Some Like It Hot (1959)

geregisseerd door Billy Wilder
met Marilyn Monroe, Tony Curtis en Jack Lemmon

Twee musici zijn getuige van het St. Valentine's Day Massacre en proberen zo snel mogelijk de stad uit te komen voor zij door de maffia gevonden en vermoord worden. Om te ontsnappen verkleden ze zich als vrouw en reizen ze als lid van een vrouwenband mee naar Florida. Daar komen ze voor allerlei nieuwe problemen te staan.

Driello
rep_robert schreef:

En dat is negatief?

Tja, er wo0rdt hier lustig op deze zinsnede gereageerd. Geen probleem mee, maar het was meer een uitroep van verbazing. Monroe is algemeen geassocieerd met de termen 'prachtige vrouw, sexbom en zo voorts. Ik was dan een beetje geschrokken van haar achterwerk die de inventie van breedbeeld tv ver vooruit was. Maar goed, smaken verschillen, zeg maar. .

avatar van Naomi Watts
Monroe is dan ook wel meer dan een seksbom wat mij betreft. De grootste actrice die de wereld ooit gekent heeft, uitstekende delivery en een magistrale mimiek. Jammer, dat haar 'prestaties' nogal ondergesneeuwd worden door haar looks. Best wel spijtig dat je vandaag de dag nog steeds geconfronteerd wordt met de reden waarom ze niet op natuurlijke wijze is overleden.

Naomi Watts schreef:
Monroe is dan ook wel meer dan een seksbom wat mij betreft. De grootste actrice die de wereld ooit gekent heeft.

Overdrijven is ook een vak. Ze wordt in deze film al van het scherm gespeeld door Lemmon. Ze moet het vooral van haar uiterlijk en charme hebben. Goed acteren is toch iets heel anders wat mij betreft.

avatar van Naomi Watts
Uiteraard, maar puur omdat veel haar potentie niet zagen en haar die kans niet gaven. Dat ze niet kan schitteren ligt vooral aan de beperking van haar rollen. Haar rol als Marilyn Monroe maakt haar voor mij de grootste actrice ooit, dat was haar performance, dat ze een sexy zelfverzekerde vrouw speelde terwijl ze zelf zo onzeker, fragiel en depressief was. Dat ze het nooit in een film heeft kunnen laten zien is spijtig, terwijl haar big break zich net begon aan te dienen.

avatar van Metalfist
Mensen lijken blijkbaar wel te vergeten dat ze heel haar carrière in Hollywood een rolletje heeft gespeeld en hiermee terecht de naam van grootste actrice op haar naam heeft gekregen (al zijn er natuurlijk actrices die sommige rollen beter aankunnen, dat ga ik echt niet ontkennen) maar Monroe was echt wel veel meer dan dat sommige mensen soms denken. Ze schreef gedichten, ze las boeken van Dostojevski, ze heeft haar eigen productiebedrijf opgericht en nog zoveel meer.

Het rolletje van dom blondje was in het begin goed van haar imago maar later geraakte ze het type Marilyn ontzettend beu en bewees ze meer aan te kunnen dan alleen maar mooi te wezen. Het was echter het publiek dat haar alleen maar als Marilyn wou zien en daar is ze dan uiteindelijk aan ten onder gegaan.

edit: Watts zijn punt is ook ongeveer wat ik bedoel

avatar van Naomi Watts
We kunnen elkaar de hand schudden MetalFist . En dan noemde ik nog niet eens haar verfijnde interesses als poezie en zaken als de Italiaanse renaissance etc.. Ze was ook enorm intelligent, ze heeft de wereld jarenlang op het verkeerde been gezet, beste prestatie ooit imho.

Naomi Watts schreef:

Oke op die manier had ik het nog niet bekeken en heb je buiten de films om gezien misschien best een punt. Goed haar carrière heeft uiteindelijk best een tragisch verloop gehad en als ze andere rollen aangeboden had gekregen had ze misschien wel geschitterd, maar misschien ook niet. Het blijft altijd een als verhaal en acteurs/actrices, die jong gestorven zijn, worden vaak ook op de een of andere manier legendarischer gemaakt. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij James Dean, die ook veelbelovend was, maar je weet natuurlijk nooit wat er uiteindelijk van hem geworden was als hij niet jong gestorven was.

Maar goed ik wil alleen maar zeggen dat ik je punt waarom je Monroe de grootste actrice vindt nu wat beter begrijp, al ben ik het er verder niets mee eens .

avatar van Naomi Watts
Snap ik. Ik snap ook jouw punt aangezien je het vooral bekijkt qua performance in films (helemaal geen gek referentiekader ). Het is dan ook precies om de reden die ik geef dat ik haar groots vindt, in films heeft ze inderdaad niet veel memorabels gedaan of kunnen doen. Al snap ik je verontwaardiging wel, maar dan leg ik het toch even uit .

Duidelijk.

Ik moet trouwens deze film ook eens een keer herzien. Het is de enige Wilder van de 13 die ik inmiddels zag, die op een onvoldoende staat. Dat kwam destijds vooral door Curtis.
Misschien dat ik de film nu wat beter kan waarderen.

Dick2008

Waarom Marilyn Monroe als eerste wordt genoemd is mij ook een raadsel. Tony Curtis en Jack Lemmen dragen de film. Zo begint de film al met die twee. Natuurlijk waren ze wel zo sympathiek om Marilyn Monroe de nodige ruimte te geven en rekening te houden met haar depressieve toestand. Andere acteurs hadden misschien een heel andere houding aan genomen. En Billy Wilder was ook al zo vriendelijk. Daar is het succes van de film dan ook aan te danken.
Zo is Marilyns aandeel dan toch vrij groot in de film, maar acteurs in kleinere rollen dragen net zo goed bij tot een geslaagde film en het verhaal zelf, zo met die gangsters is ook grappig, tenminste zo zie ik het.
Ik zeg dus niet dat Marilyn een slechte actrice was maar ik ken wel betere en die hadden net zo goed een uniek handelsmerk waarmee ze heel beroemd zijn geworden en een grote schare fans hebben verworven. Dus op dit punt wordt er een beetje overdreven. Ik had wel eens willen zien als Marilyn een stukje minder mooi was, dan was nu waarschijnlijk een stukje minder goede actrice. Acteurs en actrices bouwen nou eenmaal een imago op, als ze dan wat anders willen en daardoor het publiek niet met zich mee krijgen, dat is al hoe vaak gebeurd.

Dick2008 schreef:
Waarom zou je dat doen? Als je wilt het doen, doe je het natuurlijk maakt mijn niets uit. Om terug te komen op het begin van mijn bericht. Als je je dus stoort aan Curtis zal de film er echt niet heel veel beter op worden vooral omdat zijn aandeel nogal groot is.

Omdat dit een van de eerste films was van Wilder die ik zag en ik Wilders werk verder wel enorm kan waarderen. Het kan best zijn dat de waardering niet verandert, dat zien we dan wel weer.

avatar van AGE-411
Ik snap eigenlijk de hoge scores niet? Mss omdat Monroe hier mee speelt?

Eigenlijk vond ik ze als een debiele geit over komen. Natuurlijk speelde ze enkel haar rol, maar toch ... In het woordenboek kan bij "dom blondje" gerust een screen uit deze film gebruikt worden.

Tony Curtis speelde voortreffelijk, en als enige overtuigend. Hij heeft vast zitten denken "wat doe ik hier in godsnaam?". Zijn tegenspeler, Jack Lemmon, speelt dan weer als een verlepte clown van een goedkoop circus; totaal niet overtuigend dus.

Tel die en de irritante tegenspelers bij mekaar op, en je krijgt een crew waarvan je hoopte dat ze allen waren verdronken in een schipbreuk met het jacht, op een van de dagen tussen het filmen in.

Het is hier al gezegd. Het begin is eigenlijk aardig. Maar dan na 20 minuten stappen ze op de trein, en kakt de film ineen. We krijgen een oninteressant liefdesgedoe met alle cliché's en humor van de laagste plank. Slechts 1 keer kon ik mezelf betrappen op lachen; (Toen hij over de schelpenverzameling begon en zei dat het bedrijf er naar vernoemd is )

En dan vlak voor het einde zijn de maffiosi er weer. (20 min voor het einde!). Heel toevallig lopen ze mekaar tegen het lijf. Een betere verhaallijn vinden was te duur zeker? En je vraagt je overigens de hele film af waarom ze niet gewoon naar de politie zijn gestapt.

Als je denkt dat die laatste 20 minuten dan weer worden zoals de eerste 20 minuten ben je er aan voor de moeite.
Wat volgt zijn wat scéne's waarvan het script waarschijnlijk bedoeld was voor een Tom&Jerry film. Met het pittige verschil dat Tom wel cool en amuzant is, en deze maffiosi me aan Baron Van Neemwegen en zijn kliek uit Bassie&Adriaan deden denken.

Samengevat: een saai en veel te luchtig verhaaltje dat uit Samson&Gert kan komen en bedroevend is uitgewerkt met hier en daar kleine lichtpuntjes.
Nobody is perfect. Zeker Wilder niet.

2,0* En da's eigenlijk veel te gul. Kans op verlaging na een nachtje slapen.

bertito
Goh, ik vind juist alle scenes met Marilyn helemaal geweldig, vooral die eerste waar ze op het perron loopt, ze hoeft geen woord te zeggen en is totaal verrukkelijk in haar manier van lopen en haar blik

bertito schreef:

Loopfetisch?

Als ik een film kijk wil ik wel wat meer zien dan een dom blondje die op een eigenaardige en geforceerde manier stapt.

avatar van rep_robert
Dan neem je cinema soms wel te serieus. Kijk is boven de synopsis, daar staat o.a. Komedie.

avatar van Metalfist
Je noemt zo'n 3 à 4 keer verschillende kindershows maar je vergeet er wel bij te vertellen dat het einde waar homo's even worden besproken redelijk gedurfd was in die tijd. Gezien de tijdsgeest is Some Like It Hot helemaal niet zo oubollig als je doet uitschijnen.

rep_robert schreef:

Niet mijn soort komedie. Maar dat was al duidelijk.

Driello
AGE-411 schreef:
Ik snap eigenlijk de hoge scores niet? Mss omdat Monroe hier mee speelt?

Als we dit combineren met het feit dat ze een wat dom blondje moest spelen, dan heeft ze het dus eigenlijk voortreffelijk gedaan. Is dat wat je bedoelt te zeggen?

avatar van wess16
Het zal vast vloeken in de kerk zijn, maar ik vond dit maar een vervelende film. Deed me denken aan zo'n klucht met Piet Bambergen. Alleen het slaan met de deuren ontbrak.

Maar Marilyn Monroe.... Pfff.

bertito
AGE-411 schreef:

Loopfetisch?

Jou ontgaat alles wat Marilyn uitbeeldde, een ogenschijnlijk luchtig en bloedmooi-sexy meisje met een heel donkere onderstroom, waardoor ook ongelukkige mensen zich met haar konden identificeren. Ook in Some Like It Hot schemeren haar ongelukkige jeugd en latere verslavingen door. En ook de wil om een beter leven te zoeken, bijna tegen beter weten in. Ik vind dat ontroerend.

avatar van Pixel-blue
Ik denk dat Marilyn het typies meisjesachtige en te gelijk sexy beeld van de jaren 50 uit beeld
Maar de film zelf is een classic ik vind de humor scherp met soms wat rauwe randjes en niet alleen Marilyn juist niet het is zo veel meer dan dat.Hoe mannen proberen te overleven als vrouw.En zo ie zo moet proberen te overleven

avatar van rensie32
Na The Apartment gezien te hebben, verwachtte ik eigenlijk weinig van deze film. Desondanks bleek het een geslaagde film te zijn. Lekkere humor en veel onzin, in de positieve zin van het woord.

avatar van soom
Gister voor de zoveelste keer gezien. Wat blijft dit toch een mooie film. En wat is die Marilyn toch ongelooflijk goed. 5*, en een top 10 notering.

sweinsteiger
Some like it hot

Net gezien. Ik zie heel graag klassiekers, maar deze was toch een van de betere. Ik moest lachen met de grappen en ik vermaakte me heel goed ( ).

Deze film + Popcorn = Zalige en onvergetelijke filmavond!!

4.5*****

sweinsteiger
Ach, net een half punt bijgezet

avatar van DragQueen
Prima komedie, die zich in zijn genre een van de klassiekers mag noemen. verder een leuk verhaal, wat goed uitgewerkt is. En natuurlijk een vermakelijke cast, die erg goed acteren. Marilyn Monroe is natuurlijk een groot pluspunt in de film. Ik geloof zeker dat deze film zijn tijd wat vooruit was, en de toon heeft gezet voor vele toekomstige komedies. 4 Sterren.

geweldig filmpje. Eindelijk eens een klassieker die de naam 'klassieker' waard is
En natuurlijk Marilyn in een voortreffelijke rol; haar eerste film die ik zie overigens.

avatar van Kr!kke
Leuke komedie van Billy Wilder, die zijn sterkte haalt uit het uiterst vermakelijke verhaal en de sterke cast. Het verhaal is nergens echt verrassend, maar het is wel perfect om leuke taferelen te creëren. Wat betreft de cast kan ik ook kort zijn: de 3 hoofdrollen worden goed vertolkt, waarbij ik vooral Jack Lemmon erg goed vond.

avatar van AmazingPP
Een van de leukste komedies die ik ooit in mijn leven zag en dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Het hele verhaal, het acteerwerk, de muziek; alles klopt in deze film. En dan als bonus de mooiste vrouw die ooit heeft geleefd (vind ik dan): Monroe. Haar openings-scene is onvergetelijk en laat nog steeds mijn hart een slag harder kloppen! Wilder heeft een topfilm hiermee afgeleverd en daarom heb ik hem wederom maar weer eens opnieuw aangeschaft, maar nu dan eindelijk op Blu Ray! 5 *

avatar van Rosicky
Genieten geblazen. Het is lang geleden dat ik een comedy zag die vrolijker, leuker en simpelweg beter is dan Some Like it Hot. Jack Lemmon speelt iedereen van het scherm in een van de grappigste rollen aller tijden. De andere acteurs halen dat niveau net niet, al maakt Monroe veel goed met haar uiterlijk. Het verhaal is heerlijk, de regie perfect en de humor onovertroffen.

Na vier films van Wilder sta ik op twee stemmen van 4* en twee stemmen van 4,5*. Ik ga nog veel meer van hem zien, wat een eindbaas.