Some Like It Hot (1959)

geregisseerd door Billy Wilder
met Marilyn Monroe, Tony Curtis en Jack Lemmon

Twee musici zijn getuige van het St. Valentine's Day Massacre en proberen zo snel mogelijk de stad uit te komen voor zij door de maffia gevonden en vermoord worden. Om te ontsnappen verkleden ze zich als vrouw en reizen ze als lid van een vrouwenband mee naar Florida. Daar komen ze voor allerlei nieuwe problemen te staan.

avatar van jordybeukeboom
Nee, volgens mij ook niet, maar ik heb hetzelfde als ROOSKY. Ik kan absoluut begrijpen dat je er hard om moet lachen, bij mij bezorgde het slechts af en toe een glimlach

Vreemde kritiek hierboven. Alsof 'some like it hot' een doodordinaire seksklucht is? Los daarvan wil ik wel even opmerken dat ik het gek vind dat de haters van oude films die "oude" prenten vaak afschilderen als zijnde 'traag'. Natuurlijk is de montage in actiefilms tegenwoordig sneller en harder maar qua snelheid vind ik de moderne film er énorm op achteruit gegaan. Als je eens kijkt naar het infernale tempo in deze prent op de snelheid in de scènes, dialogen, gebeurtenissen in de oude noirs. Ongelooflijk. Neen kom tegen mij niet af met dat oude films trager zijn.

avatar van eRCee
olivier schreef:

Allemaal waar, maar dat deze film met een rotgang de ene na de andere scene er door jast is bepaald geen pluspunt.

Daar mijn beste vriend, zijn we het duidelijk oneens

sju
Geniale komedie met een fantastische Jack Lemmon. Meer kan ik er niet over zeggen... 5*

Opnieuw gezien en hij blijft geweldig. Heerlijke chemie tussen Lemmon en Curtis en Monroe blijft een genot om naar te kijken...

veron35
Viel me een beetje tegen. Ik houd wel van oude films, maar die humor vind ik toch te oud. Hij is wel goed hoor. Zeker voor een komedie uit die tijd. Wel iets overgewardeerd.

veron35 schreef:
Zeker voor een komedie uit die tijd.

Wat is er dan mis met de humor van toen?

Goodfella_90 schreef:

Wat is er dan mis met de humor van toen?

Poef, moeilijke vraag. Ik houd daar gewoon niet zo van. Geef mij maar The Naked Gun en dergelijke als het om humor gaat.

avatar van Goodfella_90
Het is niet flauw genoeg?

Goodfella_90 schreef:
Het is niet flauw genoeg?

Het kan niet flauw genoeg . Hoe flauwer hoe beter. Maar deze is inderdaat niet flauw genoeg.

avatar van Goodfella_90
Ik zie het, 2001: A Space Travesty geef je 5 sterren. Zie ik toch liever Some Like It Hot.

Goodfella_90 schreef:

Dat is een van mijn lievelings films. Dat is nonstop grap. Deze niet.

Non-stop grap op een poep en plas niveau waarvan nauwelijks tot niets grappig is.
Heb de laatste keer bij SLiH dubbel gelegen. Heerlijke spitsvormige humor...

Niet nonstop grap, maar wel nonstop leuk.

Beste comedy allertijden.

avatar van The One Ring
Op de openingsscènes na zou ik eigenlijk willen stellen dat het wel bijna non-stop grap is. Gelukkig, want Some Like It Hot is bijzonder grappig. Het mannen-verkleden-zich-als-vrouw-scenario heb ik nooit bijzonder interessant gevonden en ik was bang dat deze film dan te flauw zou worden. Maar nee. Some Like It Hot is een geweldig goed geschreven komedie.

En dan de acteurs. Lemmon gaat helemaal los en geniet zichtbaar van zijn rol. Curtis is wat terughoudender, maar daardoor niet minder goed. Lemmon en Curtis lijken inderdaad niet op vrouwen, maar dat is juist het leuke. Ook die constante stemveranderingen zijn erg leuk. Of Monroe een goede actrice is wil ik sterk in twijfel trekken (vooral is ik op IMDB over haar lees, dat is bijna genant), maar deze rol hoort gewoon bij haar. Daarbij zit er wel wat zelfspot in, wat ik wel kan waarderen. De bijrollen (in principe is Monroe ook een grote bijrol) zijn eveneens uitstekend. George Raft als gangster, Joe E. Brown als miljonair (briljant gecast), Pat O'Brien als politieagent en Nehemiah Persoff als maffiabaas Little Bonaparte (hij heeft ook wel iets weg van Napoleon) zijn onvervangbaar. Echt een plezier om naar te kijken. Zonder twijfel een van de beste gecaste films aller tijden.

Some Like It Hot overtrefd ook het komedie-genre door er wat noir-elementen aan toe te voegen. De film begint en eindigt met misdaadscènes. In het middenstuk zien we hier niets van terug maar het stoort niet. De maffiafiguren krijgen hierdoor tijd om uitgewerkt te worden, waardoor ze niet slechts beperkt blijven tot reden waarom Lemmon en Curtis zich verkleden. De dialogen tussen de gangsters en de agent bevatten het soort 'wise-cracking' dat je in noirs ook aantrefd. Genieten dus, als dat je ding is.

Er zit ook ongeloofelijk veel vaart in de film, wat nog eens extra bijdraagt aan het kijkgemak. 2 uur is vaak te lang voor een komedie, maar niet voor deze. Er zit ook geen zwakke scène tussen. Mijn favoriete scène is toch wel die op het strand, rond de helft van de film. Jammer alleen dat ik de slotzin al kende. Die is toch wel erg komisch. Ik vroeg me wel af in hoeverre de problemen op het einde opgelost zijn. Zover ik weet kunnen Lemmon en Curtis elk moment dat ze aan land komen gewoon alsnog overhoop geknald worden. Wat jammer dat hier niks voor verzonnen is.

4 sterren, maar een verhoging zit er dik in. Een film die ik waarschijnlijk wel vaker zal gaan kijken.

Leuk dat hij beviel!

avatar van Egoistico
Osgood: I called Mama. She was so happy she cried. She wants you to have her wedding gown. It's white lace.
Daphne: Yeah, Osgood. I can't get married in your mother's dress. Ha ha. That-she and I, we are not built the same way.
Osgood: We can have it altered.
Daphne: Aw no you don't! Osgood, I'm gonna level with you. We can't get married at all.
Osgood: Why not?
Daphne: Well, in the first place, I'm not a natural blonde.
Osgood: Doesn't matter.
Daphne: I smoke. I smoke all the time.
Osgood: I don't care.
Daphne: Well, I have a terrible past. For three years now, I've been living with a saxophone player.
Osgood: I forgive you.
Daphne: I can never have children.
Osgood: We can adopt some.
Jerry-Daphne (Jack Lemmon): But you don't understand, Osgood. Uh, I'm a man.
Osgood: Well, nobody's perfect.

The End

Eén van de beste komedies ooit! 5*

Inderdaad, Egoistico, dit is wel degelijk één van de beste komedies aller tijden. Er wordt supergoed in geacteerd, de mannen lijken wel degelijk op vrouwen (hetgeen in kleur waarschijnlijk niét het vgeval zou zijn, helaas). Het verhaal is super! Jammer genoeg heeft men er een belachelijke remake van gemaakt, die WHITE CHICKS gedoopt werd. Bah, nou dat is een rotte film in vergelijking met SOME LIKE IT HOT. Dit is een mustsee voor alle leeftijden.

avatar van Goodfella_90
Een remake zou ik White Chicks niet noemen.

Buiten het feit dat WHITE CHICKS over zwarte protagonisten gaat in plaas van blanke, is er toch niets dat verschilt met SOME LIKE IT HOT??? Kijk nog maar eens naar de twee en vergelijk ze met elkaar, je zult opmerken dat de verschillen gering zijn.

avatar van The One Ring
Ik heb White Chicks niet gezien, maar de plotomschrijving van die film verteld een totaal ander verhaal dan Some Like It Hot. De enige overeenkomst is twee mannen die zich als vrouw verkleden.

Het lijkt nogtans als twee druppels water op elkaar

avatar van Goodfella_90
Totaal niet. Enige overeenkomst is de man, verkleed als vrouw.

avatar van Pieter Montana
Marlon Wayans & Co vergeleken wel hun White Chicks met Some Like It Hot. Ik denk dat toch gehoord te hebben in één of andere making-of. Beide films bevatten ook wel een strandscene.

En een rijke vent die achter één van de 'dames' aanzit. Ik zweer het je: WHITE CHICKS is de moderne versie van SOME LIKE IT HOT (jammer genoeg, voor mij hoefde er helemaal geen remake van te komen).

avatar van Goodfella_90
In dat geval hebben ze misschien een grappige link naar deze film in die van hun verwerkt, maar een remake blijft een veels te groot woord.

Ach, als jij dat vindt, Goodfella_90, geef ik je gelijk. Ik hoef niet altijd gelijk te krijgen Ik denk er echter wel het mijne van

The One Ring schreef:

Deze dan: http://www.moviemeter.nl/film/19189

Wat heeft CONNIE AND CARLA met SOME LIKE IT HOT of WHITE CHICKS te maken??? Mocht je nu nog beweren dat het CONNIE AND CARLA op VICTOR/VICTORIA lijkt, dan zou ik je gelijk geven, maar zelfs dan nog... Wat doet dit in het reactieschuifje van SOME LIKE IT HOT???