Some Like It Hot (1959)

geregisseerd door Billy Wilder
met Marilyn Monroe, Tony Curtis en Jack Lemmon

Twee musici zijn getuige van het St. Valentine's Day Massacre en proberen zo snel mogelijk de stad uit te komen voor zij door de maffia gevonden en vermoord worden. Om te ontsnappen verkleden ze zich als vrouw en reizen ze als lid van een vrouwenband mee naar Florida. Daar komen ze voor allerlei nieuwe problemen te staan.

avatar van speedy23
Wouter schreef:

Wat gebaseerd is op een bestaand scenario. Wilder zad de duitse remake van een Franse klucht en besloot het verhaal te kopen.

Weer wat bij geleerd...

avatar van moviefreak#1
Terug in de top 100 waar deze film dus echt wel hoort !

Leuke humor en heel veel creativiteit van Billy Wilder in deze film. De rollen van Josephine en Daphne zijn uitstekend uitgewerkt en het belangrijkste:
ik lach nog steeds, dat zegt genoeg. Onvergetelijke klassieker.

FisherKing
Wat een briljant staaltje film. Billy Wilder is ontzettend goed. Wat hij heeft moeten doen om de cast te motiveren, vooral Marylin Monroe. Gelukkig had ie Tony Curtis en vooral Jack Lemmon die dit zo ontzettend goed neerzetten.

Script, cast, regie allemaal gillend naar perfectie. En wat een vermaak, de twee uurtjes vliegen voorbij

Een vette 5*

Dustyfan
Wat een heerlijke film is dit. Het voorbeeld van een goede komedie. Een briljant verhaal, versierd met echt leuke grappen en one-liners.

en gelukkig is de fam. FK het weer eens

Schitterend einde !

avatar van gemaster
Echt een hele leuke film die na al die tijd nog steeds grappig blijft. Een zeker voor die tijd gewaagd scenario en zeer goede acteerprestaties van de hoofdrolspelers. Het einde vond ik ook zeer leuk. 4 sterren.

avatar van Naomi Watts
Geweldige film. Alles oogt zo simpel maar het is tegelijkertijd zo briljant. Geweldige komedie, voortreffelijk acterende hoofdrolspelers en tel daar mijn zwakte voor Marilyn Monroe bij op. En je hebt een score van een dikke 4,5*.

Op naar mijn volgende Wilders.

Uiteindelijk is de compléte anti-monroe campagne van de laatste jaren (kan niet acteren/niet zingen/talentloos) toch ook ontzettend onterecht? In deze film speelt ze schaamteloos met haar eigen imago en haar vertolking getuigt van wel zéér veel zelfspot. Bovendien is Monroe - hoe het nu ook draait of keert - zonder enige twijfel dé meest fotogenieke vrouw die de cinema ooit op pellicule mocht vastleggen. Fotogeniek zijn is dan ook het overgrote deel van wat een acteur moet zijn. Het spijt me zeer maar ook DeNiro of Brando zouden nooit erkend zijn als groot acteur als de camera niet zo dol op ze was. De grootste troef die een acteur kan hebben -méér dan articulatie, kracht, etc- is de gave om er gewoon te 'zijn' en nog interessant over te komen ook. Monroe is wel dégelijk groots.
Net als "some like it hot" trouwens.

avatar van Naomi Watts
olivier schreef:

Zeker weten. In Niagara was ze ook fantastisch en kan nog wel genoeg films noeme nwaar ze boven het gemiddelde presteert, imo zelfs geweldig.

avatar van Pacino88
Leuke,verfrissende,moderne film.Zeker grappig te noemen.Dit is pas de 2e film met Jack Lemmon die ik zie (vorige week Glengarry Glen Ross).Hier speelt hij erg leuk,evenals sexsymbool Monroe en Tony Curtis.Vooral de rol van George Raft was erg leuk als oude maffiabaas.En wat een einde.

avatar van eRCee
Tsja. Mijns inziens wordt het allemaal schromelijk overdreven hier. De film is wel aardig, meer niet. Ik had het gevoel dat Ben Stiller elk moment tevoorschijn kon springen. En hoe uniek is het uberhaupt om een slotzin te hebben?

Net aan de 3*

avatar van Poisonthewell
Zojuist nog maar weer eens herzien, en die 4,5* blijven stevig staan. Marylin Monroe laat mij dan wat sexuele aantrekkingskracht betreft persoonlijk volledig koud, en als ik over de problemen op de set lees (ze had voor verschillende scenes meer dan 50 takes nodig om een zinnetje goed te zeggen; kwam elke dag gemiddeld zo'n twee uur te laat) kan ik niet anders als met mijn ogen rollen. Maar goed, uiteindelijk is de film een vreselijk leuke screwball comedy geworden, met Tony Curtis' Cary Grant als hoogtepunt.

avatar van otherfool
Als fan van The Great Race kon ik deze klassieker met Lemmon en Curtis natuurlijk niet missen.

Grandioos grappige film; met zo'n onderwerp heb je het gevaar dat het al snel erg flauw wordt, maar dat wordt het nergens. Hoog tempo en gewoon 2 uur plezier.

De laatste zin is legendarisch: 'Nobody's perfect'.

4 ruime sterren.

Poisonthewell schreef:

Dit is wat ik bedoelde in een vorige post: waarom doen alsof 'some like it hot' een meesterwerk is geworden ondànks Monroe? Voor zover ik me herinner, zet Marilyn een KEI van een vertolking neer en hoe de opnames zijn verlopen laat mij ijzig koud. Brando was een zwijn op de set die weigerde zijn teksten te onthouden, SO? Monroe is een héél grote dame die in een handvol onvergeteleijke meesterwerken speelde en dat kunnen er niet veel zeggen!

avatar van Dennis Evahi
Op aanraden van mijn moeder deze film bekeken. Wat een leuke, grappige film is dit! Ik kan mij heel goed voorstellen dat deze film een mega hit is geweest in die tijd. Hilarisch!

*****-sterren

avatar van matthijs_013
Vind de DVD cover veel mooier dan de poster die wordt weergegeven

avatar van maxcomthrilla
Aardige film die soms echt hilarische scènes kent. Vooral als alle vrouwen zich een toegang verschaffen tot het slaapvertrek van Dahpne en de aankomst in Miami zijn grappig in beeld gebracht. De enige 'echte man' in het gezelschap is ook wel leuk, hij wordt totaal niet serieus genomen.

Het is me nu wel duidelijk waar de regisseur van White Chicks zijn inspiratie aan ontleende. De travestietenhumor is in het begin wel grappig maar mondde naarmate het einde vorderde te veel uit in dialogen. Bv. Tussen de verklede man met bril en Marilyn Monroe. En aangezien mijn Duits ook niet supertoll ist waardoor ik misschien enkele oneliners miste, krijgt deze film voorlopig een 3,5*

Hilarisch! voor die tijd, waarin men nog zocht naar allerlei vormen van humor toch tot een goeie mix gekomen, er zt eigenlijk van alles in deze film, ook drama en romantiek, de avond vliegt voorbij........

avatar van boerenpummel
Eindelijk eens gezien en zeker niet tegen gevallen. Gedurende de hele speelduur blijft de film, ondanks het verhaaltje wat al gauw flauw zou kunnen worden erg leuk. Dit komt voornamelijk door Monroe, Curtis en Lemmon die perfect zijn in deze film. Ook is het scenario natuurlijk geweldig.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Opnieuw een briljante komedie van Wilder. Het plot is simpel, maar weet als geen ander te vermaken en de film duurt (ondanks z'n speelduur van een kleine twee uur) eigenlijk nog steeds te kort. Verder uitstekende grappen, met zoals gewoonlijk een perfecte timing en ook in deze Wilder ontbreken de geweldige en hier en daar zeer scherpe dialogen niet.

Acteerwerk is daarnaast ook weer prima in orde. Monroe doet het, net als in Wilder's Seven Year Itch, erg leuk, maar weet de show niet te stelen. Deze gaat geheel naar Tony Curtis (met zijn geweldige Cary Grant- imitatie) en Jack Lemmon, die net als in The Apartment (wat mij betreft nog steeds Wilder's beste) hilarisch speelt. Curtis en Lemmon zijn dan ook een briljant duo.

4,5 sterren.

avatar van Rianneke_Dan
Vol verwachting ben ik gaan kijken en het is me niks tegen gevallen.
Erg leuke film, met ontzettende leuke humor en natuurlijk weer een spontane Marilyn, die het leuk deed.
Ik vond het ook zeker haar leukste rol van de films die ik tot nu toe heb gezien van haar.

Heb me zeker vermaakt, en de film is echt een aanrader.

avatar van ROOSKY
Van jongs af aan heb ik een klein trauma overgehouden aan het genre klucht. Met plezier gekeken naar het spel van van Curtis, Lemmon en Monroe, toch geen kleine jongens en dame. Maar het verhaal was me net iets te 'vermoeiend' om er erg van te kunnen genieten. 2.5*

avatar van Goodfella_90
Wat vond je er vermoeiend aan ROOSKY?

avatar van ROOSKY
Van die typische dingen die je in een klucht altijd ziet. De gangsters kennen je als man dus verkleden we ons als vrouw. Oei, de gangsters kennen ons nu ook als vrouw, dus we moeten ons op allerlei manieren erlangs zien te manoeuvreren. Monroe kent me als verschillende man en vrouw, dus ik moet me haasten om steeds op tijd als juiste persoon te verschijnen. Dat soort dingen, ben er geen fan van.

avatar van jordybeukeboom
Ja daar kan ik me goed in vinden, ik gaf overigens 3 sterren. Curtis en Lemmon als vrouwen vond ik sowieso al niet geloofwaardig, maar welke man is wel geloofwaardig als vrouw verkleed (?)

FisherKing
Geen enkele. Ze deden het ook enkel om hun hachie te redden.

Snap niks van de kritiek hier. Soms niet gewend aan een scenario waarin dingen snel gaan ? Zoals het hoort eigenlijk. Je moet vergeten dat je film kijkt.

avatar van ROOSKY
Het is geen kritiek. Ik hou gewoon niet van kluchtachtige films, heeft verder helemaal niets met (gewend zijn aan) snelle scenario's te maken. Stel dat 'klucht' een filmgenre zou zijn, dan zou het een topper in z'n genre zijn. Maar niet geheel aan mij besteed helaas.

avatar van Goodfella_90
jordybeukeboom schreef:

Het is toch ook absoluut niet de bedoeling dat het geloofwaardig is? Geweldige komedie, zelden zo gelachen.