Some Like It Hot (1959)

geregisseerd door Billy Wilder
met Marilyn Monroe, Tony Curtis en Jack Lemmon

Twee musici zijn getuige van het St. Valentine's Day Massacre en proberen zo snel mogelijk de stad uit te komen voor zij door de maffia gevonden en vermoord worden. Om te ontsnappen verkleden ze zich als vrouw en reizen ze als lid van een vrouwenband mee naar Florida. Daar komen ze voor allerlei nieuwe problemen te staan.

avatar van Mescaline
Leuk vermakelijk filmpje en tevens mijn eerste film waar Monroe een hoofdrol heeft.
Leuk filmpje en als trouwe aanhanger van Jack Lemmon vond ik er hem ook wel weer uitspringen.
Tony Curtis was een mooie aanvulling van Lemmon al had Walter Matthau hier zeker ook niet in misstaan.
Monroe is een mooie leuke verschijning maar ik vond haar rol niet bijster bijzonder.

Some Like it Hot is een terechte klassieker, leuk jaren 50 sfeertje, heerlijke jazz muziek en een leuke afwisseling tussen misdaad en comedy.

avatar van bozzy
erg lief filmpje.

avatar van Sergio Leone
Goeie komedie en meer dan terecht een klassieker in het genre.

Some Like It Hot bevat bovenal een vlot verhaal waarin de grappige situaties zich in een degelijk tempo opvolgen. Het verhaal speelt zich af in 1929, en daarom was ik ook blij dat er een vleugje misdaad in gestopt werd. Die maffiakostuums, die geweren en die auto's vind ik echt heerlijk.
Naar het einde toe dreigt het een beetje in te zakken, maar dat gebeurt niet echt.

Tony Curtis is goed, Marilyn Monroe doet het eveneens goed als naïef blondje, maar Jack Lemmon is werkelijk schitterend.

Lekker sfeertje, vlot tempo, een heleboel komische momenten, een fijne locatie en een knappe hoofdrolspeelster; Some Like It Hot heeft het allemaal en wordt meer dan terecht zo hoog beoordeeld.

avatar van Montorsi
Nogal kolderiek blijspel met grote acteurs van die tijd. Je ziet het tegenwoordig ook wel vaak, grote sterren die bij elkaar komen en wat lol gaan maken in een comedy. Pluspunt dat hier de acteurs de film duidelijk dragen, want dat vind ik vaak nogal tegen vallen.

Verder vond ik er barweinig aan helaas, kon er niet om lachen, en na een uur had ik de verkleedpartijtjes en bijbehorende stemmetjes wel gezien. Een enkel leuk moment uit het eerste stuk heb ik daarna ook niet meer gezien. Zo ook de hyperactiviteit van Curtis en Lemmon, was in het begin nog best geinig, maar ging tegen het einde ook nogal op de zenuwen werken.

Ik denk dat dit je vooral moet liggen, kan me hele hoge cijfers dan ook goed voorstellen. Het is alleen echt mijn humor niet, en het blije sfeertje werkt op een gegeven moment ook niet meer voor mij.

avatar van El Merano
leuk filmpje
vooral jack lemmon vond ik goed spelen en marilyn monroe is gewoon een leuke en mooie verschijning

avatar van Eny
Eny
Heerlijke film, een geweldige klassieker. Ik had gedacht dat de grappen irritant zouden zijn, in tegendeel! Goeie en intelligente humor vergeleken met wat ik had verwacht in een zwart-wit film waarin mannen verkleed gaan als vrouwen. Verveelt geen seconde.

Driello
Herzien en dan gaat er toch wel een vol punt vanaf.
Eigenlijk zijn de echt leuke grappen op een hand te tellen en draait het allemaal teveel om een gegeven wat wellicht in die tijd wat confronterend was en daardoor veel lachers trok: cross-dressing en klucht. Dat slaat nu niet meer in en daarmee is deze film verouderd en gedateerd. De kwaliteitspuntjes blijven toch wel overeind staan, maar het doel van een lach film is volgens mij mensen aan het lachen maken en daarin slaagt deze gewoon niet.

avatar van K. V.
Deze stond in een lijstje van beste komedies aller tijden, dus moest 'k deze wel eens proberen. 'k vond het wel een leuke film, maar het was nu niet dat 'k constant plat lag van het lachen. Het was ook geen zuivere komedie, want de film begint en eindigt nogal misdaadachtig.
De cast deed het zeker niet slecht. 'k was ook nog verrast dat het bekende liedje "I wanna be loved by you" uit deze film kwam.
De film heeft wel nog een lange speelduur, maar wist toch te boeien van begin tot einde.
Ondanks dat de film toch al uit '59 komt, vond 'k hem toch de moeite om gezien te hebben.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Na het bijrolletje in All about Eve is dit de eerste film met Marilyn Monroe die ik zie. Meteen begrijpelijk hoe ze aan haar status van sexsymbool gekomen is. Monroe is een actrice met veel charisma en sex-appeal en wetende dat een rol in een komedie (kwestie van timing) niet altijd evident is, was ze geen slechte actrice.

Some like it hot is geen komedie waarbij je ligt te rollebollen van het lachen, maar het zorgt wel voor een constant feelgood gevoel. Een gezellig sfeertje zonder onozel te worden met aandacht voor romantiek en humor op de juiste momenten. Bily Wilder is een regisseur die het genre goed in handen weet te houden. Een aangename film dit!

avatar van John Milton
mijn 6e Billy Wilder film en mijn eerste Marilyn Monroe, ik had er meer van verwacht na een aantal lyrische verhalen. Een glimlach is het meeste dat ik heb gehad, niet echt gelachen. Het acteerwerk is leuk en Marilyn is hot as a bombshell, maar het kluchterige is toch niet helemaal voor mij denk ik. Nog steeds geen Jack Lemmon maar hij deed het eigenlijk erg goed, net als Tony Curtis. Toch, ik heb me niet verveeld.

avatar van SnakeDoc
Ik had op de één of andere manier even een paar dagen nodig om deze film in zijn volledigheid op een juiste manier te beoordelen.

Het komt allemaal ten goede aan de film, want heb besloten om hem de (bijna) hoofdprijs toe te kennen. 4,5* sterren lijkt me niet meer dan normaal voor een filmpje van meer dan 50 jaar oud, die nog zo weet te vermaken.

Erg veel gelachen om Curtis en Lemmon als dames. Geweldig gespeeld, echt briljant! Maar ook mijn eerste kennismaking met Marilyn Monroe was zeer prettig. Ze ziet er geweldig uit, en weet een ontzettend ondeugende en spannende rol neer te zetten.
Snap dan ook maar al te goed dat op de voorkant van de poster 'NOT SUITABLE FOR CHILDREN' staat. Ze zag er echt zeer, zeer goed uit!

Ik mag overigens ook niet vergeten om Osgood Fielding III even te benoemen. Een zeer foute typetje, maar erg hilarisch vertolkt door ene Joe E. Brown.

Het enige min puntje van de film vond ik het hele maffia verhaal dat me totaal niet wist te boeien, en wat ook prima weggelaten had kunnen worden. Daar verloor ik dan soms ook (helaas) even de aandacht.

Alles daar om heen was zalig, en zorgde er voor dat de 2 uur oude komedie voorbij vloog!

Ga deze dus in de toekomst zeker nog eens herzien!

Toppertje!

TMP
Een verrassend leuke film van Billy Wilder. Hoewel het uitgangspunt misschien nogal flauw is, wordt het in deze film erg leuk uitgewerkt. Aardig acteerwerk, leuke personages en een vlot verhaal. Jack Lemmon vind ik doorgaans vrij irritant, maar dat valt in deze film nog redelijk mee. Tony Curtis zet echter een betere prestatie neer, vooral zijn personageverwisselingen zijn erg knap gedaan. Tevens de eerste keer dat ik Marilyn Monroe in actie zie en ze doet haar reputatie hier absoluut eer aan. Zeer vermakelijk.

avatar van alexspyforever
Hoewel ik deze film vooral heb gekeken omwille van Marilyn Monroe, heeft ze hier niet de absolute hoofdrol, die eer komt de beide heren toe die echt wel grappig zijn als "drag queens", "travestieten" of hoe je het ook mag noemen. Het verhaal is erg simplistisch net als de humor. Het wordt echter nooit plat en blijft amusant. Marilyn steelt af en toe wel eens de show met wat zang, dans of gewoon haar presence, maar deze film moet het vooral hebben van onnozeliteiten. Ik heb me alvast kostelijk geamuseerd met deze film. Het is geen hoogvlieger, maar zeker veel leuker als de flauwe platvloerse comedy die vanaf eind jaren 80 aan zijn opmars begon. Het heeft mij alvast warm gemaakt voor nog meer films van Marilyn te zien.

avatar van niethie
''Not suitable for children'' zegt de poster

Ik ben blij dat ik niet helemaal de enigste ben die er zo over denkt hier want wat een oer-vervelende, oudbollige film is dit zeg! De verwachtingen lagen niet bizar hoog maar van een film met zo'n enorme status verwacht je zoiets niet. Mijn mond valt dan ook letterlijk open bij aanduidingen als ''de beste komedie ooit gemaakt'' want buiten misschien twee voorzichtige glimlachjes om heb ik dit met pijn en moeite uitgezeten. Het travestieten-thema zal toendertijd best vernieuwend geweest zijn, maar buiten het feit om dat het niet mijn humor is, is het met momenten nog flauwer als een gemiddeld Laurel & Hardy filmpje. Valt me erg tegen van Wilder wiens Sunset Blvd en Double Indemnity ik heel goed kon waarderen en waarvan dit mijlenver afstaat. Verschuil me dan ook achter het feit dat ik dit aanvankelijk ging kijken voor Monroe van wie ik al vanaf kinds af aan niets dan goeds lees/hoor en het met mijn 22 levensjaren en ruim 2500 films op de teller later dan ook wel eens tijd vond iets van haar te proberen. En ik zal niet uitsluiten dat ik dat vanaf nu nooit meer zal doen, maar dit heeft me zo zodanig afgeschrokken dat ik die voorlopig even links laat liggen. Het zal best een goede actrice geweest zijn, heb mijn tips voor haar wat serieuzere films al eens gehad, maar hier komt dat dus totaal niet uit de verf. Curtis daarentegen deed het prima. Maar verder... Nee, jak, meest overgewaardeerde klassieker die ik ooit zag misschien wel. (1,5*)

Edit: Mensen die interesse hebben in de dvd mogen me pm'en.

avatar van Mescaline
niethie schreef:
'Nee, jak, meest overgewaardeerde klassieker die ik ooit zag misschien wel. (1,5*)

Jammer dat deze film zo voor je tegenviel. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik deze film onder het genot van een biertje of meer heb gezien en dat ik hem nuchter misschien wel geen hoog cijfer had gegeven..

Dick2008
Lijkt me een poster uit 1959 dus in die tijd waren kinderen (en de mensen in het algemeen) minder gewend en de filmkeuring ook strenger.

(De gangstergedeelten aan het begin en aan het eind zijn trouwens vrij gewelddadig, vond ik vroeger al en nu eigenlijk ook nog wel).

avatar van royals
Ik vond Curtis en Lemon zo goed acteren als vrouwen. De film was gewoon erg grappig en aandoenelijk. Ik heb alleen het gevoel dat ik iets miste, maar ik weet niet wat

Kostelijke film.

Onderschat het acteertalent van Marilyn Monroe niet, zij hoort misschien wel tot de beste actrices ooit geleefd. Haar spel is formidabel, perfectionistisch bijna. En Paul Verhoeven vindt dat trouwens ook. Het lijkt allemaal wat makkelijk zo op het eerste gezicht, waarschijnlijk omdat het Marilyn Monroe is, maar het zit veel gewiekster in elkaar dan men denkt.

Well, nobody's perfect!

Ebenezer Scrooge schreef:
Well, nobody's perfect!

Ze was in de eerste plaats een sex-symbool, en Paul Verhoeven (films) kennende.... Maar gelukkig gebruik je het woord "misschien".

Dick2008 schreef:
In Spetters wordt er anders behoorlijk goed geacteerd..

Heb trouwens een Marilyn Monroe-douchegordijn. Best treurig eigenlijk.

avatar van John Milton
Ebenezer Scrooge schreef:
In Spetters wordt er anders behoorlijk goed geacteerd..

Heb trouwens een Marilyn Monroe-douchegordijn. Best treurig eigenlijk.

Die van de Xenos? Die hangt bij mij ook

Wilde graag een filmgerelateerd douchegordijn en deze was betaalbaar en niet zo in your face als die Psycho douchegordijnen...

John Milton schreef:

Die van de Xenos? Die hangt bij mij ook

Haha.. Ja, die van de Xenos! Die Psycho douchegordijnen zijn wel het allerleukst vind ik.

avatar van Ebenezer Scrooge
Whahaha!! Precies dezelfde. Die van mij zit nu in de was.

Dick2008 schreef:

Deze nog maar weer eens bekeken. Maar dat is dan toch al weer de vierde, vijfde keer. Hij hoorde al tot mijn favorieten maar is dat nog steeds.

Zo'n onschuldige humor, een film die ze nu niet meer zouden kunnen maken op deze manier. Toch komt hij helemaal niet gedateerd over of zo. Dat hij ten tijde van de drooglegging speelt werkt daarbij wel in het voordeel.

Dit is de eerste keer dat ik hem van dvd heb bekeken. Daar zit dan o.a. een interview met Tony Curtis bij. Erg interessant trouwens. Monroe met privé-problemen en Curtis die als Josephine is nagesynchroniseerd. Maakt allemaal niets uit. Een cast die lekker op dreef is en dat is goed te zien. Blijft gewoon een heerlijke film.

Bij herkijken vind ik er toch niet meer zoveel aan. 2 uur is (te) lang voor een komedie. Aanvankelijk is er helemaal niets te bespeuren dat het om een komedie gaat. Het begint als een gangsterfilm, met goede stunts dat wel, en het speelt tijdens de drooglegging. Het zwartwit werkt dan trouwens vrij goed. Het thema damesorkest is eveneens leuk om te zien. Curtis en Lemmon zijn als dames best charmant en ze zetten de rol van muzikanten goed neer. Dit tijdsbeeld als uitgangspunt van de film blijft heel aardig. Zodra ze aankomen in het strandplaatsje werkt het zwartwit in het nadeel en gaat er bijzonder veel verloren van de mooie omgeving. En de travestiehumor met verwisseling is nu toch wel behoorlijk flauw en gedateerd. Vergeet niet dat de eerste keer dat ik hem zag in de jaren '60 was. De muziek blijft wel leuk, Runnin'Wild, I wanna be loved by you. Niet slecht gemaakt, maar ook niet meer wat het was. 3.0

avatar van J. Clouseau
In de 16e eeuw schreef Shakespeare de komedie Some Like it Hot, over twee rondtrekkende troubadours die getuige zijn van de slachtpartij die een roversbende aanricht. De rovers willen de getuigen uit de weg ruimen, maar de troubadours verkleden zich als vrouwen en belanden zo op een adellijk hof, waar één van de twee verliefd wordt op een knappe dienstmeid en de andere een jonkheer achter zich aan krijgt.

Nee, da's natuurlijk niet waar. Maar tijdens het kijken van deze film schoten Shakespeares kluchten als Twelfth Night en A Midsummer Night's Dream vaak door mijn hoofd. Personages die voortdurend in de problemen komen door hun verandering van identiteit, snelle dialogen, veel gepanikeer, geloop en gekibbel. En na een tijd heb je het allemaal wel gehad. Curtis en Lemmon vertolken hun rollen op een fenomenale manier en ook Marilyn Monroe is geweldig. De film komt echter pas na een tijdje echt op gang, de climax is me iets te kluchtig en voorts ziet de film er iets te veel uit alsof hij gemaakt is in het jaar waarin hij zich afspeelt. Some Like it Hot is aardig met enkele schitterende momenten (het einde!), maar in geen geval de beste komedie aller tijden.

J. Clouseau schreef:

Nee, da's natuurlijk niet waar.

avatar van 93.9
Aardige klucht! Tussen 3en 3,5 ster

avatar van kevin_vp
Mijn eerste film waarin Marilyn Monroe in acteert.
Soms goeie grappen maar vaak ook flauw en belachelijk.

Deze film krijgt alleen maar 3* van mij voor de hete blondine Marilyn Monroe

avatar van JeroenFR08
Klassieker, wat een sfeervolle en mooie film.

Mijn eerste Wilder, hij is zeker goed bevallen. Iedereen is goed gecast. Vooral Jack Lemmon, ik ontdek hem nu, speelt echt ijzersterk. Curtis natuurlijk ook, maar die wordt weggespeeld door Lemmon. Monroe doet t ook leuk, deze film krijgt toch een soort mythische status door haar.

Knap dat alles er zo verzorgd uit ziet. Als je leest met hoeveel problemen deze film is gemaakt, met name door Monroe, is alles toch piekfijn gespeeld. Curtis zei ooit op een vraag hoe het was om met Monroe te zoenen:" Het was alsof ik Hitler kustte". Dit omdat ze door Monroe zo lang op hun hoge hakken moestem blijven staan. Monroe was vervelend op de set. Met name door haar drankgebruik.

Mooie film. 4*