar van Zwolle84
Ana de Armas verdient ook wel een complimentje. Als voormalig snoepje van de week houdt ze zich verrassend sterk staande tussen al dat acteergeweld.

avatar van RaoulDuke
de grunt schreef:

Dacht exact hetzelfde

RaoulDuke schreef:

Dacht exact hetzelfde

Viel dan toch wat tegen precies

avatar van DwarreI
In tegenstelling tot Onderhond vond ik de speelduur zeker niet te lang, de 160 minuten vlogen gewoon om. Het slome tempo vond ik juist heerlijk, geen overhaaste vertelstijl maar juist veel mooie rustmomenten waarin je de karakters binnen de wereld die Villeneuve heeft gecreëerd in samenhang met de thematiek goed op je in kunt laten werken.

Een meer dan degelijk vervolg op de originele Blade Runner.

avatar van Redlop
AgentCooper schreef:

Stadscenes! Precies, die heb ik gemist. Krioelende en druilerige stadscenes. Specifiek heb ik de Aziatische invloeden gemist.