Some Like It Hot (1959)

geregisseerd door Billy Wilder
met Marilyn Monroe, Tony Curtis en Jack Lemmon

Twee musici zijn getuige van het St. Valentine's Day Massacre en proberen zo snel mogelijk de stad uit te komen voor zij door de maffia gevonden en vermoord worden. Om te ontsnappen verkleden ze zich als vrouw en reizen ze als lid van een vrouwenband mee naar Florida. Daar komen ze voor allerlei nieuwe problemen te staan.

kappeuter (moderator)
Leuke tijdloze film!
Aangename film, al heb ik niet onder de tafel gelegen van het lachen.
Goed geacteerd en een knap scenario. Marilyn Monroe is om te smullen.

Mooie/leuke plaatjes.

avatar van speedy23
Zalige komedie vol spitsvondige dialogen en onvoorstelbare toestanden (plaats ze in de tijdsgeest), geserveerd in een hoog tempo. Monroe steelt de show en Lemmon en Curtis zijn magnifiek. Briljant zijn ook de bijrolspelers Raft, O'Brien en Brown. Deze laatste valt de eer te beurt één van de bekendste slotzinnen uit de filmgeschiedenis gesproken te hebben, namelijk 'Nobody is Perfect'. Het pittige en voor die tijd zeer gewaagde scenario is van Wilder en I.A.L. Diamond. De story werd geleverd door Adolph Deutch en Monroe zingt klassiekers als Running Wild en I Wanna Be Loved By You, bekroond met een Golden Globe. Later werd deze film uitgewerkt tot de musical Sugar... 5*

avatar van otherfool
Als fan van The Great Race kon ik deze klassieker met Lemmon en Curtis natuurlijk niet missen.

Grandioos grappige film; met zo'n onderwerp heb je het gevaar dat het al snel erg flauw wordt, maar dat wordt het nergens. Hoog tempo en gewoon 2 uur plezier.

De laatste zin is legendarisch: 'Nobody's perfect'.

4 ruime sterren.

avatar van maxcomthrilla
Aardige film die soms echt hilarische scènes kent. Vooral als alle vrouwen zich een toegang verschaffen tot het slaapvertrek van Dahpne en de aankomst in Miami zijn grappig in beeld gebracht. De enige 'echte man' in het gezelschap is ook wel leuk, hij wordt totaal niet serieus genomen.

Het is me nu wel duidelijk waar de regisseur van White Chicks zijn inspiratie aan ontleende. De travestietenhumor is in het begin wel grappig maar mondde naarmate het einde vorderde te veel uit in dialogen. Bv. Tussen de verklede man met bril en Marilyn Monroe. En aangezien mijn Duits ook niet supertoll ist waardoor ik misschien enkele oneliners miste, krijgt deze film voorlopig een 3,5*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Opnieuw een briljante komedie van Wilder. Het plot is simpel, maar weet als geen ander te vermaken en de film duurt (ondanks z'n speelduur van een kleine twee uur) eigenlijk nog steeds te kort. Verder uitstekende grappen, met zoals gewoonlijk een perfecte timing en ook in deze Wilder ontbreken de geweldige en hier en daar zeer scherpe dialogen niet.

Acteerwerk is daarnaast ook weer prima in orde. Monroe doet het, net als in Wilder's Seven Year Itch, erg leuk, maar weet de show niet te stelen. Deze gaat geheel naar Tony Curtis (met zijn geweldige Cary Grant- imitatie) en Jack Lemmon, die net als in The Apartment (wat mij betreft nog steeds Wilder's beste) hilarisch speelt. Curtis en Lemmon zijn dan ook een briljant duo.

4,5 sterren.

avatar van Rianneke_Dan
Vol verwachting ben ik gaan kijken en het is me niks tegen gevallen.
Erg leuke film, met ontzettende leuke humor en natuurlijk weer een spontane Marilyn, die het leuk deed.
Ik vond het ook zeker haar leukste rol van de films die ik tot nu toe heb gezien van haar.

Heb me zeker vermaakt, en de film is echt een aanrader.

Burleske komedie uit de jaren 50.
Marilyn zal wel een belangrijke publiekstrekker geweest zijn maar waardevoller zijn de acteerprestaties, zeer ongewone dan nog, van het duo Curtis-Lemmon.
Film die naarmate hij vordert plezieriger en plezieriger wordt.

avatar van Goldenskull
Tja, niet mijn soort film.

Het begin tot aan de treinreis was nog alleraardigst, na het vreselijke Witness for the Prosecution, dacht ik weer een goede Wilder gevonden te hebben.

Vooral veel van hetzelfde deze film, met name qua humor. Je weet gewoon meteen dat ie zijn oorbellen gaat 'vergeten' bijvoorbeeld, beetje jammer. De film kent ook veel langdradige scenes, zoals de treinrit en het vervelende spelletje wat Josephine speelt.

Maar het meest storende waren toch wel de vervelende stemmetjes/accenten en het bij vlagen nog al geforceerde acteerwerk. Lemmon vond ik vrij slap en irritant acteren, vooral die vreselijk neppe gezichtsuitdrukkingen die grappig moeten zijn irriteerden me. Matige dialogen, waar wederom veel van hetzelfde in voor komt. En de steken/streken die Daphne en Josephine elkaar proberen te leveren gaan gewoon vervelen.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Toch een behoorlijke tegenvaller deze film van Billy Wilder. De eerste 10 minuten zijn nog best aardig, maar daarna werd de film minder met voorspelbare grappen en dito afloop.

Tony Curtis vond ik het meest tegenvallen. Zijn overdreven pogingen om grappig proberen te zijn. Het ergst vond ik nog wel zijn verkleedpartij als kapitein, met een bijna net zo irritante Monroe, die hem steeds leuker gaat vinden ernaast. Monroe vind ik trouwens ook maar erg matig acteren hier.

Jack Lemmon zet in mijn ogen dan nog het leukste personage neer en wist in zijn enthousiasme zelfs nog een paar keer een glimlach op mijn gezicht te krijgen. Verder vond ik de muziek ook niet altijd even goed. Jammer, want ik had na Sunset Boulevard toch meer van deze film verwacht. Ik hoop dat het bij deze ene misser blijft, want ik ben nog wel van plan om meer van Wilder te gaan zien.

Lijkt me een slecht advies, aangezien Wilder wel meer gedaan heeft dan enkel comedy.

Wat het comedy gedeelte betreft is het redelijk simpel, ik kan hier niet om lachen. De humor is zo ongelofelijk brak, duf, verdord en leeggezogen dat het na een kwartiertje als serieus pijn begon te doen. En toen moest het hele trieste cross-dressing gebeuren nog van start gaan. Die belachelijke stemmetjes, duffe komische situaties, misverstanden en geharrewaar over en weer om iedereen in de waan te laten.

Filmisch is het een dikke nul, ook het acteerwerk is helemaal niet te pruimen. Zal er dan wel aan liggen dat dit "hoort" bij het genre, maar voor mijn part het hele genre mag ontploffen. Monroe was ook helemaal niks, Lemon die in een eerdere Wilder nog best te pruimen was kon mij ook enkel maar irriteren.

Dat dit dan nog tot 2 uur moet gerokken worden is zo'n beetje de laatste druppel. Geen enkele glimlach, zelfs niet inwendig. Niks moois, leuks, aangenaams gezien.

En wie dit trouwens "snel" wil noemen, kijk eens de HK variant. Die vertellen in 90 minuten dubbel zo veel.

0.5*, een wangedrocht om zo snel mogelijk te vergeten. Humor op z'n platst.

avatar van Niveath
Na de eerste 10 minuten die echt heel leuk waren, (misdaad maar toch een komedie-tintje) moest ik daarna echt een beetje in de rest van de film komen.

Maar hoe verder het verhaal vorderde, hoe meer ik de personages en grappen ging waarderen.

Oja, en hoe leuker ik Monroe vond, eerste film die ik van haar zag en ik begrijp meteen wat iedereen zo leuk aan haar vond

4.0* Met Wilder zit het keer op keer goed

avatar van Vinokourov
Een van de zwakste films van Billy Wilder, wat zeg ik? De zwakste die ik tot nu toe van hem heb gezien! Alleen het begin en het einde van Some Like It Hot is oke. De rest er tussenin bestaat uit een aaneenschakeling van gedateerde humor en een plot, dat toentertijd nog best gewaagd was, maar nu niet heel erg kan boeien. Het is overigens wel duidelijk waar Paul Haenen zijn inspiratie heeft gehaald voor zijn typetjes en ik kan me ook voorstellen dat Pedro Almovodar deze film tot één van zijn favorieten rekent.

avatar van wwelover
Wederom een zeer geslaagde romkom van held Billy Wilder. Een geweldig verhaal, met ontzettend leuke humor dat vijftig jaar later gewoon nog steeds leuk is. De chemie tussen de hoofdfiguren is leuk. De sfeer is super. De muziek is leuk, ja dit is echt een geweldige film Ik kan er niks negatiefs over zeggen. Zulke romkoms maken ze helaas niet meer.

Marilyn Monroe is echt super, niet alleen is ze echt beeldschoon. (Ze is zeker één van de mooiste vrouwen ooit) ze acteert en zingt ook gewoon goed. En dan de twee mannen, Ik ken Jack Lemmon pas een week, toen ik The Apartment zag, maar wat een held zeg. En ook Tony Curtis doet het heel leuk. Ze deden het beide echt goed als vrouw, niet overdreven nep ofzo.
De slotzin is overigens ook briljant

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Plezierige film, maar ik vind dit niet bepaald de beste van Wilder. Zo goed als The Apartment of Sunset Blvd. wordt deze film wat mij betreft nooit. Blijft iets te veel drijven op een tamelijk flauw basisidee, al haalt de film daar wel veel toffe scenes uit.

kos schreef:
Voor de mensen die Sugar Kane van Sonic Youth ook 1 van de coolste nummers ooit vinden: YouTube - Broadcast Yourself.

YouTube - Sonic Youth - Sugar Kane een nieuw linkje.

Blijft een geniaal nummer.

avatar van MNV2
Dan weet ik meteen ook weer waar de Wayans broers en Chris Columbus hun inspiratie vandaan haalde om resp. White Chicks en Mrs. Doubtfire te crëeren. Het enige verschil is dat deze film er wel in slaagt grappig te zijn en dat terwijl de twee eerder genoemde films allebei zo'n 30 à 40 jaar jonger zijn. Ik heb enorm genoten van de situaties waarin de twee hoofdrolspelers verzeild geraken maar misschien nog meer van het acteerwerk van beide heren (of moet ik zeggen dames?). Tony Curtis en Jack Lemmon zijn namelijk schitterend als twee muzikanten die verkleed als vrouwen naar Californië afreizen om een gangsterbende te ontduiken en wat geld te verdienen. Billy Wilder heeft ervoor gekozen om dat komische verhaaltje te laten afspelen in de late jaren '20 tijdens de drooglegging in de VS. Vooral de gezichtsuitdrukkingen van Curtis en Lemmon wanneer ze als vrouwen verkleed zijn is geld waard, ook Marilyn Monroe is altijd leuk om te zien. Ontspannend, origineel filmpje, helaas al te vaak nagedaan.

4.0 sterren

avatar van movie acteurs
Een komedie film met Monroe/ Lemmon/Curtis die net zijn evenwicht houdt. Ik zit daarom best te twijfelen tussen een 2,5 en een 3.0. Is het nu een briljante comedy of een redelijke doch goed gepromote film.

Lemmon is best een goede acteur, vooral in The Odd Couple / China Syndrome waarin hij geweldig was maar hier is hij een beetje irritant.

Monroe was ook niet al te best en had ook haar irritante kanten. Het zou me niks verbazen als ze vroeger niet beroemd was geworden als ze niet zo knap was geweest, en Happy Birthday zong voor JFK. Tja ....

Het krijgt tot nu toe een 3,0 maar dan vind ik mezelf nog best gul.

avatar van 606
Dit is mijn eerste film die ik zien met Monroe erin en
wat een fantastische komedie met 2 top acteurs die hun rol als vrouw overweldigend spelen.
De grappen zijn erg leuk en dat er ook wat gangsters in voor komen past er heel goed bij.
Monroe doet het ook goed en nummers zijn mooi.

4,5 ster

avatar van simonvinkie
Some Like it Hot is weer een erg fijne film van Billy Wilder. Het koppel Monroe, Lemmon, Curtis is bij vlagen hilarisch. Tevens is dit ook de eerste film die ik zie met ''legende Marilyn Monroe. Datzelfde geldt trouwens ook voor Lemmon en Curtis.

Ik heb niet de hele speelduur op de grond gelegen van het lachen, maar er kwamen wel een groot aantaal glimlachen tevoorschijn. De typetjes die de bijde heren neerzetten zijn erg grappig. Ik heb vooral erg gelachen om Daphne, die echt geweldig wordt gespeeld door Lemmon.

Leuk om te zien dat veel films hier ook hun insperatie vandaan hebben. Denk dan aan films als Mrs. Doubtfire. Verder heb ik me dus uitstekend vermaakt met deze film. Ik was het bijna vergeten, maar ook Curtis en vooral Monroe zetten erg sterke rol neer. Ben van plan zeker meer films met Monroe te gaan kijken.

Een hele dikke voldoende is binnen, en misschien komt er in de toekomst nog wel eens een verhoging.

3,5 sterren

avatar van Arnie
Zo, die Marilyn Monroe is écht betoverend! Ben de film vrij 'blank' gaan bekijken, en had ook niet helemaal door dat zij erin zou spelen, maar haar verschijning liet weinig misverstand over. Die stem, die blik, en sja, dat lichaam... je zou bijna vergeten dat er een heuse film om haar heen is gebouwd.

De film dus. Maar ook dat was een prima ervaring, vanwege een aardig plot, vlotte scenes en voldoende de charmante Marilyn Monroe in beeld. Man man, wat een genot om naar te kijken. Sowieso is het een bijzondere ervaring te zien hoe zo'n film ook daadwerkelijk om bepaalde sterren lijkt te draaien. Je merkt op een of andere manier dat de personages van Monroe en ook Curtis wat meer cachet hebben, opvallender zijn.
Tegelijk valt ook hier genoeg op aan te merken, zaken die veelal vallen in de categorie van gebreken bij de typische jaren-'50 Hollywoodfilm, zoals dat vreemde personage van die miljonair, onrealistische plotwendingen, de idiote vrouwenstemmen (vooral Lemmon was eigenlijk niet om aan te zien), de verschrikkelijk belegen 'blikken van verstandhouding' tussen twee vrouwen in het begin, en niet te vergeten het belachelijke einde. Je kunt een film veel credits geven vanwege een feel-goodsfeer en een schitterende vrouw, maar dit einde was echt te gemakkelijk.
Maar dit zijn voor een belangrijk deel kanttekeningen achteraf, want ondanks dit alles wordt de filmbeleving nauwelijks verpest. En bovenal, ik heb Marilyn Monroe in een film gezien, en dat vergeet ik niet meer...

avatar van eddyeddy
Grappige film uit de oude doos, die in zijn genre zeker een klassieker is. eenmalig het bekijken waard als was het alleen maar om Marilyn te kunnen bewonderen in haar poging om als actrice over te komen.

avatar van Jack Sparrow
Geestige film; mooie rollen voor Marilyn Monroe, Tony Curtis en Jack Lemmon. Voor zijn tijd erg flitsend gefilmd. Grapdichtheid is hoog en het script is origineel. Mooi gefilmde locaties en fijne mise-en-scène. Scènes in bijvoorbeeld de trein en het hotel zien erg goed gemaakt uit. Snelle montage maken ook dat deze film lekker weg kijkt en nergens verveeld.

4 sterren

avatar van Metalfist
Nobody's perfect

Ik kwam zaterdag terug van een kerstfeestje bij de grootouders en toen ik de televisie opzette, bleek dat ze deze gaven. Ik heb de film zelf op DVD, ken hem praktisch vanbuiten maar toch bleef ik wederom hangen. Hoewel de film dus al een tijdje bezig was, ze zaten op de trein, kon ik het toch niet opbrengen om een andere film op te zetten.

Veel is daarvan natuurlijk te wijten aan de ultieme schoonheid, Marilyn Monroe. Deze Some Like it Hot was de eerste film ooit waarbij ik het genoegen had om het blonde sexsymbool op het scherm te zien en vanaf de moment dat ze op het televisiescherm verschijnt, ben ik weer een aantal jaren terug in de tijd gekatapulteerd en ben ik terug diezelfde jonge knaap. Een heerlijk gevoel want Monroe is zo'n actrice waar je naar kunt blijven kijken. Ze is oogverblindend mooi, heeft een heerlijk zwoele stem maar weet ook nog eens op comedyvlak fantastisch uit de hoek te komen. Onvoorstelbaar als je bekijkt dat ze ten tijde van deze film alweer zwanger was maar dat het, jammer genoeg, alweer een miskraam zou blijken te zijn. Miss Monroe was dan ook geen simpele om mee te werken doordat ze vaak haar teksten vergat, Wilder zou hier zou kwaad om worden dat ze niet zou worden uitgenodigd op het feestje na het afronden van de film, maar haar performance maakt voor mijn part alles goed. Ze was een vrouw met veel problemen maar ondanks al die problemen deed ze toch altijd moeite voor de cinema, een beroep dat haar meerdere keren een mes in de rug heeft gestoken. Some Like it Hot zou één van de bekendste titels van Marilyn Monroe worden, naast The Seven Year Itch, maar voor een keer is de status niet compleet te wijten aan de bloedmooie blonde meid. Neen, ook Tony Curtis en Jack Lemmon zijn werkelijk geniaal in hun rollen. Curtis, jammer genoeg recentelijk overleden, neemt de rol van Josephine/Joe op zich en doet het met verve. De metamorfose man-vrouw is werkelijk perfect gespeeld en had ook door niemand anders beter kunnen worden gedaan volgens mij. Hetzelfde geldt voor Jack Lemmon. Oorspronkelijk was het zelfs het plan dat Jerry Lewis de rol van Daphne/Jerry op zich zou nemen maar die wou niet en heeft er zijn hele leven spijt van gehad. Gelukkig dat Lemmon de rol speelt want hij doet het uitmuntend. Het trio is perfect op elkaar ingespeeld en de conversaties en situaties zijn dan ook hilarisch. Toch blijf ik het nog altijd een wonder vinden dat het zo'n succes is geworden want de tandem Curtis - Lemmon werkte perfect maar aan Curtis - Monroe ontbrak er toch een serieuze ketting. Curtis zou later ooit zeggen dat Monroe de vreselijkste actrice is waarmee hij zou werken en dat haar kussen ongeveer even erg is als het kussen van Hitler. Onbegrijpelijk in ieder geval hoe je die laatste vergelijking in godsnaam kunt maken.

Afgaande van de tijdsgeest is dit natuurlijk wel een redelijk gewaagd filmpje. Mannen die zich vrijwillig in vrouwen verkleden en die daarbij dan nog eens in een treinwagon vol met vrouwen komen te zitten. Ik vindt het in ieder geval heerlijk. De situaties zijn erg leuk en de film kent genoeg verscheidenheid om te blijven boeien. Zo weet Wilder een perfecte mix te brengen van misdaad en humor die zelfs een halve eeuw na datum niets aan kracht heeft ingeboet. De keuze om in het zwart-wit te filmen is een keuze waar ik zelf wat minder achter sta. De reden is simpel, Monroe blijft het mooiste tot haar recht komen in kleurenfilms. Normaal gezien ben ik een sucker voor zwart-wit maar het blonde haar, de heerlijke rode lippen, ... Het ziet er allemaal nog een stuk aantrekkelijk uit in kleur. Monroe wist dit zelf ook want in haar contract stond zelfs dat alle toekomstige films in kleur moesten zijn maar om de een of andere bizarre reden sloeg de make-up van Curtis en Lemmon groen uit wanneer er in kleur werd gefilmd dus slaagde Wilder er in haar te overtuigen. Misschien maar goed ook want hoe graag ik ook Monroe in kleur zie, een groene Lemmon of Curtis hoeft voor mij ook niet. De langere speelduur was iets waar ik vroeger altijd tegen op zag, een komedie van 2 uur moest wel een paar zwakkere momenten hebben, maar Wilder slaagt er in om alles razendsnel voorbij te laten komen zonder enige vorm van inzakking. De film kent dan ook een aantal geweldige scènes en erg memorabele quotes om nog maar niet te spreken over de invloed die de film heeft gehad.

Jammer van de werkelijk spuuglelijke poster want voor de rest is dit een fantastisch Marilyn Monroe filmpje, al gaat mijn voorkeur nog altijd naar The Seven Year Itch dat toevallig ook van Wilder is. De film kent een leuk verhaal, een fantastische cast en een groot blik vol hilarische scènes. Ik krijg alweer zin om hem op te zetten.

avatar van HarmJanStegenga
Na ongeveer 30 minuten had ik niet verwacht dat ik deze Some Like It Hot zó leuk zou gaan vinden. Ik heb niet bepaald goede herinneringen aan dit basisidee - mannen verkleed als vrouwen; als dat maar goed gaat... Ik moest er even inkomen, maar Billy Wilder zorgde er (weer) voor dat het goed kwam!

Wat een film zeg, alleen die Osgood al; die onnozele lach, die opmerkingen en natuurlijk de laatste quote; ''Well, nobody's perfect''. Jack Lemmon was al geweldig in 'The Apartment' en ook hier is-ie geweldig, samen met z'n vriend(in) Tony Curtis. Het begin vond ik niet altijd even geslaagd, maar vanaf het moment dat de meiden in die wagon zitten gaat het met de minuut bergopwaards.

Heb van elke seconde genoten. De prachtige zwart-wit beelden zorgen voor een onbetaalbare sfeer, het hotel, de boot, het strand en natuurlijk Marilyn Monroe... prachtig! Billy Wilder haalt echt alles uit een simpel basisidee en waar ik (in het begin) eerst dacht dat de grappen nogal flauw en simpel zouden zijn, druipt de scherpte er echt van af. Lemmon die ''echt'' met Osgood wil trouwen, wat een humor.

Ja, Billy Wilder weet me weer te trakteren op een geweldige film. En dat had ik niet gedacht, zeker niet na het eerste half uur. Gelukkig zorgt het verkleedpartijtje voor de één na de andere leuke scéne in een uiterst vermakelijk, sfeervol en grappig geheel. Op naar de volgende van Wilder, nu al zin in!

avatar van rep_robert
Met een plot als dit waar 2 (geniale)acteurs als vrouwen verkleed gaan moet je maar afwachten of het niet te banaal wordt. Met Wilder aan het roer hoef je je daar geen zorgen om te maken, de grappen zijn niet al te flauw en worden vaak subtiel uitgekozen. Het romantische uitje op de boot tussen Josephine(Curtis) en Sugar(Monroe) is voor mij het hoogtepunt van de film en vat het eigenlijk goed samen. Het is grappig, opwindend(Monroe) en lekker over de top.

Film duurt net wel eventjes te lang, waardoor het op het einde wat heen en weer geren is. Maar met de extreem sexy Monroe in de hoofdrol wil je daar toch snel doorheen kijken. Mijn god wat zag zij er sexy uit in deze film.

avatar van AGE-411
Ik snap eigenlijk de hoge scores niet? Mss omdat Monroe hier mee speelt?

Eigenlijk vond ik ze als een debiele geit over komen. Natuurlijk speelde ze enkel haar rol, maar toch ... In het woordenboek kan bij "dom blondje" gerust een screen uit deze film gebruikt worden.

Tony Curtis speelde voortreffelijk, en als enige overtuigend. Hij heeft vast zitten denken "wat doe ik hier in godsnaam?". Zijn tegenspeler, Jack Lemmon, speelt dan weer als een verlepte clown van een goedkoop circus; totaal niet overtuigend dus.

Tel die en de irritante tegenspelers bij mekaar op, en je krijgt een crew waarvan je hoopte dat ze allen waren verdronken in een schipbreuk met het jacht, op een van de dagen tussen het filmen in.

Het is hier al gezegd. Het begin is eigenlijk aardig. Maar dan na 20 minuten stappen ze op de trein, en kakt de film ineen. We krijgen een oninteressant liefdesgedoe met alle cliché's en humor van de laagste plank. Slechts 1 keer kon ik mezelf betrappen op lachen; (Toen hij over de schelpenverzameling begon en zei dat het bedrijf er naar vernoemd is )

En dan vlak voor het einde zijn de maffiosi er weer. (20 min voor het einde!). Heel toevallig lopen ze mekaar tegen het lijf. Een betere verhaallijn vinden was te duur zeker? En je vraagt je overigens de hele film af waarom ze niet gewoon naar de politie zijn gestapt.

Als je denkt dat die laatste 20 minuten dan weer worden zoals de eerste 20 minuten ben je er aan voor de moeite.
Wat volgt zijn wat scéne's waarvan het script waarschijnlijk bedoeld was voor een Tom&Jerry film. Met het pittige verschil dat Tom wel cool en amuzant is, en deze maffiosi me aan Baron Van Neemwegen en zijn kliek uit Bassie&Adriaan deden denken.

Samengevat: een saai en veel te luchtig verhaaltje dat uit Samson&Gert kan komen en bedroevend is uitgewerkt met hier en daar kleine lichtpuntjes.
Nobody is perfect. Zeker Wilder niet.

2,0* En da's eigenlijk veel te gul. Kans op verlaging na een nachtje slapen.

geweldig filmpje. Eindelijk eens een klassieker die de naam 'klassieker' waard is
En natuurlijk Marilyn in een voortreffelijke rol; haar eerste film die ik zie overigens.

avatar van Kr!kke
Leuke komedie van Billy Wilder, die zijn sterkte haalt uit het uiterst vermakelijke verhaal en de sterke cast. Het verhaal is nergens echt verrassend, maar het is wel perfect om leuke taferelen te creëren. Wat betreft de cast kan ik ook kort zijn: de 3 hoofdrollen worden goed vertolkt, waarbij ik vooral Jack Lemmon erg goed vond.

avatar van Mescaline
Leuk vermakelijk filmpje en tevens mijn eerste film waar Monroe een hoofdrol heeft.
Leuk filmpje en als trouwe aanhanger van Jack Lemmon vond ik er hem ook wel weer uitspringen.
Tony Curtis was een mooie aanvulling van Lemmon al had Walter Matthau hier zeker ook niet in misstaan.
Monroe is een mooie leuke verschijning maar ik vond haar rol niet bijster bijzonder.

Some Like it Hot is een terechte klassieker, leuk jaren 50 sfeertje, heerlijke jazz muziek en een leuke afwisseling tussen misdaad en comedy.

avatar van Sergio Leone
Goeie komedie en meer dan terecht een klassieker in het genre.

Some Like It Hot bevat bovenal een vlot verhaal waarin de grappige situaties zich in een degelijk tempo opvolgen. Het verhaal speelt zich af in 1929, en daarom was ik ook blij dat er een vleugje misdaad in gestopt werd. Die maffiakostuums, die geweren en die auto's vind ik echt heerlijk.
Naar het einde toe dreigt het een beetje in te zakken, maar dat gebeurt niet echt.

Tony Curtis is goed, Marilyn Monroe doet het eveneens goed als naïef blondje, maar Jack Lemmon is werkelijk schitterend.

Lekker sfeertje, vlot tempo, een heleboel komische momenten, een fijne locatie en een knappe hoofdrolspeelster; Some Like It Hot heeft het allemaal en wordt meer dan terecht zo hoog beoordeeld.

avatar van Montorsi
Nogal kolderiek blijspel met grote acteurs van die tijd. Je ziet het tegenwoordig ook wel vaak, grote sterren die bij elkaar komen en wat lol gaan maken in een comedy. Pluspunt dat hier de acteurs de film duidelijk dragen, want dat vind ik vaak nogal tegen vallen.

Verder vond ik er barweinig aan helaas, kon er niet om lachen, en na een uur had ik de verkleedpartijtjes en bijbehorende stemmetjes wel gezien. Een enkel leuk moment uit het eerste stuk heb ik daarna ook niet meer gezien. Zo ook de hyperactiviteit van Curtis en Lemmon, was in het begin nog best geinig, maar ging tegen het einde ook nogal op de zenuwen werken.

Ik denk dat dit je vooral moet liggen, kan me hele hoge cijfers dan ook goed voorstellen. Het is alleen echt mijn humor niet, en het blije sfeertje werkt op een gegeven moment ook niet meer voor mij.